vilpertiina

Tyhmät kysymykset ovulaatiosta, vol. 2

1015 posts in this topic

^ Riippuu testisä, maximissaan se taitaa olla sen 48h.

Tästä lähin siis jatkat petipuuhia ovisplussasta neljä päivää :)

 

 

Mutta nytpäs minä voisin heittää kyssäriä koskien oviskipuja. Muistelen nimittäin joskus lukeneeni, ettei itse ovulaatio koske. Ja jos nyt tarkkaan mietin, niin eipä mullakaan tainnut olla kipuja silloin ennen tai jälkeen ultran. Mutta jos se ei koske, niin mitähän ne kivut sitten on?

 

Muoks. Osa sanoista oli jäänyt uupumaan ultrauksesta..

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta nytpäs minä voisin heittää kyssäriä koskien oviskipuja. Muistelen nimittäin joskus lukeneeni, ettei itse ovulaatio koske. Ja jos nyt tarkkaan mietin, niin eipä mullakaan tainnut olla kipuja silloin ultraa? Mutta jos se ei koske, niin mitähän ne kivut sitten on?

 

Todennäköisesti keltarauhaskipuja. Munasolun irtoamisen jälkeen munasarjaan kehittyy siis keltarauhanen.

 

Keltarauhasen solut erittävät estrogeeneja ja progesteronia, jotka valmistavat kohdun limakalvoa vastaanottamaan hedelmöittyneen munasolun. Jos hedelmöitystä ei tapahdu kahden viikon kuluessa ovulaatiosta, keltarauhasen hormonituotanto lakkaa ja keltarauhanen surkastuu valkorauhaseksi (corpus albicans), joka näkyy pienenä arpena munasarjassa. Jos munasolu hedelmöittyy, keltarauhanen toimii aktiivisesti kaksi tai kolme kuukautta.

(lähde, kun en ulkoa muistanut tarkasti selitystä :grin:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovulaatiokivut ovat hieman mysteeri edelleen ja osa lääkäreistä sanoo ettei ovulaatio voi sattua.

Meidän lääkäri kyllä on sanonut, että ovulaation tienoilla voi olla kipuja joko johtuen munarakkulan kasvusta tai munasolun irtoamisen jälkeen rakkulasta valuvasta nesteestä johtuen.

Tästä syystä ovulaatiokipujen avulla ei voi ovista tarkasti paikantaa, koska ei voi tietää mistä kivut tarkalleen johtuvat. Voivat siis iskeä reilusti ennen ovulaatiota tai vasta sen jälkeen.

 

Mutta siis se on kaiketi aikalailla faktaa, että sitä itse ovulaatiotapahtumaa ei voi tuntea. Eli se ei satu kun munasolu punkeaa ulos munarakkulasta.

Edited by talviuni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon tullut tulokseen että mulla on ovis tullut myöhemmin kuin normaalisti, koska:

 

-Nyt olisi jo viimeistään pitänyt alkaa menkat, jos laskee ovisplussasta, josta on nyt siis jo 18päivää (se tapahtui siis kp9 ja nyt menossa kp26, normikierto21-25)

 

-Lämmöt nousi (en ole mittaillut alkukiertoa oikein), ehkä noin kp19, yli 37asteen, ja tuollaisen lämmönnousun jo huomaan, vaikkei alkukirron lämmöt olisikkaan oikein mitatut.

Olen ollut tässä välillä flunssassa, mutta muut flunssaoireet ovat jo helpottaneet, mutta lämmöt edelleen yli 37, ovat seilanneet 37,1-37,4.

 

Taidan heittää tikut seuraavassa kierrossa nurkkaan.

Tai sit jos en heitä, niin kuinka kannattas niiden kanssa toimia?

 

Lisätään nyt tähän samaan..

 

Eilen tuntui pitkin päivää aika semmoista terävää kipua välillä, aikalailla tuosta häpyluun päältä, hiukan oikealta. Tänään sitten tuli ihan todella vähän vaaleanpunaista valkovuotoa. En laske tätä vielä kp1, ja lämmötkin ovat vielä ylhäällä. Eli alkaisko sitten huomenna tai ylihuomenna. Harmittaa vaan kun nyt nämä pari kiertoa on ollut juuri tuon suuntaisia, että parina päivänä on tullut nippa nappa huomattavaa tiputtelua ennen kuukautisten alkua, ja nyt näyttäs sama trendi jatkuvan. Keskimäärin kirrot ollut 24 päivää, joten näyttäs sekin nyt pidentyvän kun nyt on jo kp27.

 

Kävisinkö mä paremmin johonkin toiseen keskusteluun näiden juttujeni kanssa? Kierronkartoittajiin en, kun en lämpöjä mittaile, eikä mun kysymykset ole pelkästään tyhmiä kysymyksiä ovulaatiosta, vaan lähes kaikesta :grin:

Pitäiskö aloittaa uusi topikki "Tyhmät kysymykset kierron vaiheista"?

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei ovulaatiota voi laskea siinä mielessä, että se saattaa olla eri ihmisillä hyvinkin eri aikaan (ei siis esim. mitään, että lasket 14 päivää kuukautisten alusta/lopusta ja se on siinä). Mutta yleensä on niin, että aika kuukautisten alusta ovulaatioon vaihtelee jos on vaihdellakseen ja sitten taas aika ovulaatiosta seuraavien kuukautisten alkamiseen on aika vakio (tai sitten ei, jos käy huono tuuri). Siis aina yhdellä naisella.

 

Kiertopäivät lasketaan aina kuukautisten alusta, eikä se, kuinka pitkään vuotaa, varsinaisesti välttämättä vaikuta ovulaation ajankohtaan.

 

Siis esim:

 

KP1 -- ensimmäinen kunnon vuotopäivä

KP5 -- viimeinen vuotopäivä

KP12 -- ovulaatioplussa testillä

KP13 - 14 -- ovulaatio

KP28 -- tuhruttaa

KP29 -- kunnon vuoto alkaa = seuraavan kierron KP1

 

Ja alusta uudelleen. Ja tässä siis KP1 - KP14 olisi follikulaarivaihetta, jossa munasolu kehittyy ovuloitumiskypsäksi ja kohtu valmistautuu ottamaan hedelmöittyneen munasolun vastaan. Ja sitten taas KP14 - KP28 olisi luteaalivaihetta, jonka aikana hedelmöittynyt munasolu (tai onhan se jo jakautunut alkioksi) kiinnittyy kohtuun ja alkaa muodostaa istukkaa ja raskaushormonia joka edelleen ylläpitää kohdun limakalvoa yms., tai sitten limakalvo pikkuhiljaa rapistuu kun mitään ei tapahdu ja vuoto alkaa.

 

Sama kuvana:

 

menstcycle.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi, kiitos kattavasta selityksestä. :) Nyt alan pikkuhiljaa ymmärtämään tästä biologisestaprosessista jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos lämmöt ja limat antaa ymmärtää että ovis on tapahtunut, mutta testit eivät silti moista näytä, onko ovulaatio laisinkaan mahdollinen? Tuntuu että on enemmänkin sääntö kuin poikkeus etten saa testiin tasavahvaa viivaa mutta lämmöt nousee tunnollisesti kp 15-16 ja limat näyttäytyy asianmukaisesti. 3kk sitten on ultralla nähty johtofollikkeli ja myöhemmin keltarauhanen eli todistettavasti ovulaatio tapahtuu ainakin joskus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä muistelen lukeneeni parikin tapausta, joissa testit eivät ole näyttäneet ovista, mutta kierron lopuksi raskauden ja yhdeksän kuukauden päästä tuli vauva. :D Päättelisin siis, että pelkkiin testeihin ei tarvitse luottaa, jos kaikki muut merkit sanoo toista. Auttaisiko testimerkin vaihto?

 

Mirre: Luultavasti silloin joko on raskaana, tai jos muutaman viikonkaan päästä menkkoja ei ole tullut, ei ole ovulaatiokaan tullut ainakaan ajoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No sittenhän se on hyvä niin. :D Ei niihin testeihin tarvii liikaa tuijottaa, ainakaan, jos eivät edes oikein toimi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko kuulleet ns. virtauksen tuntemuksista ovulaation aikaan? Tämä voi kuulemma liittyä munasolun irtoamiseen. Virtaava, tärisevä tunne tuntuu vasemmalla alavatsassa, samoilla kohdin kuin ovulaatioon viittavaat kivut. Outo tunne. Äitini sanoi, että voisi viitata lähestyvään/tapahtuvaan ovulaatioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos lämmöt ja limat antaa ymmärtää että ovis on tapahtunut, mutta testit eivät silti moista näytä, onko ovulaatio laisinkaan mahdollinen? Tuntuu että on enemmänkin sääntö kuin poikkeus etten saa testiin tasavahvaa viivaa mutta lämmöt nousee tunnollisesti kp 15-16 ja limat näyttäytyy asianmukaisesti. 3kk sitten on ultralla nähty johtofollikkeli ja myöhemmin keltarauhanen eli todistettavasti ovulaatio tapahtuu ainakin joskus.

 

Mä en esikoista yrittäessä saanut kertaakaan tasavahvoja viivoja vaan plussaviiva jäi ehkä noin kolmanneksen kontrolliviivaa haaleammaksi. Kuitenkin pystyin testeillä näkemään selkeän nousun kohti ovista ja laskun (viivojen haalistumisen) oviksen jälkeen. Eli itse en ainakaan usko, että on pakko saada tasavahvoja viivoja, vaikka ovis tulisikin ihan normaalisti :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi kysyttävää ovulaatiosta ja lugesteronista. Taustaa: eli ilmeisesti mulla on pco-tyyppiset munasarjat, pcos diagnoosia ei lääkäri antanut. Nyt selvitellään verikokeilla vielä lisää. Ongelmana on epäsäännölliset kierrot ja ovuloimattomuus.

Ja sitten kysymykseen: mulle määrättiin nyt aluksi kiertoja tasoittamaan lugesteron 1 tabl suun kautta kp 15 alkaen 10 päivää. Mites tällöin ovulaation käy, kun niissä kierroissa, joissa olen omien tuntemuksieni mukaan oviksen bongannnut, on se tapahtunut 38 päivän kierrossa n. kp 24 paikkeilla. Eli jos aloitan luget lääkärin ohjeen mukaan ovis jää tulematta ja mahdollisuus kierrossa menee siinä? Lyhimmillään kierto on nyt ollut tuo 38 ja pisimmillään 50. Voinko odottaa ovista pidemmälle ja aloittaa luget vasta sitten?

Toivottavasti sekavasta sepustuksesta joku saa tolkkua... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko munasarjaa jomottaa vielä senkin jälkeen, kun munasolu on jo irronnut/kypsynyt? Ts., onko jomotuksen loppuminen sen merkki, että solu on irronnut?

 

En tunne ikinä mitään selkeää vihlaisua yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ voi jomottaa. Olen viisaammilta kuullut että kivuista ei periaatteessa voi päätellä mitään, koska kaikki on mahdollista :D

 

Itselläni viime kierrossa vihlaisi kovaa päivä ovisplussatestin jälkeen, mutta oikea ovis tuli viikon myöhemmin. Kipuja tuli myös oikean oviksen aikaan, mutta paljon lievempinä. Ja kipuja tuli myös oviksen jälkeen. Eli niistä ei kyllä mun tapauksessa paljoa voinut päätellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uups, poistan viestini. Löysin sopivamman ketjun kysymykselleni :blush:

Edited by shantia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällänen kysymys, johon ei varmaan edes selkeää vastausta ole olemassa. Mutta, kokemuksia varmasti. Turvottaako teitä ennen vai jälkeen ovulaation? Minulla kp 14/27-29 ja kp 11 tikuttanut digitestillä ovulaatiota, mutta vielä olen saanut pelkkää negaa eli hymynaamaa ei ole vielä näkynyt. Aloin epäilemään, että olikohan ovulaatio jo kp 9-10 tai sitten se onkin vasta tulossa. No, nyt kuitenkin turvottanut pari päivää ja sen olen yleensä ajatellut kuuluvan ovulaatio-oireisiini. Testit kuitenkin nyt eri mieltä. Limoihin sun muihin en oikein luota omalla kohdallani, niitä saattaa olla tai olla olematta. Jomotuksia olen tuntenut aiemmissa kierroissa.. nyt ei ihan sellaista puristavaa jomotusta ole ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

 

Tuleeko muilla ovulaation aikaan 2-3 päivää ruskeaa vuotoa, onneksi niukasti?

 

Lueskelin muilta sivuilta, että lienee ihan normaalia, mutta missään ei puhuttu, että vaikuttaako raskautumiseen? Eli kokemuksia kaivattaisiin täällä, kiitos! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkäs hei toi alko vaikuttaa ovikseen? Kun mulla pitäis olla ovis nyt about joskus seuraavan 1,5viikon aikana viimeistään, mutta mietin voisinko ottaa tänään kuppia? Ärsyttää kun tuntuu että pitää koko ajan himmailla, ja aina on huono hetki ottaa edes vähän mitään. Todennäköisimmin ovis ois joskus vasta ensi viikonloppuna, mutta toisaalta nyt on "jo" kp 11..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heitin nurkkaan tikut tässä kierrossa ja ajattelin etten tässä kierrossa mieti näitä juttuja ollenkaan ja fiilis pohjalla mennään. No, mietin silti.

Lämpöjäkään en ole mittaillut vaikka alkuun niin ajattelinkin. Ajattelin vain tarkkailla limoja, jos semmoisia huomaan.

Nyt on siis menossa kp11, eli aika lailla mun 21-27 päivän kierroissa (keskimäärin kuitenkin ollut 24 päivää, tuo 21 ja 27 on vain ääritapaukset) "se" aika. Nyt on tullut sitten viikon ajan harrasteltua joka toinen päivä (mutta sen takia kun on tehnyt mieli, ei yrittämisen takia), joten omat limat on jäänyt tunnistamatta. Äsken sitten sohvalla makoillessani sitten tuntui kun jotain valui ja menin vessaan tarkastamaan että mitä oli. Jotain valkovuotoa, hiukan sameaa, muttei tahmeaa eikä myöskään venyvää, ehkä vetistä. Eli ei ilmeisesti hedelmällistä sorttia? Vai olisiko kp9 harrastelujen tuotokset nyt tulleet vasta ulos? Vai olisiko tuo ollut limatulppa joka tulee ennen ovista?

Pääseekö siittiöt perille kuinka kauan ennen ovista, jos kohdun suu kiinni, ja limatulppa merkki siitä että aukeaa, pääseekö ennen sitä? Miten nää asiat on näin vaikeita ymmärtää?

Eli onko mitään toivoa jos ei nyt pariin päivään pääse enää harrastelemaan?

 

Lisäys. Löysin tänään ekaa kertaa ehkä elämässä kohdunnapukan, tarkoittaako se tässä vaiheessa kiertoa mitään? En kovin useasti sitä ole yrittänyt paikantaa, mutta aiemmilla kun olen yrittänyt, niin en ole löytänyt/ylettänyt siihen. Jos nyt tässä seuraavina päivinä kokeilen, niin mihin suuntaan sen pitäis mennä ovista ennen ja jälkeen?

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kohdunnapukka nousee ylös ja pehmenee ovulaation aikaan. Joillain ihmisillä on jopa vaikea ylettää siihen tärppipäivinä.

Osalla se sitten laskeutuu takaisin alas samantien ovulaation jälkeen, ja osalla pikkuhiljaa useamman päivän aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jatkan kanssa tätä limakyselyä viisaammilta eli siis ovisplussa digillä eilen iltapäivällä, tänään päivällä kunnon valkkaritulvahdus. Onko ovis mennyt, päällä vai tulossa ? Onko siis ennen ovista jokin limatulppa ? Vai onko se sitten tuolla tulvahduksella loppu ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.