vilpertiina

Tyhmät kysymykset ovulaatiosta, vol. 2

1015 posts in this topic

^Mie oon oppinut laskemaan niin, että plussapäivä on -1 ja seuraava päivä dpo 0. Miun mielestä ylemmässä kuvassa viiva on vielä aavistuksen haaleampi kuin kontrolliviiva, joten mie laskisin niin, että tänään on siulla -1 ja huomenna siis dpo 0. Tää perustuu siihen, että ovulaatio on ovisplussasta todenäköisesti 24-36h kuluttua (tuo aika voi riippua kyllä testistäkin) Mutta saattaa toki olla muitakin tapoja laskea :) mutta luulen, ettei se päivän heitto nyt ole niin vaarallista. Mutta ei kun vain hyödyntelemään ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ok, kiitos vastauksesta :). Tulkitsen nyt sitten huomisen dpo 0:ksi ja sitten ylihuomisen dpo 1:ksi. Ekaa kertaa tikutan niin yritän nyt saada määriteltyä näitä itselleni. Oudolta vaan tuntuu, että ovulaatio oli nyt kp 24 (tai 20 jos reilusta vuodosta lähtee laskemaan) kun edellinen kiertoni esim. oli 57 päivää. On tässä keväällä ollut yksi 29 päivänkin kierto, eli kai tämä sitten olisi ollut lyhyempi keirto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka monta päivää tässä nyt sitten on sitä optimaalista aikaa "tehdä talletuksia"? Nyt siis on eilen ja tänään harrasteltu ja tänään iltapäivällä tuli vahvin plussa. Riittääkö huomisen varmistelu, vai tarviiko vielä ylihuomennakin jatkaa? (puhumpa mieltäylentävästi seksistä :D...on vaan vähän kiirus/stressiaikataulu meneillään...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka monta päivää tässä nyt sitten on sitä optimaalista aikaa "tehdä talletuksia"? Nyt siis on eilen ja tänään harrasteltu ja tänään iltapäivällä tuli vahvin plussa. Riittääkö huomisen varmistelu, vai tarviiko vielä ylihuomennakin jatkaa? (puhumpa mieltäylentävästi seksistä :D...on vaan vähän kiirus/stressiaikataulu meneillään...)

Ei tarvitse. Just kävin lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä, ja hän sanoi, että siittiöt elävät sisällä 3-5 päivää. Että jos pari kertaa viikossa on yhdynnässä, tulee kuulemma väkisinkin raskaaksi. Itsekin ollaan hyödynnetty ovikset aika tehokkaasti, mut ei kuulemma ole tarvetta. Jos siis ei muuten huvita  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Että jos pari kertaa viikossa on yhdynnässä, tulee kuulemma väkisinkin raskaaksi.

 

Ai jaa, no enpä oo kyllä vielä tullut raskaaksi :hysteric: Mutta toivoa sopii, että gyne tiesi mistä puhui..

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Että jos pari kertaa viikossa on yhdynnässä, tulee kuulemma väkisinkin raskaaksi.

 

Ai jaa, no enpä oo kyllä vielä tullut raskaaksi :hysteric: Mutta toivoa sopii, että gyne tiesi mistä puhui..

No siis huonosti ilmaistu, naureskelin sanavalintaa itsekin. Mutta tarkoitti siis, että yhdyntätiheydestä se ei ainakaan jää kiinni, jos kaksi kertaa viikossa seksiä harrastaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No me nyt hyödynnettiin tämäkin päivä ja aika väkisin :blush:. Kaahasin ruokatauolla kotiin niin, että olin vähän ennen 12.30 kotona. Mies odotti juuri tuohon aikaan soittoa terkkarilta verikokeistaan ja oli aika stressaantunut. Saatiin siinä sitten riitakin aikaiseksi kun toinen ei ollutkaan etukäteis-soitosta huolimatta valmiina kun tulin kotiin. Mutta kaikesta tästä huolimatta ehdittiin hoitaa pikapano ja siis riidan + panon jälkeen olin 12.57 tms. lähdössä 13.00 alkavalle luennolle :D. Myöhästyin vajaan 10 min.  mutta ajattelin sen olleen hyvästä syystä ;).

 

Ja siis piti tehdä näin kun mies lähti töihin iltavuoroon ennen kuin ehdin tulla kotiin luennon jälkeen ja palaa vasta keskellä yötä (ja minä menen taas aikaisin aamulla harjoitteluun).

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Että jos pari kertaa viikossa on yhdynnässä, tulee kuulemma väkisinkin raskaaksi.

 

Ai jaa, no enpä oo kyllä vielä tullut raskaaksi :hysteric: Mutta toivoa sopii, että gyne tiesi mistä puhui..

Anteeks,mutta mua alko jotenkin huvittaa myös toi sanavalinta.. :D ..eipä oo väkisin vielä ainakaan tultu raskaaks.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bohemian: Nauroin ääneen. :grin:  Aika tehokasta toimintaa! Onneksi saitte kylvöt hoidettua, ettet kaahannut kotiin pelkästään riitelemään. Hirn.

 

Sanghi: Sanopa muuta.  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin tässä kierrossa kokeilla ensimmäistä kertaa testata ovista. Mulla ei ole vaan mitään tietoa missä vaiheessa kiertoa testailu pitäisi aloittaa?  :blink:

Kierrot ovat yleensä ollut 34/35 pv, mutta tää viimeisin kierto venähti 52 päivään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt tehnyt ovistestejä ekaa kertaa tässä kierrossa "säännöllisesti", mutta enpä nyt tiedä niistä auttoiko ne mua mitenkään, lisäsi vaan hämmennystä ( mun ei siis pitänyt niitä tavallisia ovistestejä ostaa vaan sen syljestä otettavan ovistestin, mutta mutta.. ajattelin kuitenkin kokeilla). Aloitin testaamisen varmuuden vuoksi kp 7, oli tosi haaleat viivan kp 11 asti, sitten tuli kp 11 ja kp 12 vahvat viivat muttei kuitenkaan yhtä vahvat kuin kontrolli.  :huh: Nyt pariin päivään eli kp 13 ja kp 14 hädin tuskin viiva näkyy. Että eikö sitä ovista nyt sit tapahtunut ollenkaan tai onko se joskus niin, ettei välttämättä saa niin vahvaa viivaa kuin kontrolli?

 

eli tossa sit kuva niistä kp 7-13 

http://aijaa.com/qh9Dpv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katam, Siinä ovistesti pakkauksessa mikä mulla on, lukee niin, että jos ei tiedä kuukautiskierron pituutta tai ei ole varma niin kannattaa aloittaa kp 11 :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin tässä kierrossa kokeilla ensimmäistä kertaa testata ovista. Mulla ei ole vaan mitään tietoa missä vaiheessa kiertoa testailu pitäisi aloittaa?  :blink:

Kierrot ovat yleensä ollut 34/35 pv, mutta tää viimeisin kierto venähti 52 päivään.

En tiedä onko ovistestien ohjeissa eroja, mutta omissani on ohjeena, että 34 päivän kierrolla aloituspäivä olisi kp17. Jos kierto on yleensä tosiaan ollut noin pitkä, en lähtis turhaan testailemaan kiertopäivänä 11, menee vaan monta testiä ihan hukkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt tehnyt ovistestejä ekaa kertaa tässä kierrossa "säännöllisesti", mutta enpä nyt tiedä niistä auttoiko ne mua mitenkään, lisäsi vaan hämmennystä ( mun ei siis pitänyt niitä tavallisia ovistestejä ostaa vaan sen syljestä otettavan ovistestin, mutta mutta.. ajattelin kuitenkin kokeilla). Aloitin testaamisen varmuuden vuoksi kp 7, oli tosi haaleat viivan kp 11 asti, sitten tuli kp 11 ja kp 12 vahvat viivat muttei kuitenkaan yhtä vahvat kuin kontrolli.  :huh: Nyt pariin päivään eli kp 13 ja kp 14 hädin tuskin viiva näkyy. Että eikö sitä ovista nyt sit tapahtunut ollenkaan tai onko se joskus niin, ettei välttämättä saa niin vahvaa viivaa kuin kontrolli?

 

eli tossa sit kuva niistä kp 7-13 

http://aijaa.com/qh9Dpv

Ei noissa mun mielestä ovista kyllä näy. Voisiko olla vasta tulossa? Ei se välttämättä mene niin, että viiva tasaisesti vahvistuu, vaan saattaa aaltoilla ja sitten yhtäkkiä pamahtaakin yhtä vahvaksi tai vahvemmaksi. Ainakin omat ovikseni ovat näkyneet ihan selvästi, jättämättä epäilykselle aihetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

katam: miun ovistestipaketissa oli ainakin sellainen taulukko, mistä oli helppo katsoa kierron pituuden mukaan, milloin kannattaa aloittaa testaaminen. Miekään en aloittais kovin aikaisin, jos ei oo ollut lyhyempiä kiertoja välillä. Muuten aloittaisin sen lyhyimmän kierron mukaan :)

 

LiljaLi: miekin luulen, että siulla on ovis vasta tulossa, tosin tuo kp 12 on jo aika vahva, voihan se olla, että on mennyt ohikin. Mitä testejä oot käyttänyt? joissain testeissä näkyy plussakin melko haaleana. Kannattaa varmasti jatkaa tikuttelua, mie luulen kyllä, että siulla on vasta tuloillaan se ovis! kuitenkin vasta kp13. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katos vaan, onhan siinä munkin paketissa sellainen taulukko  :grin: Ei vaan tullut mieleen edes katsoa  :blush:

Luulen, että alan siinä kp 17 kohdalla testailemaan. Katsotaan oiskohan niistä hyötyä vai tuleeko siitä yhtään mitään  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wuhuuu sain nyt kp 16 oviksen bongattua ekaa kertaa! :) Testiviivasta tuli vahvempi kuin kontrolliviiva  :dancegirl: Eli hätäilin niiden kanssa nyt turhaan  :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wuhuuu sain nyt kp 16 oviksen bongattua ekaa kertaa! :) Testiviivasta tuli vahvempi kuin kontrolliviiva  :dancegirl: Eli hätäilin niiden kanssa nyt turhaan  :blush:

Hienoa! Ja nyt sit hommiin! :grin:

 

Täällä yhä odotellaan, kp 16 mullakin menossa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa!

 

Mulla poistettiin ehkäisykapseli kädestä 8.4.2013, ja mullahan alkoi siis menkat 7.4., eli päivää aiemmin. Tätä ekaa kiertoa ei varmaan edes lasketa, vaikka yritys raskautua olikin kova :D Toka, tai siis eka täysin luomukierto alkoi sitten 28.4., ja näillä spekseillä kiertoni pituus on 21 päivää ja laskennallinen viimeinen ovulaatio on ollut 6.5. En kuitenkaan luota tähän täysin, sillä kapselin kanssa kiertoni ja menkkani on ollut ihan mitä sattuu puolen vuoden tauoista aina kahden viikon välein tapahtuvaan valutteluun. Tämä kierron pituus ei nyt myöskään lupaile kauheesti mitään ovulaatioita, eiks ne tarvi yleensä hiukan pidempiä aikoja tapahtuakseen?

 

Mutta asiaan: minä en osaa erotella masussa tapahtuvia muljaisuja ja kipuja, ja vasta nyt parin kk:n aikana olen tutustunut aiheeseen ovislimat. En ole seuraillut siltikään omiani, paitsi tänään huomasin, että on erilaista töhnää pöksyissä kuin eilen. Oikein puhtaanvalkoista ja paksuhkoa. Havaitsin myös (sekä tässä luomukierrossa, että edellisessä) halujen lakkaamisen kuin seinään tiettynä päivänä (halujen lisääntymisestä en osaa sanoa, kun sitä tahtoo about koko ajan :D ). Voiko näistä arvata ovulaation olleen ja menneen?

 

Ja sitten tähän tapaukseeni liittyen: mulla on kaapissa ovistikkuja (joilla olen ihan sattumanvaraisesti testaillut negoja laskematta mitään kiertopäiviä) sekä raskaustestejä. Kuinka kauan odottelisitte näin epämääräisillä kierroilla menkkoja ennen r-testausta? Ja onko niin, että ovistestaus kannattais näin lyhyellä kierrolla alottaa jo viimeisinä vuotopäivinä (kp 5-6)?

Edited by katjaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mie ehkä aloittaisin oviksen testailun heti vuotojen jälkeen, mutta kyllä muistelisin, että 21 päivän kierrossa suositellaan testauksen aloituspäiväksi kp5. Siunkin tikkupaketissa varmasti on taulukko, josta voit katsoa, milloin kannattaa testata :) Olen myös lukenut, etto jos kierto on alle 21 päivää, ovista ei välttämättä tapahdu, mutta toisaalta eihän se taida olla muutenkaan ihan satavarmaa :girl_sigh:  Suosittelen kyllä ovistikkujen käyttö, niillä on helppo seurata omaa kiertoaan!

 

On kyllä hankala sanoa milloin kannattaisi r-testi tehdä, yleensähän suositellaan tekemään pisimmän kierron mukaan, jos on epäsäännölliset menkat olleet, mutta jos ei ole mitään hajua siitä, kuinka pitkä kierto pisimmillään on, kannattaa ehkä muutama päivä odottaa tuon kp21 jälkeen ennen testausta ja sitten jos tulee nega, muttei kuulu vähään aikaan menkkoja voisi testata uudestaan. Hyvinkin pitkistä kierroistahan on positiivisia tuloksia kyllä tullut :) Mutta jos saat oviksen tikuilla kiinni, on helpompi määrittää tuo r-testaus päiväkin. dpo14 taitaa olla sellainen päivä, jolloin viivan pitäisi jo näkyä ja laskennallisesti menkkojen kuuluisi alkaa 14 päivää oviksesta. (tosin tietenkin luteaaliaika oikeesti vaihtelee)

 

Noista limoista en oikein osaa sanoa, kun en niitä enää itse ole bongaillut, mutta periaatteessa viimeisenä limapäivänä kai ovis tapahtuisi, ja se lima on siis sellaista valkuaisen näköistä. Joku muu voi noista limojen bongauksista paremmin selittää :) Kuulostaa kyllä tuo halujen lakkaaminen siltä, että ovis ois mennyt, mutta ainakaan itselläni ei kyllä halut tai haluttomuus kerro yhtään mitään :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos iiki nopeasta vastauksesta! :) Valotit ensikertalaista hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkäs te kokeneemmat testailijat määrittäisitte ovulaatiopäivän tässä tapauksessa? Mulla pamahti sunnuntaina tikkuun selkeä plussa ja limoista ja kivuista päätellen ovis saatto olla sunnuntai-iltana. Aikatauluista johtuen jouduin testaamaan lauantaina noin yhden aikaan ja sunnuntaina illalla kuuden maissa. Plussa olis siis saattanut tulla testiin jo lauantai-illalla, kai..? Eli laskenko sunnuntain dpo 0 vai dpo -1?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä varmaan laskisin kuitenki, että sunnuntai on -1. Ei kai yhdellä päivällä kauheesti väliä ole, mut raskaustestiä tehdessä se voi merkata, jos ei yleensä meinaa malttaa odottaa siihen, että menkat olis myöhässä. Saattaa siis säästyä negan vaivalta. Mut kyllähän oireiden perusteella se voi olla dpo 0:kin. Et lienee ihan makuasia, miten sen ajattelee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näinhän mäkin sen pähkäilin, että tuskinpa suurta merkitystä on. Ja tuskin maltan odottaa tarpeeks, laskinpa miten tahansa. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.