Sign in to follow this  
Followers 0
mari.com.au

2v 8kk vanhan maidon kulutus ja pottahommat

7 posts in this topic

Moikka,

 

Olen aitipuolena pari kertaa viikossa (iltapaivan), ja joka toinen viikonloppu myos oisin. Mulla ei siis viela ole omia lapsia, joten kaipailen hieman neuvoja.

 

Tytto on siis 2v 8kk ja mua mietityttaa miten paljon tuon ikaset viela juovat maitoa? Tama tytto saa maitoa useita kertoja paivassa nokkamukista ainakin seuraavasti: aamulla 6 aikaan, aamupalalla 9 aikaan, lounaalla/paivaunille mentaessa, ruualla 5-6 aikaan ja illalla moneenkin kertaan vaatii maitoa. Maito on aina lamminta.

 

Sen minka takia ma kyselen tata on siis se, etta tytto syo mun mielesta tosi vahan mutta vaatii maitoa sen sijaan hyvin usein. Jos ma rajoitan sen maidonjuontia lounaalla tai iltaruualla, niin sitten syo enemman. Teenko siis oikein kun rajoitan tuota maidon juontia? Eiko lasten pitaiskin alkaa jo tuonikaisena saamaan suurin osa ravintoaineista ruuasta? Voiko edes lehmanmaidosta saada kaikkia ravintoaineita?

 

Samoin mietin tuon vaikutusta pottahommiin. Elikka tytto saattaa kayttaa pottaa ennen tai jalkeen kylpemisen illan suussa, mutta muuten ei juurikaan suostu menemaan potalle. Kun kysyin, niin han kertoi ettei ole koskaan tehnyt kakkaa pottaan.

 

Missa vaiheessa lapset siis vieroitetaan vaipoista? Ja voisko tuolla maidonjuonnilla olla jotain tekemista tan potta-jutun kanssa?

 

Tytto myos nukkuu viela pinnasangyssa, ja jos me unohdetaan laita alas niin tytto huutaa meidat nostamaan sen laidan ylos.

 

Tassa nyt tuli paljon tekstia ja kysymyksia, mutta kun mulla ei tosiaan ole paljoa kokemusta asiasta. Samoin alkaa tuntumaan etta tytto ei ole enaa vauva, mutta silti nuo vaipat on vielakin kokoaikaisessa kaytossa. Haluaisin, etta tytto osaisi nukkua omassa sangyssa viimeistaan marraskuussa, kun meidan vauva syntyy. Voinko ma ja mies alkaa opettamaan tytolle esim nukkumista "isojen tyttojen" sangyssa? Jotenkin kun on tuntunut silta, etta kaipa se tyton aiti hoitaa nuo hommat (kun tytto on tosiaan meilla vaan 1 yon 2 viikossa), mutta nyt on tosiaan alkanut mietittaman kun tama vauva syntyy marraskuussa, ja lasten huoneeseen ei esim sovi 2 pinnista kovinkaan mukavasti.

 

Onko nama kaikki asiat siis ihan normaaleja tuon ikaiselle?

 

Kiitos paljon vastauksisa. Olen kylla valilla ihan pihalla. :rolleyes: Ja mun on vaikea menna neuvomaan miesta kun ei sekaan tieda.... ja exalta me ei varmasti saada minkaanlaista tietoa/apuja eika myoskaan vinkkeja.

 

Huh, helpotti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä tota maidonjuontia voi rajottaa, jos sitten ruoka menee paremmin. Esim. silleen, että saa yhden lasillisen maitoa ruokailun aikana, ja toisen sitten kun ruoka on jo syöty. Tai että heti ei saa maitoa ollenkaan vaan vasta kun ruokaa on syöty ainakin vähän.

 

Ja sängystä, mun mielestä se on teidän päätös, millasessa sängyssä tyttö teidän luona nukkuu. Eli jos te haluatte hankkia lastensängyn ja opettaa lapsen siihen, niin siitä vaan, eihän se tarkota sitä, ettei lapsi enää äitinsä luona voisi pinnasängyssä nukkua. Se on tietty sitten lapsesta kiinni, miten hyvin uuteen sänkyyn opettelu onnistuu, pelottaako putoaminen, yms. Meillä siirryttiin lastensänkyyn kun tyttö oli 1,5v ja tuolloin se kävi meillä helposti, ei ole pudonnut kertaakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tuon ikäisen ei kyllä tarvitse juoda maitoa nokkamukista, ihan tavis lasi on paras, muuten samaa mieltä Heliliin kanssa maidosta ja nukkumisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pottaopettelua kannattaa tuossa vaiheessa ruveta jo mielestäni aktiivisesti harrastamaan. Lapset siirtyvät yksilöllisesti vaipoista pois, mutta tavallisesti siirtymäkausi on jossain 1,5 ja 3 ikävuoden välillä.

 

Minulla tuli mieleen, että olisiko ero aiheuttanut sen, ettei lasta ole aktiivisesti pyritty "kasvattamaan", vaan on ikään kuin jämähdetty vauvavaiheeseen? Varmaan tämä on tapahtunut ihan tiedostamatta, mutta on hyvä, että sinä "ulkopuolisena" olet nähnyt nämä kehityksen paikat ja haluat tehdä asioille jotain. Missään nimessä noiden asioiden kanssa ette ole myöhässä ja hyvin ehtii vielä, mutta ei tosiaankaan kannata lykätä enää yhtään kauemmaksikaan yllä mainittuja asioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minulla tuli mieleen, että olisiko ero aiheuttanut sen, ettei lasta ole aktiivisesti pyritty "kasvattamaan", vaan on ikään kuin jämähdetty vauvavaiheeseen? Varmaan tämä on tapahtunut ihan tiedostamatta, mutta on hyvä, että sinä "ulkopuolisena" olet nähnyt nämä kehityksen paikat ja haluat tehdä asioille jotain. Missään nimessä noiden asioiden kanssa ette ole myöhässä ja hyvin ehtii vielä, mutta ei tosiaankaan kannata lykätä enää yhtään kauemmaksikaan yllä mainittuja asioita.

 

Tama on hyvin mahdollista, tai sitten syyna on jotkut kulttuurilliset erot. Musta vaan tuntuu valilla hassulta, etta tytto on kuin vauva mutta on kuitenkin jo melkein 3-vuotias. Miehen exa on koti-aiti, joten ajan puutteesta ei ole kysymys. Ehka han haluaa pitaa tyton "omana vauvanaan".

 

No joo, jatan tuon varsinaisen pottailun aidille (koska tytto on tosiaan meilla vain 1 yon kahden viikon valein), ja yritan vain kehottaa kayttamaan pottaa meilla ollessaan.

 

Siirryn tavalliseen mukiin nokkamukin sijaan... Saa nahda miten kay ;) Meidan on kaiketi myos pakko alkaa opettamaan tyttoa nukkumaan normisangyssa, olin vain jotenkin kuvitellut etta se olis tapahtunut ikaankuin "automaattisesti" tyton ollessa jo tuon ikainen (3-vuotias kun vauva syntyy marraskuussa). Katsoin yhta ketjua naikkareiden puolella ja vaikutti silta, etta useimmat lapset siirtyivat ns isojen tyttojen sankyyn alle 2-vuotiaana. Ma olen vaan hirvittavan arka alkaa sanomaan, etta mina haluan jonkin aisan tehtavan jollakin tietylla tapaa. Exa ja mies keskustelevat ainoastaan juristien valityksella, joten yritan olla mahdollisimman nakymaton etten aiheuttaisi lisa-kranaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisko olla, että tyttö kotonaan onkin jo ´isompi´, mutta isänsä luona käyttäytyy eri lailla? Eli 'luistaa' pottailusta kun huomaa ettei 'tarvii'.. No tää oli vaan yks ajatus eikä välttämättä pidä paikkaansa ollenkaan. Tosi kurjaa että kommunikointi vanhempien välillä on noin surkeaa, ois kuitenkin ehdottoman tärkeää ja nimenomaan tytön edun mukaista, että vanhemmilla on ainakin suurinpiirtein samat kasvatusmetodit ja säännöt! :angry: Siis ettei käy niin että toinen sallii jotain mitä toinen ehdottomasti kieltää..

 

Sen sijaan tuossa sänkyasiassa voi aivan hyvin tehdä niin, että totuttaa tytön teidän luona nukkumaan isojen sängyssä, eiköhän hän ole siihen ihan valmis. Tytön kanssahan vois käydä vaikka yhdessä ostamassa hänelle mieleisen 'isojen tyttöjen sängyn' ja kovasti kehua kuinka hän on niin iso ja reipas että SAA jo nukkua oikeassa pikkuneidin sängyssä vauvasängyn sijaan. (Uskoisin että tällaiset jutut tehoavat lapsiin ihan maailmanlaajuisesti :lol: Lisää vettä myllyyn voi laittaa mieleisillä lakanoilla, jos tyttö on prinsessa-fani niin sitä aihetta, tai mistä sitten tykkääkin.)

 

Samaa kehumis- ja ihastelu-metodia käyttäen lasista juominen.. Voi kuinka hienosti osaatkaan jo juoda oikeasta lasista! Ja tosiaan ruoka ensin, ja sen ohella/jälkeen maito.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulen, että kulttuurierot vaikuttaa aika paljon. Suomessa tuskin annetaan lämmitettyä maitoa lähes 3-vuotiaalle, mutta taitaa olla yleisempää keski- ja etelä-Euroopassa. Suomessahan maitoa suositellaan vain aterioilla ja vettä muuten janojuomaksi, ihan hampaidenkin takia. Muutenkin etelämpänä lapset saa tai annetaan olla pidempään vauvoina. Mulla esim. on kokemusta 3-vuotiaasta ranskalaisesta, joka joi aamuin illoin kaakaota tuttipullosta... Se oli ihan normaalia siellä.

 

Pottailuun suosittelen panostamaan minäkin. Ei pakolla, mutta jotenkin se pitäisi saada kivaksi asiaksi.

 

En osaa oikein neuvoa, mutta tsemppaan kovasti! Äitipuolena on taatusti omat kommervenkkinsä ja toinen kulttuuri vielä asettaa omat haasteensa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0