Sign in to follow this  
Followers 0
Guest tikkunekku82

Toimiva ja laadukas kantopussi?

9 posts in this topic

Haaveilen pienen vauvan(1vk-->) helposta kantamisesta esim. isompien sisarusten(2v, 4v) kanssa touhuillessa olisi kädet käytettävissä ja vapaina vauvan pidosta. Tai kun teen kotiaskareita. Ja toki pihalla touhutessa sekä jos vauvamme kaipaa iltaisin sylittelyä, niin olisi kätevä pussi johon vauva rauhoittuisi jne.

 

Olen katsellut kantopusseja ja harkitsen, kumpi vai onko kumpikaan seuraavista vastaus tarpeeseeni:

 

Wallaboo baby sling

 

Hotsling AP(kantajalle säädettävissä oleva malli)

 

Onko kellään noista kokemusta, ovatko käyttökelpoisia jo ihan pienelle ja voiko tollasen kans(muka) myös tehdä jotain kotiaskareita,käydä kävelyllä jne kun vauva siellä kehtoilee. Entä imetys, onko kuinka kätevää?

 

Mulla on kantoreppu Manduca, joka on tosi hyvä. Mut haluan rinnalle jonkun vähempihihnaisen ja ns. pikaisesti puettavan ja helpon, johon vauva vain sujahtaa ja voin keskittyä esim.imuroimaan tai tekemään ruokaa hetkeksi.

 

Saa toki kehua joitain ihan muitakin kantopusseja, noita kahta ensikatselmuksen perusteella aloin vakavemmin harkita. Muista ei ole lainkaan esitietojakaan. Auttakaahan 1vk:n ikäisen vauvan äitiä löytämään hyvä arjen helpottaja :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko katsellut rengas liinoja ? Mä käytän rengas liinaa päivittäin viisi viikkoisella ja ole tosi tyytyväinen. Liina on ollut käytössä synnäriltä asti. Vauvan saa liinaan hetkessä ja liina on mukava päällä. Imetys onnistuu helposti ja vauvan niskan saa tuettua kunnolla. Mäkin katselin pusseja odottaessa mutta niiden täytyy olla just oikean kokoisia toimiakseen ja vauva ei siihen kauaa mahdu joten rengas liina oli parempi vaihtoehto sillä ne sopii kaiken kokoisille ja niillä voi kantaa vastasyntyneestä taaperoon

Share this post


Link to post
Share on other sites

^enpä ole rengasliinasta kuullutkaan. Täytyykö se osata itse sitoa jotenkin vai onko se heti valmis käyttöön?

 

Mikähän ois hyvä rengasliina, mikä sulla itselläsi on? Täytyy tutustua netissä, millanen se oikein on :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rengasliinaa suosittelisin minäkin. On siinä vähän opettelemista, että sen saa napakaksi kiristeltyä, mutta sen jälkeen sen käyttö on kyllä tosi näppärää ja helppoa ja ennen kaikkea nopeaa. Mulla on Néobullen rengasliina ja se on ainakin ollut tosi hyvä :). Toki sillä ei pitkiä aikoja jaksa kantaa, kun paino tulee vaan yhdelle olalle, mutta samahan se on noiden kantopussienkin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Ellaroo joka on toiminut ihan hyvin, löysin tarjouksesta muistaakseni £32 ja kuosi oli nätti. Se on aika ohut joten kivan vilpoisa lämpimällä kelilla. Noita Neobullen renkuloita on kehuttu paljon joten se voi olla hyvä valinta, itse en ole kokeillut muuta kuin tota omaani. Facebookissa on kantoväline kirppis jossa on ollut kivoja rengasliinoja muutamalla kympillä jos haluaa edullisesti kokeilemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä, kun itsellä on samoja mietteitä kuin alkuperäisellä kirjoittajalla, pussi vaikuttaisi helpolta tavalta kanniskella vauvaa kotona lyhyitä aikoja silloin, kun tarvii käsiä johonkin muuhun (voileivän tekoon tms). Vauva syntyy kesäkuussa, ja kokemuksesta meidän kerrostaloasunto on  varsin lämpöinen koko kesän, varsinkin heinä-elokuussa (viime kesänä tuli käytyä paljon ostoksilla, kun piti vaan päästä kotoa johonkin, jossa on ilmastointi...). Mitään ylimääräisiä kangaskaistaleita ei siis tee mieli pyöritellä ympärille.

 

Mun kriteerit olis lähinnä

1) helppo

2) mahdollisimman viileä

3) ei vahingoita vauvaa  :rolleyes: (yllätys)

 

Toistaiseksi mä oon löytänyt viileän oloiset 

Wallaboon ja

Babaslingin Lite-mallin.

 

Olisiko näistä tai muista "kesä"pusseista kokemuksia? Rengasliinaa en lähtökohtaisesti olisi hankkimassa kun niistä roikkuvat kangaskaistaleet tarttuisivat mulla heti oviin tai huonekaluihin, jään muutenkin jo paidoista ja kaulakoruista kiinni joka paikkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun poitsu oli vauva, oli meillä käytössä rengasliina. Merkki oli peanutshell (en pysty iPadilla liittämään kuvaa tai linkkiä). Siinä ei tarvinnut kyllä säätää yhtään mitään, sen kun heivasi liinan olalle ja muksun pussiin. Hankin sen just siihen tarpeeseen että voin tehdä kotiaskareita ja ottaa kantovälineen nopeasti käyttöön ja mukelo voi vaikka vetää samaan aikaan unta sylissä. Minusta oli ihan kätevä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en myöskään suosittelisi vastasyntyneelle kantopussia. Nykyään vauvoja suositellaan kehtoasennon sijaan kantamaan jo vastasyntyneestä asti pystyssä ja kantopussissa on aika hankalaa, ellei jopa mahdotonta saada sitä liinanreunaa tukemaan niskaa juuri oikella tapaa. Rengasliinassa taas voi aika rajattomasti säätää sitä kokoa ja rullata niskan taakse tueksi vaikka harson :) Jos se liinanpää häiritsee, niin niiden renkaiden ympärille voi kiepauttaa sen ylimääräisen. 

 

Tukevimmat rengasliinat on valmistettu kantoliina(kankaa)sta, mutta olen itse testannut mm. pellavapalttinaa ja musta se toimi ihan hyvin. Jos haluaa itse valmistaa rengasliinan, niin siihen tarvitsee vain vähän reilut 2m 70cm leveää kangasta ja erityisesti rengasliinoihin valmistetut renkaat (isot metalliset toimii mun mielestä kaikken parhaiten, ne varsinaiset kantoliinarenkaat ovat myös turvalliset ja kestävät lapsen painon, löytyy useammasta suomalaisesta nettikaupasta, mm. Mamsellilta). Pellava olis ainakin viileä materiaali! Kankaan olisi hyvä olla lakanakangasta paksumpaa ja se ei saa venyä leveys- tai pituussuunnassa. Vinojoustavuus on ok ja jopa suotavaa. Uutena rengasliinat taitaa olla 50e ylöspäin, mutta käytettynä saattaa löytää jopa parilla kympillä..

 

Mä ostin muuten sellaisen säädettävät kantopussin (siinä oli sellainen jännä vetoketjusäätö) ennen vauvan syntymää ja testailtiin sitä jonkun kerran. Lapsi ei viihtynyt kehtoasennossa sitten ollenkaan, huusi kuin syötävä. Siellä se pikkuinen möllötti pussin pohjalla, en mä tiedä miten se olis kuulunut saada siellä hyvin.. Kantopussi voi sitten taas sellaisen 3-4kk:n ikäisen kanssa olla tosi jees (jos koko on hyvä!), kun se toimii lonkalla kantamiseen mun mielestä parhaiten. Mies tykästyi kuitenkin sitten reppuihin ja neliöihin eniten, joten ei tullut myöhemminkään kauheasti käytettyä.

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy vielä tarkentaa että se Peanutshell oli tosiaan enempi tuollaista kantopussi-mallia, mutta silloin ja siihen aikaan ostin sen tosiaan rengasliina -nimellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0