vilpertiina

Tyhmät kysymykset ovulaatiosta, vol. 2

1015 posts in this topic

Minulla pitaisi alkaa seuraavat kuukautiset tasan 14 paivan kuluttua mikali kierto ei pitene tai lyhene edellisesta (31 pv). Omien tuntemusteni perusteella ovis olisi kuitenkin ollut jo 24- eilen 27.12.

Tanaan oikea rinta on kipeytynyt ja rintaa painaessa tuntuu selvasti kipua. Tarkoittaako tama rintojen arkuus aina sita, etta ovis on jo takanapain, vai voiko ovulaatio silti olla tuloillaan, vaikka rinnat olisivat jo kipeat? En tahdo loytaa mistaan vastausta tahan.

Raskaus olisi kovasti toiveissa, mutten usko sen mahdollisuuteen viela tassa kierrossa koska joulunpyhat sattuivat juuri oviksen tienoille eika pystytty oikein niita paivia hyodyntamaan. Nyt toisen rinnan alettua aristamaan olen jo luovuttanut taman kierron suhteen. Mutta jos joku tietaa tuosta rintojen aristuksen ja ovulaation yhteydesta niin olisin kiitollinen vastauksista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi!

Mä tein tänne profiilin vaan siksi, että voin kysyä jotain niin typerää ja teidän mielipiteitä..

Mun mies käyttää hormooneja ja aikoo nyt ne tiputtaa pois, klomifeeniä ottaa siis kuurin, jotta oma testosteronitaso palautuis mopeammin normaaliksi.

Kysymys kuuluu:

Mies kysyi, että haluanko mäkin ottaa klomifeeniä? Ollaan yritetty vasta puolisen vuotta ja yksi varhainen keskenmeno takana. Mä en tiiä yhtään mitä ajattelisin, ei olla ees "kovaa" yritetty, eli ei mitään ovistestejä yms.

Toivoisin paljon vastauksia ja edes jotenkin asiallisia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En suosittelisi clomifeniä ilman lääkärin määräystä. On kuitenkin lääke, joka boostaa ovulaatiota (sulla ilmeisesti tapahtuu kuitenkin?) clomit vaatii ainakin alussa seurantaa, että annostus saadaan oikeaksi ja vain yksi munasolu irtoamaan kerrallaan. Ilman seurantaa monikkoraskauksien riski kasvaa huomattavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mäkin epäröin, tai en ees tiiä miks harkitsen koko juttua.. Varmaan siksi, koska en tiedä aiheesta juuri mitään!

Siis monikkoraskauksilla tarkoitat kaksosia, kolmosia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kultanen88 ei kyllä missään nimessä kannata ottaa. Toisilla varsinkin alussa saattaa alkaakin kasvamaan vaikka kuinka monta follikkelia ja pahimmillaan kaikki hedelmöittyy jos "hyvin" käy.. Ikinä noita hormoneita ei saisi (ainakaan mun mielestä) edes käyttää ilman seurantaultraa kun ei voi koskaan tietää monta follia sieltä on irtoamassa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

kultanen88: Ei missään nimessä clomeja ilman seurantaa ja lääkärin määräystä! :o Eikä mitää muitakaan reseptilääkkeitä.

Se on paitsi typerää, myös laitonta.

Edited by wii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liityin vasta ryhmään ja enempi kerroin jo meidän tilanteesta tuonne 30-kymppisten ensikertalaisten ketjuun..

 

Omasta kierrosta sen verran et yleensä se on tosi säännöllinen, 27-29 päivää ja melko helposti tunnistettavissa oleva ovis kp14-15. Yleensä tunnistan oviksen limoista, kivuista ja pehmentyneestä napukasta (sekä lämmöistä jälkikäteen), mutta nyt viime kierrot oon myös tikuttanut, koska joskus nuo ovisoireetkin on epämääräisempiä ja tikuttamalla saa varmistuksen ja tarkemman ajankohdan.

 

Tässäkin kierrossa kaikki meni niinkun normaalisti, vahva ovisplussa kp14 + kaikki muut oireet. Lämpö ei kuitenkaan noussut kun vasta eilen eli 3-4 päivää oletetusta oviksesta. Eilen myös (kp18) aloin tuntemaan uudestaan selviä oviskipuja ja tein varmuudeksi ovistestinkin johon ilmestyi erittäin vahva plussa. Nyt oon hieman ihmeissäni eli olikohan ovis sittenkin vaan myöhässä vai oisko mahdollista ovuloida kaks kertaa? Ja mainittakoon vielä et ovistesti kerkes olemaan negatiivinen tuossa välissä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elina10

Mulla on useimmiten nännit kipeytyneet päivä oviksen jälkeen, mut joskus myös ennen ovista, joten ei kai sitä oikeen varmaksi voi tietää. Sama juttu kivuista eli joskus kipuja on pari päivää ennen ovista, joskus oviksen aikaan ja joskus joitakin päiviä oviksen jälkeen. Oonkin kokenut paremmaksi tarkkailla monia eri oireita ja sitten niistä luoda kokonaiskuvaa. Silloin ei haittaa niin vaikka joku yksittäinen oire ei ois ihan paikallaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ihan tietämätön näistä ovulaatioista ja ovulaatiokivuista, kunnes nyt alkanut tapahtua e-pillerien jättämisen jälkeen. Toivon että joku viisaampi osaisi hieman valaista että olenkohan ovuloinut jo maanantaina, kenties aikaisemmin, vai kenties vasta tulossa vai mennyt ohi jopa...

 

Jätin e-pillerit viime maanantaina pois, sitä ennen ollut kuukautiset säännölliset, kiertoväli ollut 27-28pvä.
Lauantaista maanantaihin (kp11-13) alavatsa oli aivan hirveän kipeä, menkkamaiset kivut, kuitenkin lievemmät. Alavatsaa särki molemmin puolin tuon kolmen päivän ajan.
Eilen tein ensimmäistä kertaa rfsun ovistestin, en ihan ohjeistuksen mukaan kun en pystynyt olemaan neljää tuntia pissaamatta ja tuli juotua paljon eilen vettä. Ovistesti näytti negaa.
Tänään, kp 14, ei ole enää menkkamaisia kipuja, lievää jomotusta kuitenkin ollut vielä. Tein ovistestin kuitenkin, tällä kertaa oikeaoppisesti, näytti negaa.

Osaako tietävämmät sanoa että onko ovulaatio ollut siis jo heti ekana päivänä kun vatsaa alkoi särkeä, eli kp11? Vai onko minulta jäänyt ovis väliin vaikka on kivut? Koska tikut näyttäneet negaa. Vaikka en ole niitä ihan oikeaoppisesti pystynyt tekemään ensimmäistä. Eilen vatsa tuli vielä pinkeäksi ja turvonneeksi, aivan samanlaiseksi kuin ennen kuukautisia. Tänään ollut vielä kova ja turvonnut. Lämpö on pysynyt samana lähes koko ajan, 36.4-36.5. Normaalilämpöni on kuitenkin alle 36 astetta normaalisti.

Edited by nasunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nasunen yleensä ovulaation aikaan tulee ovisvuotoa, eli sellaista kirkasta läpinäkyvää limaa tai yleensäkin paikat tuntuvat kosteammilta. Jos olet sellaista huomannut niin luultavasti ovis oli silloin kun kivutkin olivat.

 

En vain oikein ymmärrä, jätitkö siis pillerit silloin maanantaina kp13 pois? Keholla yleensä menee aikaa lähteä toimimaan hormonaalisen ehkäisyn jälkeen ja jos jätit ne maanantaina pois ja samana päivänä olisi ollut ovis, niin se kyllä kuulostaa aika mahdottomalta, e-pillerithän estävät munasolun kypsymisen eli ovulaation, ja siinä kypsymisessä menee monta monta päivää, ehkä keskimäärin viikko (?). Hormoneilla kuitenkin kestää aikaa poistua kehosta jonkun aikaa ja yleensä saattaa mennä muutamakin kuukausi outojen oireiden parissa kun keho vasta alkaa saamaan omaa hormonitoimintaa käyntiin.  :) Jotkut sanovat, että yleensä pillereiden lopettamisen jälkeen toinen kierto on hedelmällisin, kun oma keho alkaa täysillä laittaa hormonitoimintaansa käyntiin.  :)  

 

Lämmöt yleensä nousevat oviksen jälkeen vähän ylös päin, itsellä esimerkiksi alle 36 asteesta 37,8 asteeseen. Lämmönvaihtelu on kuitenkin normaalia muutenkin, eikä se ole luotettava keino bongata ovista muuta kuin joka aamu samaan aikaan samasta paikasta mitattuna. Kuulostaa kuitenkin siltä, että lämmöt ainakin vaikuttavat ihan hyvältä! :)

 

Ei oikein voi näin jälkeen päin enää tietää oliko ovis vai ei, ehkä jos ei menkkoja ala pariin viikkoon kuulumaan niin kannattaa testata. Hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen on ainakin itselläni aina aiheuttanut myös outoja oloja joten niitäkään ei kannata säikähtää. Pikaista tärppiä! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyytikki:

Olisi tuossa pitänyt paremmin tuokin ilmaista, eli viimeisen e-pillerin olen ottanut 27.12.2015, menkat oli tuttuun tapaan 30.12.2015 - 2.1.2016.
Sen jälkeen on vähintään joka toinen päivä peitot heiluneet :) Ja nyt 9-11.1 oli nuo kovat kipuilut.
10.1 huomasin hyvin että kosteutta oli paljon, kirkasta vuotoa. Sen huomasi myös mieskin.

Eli olen alkanut laskemaan kp1 = 1. vuotopäivä. (yhden palstan mukaan näin sen oletin laskettavan, toivottavasti menee siis oikein :D )

 

Mietein myös sitä että onko vain sitä kun e-pillerit vasta lopettanut, niitä nyt on kuitenkin reilu 4 vuotta tullut syötyä ihan yhtäjaksoisesti. Tietty se tärppi olisi toivottu, mutta tosiaan, vasta ensimmäinen kierto menossa joten kuitenkin rauhallisin mielin vielä olen :)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahaa aivan  :grin: Ajattelinkin, että tuskin luulet että e pillerin teho saman tien lähtee yhdessä päivässä niin että ovulaatiokin kerkee tapahtumaan!

 

http://luomupimu.blogspot.fi/2011/11/ovulaatiolima-ja-muita-valkovuodon.html

 

Tuolta löytyy "ihania" kuvia ovislimoista joiden perusteella voit ainakin jatkossa päätellä milloin ovis mahtaa olla. Toivotaan että teillä olisi käynyt hyvä tuuri ja heti tärpännyt!  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyytikki:

Kiitos paljon linkistä. Pitää näitä limojakin alkaa seurailemaan kunnolla ;)
En ole koskaan ennen ovulaatiota tuntenut. E-pillereitä syödessä ovulaation aikoihin on tullut niukkaa veristä vuotoa ja lievää alavatsakipuilua, joten tämä kaikki on todellakin niin uutta minulle :D

Kiitos paljon sinulle vastauksistasi ja linkistä :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä oviskivut on niin yksilöllisiä, että aivan mahdoton yleisesti sanoa mitään, mutta kerronpa omasta kokemuksesta.

 

Mulla on oviskipuja yleensä puolesta päivästä pariin päivään mutta jossain vaiheessa tulee lyhyehkö, puolen-muutaman tunnin selvästi pahempi kipu. En tiedä mikä tuon kivun aiheuttaa mutta raskautumisista olen päätellyt, että ihan siinä oviksen aikoihin se tulee, sen tarkemmin on mulle toisaalta yhdentekevääkin. Tuo pahin kipu on yleensä kipujen loppupuolella ja pian sen jälkeen loppuu kokonaan. Joskus kun kivut on kestoltaan sieltä pidemmästä päästä, saattaa jatkua vielä kevyempänä pahimman jälkeenkin, joskus muistelen vielä pari päivää jomotelleen mutta se on jo harvinaista. Tässä kierrossa taisi pienesti jomotella päivän verran, illan oli pahemmin kipeä ja seuraavana iltana tuli pienempi kipu hetkellisesti jossain asennossa.

 

Oon yrittänyt näistä joskus lueskella, ja kipu kai voi johtua ainakin munasolun kasvamisesta tai keltarauhasesta, eli joko ennen tai jälkeen ovulaation, eli siksikin on yleisesti mahdoton sanoa mitään varmaa.

 

Mulla sun kertoman mukainen olisi tarkoittanut ovista joko kp 12 tai 13 (ja sillähän nyt ei oo mitään väliä edes kumpaa) sekä kipujen että limojen mukaan, kun limatkin mulla menee niin, että ihan norona valuu ennen ovista joko loppuen ennen pahimpia kipuja tai viimeistään niihin. Ovistestikin sillein täsmäisi tuohon, kun sehän (käsittääkseni) näyttää lh-huipun ennen ovista ja oviksen aikaan voi olla jo nega (yksilöllistä). Niin varmaksi en kyllä menisi vannomaan, että yrityksen jo lopettaisin tältä kierrolta. Varsinkaan ekassa pillerittömässä kierrossa, jossa kaikki oireetkin voi tarkoittaa periaatteessa mitä vaan, :D kun sekä itse että kroppa totuttelee vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onna:

 

Kiitos vastauksestai :) Olen paljon oviksesta lukenut ja tuosta kipuilusta koska se tuli näinkin yllättävänä minulle. Tämä on oikestaan nyt uudenlaista itsetutkiskelua näemmä samalla, ja ehkä ensi kierrossa osaan lukea kroppaani vähän paremmin (ellei tässä kierrossa jo lykky käynyt, mutta harvemmin kai ekassa kierrossa heti e-pillereiden lopettamisen jälkeen tärppi käy).

Vatsa edelleen pinkeä, nyt jopa hieman sekaisin ja painelemalla sattuu. Pistän nyt ihan e-pillereiden lopettamisen piikkiin kun en muutakaan keksi :D Ensi kierrolla teen mielenkiinnosta ovistestin heti kun ekat pienetkin kipuilut alkaa tuntumaan, jos sattuisi tikkuun se ovis löytymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella, todella tyhmä kysymys heti näin foorumiurani alkuun: vaikuttaako hormonikierukka ovulaatiotestin tulokseen? Menkkoja ei minulla kierukan kanssa tule, mutta olen suunnilleen kärryillä kierron vaiheista. Kierukan poisto ja yrityksen aloitus olisi tarkoitus ajoittaa alkukesään, mutta koska olen jo(?) 33-vuotias, kiinnostaisi testailla etukäteen, tapahtuuko ovulaatiota kierukan kanssa ylipäätään ja jos, niin milloin...oma mutuni on, että ovulaatio tapahtuu toisinaan (kierukkahan ilmeisesti voi estää osan?) mutta luteaalivaihe olisi vain noin 8 päivää. Kannattaako siis luottaa siihen, että oma normaali kierto palautuu kierukan poiston jälkeen vai voisiko tämänhetkisestä tilanteesta saada jotain osviittaa siihen, millainen kierto kierukan poiston jälkeen olisi? Olipas sekavasti selitetty ja minäkö malttamaton  :girl_crazy:

Edited by Rosetta82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä luottaisin siihen, että oma normaali kierto palautuu jossain vaiheessa hormonikierukan poiston jälkeen. En tiedä ovuloinko itse lainkaan kierukan aikana, mutta kierto palautui heti normaalin, 27-28 päivän mittaiseksi. Raskauduin tosin vasta 5. kierrosta, koska kohdun limakalvo oli monta kuukautta aivan liian ohut kierukan jälkivaikutuksena. Tästä merkkinä oli hyvin niukat menkat ja tilanne todettiin myös ultrassa. Itse siis poistattaisin kierukan hyvissä ajoin ennen yrityksen alkua ja käyttäisin muutaman kuukauden jotain toista ehkäisyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voivatko ensimmäiset ovulaatiot synnytyksen jälkeen olla ns huomaamattomampia, kuin ennen raskautta? Vähemmän kivuliaita, limattomampia, ja vähemmän ns kaikkea. Jos siis ovulaatio on raskautta ennen ollut Todella helposti tunnistettavissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kysyä tälläistä kun tässä kierrossa olen ovista tikuttanut heti vikan menkkapäivän jälkeen joka päivä kerran, yleensä siinä 11-13 välillä. Parina päivänä vasta 16-17. Nyt on kp14 ja tikussa taas haalea viiva vain. On siis joka päivä ollut haaleahko viiva vain testissä, en ole siis tikun kanssa bongannut ovista. Voiko olla silti mahdollista että ovis ollut vaikka en ole sitä tikuttanut, tikutusten välissä siis aina ollut 24-30h.

Etenkin nyt kp11-13 olivat märkiä päiviä, limat ovismaisia, alavatsaa nippaillut ja särkenyt, ovismaisia tuntemuksia siis ollut.

 

Onkohan siis ollut "hukkakierto", vai onko toivoa että ovis olisi silti tapahtunut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nasunen toisilla lh huippu on ohi niin nopeasti, ettei ahkerasta tikuttelusta huolimatta sitä ehdi testillä bongaamaan joten voi olla mahdollista, et ovis olisi ollut jo. Itse varmaan mittaisin aamulämmöt huomenna vaikka suusta ja jos on koholla niin ajattelisin et ovis oli jo. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kukka15, mulla on ollut päinvastoin, eli ekat kolme-neljä ovista synnytyksen tai hormoonallisen ehkäisyn jälkeen ovat olleet todella kivuliaita ja selkeästi huomattavissa. Mutta tämä vain oma kokemus. Voihan se olla toisinkin päin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nasunen: Mulla ainakin lh-huippu on todella nopea eli on pakko testata kolmesti päivässä. Tässä kierrossa bongasin oviksen kp 13. Testasin klo 9 negan, klo 15 vahvan plussan ja klo 20 negan.

Edited by cake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyytikki ja cake, kiitos :)

Voisin olettaa kyllä tuntemusten perusteella että ovis on ollut nyt viimeisen kolmen päivän aikana ja nyt ohi kun huomaa kuinka kuivahkompi kausi alkamassa. Voisin huomenna vielä mittailla lämpöjä, ja pupuillaan varmuudeksi varmasti vielä muutenkin, jos nyt sattuisikin että ovis olisi vasta tuloillaan :)
Mutta nyt on kyllä ollut viimeiset kolme päivää niin ovismaiset, en vain ole sitten onnistunut tikkuun sitä bongaamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.