vilpertiina

Tyhmät kysymykset ovulaatiosta, vol. 2

1015 posts in this topic

^No kun sitä ei varmaan voi varmaksi sanoa. Eiks ookkin kivaa, kun tää on näin eksaktia tiedettä? :rolleyes:

 

Mulla tuli aika monessa kierroksessa sellainen "valkkarihyytymä" (muoks. max.) pari päivää ennen lämmönnousua (l. ovista).

Edited by Elkku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos teille. Jotekin tuntuu hassulta, että ovistesti näyttäisi plussaa siis mun tapauksessa ehkä jopa 3 päivää ennen ovista, ainakin kahtaa vrk:ta ennen. Mutta tosiaan tosi eksahtiahan tämä on :D

 

Ehkäpä ensikierrossa aloitan lämpöjen mittaamisen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut vähän sama, eli ovistesti on näyttänyt tosi paljon aikaisemmin plussaa, neljäkin päivää aiemmin. Siksi jätin tässä kierrossa kokonaan tikut nurkkaan, kun ajattelin kokeilla tunnistaa kropan perusteella, ja katsoa kuinka ne huomiot sitten pitää paikkansa (vertaan sit alkaviin menkkoihin). Seuraavassa kierrossa sit aamulämpöjen mittaus, ja sitä seuraavassa sitten lämmöt, tikut & kropan toiminnot. Selkeä pitkän tähtäimen suunnitelma :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ällöjä limajuttuja jakamassa :grin:

 

Mulla tulee aina ennen oletettua ja tikutettua ovista sellainen venyvä iso "limatulppa" yhtenä päivänä. Tulee ylensä vessassa käydessä eikä jää huomaamatta. Kiinnitin tähän huomiota vasta kun täällä oli jossain se hyvä dokumenttipätkä (jossa ne ihmissiittiöt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkan kanssa limailua sekä omaa napaa :)

 

Eli siis todella se ovisplussa CB:n digillä tiistai-iltapäivänä (kp 13). Seuraavana päivänä tuosta tosiaan "limatulvahdus" ja nyt tänäänkin (kp 16) kyllä juuri tuota kananmunavalkuais-venyvää limaa riittää. Nyt siis kuitenkin jo yli 3vrk ovisplussasta, eilen iltapäivällä ovistesti oli nega.

 

Onko tämä nyt vielä ihan normirajoissa olevaa limailua, eli voiko lh-huipun jälkeen ovis olla esim 3,5-4 vrk päästä vai pitäiskö tästä huolestua ? Mitään tulehdusoireita ei todellakaan ole, rintoja vähän aristaa. Mä luulin, että tänään olis dpo 1 mutta liekö sittenkään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, osaako joku auttaa pikaisesti??? (Perjantai-iltanahan ei kellään oo mitään muuta tekemistä kuin istua vauva.infossa...)

 

En ole hirveästi seuraillut limoja, lämpöjä tms. enkä näin ollen tiedä omista ovisjutuistani hirveästi. Pari kertaa olen bongannut vahingossa pienen limaklöntin (ovulaatio?), josta laskien menkat on alkaneet noin 10-14 päivän kuluttua.

 

No, nyt on kp 27 (?) ja tässä loman kunniaksi aloin tutkailla limoja ja etsin netistä täälläkin suositellun limalinkin (Luomupimun blogi), jossa on kuvat ja kaikki. Kuvissa on kuvailtu limoja eri kierron vaiheissa. Itselläni on nyt siis sellaista (venyvää) kirkasta ja käsivoidemaista limaa sekaisin.

 

Onko ovulaatiossa "kaikilla" (varmaan tässä on yksilöllistä vaihtelua) limat täysin kirkkaat vai voiko se olla tuollaista sekoitusta? Vai olisko mahdollisesti ovis tulossa??? Voiko olla kirkasta limaa, vaikkei ovista tulisikaan? En ole ikinä bongannut tuollaista kirkasta limaa itseltäni (aika vähän olen siis tutkaillutkaan asiaa), vaan aina se on ollut tuollaista valkoista tms.

 

Kierrot on siis ollut tammikusta lähtien mitä vain 18-100 päivän välillä ja viimeisin kiertokin on käynnistetty Teroluteilla (100 päivän kierto takana). Eli tässä nyt odottelen, tasoittiko Terolut kiertoa vai ei.

 

Kiitos, jos joku osaa vastata... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin harvoin kun olen ovuloinut, lima ei ole ollut täysin kirkasta vaan vähän sameaa. Ei kuitenkaan niin sameaa kuin vaikkapa miehen tuotokset pois valuessaan. :D Pahoitteluni liiankin tarkasta selvityksestä, mutta noin asiaa kuvailisin ja eräs ystävänikin sanoi, että kuvaus on osuva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäisikö ovistestin näyte ottaa ns. keskivirtsasta, eli laskea vähän pönttöön ja sitten ottaa näyte? Huomasin, että joissain ulkomaalaisissa rask.testeissä tuollaisesta mainitaan ("midstream"). Koskeeko ovistestiä?

 

Ja sitte se kellonaika- jos tekee testin aamulla, onko LH-pitoisuus liian pieni? Yhdessä jenkkikirjassa sanottiin, että klo 12-20 väli on paras.

 

Haamua vain näyttää mulla, noi liuskat :huh: Oon testannut yleensä noin kymmeneltä. En jaksa pidättää päivällä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkan kanssa limailua sekä omaa napaa :)

 

Eli siis todella se ovisplussa CB:n digillä tiistai-iltapäivänä (kp 13). Seuraavana päivänä tuosta tosiaan "limatulvahdus" ja nyt tänäänkin (kp 16) kyllä juuri tuota kananmunavalkuais-venyvää limaa riittää. Nyt siis kuitenkin jo yli 3vrk ovisplussasta, eilen iltapäivällä ovistesti oli nega.

 

Onko tämä nyt vielä ihan normirajoissa olevaa limailua, eli voiko lh-huipun jälkeen ovis olla esim 3,5-4 vrk päästä vai pitäiskö tästä huolestua ? Mitään tulehdusoireita ei todellakaan ole, rintoja vähän aristaa. Mä luulin, että tänään olis dpo 1 mutta liekö sittenkään...

 

Mulla meni pari edellistä kiertoa melkeinpä samoin kuin sinulla. Eli ovistesti näytti plussaa sen 4vrk ennen, kuin mitä ovis sitten menkkojen alkamisen mukaan olisi ollut. Eli joko luteelivaihe on mulla pidentynyt tai sitten jostain syystä testit näyttää väärin huipun liian aikaisin. Edellisessä kierrossa tuli kans tuo "limatulvahdus" ja se tapahtui juuri sen noin 4vrk ovisplussan jälkeen, mutta sitten menkat alkoi kuitenkin 2vk tuon tulvahduksen jälkeen. Jos muistan oikein. Siksi jätinkin tässä kierrossa tikut kauppaan, kun mun kohdalla ei toiminut. Muutamat ekat kierrot kun tikuttelin, niin ne kyllä näyttivät toimivan oikein, eli oviplussasta noin 15-16vrk päästä alkoivat kuukautiset. Siitä siis päättelin että mun luteelivaihe oli/on sen 14päivää, ja menkat osasin odottaa tasan oikeana päivänä.

Oon käyttänyt pregcheck-testejä koko ajan.

Tässä kierrossa laskennallisesti tuo tulvahdus sitten tuli todennäköisenä ovispäivänä, mutta katsotaan sitten, milloin menkat alkaa vai onko tärpännyt.. Jännä oli myös se huomio, että tulvahduksen jälkeisenä päivänä aamulla oli vuoto semmoista sameaa, sitten illasta semmoista aika vetistä, eli ei niitä kananmunalimoja ainakaan.

Ensi kierrossa sitten taas uudet menetelmät :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ei ehkä kuulu tännä suoranaisesti mutta ajattelin kysellä onko kenellekkään ollut apua tai tietoa asiasta. Miulle määrättiin nyt keltarauhashormonia koska oviksesta menkkoihin jäi 10-11 pvä ja menkat alkaa normaalisti mutta jatkaa tiputtelulla ja menkkojen kestoksi vois sanoa 8-10pvä? Epäselväks jäi kuitenki nyt mihin tuo varsinaisesti auttaa eli tukeeko tuo nyt sitä ovulaation jälkeistä aikaa jotta kiinnittyminen olisi mahdollista? Oli nii ankee ja ahistava lääkäri ja tilanne etten tajunnu sillo kysellä asiasta! Ehkä ärsyttävintä tässä oli se että ultrausta ei tehty vaan lääkäri oli sitä mieltä että jos digitesti näyttää oviksen niin se todennäköisesti myös tapahtuu, olisi kuulemma epätodennäköisempää ettei sitä tulisi.. noh ite en oo niikää varma että edes tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla Terolut pidensi parilla/muutamalla päivällä luteaalivaiheen kestoa. Mutta ei siitä lopullista apua ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lugesterol tais olla miulle määrätty lääke jospa tuo tois meille kauan kaivatun vauvan. Oliko siulla Elkku samallaisia oireita ja millanen apu sai teille raskauden alkamaan vai alkoiko luomusti jos saa kysyä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, siis mulla oli luteaalivaihe lyhyimmillään 6 päivää ja pisimmillään 11 päivää. Yleensä jotain 9 päivää ja Teroilla sitten sen säännöllisesti 11 päivää (YK9 - 11). YK15 saatiin sitten ihan luomuplussa. Oltiin jo tutkimusputkessa julkisella mutta tosiaan mitään ei vielä ehditty tehdä. Mä epäilen, että n. 8 kg painonpudotuksella oli jotain tekemistä asian kanssa, mutta en tietty voi olla varma. Mutta oon siis tosi läski.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaatteko sanoa tai onko teillä kokemusta. Kävin yksityisellä gynellä ti 25 pvä ja silloin kp 15 menossa. Vasemmassa näkyi 21,19mm johtava munarakkula ja munasarjoissa hyvä reservi pieniä munarakkuloita. Kohdunlimakalvo kolmikerroksinen 9,6mm. Lääkäri oli ekana sitä mieltä että ovis olis menny jo koska näkyi jotain nestettä, mutta vaihtoikin mieltä ja sanoi että ovis olis tuloillaan seuraavana päivänä.. no ei oo kuulunu ovis+ ja limailutki näyttäis alkavan hiipumaan siis mitä hittoa eikö sitä nyt tullukkaa? Ite oottelin kp18 ovista mutta onko sitten jo munis liian iso ja vanha että edes pystyy hedelmöittymään, onko tietoa? Eihän tässä muuten mitää mut nuo luget pitäis alottaa 3pvä oviksesta :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmasti täällä on asiasta keskusteltu, mutta kysyn uudelleen. Voiko tuo luteaalivaihe vaihdella vai kuuluisiko olla suht vakio? Oon aika varma koska ovulaatio tapahtuu ja se vaihtelee, mutta laskujeni mukaan myös tuo luteaalivaihe hieman vaihtelee.. vai eikö se ovulaatio sit olekaan silloin kuin luulen (tai testit näyttäneet..).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi vaihdella, paljonkin. Mulla on ollut kaikkea väliltä 11-16pv, ja siis eroja on ollut ihan niissäkin kierroissa missä on ultralla varmistettu ovulaation ajankohta.

 

Luteaalivaiheen pituushan määrittyy sen mukaan, kuinka hyvä keltarauhanen muodostuu. Joskus keltarauhanen jää heikoksi ja tällöin kuukautiset alkaa hieman "aikaisin", jos hedelmöittymistä ja kiinnittymistä ei ole päässyt tapahtumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millanen se limatulppa on?

Onko se sellainen lima-/liimaklöntti? :D

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko ovulaatio olla jo kp9-10?

Silloin oli ovistestissä vahva viiva, mutta vain toispuoleisesti.. tulkitsin silloin negaksi. Koska tuolloin oli ollut sitä inhoittavan voimakasta vatsakipua (joka on nyt poissaan), ja tuolloin vetistä vuotoa ja pääsärky sekä pientä nippailua vasemmalla puolella..

. :huh:

Kp11-12 yöllä todella voimakasta aaltoilevaa kipua alavatsalla ja kohdunsuulla. Niin etten voinut nukkua, kirvelevä/polttava kipu, kesti vain muutaman minuutin.

Tänään kp12, on kuiva kuin sahara, ovistesti täysin nega (ei edes viivanpaikkaa).

Mulla on aina ollut epäsäännölliset kk-kierrot, 24-31 mutta yleisin tuo 28pv. Ovista olen vasta nyt viimekierrosta alkanut tikuttamaan, sitä ennen mennyt nettilaskurien mukaan.....

 

Mielipiteitä? Joko se meni, vai onko tulossa?

Edited by Gabriel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei auttakaas kokeneemmat aloittelijaa mäessä :)

 

Kysymykseni liittyy ovistesteihin, eli ihan ensimmäinen yk menossa ja siis myös eka tutustuminen ko. testeihin. Muutaman päivän olen nyt testaillut Pregcheckin testeillä ja viiva on ollut melko tumma, ei siis mikään haamu mutta ei ihan kontrolliviivan vahvuinen kuitenkaan. Tänä aamuna (kp13/?) viiva oli mielestäni yhtä tumma kuin kontrolliviiva. Nyt testasin iltapäivällä uudelleen kuvitellen sen vahvistuneen tai vähintään vastaava tulos, mutta viiva olikin melkoisesti haalistunut aamuun verrattuna.. Miten tämä nyt tulisi tulkita? Ovulaatio huomenna?

 

Äääk jinna ei vaan tajuu :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auttakee! Laskennallisesti huomenna pitäisi olla ovis, eilen alkoi limat ja tänään tuli sitä kirkasta sitkoalimaa. Mutta ovistesti näytti puhdasta nollaa äsken (siis tikkutesti). Miten se testi voi näyttää nollaa, vaikka tuli limat ja huomenna viimeistään pitäisi olla ovis. Eli jos testi on nollaa ja siten hormonia ei ole, niin enkä ovuloi ollenkaan, vaikka limat tuli?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten tämä nyt tulisi tulkita? Ovulaatio huomenna?

 

Niin mä tulkitsen, jos se aamun viiva oli tosiaan tumma. :) Lh-huippu voi olla tosi nopea.

 

Ja oikeastaan samaan liittyen Fredrikalle: Jos ovis onkin jo tänään? Silloin ei ehkä näkyisi enää testissä. Tai jos sullakin olisi näkynyt esim. aamulla mutta ei nyt enää, ja ovis olisi huomenna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Testasitko eilen? Se plussa on voinut tulla jo eilen. Tai sitten muut oireet huijaa tai testi ei toiminut. Ei noista aina voi niin varmaksi sanoa.

 

Ja ovis voi hyvin olla jo kp 9-10.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Kärpänen :)

 

Taidan testata vielä huomenna aamulla ja katsoa mitä silloin näyttää. Ja raskautumista yritellä mahdollisesti sitten huomenna ja ylihuomenna :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.