Sign in to follow this  
Followers 0
J A W

Maassa listeriaepidemia

20 posts in this topic

http://yle.fi/uutiset/thl_listeria-epidemian_aiheuttaja_on_saattanut_olla_koko_maan_jakelussa/6248173

 

Listeria on vaarallinen raskaudelle (saattaa aiheuttaa keskenmenon/synnytyksen käynnistymisen) ja vastasyntyneille (jotka voivat saada tartunnan äidiltä synnytyksen aikana). Varmaan kaikki on jo näistä valmiiksi tarkkoja, mutta nyt siis kannattanee erityisesti välttää listerian mahdollisia lähteitä (pastöroimattomat maitotuotteet, erityisesti juustot, tyhjiöpakatut kalat, jne).

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, just juu. Nyt on ihan pakko avautua, että ihanpa turhaa hysteriaa taas on ollut, kun on aika tarkasti vältellyt noita listeriavaarallisia ruokia. Olis vaan pitänyt hyvällä mielellä syödä, kun ei Suomessa listeriaa saa. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyi mulle tuli heti mieleen Rosa Meriläisen vanha kolumni, jossa hän kertoi miten hänen äitinsä odottaessa Rosan pikkuveljeä tuli listeriaepidemia (90-luvulla?). Useampikin raskaanaoleva oli syönyt just sitä samaa saastunutta valmistetta ja kaikki muut saivat keskenmenon paitsi Rosan äiti, mutta hänelläkin taisi synnytys alkaa ennenaikaisesti jos en ihan väärin muista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näitäkin tapauksia on muistaakseni alle 10! Turhaa panikoinnin aiheuttamista jälleen. Todennäköistä on, että ulkoailta tuotu elintarvike sisältänyt ko. basillin ja käyttäjä ei ole oikeaoppisesti valmistanut ko. elintarviketta. On aika yleistä, että kotitalouksissa ei oikeaoppisesti valmisteta saatika pidetä huolta kylmäketjusta. Kalahan pilaantuu ("tuore", vakuumipakattu) todella nopeasti ellei kylmäketjusta pidetä huolta (eli siis oikeaoppisesti viiileässä viedä kaupasta kotiin).

 

Neuvoloissa annetaan vinkkejä ruoka-aineisiin joita kannattaa käyttää kohtuudella ja valmistaa oikeaoppisesti. Siis ihan tarkkana kannattaa olla, mutta tällainen lietsominen paniikkiin kannattaa unohtaa. Media saa tämän paniikin aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ollut tarkoitus lietsoa paniikkia :-D Ainoastaan tiedottaa että jos käytätte sitä vakuumipakattua kalaa tai pastöroimatonta tuorejuustoa, nyt jos koska kannattaa huolehtia kypsentämisestä, koska mahdollisesti liikkeellä *on* saastunut ruokaerä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiks jossain lukenut, että sairastuneet ovat olleet sairaalapotilaita, eli jos näin on, kysehän ei ole väärällä tavalla valmistetusta tuotteesta luultavastikaan. En nyt löydä sitä paikkaa, mistä luin ton, enkä voi linkittää sitä.

 

Kyllä mua ainakin hirvittää. Toivottavasti saadaan pian kuulla, mistä elintarvikkeesta tartunnat ovat lähtöisin. En ole onneksi syönyt mitään riskielintarvikkeita, mutta alan kohta epäillä jo margariinin ja (kovan) juuston syömistäkin...

Edited by penguin

Share this post


Link to post
Share on other sites

^suomalaisten elintarvikkeiden laatukriteerit kyl on niin korkeat raaka-aineiden ja lopputuotteen osalta ettei niistä listeriaa löydy. Ulkomailla tuotettuja kannattaa kattoa hieman tarkemmin. Nyt ainakin YLE:n mukaan nautitut elintarvikkeet on selvitetty ja tutkimukset jatkuvat.

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä ihan suomalaisesta elintarvikkeestakin voi listeriaa löytyä ja on löytynytkin. Valitettavasti.

 

Ja eihän tässä kukaan ole väittänytkään, että kyse on suomalaisesta elintarvikkeesta, vaan siitä, että kyse voi olla elintarvikkeesta, joka on ihan yleisesti myynnissä ja käytössä tällä hetkellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen kun tuon postasin THL vielä arveli että ko. elintarviketta saattaisi olla levinnyt koko maahan. Sairaaloiden ruoathan yleensä tulee isoilta tukkutoimittajilta.

 

(Suomalaisesta tyhjiöpakatusta kalasta löytyy käsittääkseni listeriaa ihan säännöllisesti, kotimaisista juustoista harvemmin kun täällä tosiaan on pastöroiminen tapana.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En siis alkaisi pelkäämään ja normaalisti säilytetyn margariinin välttely on varmastikin hätävarjelun liioittelua. Mutta ne tavalliset listerian lähteet jätän kyllä just nyt kauppaan. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

On sitä listeriaa raa'assa kalassa joka ei ole vakuumissakaan ollut.

 

Mutta nämä ovat tosiaan olleet sairaalapotilaita. Meille muille riittää edelleen ihan normaali varovaisuus ja maalaisjärjen käyttö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskaana olevathan kuuluu ihan yhtälailla riskiryhmään listerian suhteen kuin sairaalapotilaatkin?

 

Mun pointtini ei ole lietsoa hysteriaa. Mä vaan oon omalla kohdallani ollut sitä mieltä, etten turhaan ota riskejä -- pystyn elämään ilman pehmeitä juustoja (esim.) tämän 9 kk, kuten pystyn olemaan käyttämättä alkoholiakin. Ja toisten mielestä tämä on aivan turhaa hysterian lietsomista, kun sen sanoo ääneen. Pitäisi vaan hyvällä mielellä syödä ihan kaikkea mahdollista homejuustoista graavikalaan, kun eihän Suomessa esiinny listeriaa ja kaverikin söi ja kaikki meni hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin niin, että sehän on periaatteessa voinut olla sama tavarantoimittaja laitoskeittiöihin ja perus-ruokakauppaan ja siten sitä elintarviketta on saattanut kulkeutua myös tavallisiin koteihin. Tuossa uutisen julkaisussa on varmaan ajateltu, että jos ihmiset sairastuu äkillisesti niin eivät jäisi kotiin potemaan vaan kävisivät testeissä ja saastunut alkulähde pystyttäisiin helpommin löytämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kyllä jättänyt "listeriavaaralliset" ruuat syömättä ja juomatta raskauden aikana. Ja varmaan jatkossa tulee katsottua vähän muksunkin syömisten perään...

 

Se että lehdistö usein kirjoittelee asioista vähän raflaavasti on taas oma juttunsa. Mutta tottahan se on että listeria on mahdollista saada missä tahansa ja siksi nuo ruoka-aineet on listattu neuvolassa mitä kannattaa välttää. :)

 

EDIT: Voisivat kyllä silti jo kertoa mikä elintarvike kyseessä. :P

Edited by Victoria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Listeriasta tekee varsin hankalan se, ettei kylmäketjun säilymisellä ole siihen mitään vaikutusta. Listeria kasvaa jääkaappilämmössä, eikä kuole pakkasessa. Kuumuus tuhoaa sen.

 

Listeria on yleinen Suomen maaperässä ja vesistöissä. Sieltä se pääsee elintarvikkeisiin. Listeriasta tekee ongelmallisen myös se, että se pystyy muodostamaan ns. pysyviä laitoskantoja tuotantoympäristöön, josta se on vaikea puhdistaa.

 

Itse suhtaudun bakteeriin kunnioituksella, mutta en hysterialla. Ja kyseessä on siis ihan Suomessakin esiintyvä bakteeri eikä erityinen ulkomaisten elintarvikkeiden ongelma.

 

Joitakin vuosia sitten levisi listerioosiepidemia sairaaloissa voinappien välityksellä, useampi vanhus kuoli. Suomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Näin juuri. Mä olen myös ymmärtänyt (jostain, en muista lähdettä valitettavasti yhtään), että listeria on sikäli "heikko" bakteeri, että se pystyy kyllä lisääntymään kylmässä eikä pakastaminenkaan tapa sitä, mutta jos tuote on lämpimässä, muut tuotteeseen syntyvät bakteerit syrjäyttävät sen nopeasti. Eli kylmäketjun katkettua tuotteesta voi saada ruokamyrkytyksen, mutta listerian saaminen on epätodennäköistä. Eli kylmäketjulla ei ole listerian kannalta niin merkitystä, hygienialla ja kunnollisella kypsennyksellä taas on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No on kyllä varsinainen epidemia, olikos niitä sairastuneita peräti neljä?

 

Joka ikinen vuosihan tietoon tulee noin kolmekymmentä listerioositartuntaa eikä niitä ole tänä vuonna ollut yhtään enempää kuin koskaan aiemminkaan.

 

Jonkun lähteen mukaan tämä "epidemia" olisi luultavasti lähtöisin jostain lihaleikkeleestä tai sellaisen käsittelyssä käytetystä välineestä. Onneksi olen niin hysteerinen että olen varmuuden vuoksi lopettanut lihansyönnin jo viitisentoista vuotta ennen kuin ensimmäisen kerran hankkiuduin raskaaksi. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epidemian tästä teki se, että lyhyessä ajassa oli useita sairastuneita joilla oli sama bakteerikanta ja siis todennäköisesti sama tartunnan lähde, ei niinkään sairastuneiden määrä. Onneksi määrä myös jäi alhaiseksi, koska tilanne tajuttiin ja lähde löydettiin nopeasti. Sehän eri tarkoita, että THL:n varoitus olisi ollut aiheeton, vaan nimenomaan että se oli aiheellinen ja toimet joihin he ryhtyivät tehosivat. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0