vilpertiina

Tyhmät kysymykset ovulaatiosta, vol. 2

1015 posts in this topic

Jotain tuollaista on ollut mullakin. En kyllä yhtään osaa sanoa, missä vaiheessa ovulaatiota. Ne kivutkin tuntuu olevan ihan jo kierrosta riippuvaisia, varmasti siis ihmisestäkin. Joskus mulla ovat kivut jatkuneet oletetun oviksen yli, usein loppuneet siihen. Tärinäkipua, pienissä määrin tosin, on muistaakseni ollut suunnilleen milloin vaan, millon kipuja on ollut. Siis jo monta päivää ennen ovista, sen aikana tai vasta sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hepsan!

En jaksanut nyt kiirepäissäni lukea koko ketjua läpi josko olisi jo tästä aiheesta kysymys, mutta siis, voiko yhdessä kierrossa olla kaksi ovulaatiota ja vieläpä niinkin pitkällä välillä kuin n. kolme viikkoa? :o

 

Mun käsittääkseni ei. Jos kaksi munasolua kypsyy, niiden täytyy irrota n. vuorokauden kuluessa, muuten ekana irroneen munasolun keltarauhasen erittämä progesteroni estää toisen munasolun irtoamisen. Todennäköisempää lienee epäonnistunut ovuloimisyritys ekalla kertaa tms..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helou!

 

Täällä on nyt neljäs eli viimeinen inseminaatio edessä. Tänään löytyi muheva 20mm folli + 8mm limakalvot joten kaiken pitäisi olla kuin oppikirjasta. Pistin tänään irroituspiikin, joten ovulaation pitäisi olla huomenna ja saadaan simpat matkaan.

 

Mutta ensimmäistä kertaa rinnat ovat nyt jo kipeät, vaikka varsinaista ovista ei todistetusti ole tapahtunut. Eli kipeytyvätkö teidän rintanne aina oviksen jälkeen?

Pienessä mielessä toivon, että kipu johtuisi niin muhevasta lh-piikistä. Muistan jonkun kertoneen täällä tai muualla siitä, että oli niin rajut lh-pitoisuudet että raskaustestikin näytti plussaa. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia, mutta luulisi että enempi on aina parempi :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin juuri pillerit kymmenen vuoden jälkeen ja eka luomukierto siis sitten teiniaikojen menossa. Ei hajuakaan, että tunnistaisinko edes ovulaatiota jos sellainen kohdalle osuisi. No, pitänee tässä pari kiertoa tutkailla tilannetta ja tutustua omaan kroppaan. Jos sitä sen jälkeen sitten ottaisi ihan testit käyttöön. Pitää nyt ensin (ainakin teoriassa) yrittää vähän vähemmän stressin kanssa. Mutta kuten huomaatta, roikun täällä, joten ei kovin hyvin mene tuo stressittömyys :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muilla ovikseen liittynyt tärinäkipua? Eli kävellessä askeleen tärähdys tuntuu ikävälle jne. Mä luulin että mulla olisi ovis ollut kp13 kun lämmöt romahti kp12, mutta kp14-15 on tullut nyt toi tärinäkipu, ja tuntuu vasemmalla muniksessa. kp11-13 tuntui oviskipua myös vasemmalla, mutta tämä tuntuu paljon enemmän ja eri tavalla. Onko tää oviksen jälkeistä tai meneillään olevan oviksen aiheuttamaa? Muistelisin et kerran aiemmin on oviksemn aikoihin ollut tätä kipua, enkä enää osaa sanoa oliko silloin ennen vai jälkeen vai juuri sillä hetkellä.

 

Itse itseäni lainaten..

Mulla toi tärinäkipu sitten oli mitä ilmeisimmin oviksen jälkeen, jos lämpöihin on uskominen. Eli kp13 lämmöt näyttää ovista ja kp14-15 tuli tärinäkipu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin juuri pillerit kymmenen vuoden jälkeen ja eka luomukierto siis sitten teiniaikojen menossa. Ei hajuakaan, että tunnistaisinko edes ovulaatiota jos sellainen kohdalle osuisi. No, pitänee tässä pari kiertoa tutkailla tilannetta ja tutustua omaan kroppaan. Jos sitä sen jälkeen sitten ottaisi ihan testit käyttöön. Pitää nyt ensin (ainakin teoriassa) yrittää vähän vähemmän stressin kanssa. Mutta kuten huomaatta, roikun täällä, joten ei kovin hyvin mene tuo stressittömyys :D

 

Itselläni eka kierto oli aika kivulias oviksen aikoihin. Mutta olin käyttänyt minipillereitä, etten tiedä miten ne ja normipillerit sitten eroavat. Ja itselläni stressi "näistä jutuista" oli suurin muutaman ekan kierron ajan pilereitten lopettamisen jälkeen. Kyllä se siitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muilla ovikseen liittynyt tärinäkipua? Eli kävellessä askeleen tärähdys tuntuu ikävälle jne. Mä luulin että mulla olisi ovis ollut kp13 kun lämmöt romahti kp12, mutta kp14-15 on tullut nyt toi tärinäkipu, ja tuntuu vasemmalla muniksessa. kp11-13 tuntui oviskipua myös vasemmalla, mutta tämä tuntuu paljon enemmän ja eri tavalla. Onko tää oviksen jälkeistä tai meneillään olevan oviksen aiheuttamaa? Muistelisin et kerran aiemmin on oviksemn aikoihin ollut tätä kipua, enkä enää osaa sanoa oliko silloin ennen vai jälkeen vai juuri sillä hetkellä.

Mulla on ollut ja aika pahanakin kerran. Mulla on ne tullut ennen ovista ja loppuneet viimeistään ovispäivänä. Saattanut olla vielä hieman hellänä seuraavana päivänä.

 

Hepsan!

En jaksanut nyt kiirepäissäni lukea koko ketjua läpi josko olisi jo tästä aiheesta kysymys, mutta siis, voiko yhdessä kierrossa olla kaksi ovulaatiota ja vieläpä niinkin pitkällä välillä kuin n. kolme viikkoa? :o

 

Bongasin oviksen siis jossain kp11 tai kp12 (nyt en edes enää muista koska) limojen perusteella ja nyt dpo20 on taas hyvin samankaltaiset limat menossa? Sangen outoa. Kolme nega raskaustestiä oon tehnyt (dpo14, dpo16 ja nyt dpo20). Ensimmäinen luomukierto kahteen vuoteen menossa, viimeisimpänä 2 kiertoa pillereitä ja sitä ennen n. vuosi kuparikierukka ja sitä ennen yritys, raskaus ja jälkivuoto.

Ei oo mahotonta http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Raskauden-seuranta/Raskaana-raskaaksi/

Share this post


Link to post
Share on other sites

^OT, mitäköhän hittoa tämä (lainaus linkitetystä artikkelista) tarkoittaa?

 

Jos kaksosten ikäero on pieni, ei kaksinkertaista hedelmöitystä pysty erottamaan kaksosraskaudesta kuin kromosomitestille lasten synnyttyä.

 

Ei kai tuo eri-ikäisten sikiöiden case ole kromosomillisesti sen kummempi kuin erimunaisten, samaan aikaan hedelmöittyneiden kaksostenkaan? Ja eikös epäidenttiset kaksoset kuitenkin ole ihan tavallisia kaksosia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elkku kiitos vastauksesta! :) Tässä tapauksessa nuo kummalliset limat liittyikin alkaviin menkkoihin. ;b

 

Mutta nyt on toinen kysymys, en jälleen jaksa lukea koko ketjua läpi (mikä ehkä olisi hyvä idea :D).. Mutta siis. Ovulaatiokivut, tapahtuuko itse ovulaatio juuri silloin kun sattuu, eli johtuuko se vihlomisjomotuskipu irtoamisesta vai jostain muusta? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oviskivut vaihtelee. Viime kierrossa pahimmat kivut tuli oviksen jälkeen kp14-15 , eli ovis kp13 ja silloin pientä kipua ja sama kp12. Sitä ennen oli viikon ajan semmoista pientä jomottelua aina välillä. Joskus on pelkästään tuota ennen ovista jomottelua, ja joskus ajoittuu juuri sille ovispäivälle. Itselläni noissa ei ole sellaista punaista lankaa jota kivut aina noudattavat ja samalla kaavalla menevät, mutta suurinpiirtein olen oppinut kivuista tunnnistamaan oviksen eri vaiheet. Toiset kierrot ovat kivuttomampia kuin toiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ok ok.. Mulla oli vaan siis n. 5h kestävä ihan järkky kipu minkä oletan johtuvan oviksesta, koski vasemmalle ihan alamahaan ja aivan jumalattomasti. Sellasta vähän niinkun menkkakipua, mutta paljon iskevämpää ja mieltä häiritsevää. Siksi mietin että tapahtuiko juuri sillä hetkellä tämä kuuluisa ovulaatio.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mulla on kans juurikin tuollaista oletetun ja testatunkin ovulaation aikaan. Sitähän ei voi varmaksi sanoa, että onko se kipu itse ovulaation aikaan vai ennen/jälkeen. Se on minusta senkin takia häiritsevämpää, kun se ikäänkuin painaa tiettyyn kohtaan. Mulla ainakin tässä kierrossa oletetun ovulaation (tuntemuksien perusteella) jälkeisenä aamuna oli alavatsa kuin jyrän alle jäänyt. Omituinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne kivut vaihtelee ihmisestä ja kierrosta riippuen. Viimeksi mulla oli tuo aika tasan vuorokauden kestänyt kipu juuri oviksen jälkeen, ja oli semmoista tärinäkipua, mistä täällä kyselinkin. Joka kierrossa taas ei sitäkään ole. Ota näistä aina selvää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin yhdeksän vuoden Yasmin-putken jokin aika sitten, nyt on ekan luomukierron kp 14. Eilen alkoi jomottelut alavatsassa, esim. vatsalihasten jännittäminen saa nippailua aikaan ja tänä aamuna huomasin että kävelyn aiheuttama tärähtely saa aikaan samanmoisia tuntemuksia. Tosi venyvää ja aavistuksen värillistä limaa on tullut eilisillasta asti. Onko mahdollista että mä ovuloisin jo ihan oikeasti vaikka pillereiden jättämisestä on vasta noin vähän aikaa? Tuntuu erikoiselta että kroppa alkaisi jo toimia niinkuin pitääkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt en jaksa plärätä tätä, josko täällä ois jo vastaus tähän.

Mutta siis. Ovistesti antoi :) -naaman perjantaina 30.11, joka ultrassa osottautui valheelliseksi.

Vielä tähänkään päivään mennessä ei ole tullut uutta plussaa.

Joten, jääköhän mulla nyt se ovis tulematta. Jos jää, milloin vuodon pitäisi alkaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minkähän takia nuo ovulaatiotestit valehtelee? On mahdollista, että kuukautiset tulevat aivan normaalisti vaikkei ovulaatiota tapahdukkaan.

 

Mille kiertopäivälle (kierron pituus 28pv) gynekologille olisi hyvä varata aika, jos haluaa selvittää tapahtuuko ovulaatiota?

Edited by -Amalia-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin yhdeksän vuoden Yasmin-putken jokin aika sitten, nyt on ekan luomukierron kp 14. Eilen alkoi jomottelut alavatsassa, esim. vatsalihasten jännittäminen saa nippailua aikaan ja tänä aamuna huomasin että kävelyn aiheuttama tärähtely saa aikaan samanmoisia tuntemuksia. Tosi venyvää ja aavistuksen värillistä limaa on tullut eilisillasta asti. Onko mahdollista että mä ovuloisin jo ihan oikeasti vaikka pillereiden jättämisestä on vasta noin vähän aikaa? Tuntuu erikoiselta että kroppa alkaisi jo toimia niinkuin pitääkin.

 

Jotkuthan voi tulla jo ensimmäisestä pillereiden jälkeisestä kierrosta raskaaksi, niin ei se mikään ihme olisi vaikka ovuloisitkin :)

Itsekin lopetin 10 vuoden yasimin-putken ja uskon ovuloineeni jo ekassa kierrossa, kun juuri nuita limoja ja särkyjä esiintyi kierron puolivälissä. Noh, jatkuvasta pupuilusta huolimatta ei tärpännyt ja nyt ois sitten ekat luomumenkat. Yksilöllistähän se kropan toiminta on. Nyt vaan uutta yritystä kehiin! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minkähän takia nuo ovulaatiotestit valehtelee? On mahdollista, että kuukautiset tulevat aivan normaalisti vaikkei ovulaatiota tapahdukkaan.

Mille kiertopäivälle (kierron pituus 28pv) gynekologille olisi hyvä varata aika, jos haluaa selvittää tapahtuuko ovulaatiota?

En tiedä miksi valehtelee, ihmeteltiin lääkärinkin kanssa sitä. Kyseessä oli kuitenkin CB:n digitesti. Edellisen kerran se toimi, kun olin sunnuntaina saanut plussan ja maanantaina ultrassa ovis oli tapahtumassa.

Mulla on seuraavan kerran ultra kp12, jotta tarkistetaan se tuleva ovis. Suosittelisin siis kp10-14. Sehän ei haittaa, vaikka se ovis olisi jo tapahtunut siihen ultraan mennessä.

 

 

Jos toinen ovis tulisikin, milloin se tulisi? Kellään kokemusta?

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari kiertoa sitten, kun testailin ovista tikuilla koko kierron, niin tikun mukaan ovisplussa tuli kp9, uusi ovisplussa tuli kp14-15. Tässä kierrossa "tärppäsi" kemiallisesti.. eli siis, ainakin ovuloin. Ilmeisesti ovulaatio tapahtui kp16-17. (kiero 30päivää)

 

Toivottavasti tästä oli Anastacialle hyötyä.. :rolleyes:

 

muoks. eikö gyne sanonut mitään.. "mahdollisesti ovuloit... silloin". tms..?

Edited by Gabriel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muilla ovikseen liittynyt tärinäkipua? Eli kävellessä askeleen tärähdys tuntuu ikävälle jne. Mä luulin että mulla olisi ovis ollut kp13 kun lämmöt romahti kp12, mutta kp14-15 on tullut nyt toi tärinäkipu, ja tuntuu vasemmalla muniksessa. kp11-13 tuntui oviskipua myös vasemmalla, mutta tämä tuntuu paljon enemmän ja eri tavalla. Onko tää oviksen jälkeistä tai meneillään olevan oviksen aiheuttamaa? Muistelisin et kerran aiemmin on oviksemn aikoihin ollut tätä kipua, enkä enää osaa sanoa oliko silloin ennen vai jälkeen vai juuri sillä hetkellä.

 

Itse itseäni lainaten..

Mulla toi tärinäkipu sitten oli mitä ilmeisimmin oviksen jälkeen, jos lämpöihin on uskominen. Eli kp13 lämmöt näyttää ovista ja kp14-15 tuli tärinäkipu.

 

Taas tämän aiheen parissa.. Oviksen tarkkaa ajankohtaa en tiedä tai että onko vielä edes ollut, kun lämmöt olleet korkeat koko alkukierron muutenkin. Nyt on menossa kp14 ja kp11 alkoi taas tärinäkipu, joka jatkuu edelleen. Eka oli vaan ajoittaisesti, mutta eilen sitten yltyi aika kauheaksi, pystyi etenemään hiipimällä kun normi kävely sattui niin paljon. Tänään ei enää niin paha, mutta tuntuu kuitenkin, jotenkin hellä munasarja tai jotain. Enpä nyt sitten osaa sanoa että onko nyt vaan muniksen kasvukipua vai jo menneen oviksen jälkeistä kipuilua vai mitä. Vaihtelee siis kierrottain. Ja nyt oon jo kolmatta päivää alamahalta aivan turvoksissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotkuthan voi tulla jo ensimmäisestä pillereiden jälkeisestä kierrosta raskaaksi, niin ei se mikään ihme olisi vaikka ovuloisitkin :)

Itsekin lopetin 10 vuoden yasimin-putken ja uskon ovuloineeni jo ekassa kierrossa, kun juuri nuita limoja ja särkyjä esiintyi kierron puolivälissä. Noh, jatkuvasta pupuilusta huolimatta ei tärpännyt ja nyt ois sitten ekat luomumenkat. Yksilöllistähän se kropan toiminta on. Nyt vaan uutta yritystä kehiin! :)

 

Nyt on menossa kp 24 ja on alkanut ihan tosissaan jänskättää että minkähänlaiset noi ekat luomumenkat on. Niin optimistinen en oo että uskoisin heti ekasta yk:sta tärpänneen, vaikka yritystä on ihan kiitettävästi ollut (mies varmaan kiroaa mielessään, että miksei ole aiemmin mua tähän houkutellut :pupu_1: ). Mukavaa tää oman kropan seuraileminen kyllä on, jännä nähdä onko ensi kierrossa samanlaisia oireita tossa kp 14 tietämillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari kiertoa sitten, kun testailin ovista tikuilla koko kierron, niin tikun mukaan ovisplussa tuli kp9, uusi ovisplussa tuli kp14-15. Tässä kierrossa "tärppäsi" kemiallisesti.. eli siis, ainakin ovuloin. Ilmeisesti ovulaatio tapahtui kp16-17. (kiero 30päivää)

 

Toivottavasti tästä oli Anastacialle hyötyä.. :rolleyes:

 

muoks. eikö gyne sanonut mitään.. "mahdollisesti ovuloit... silloin". tms..?

Mie oon jo 8 päivää tikutellut sen ensimmäisen plussan jälkeen, eikä vieläkään toista plussaa. Ei taida tullakkaan.

Lekuri sanoi vain, että varmaan ensi viikolla ovuloit, eli siis tällä viikolla. Nyt ollaan kyllä jo lauantaissa asti menossa. Yli viikko ultrasta ja inssistä.

 

Noista tärinäkivuista: Mulla on niitä yleensä ollut. Alkanut paria päivää aijemmin, sitten tullut ovis plus, seuraavana päivänä kaameat kivut ja siitä sitten lähtenyt hellitämään se tärinäkipukin. Yleensä se tärinäkipu saattaa kestää pari päivää plussan jälkeen.

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.