Guest HelmiQ

Supistelu

225 posts in this topic

Millä viikolla supistelu alkoi? Oliko kipeitä vai kivuttomia? Vaikuttiko supistukset kohdunsuun tilanteeseen? Jouduitko supistuksien vuoksi sairaslomalle? Helpottiko supistukset missään vaiheessa?

 

-Terveisin kyselyikäinen HelmiQ :rolleyes:

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisessä raskaudessa kivuttomat supistukset (= mahan kovottelu) alkoivat jossain viikon 18 tienoilla. Jossain välissä mainitsin näistä terkkarille, kun tuntui ettei ole enää normaalia ja silloin otettiin b-streptokokkiviljely -> tulos negatiivinen. Supistelu jatkui kivuttomana ja sitä oli enemmän ja vähemmän riippuen siitä, kuinka paljon liikuin. Liikunta siis provosoi supistuksia. Seuraava viljely tehtiin joskus viikolla 30 ja tulos oli silloin positiivinen. Kohdunsuun huomattiin auenneen yllättäen viikolla 32. Viikolla 30 minulla oli seksin jälkeen muutamia kivuliaita supistuksia. Tarkkaan ei siis tiedä, mikä kohdunsuun aukaisi - kivuttomat supistukset, kivuliaat supistukset vai tuo bakteeri, vai oliko se kaikkien noiden summa. Sairaalassa olin kuitenkin vuodelevossa siihen saakka, että viikkoja oli täynnä 34. Kivuttomat supistukset jatkuivat aina synnytykseen (rv 36+5) saakka, vaikka sain niihin sairaalassa ollessani estolääkityksen. Synnytys käynnistettiin, joten se ei johtunut noista kivuttomista supistuksista. Käynnistyksen alussa kohdunsuu oli auki 3 cm.

 

Tässä raskaudessa olen muutamia supistuksia jo tuntenut, mutta nekin kivuttomia mahan kovotteluja. Liikunta provosoi näitäkin supistuksia aivan kuin edellisessäkin raskaudessa. Viikkoja on siis vasta 15+2, joten supistukset ovat alkaneet aiemmin kuin edellisessä raskaudessa, mutta olen ymmärtänyt, että se on ihan normaalia. Vielä en siis ole asiasta huolestunut enkä neuvolassakaan maininnut, koska supistukset ovat niin pieniä ja niitä on niin harvakseltaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta alkoi "harjoitussupistelut" puolivälin kieppeillä ja pikkuhiljaa ne muuttuivat kipeämmiksi. Töistä jäin pois viikon 22 kieppeillä. Viikolla 25+ alkoi lapsiveden lorahtelu, jonka vuoksi olin sairaalassa antibioottitipassa+seurannassa. Kohdunsuun tilanne oli silloin kuitenkin ok. Supisteluja jatkui koko loppuraskauden ja kaikenlainen pieni puuha niitä aiheutti. Samaa luokkaa supistukset ei olleet kuin synnytyksessä, mutta niin ahdistavia ja tukalia että supistusten aikana ei pystynyt tekemään mitään.

Loppuraskaudesta jonkun verran supistukset olivat pehmittäneet kohdunsuuta jne.

 

 

Nyt tässä raskaudessa on pari viikkoa sitten alkanut kipeät alaselkäsupistelut, mutta mitään vuotoja ei ole tullut. (Nyt siis RV 13+1.) Alaselkä supistelut ovat vähentyneet, mutta viikon ajan tilalle on tullut koko vatsassa tuntuvia supistuksia joita tulee esikoisen nostelusta, kävelystä, pienistä kotihommista jne. Oma neuvola on ollut kesäsulussa enkä ole siellä asiasta puhunut. Huomenna onneks oma neuvola..

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla alkoi supparit joskus 18 viikolla myös. Sairauslomalla olen ollut viikosta 25 saakka. Sitä ennen oli kesälomaa parisen viikkoa. Supistelut minulla oli alkuun menkkamaisia kivuliaita kouristuksia, joissa maha ei kuitenkaan kovettunut. Joskus vko 28 alkoi tulemaan myös kunnolla harjoitussuppareita, kymmeniä päivässä. Minullakin liikkuminen nimenomaan provosoi noita.

Nyt sitten on menossa vko 31 ja supistuksia tulee myös levossa kaiken aikaa, mutta edelleen liikkuminen herkistää niille. Ei siis voi ajatella esim tiskikoneen alahyllyn tyhjennystä yms.

 

Kävin lääkärissä viimeksi vko29+1 ja silloin ainakin oli kohdun suu kiinni. Kohdunkaulan pituutta ei mitattu. Olen käynyt pissakokeissa todella monta kertaa, mutta infektiota ei ole. Mitään muuta ei olla tutkittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ihan tarkasti muista, millä viikolla alkoivat. Nyt menossa 31+5 ja useamman viikon kuitenkin on jo suppareita ollut. Pääosin ovat kivuttomia, mutta senverran ytyä löytyy, että pitää pysähtyä tai paikallaan ollessa keskittyä enemmän suppariin kuin siihen, mitä oli tekemässä. Toimeliaampina päivinä illat kuluu supparien parissa ihan vaikka istuisi sohvalla, mitään sen ihmeempää ei tarvitse tehdä jos on vaikka päivällä käynyt asioilla tms. ollut liikkeellä. Muutamana yönä heräsin siihen, että supisti ja sattui, mutta onneksi vain yhden supparin ajan, ei pidempään.

Lääkäri tarkisti kohdunsuun ja senverran siellä oli tapahtunut, että saikkua pätkähti äitiysloman alkuun asti ja lähete äitipolille tuli tarkistusultraan. Se on nyt perjantaina, että saa nähdä mikä on tuomio...

Share this post


Link to post
Share on other sites

supistelut alkoi n viikolta 20, kivuttomina. nyt on viimeiset pari kolme viikkoa lähes jatkuvaa supistelua, ei kivuiliaita mutta täytyy pysähtyä ja ottaa rennosti. neuvolassa ei olla oltu moisesta moksiskaan. eli mitään testejä tai muuta ei olla sen takia tehty. myöskään sairaslomalla en ole ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla supisteli kunnolla rv36 ja silloin myös luulin, että synnytys käynnistyi. Eipä sitten ollukkaan synnytykseen viittaavaa. Kohdunsuulle ei ollu tehny yhtään mitään! Ja siitä olin todella pettyny. Sitten sen jälkeen oikeastaan alkoi päivittäiset supistukset kivuttomia ja kivulijaita, jotka tekivät jotain ihan pientä kohdunsuulle.

 

Ennen sitä oli oikeastaan vain satunnaisia kivuttomia supistuksia ja sit niitä menkkamaisia jomotuksia, mutta aika harvakseltaan ja se nyt on ihan täysin normaalia, että kohtu harjoittelee tulevaa varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä bongasin ensimmäiset kivuttomat supistukset, eli mahan kovettumisen vasta pari viikkoa sitten, sanoisinko viikolla 31. Oli noita saattanut olla aikaisemmin, mutta en vaan tunnistanut niitä tuon aikaisemmin. Nyt (34. rv) noita mahan kovettumisia on kai joka päivä, etenkin työpäivän päätteeksi. Eilen jomotti myös selkää menkkamaisesti, sekin varmaan oli jonkinlainen supistus. Vähällä olen siis päässyt tähän asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli neuvolalääkäri. Näillä viikoilla ei tosiaan tarttis vielä supistella ja lepoa vaan... Töihin ei oo mitään asiaa jos supistelee ja kotonakin pitäis ottaa rennosti. Jos vuotoja ja muita rupeaa tulemaan, ei näillä viikoilla oo mitään tehtävissä.

 

Eilen kauppareissun jälkeen supisteli tunnin ajan. Osa supistuksista tuntui selässä kipeinä kouristuksina.

Rajun pahoinvoinnin takia yleiskunto on päässyt laskemaan ja pienetkin jutut voi ottaa elimistön päälle -> aiheuttaa supisteluja. Hyvin menee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toivottavasti lepo kuitenkin auttaisi ja siihen olisi mahdollisuus! Kurjaa, jos homma meneekin päin mäntyä. :( Voimia!

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Toivottavasti lepo kuitenkin auttaisi ja siihen olisi mahdollisuus! Kurjaa, jos homma meneekin päin mäntyä. :( Voimia!

 

Kiitos. Vähän ahistaa tää tilanne... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

HelmiQ, tsemppiä kovasti, toivottavasti kaikki sujuu kuitenkin hienosti!

 

Mä kävin tänään lääkärissä pari päivää jatkuneiden napakoiden supistusten takia. Ne eivät ole kivuliaita, mutta aika lailla jatkuvia, ja kun olen ihan kuolemanväsynyt ja nukkunut huonosti, on olo aika kehno. Onneksi sain sairauslomaa loppuviikon. Olo on kertakaikkisen rasittunut, ei edes uninen. Paikat olivat tiukasti kiinni ja napakat, joten harjoitussupistuksia ne vaan sitten ovat, vaikkakin jatkuvia. Otettiin kaikki mahdolliset testit verikokeista ja bakteeriviljelyistä lähtien, ettei suppareiden taustalla ole semmoisia tekijöitä.

 

Toivottavasti lepo nyt auttaa eikä tarvitse jäädä kokonaan töistä pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän sama juttu mulla, kun E. Vekaralla. En vaan tunnistanut, että vauvan liikkeestä aiheutuva mahan kovettuminen on supistelua... Muutama viikko sitten neuvolassa oli supistuksista puhetta ja kätilön alkaessa kuuntelemaan sydänääniä, mulla supisti ja kätilö sanoi, että nyt supistaa. Siinä koin sitten ahaa-elämyksen. :P

 

On mulla ollut kivuttomia supistuksia sitten puolivälistä saakka. Muutamia kipeitä supistuksia on tullut nyt muutaman viikon aikana, n. 28. viikosta eteenpäin. Menkkamaista jomotusta on ollut myös välillä siitä saakka, joskus ihan päivittäin. Kuukausi sitten otettiin B-streptokokkiviljely, oli puhdas. Tällä hetkellä (rv 34. meneillään) kohdunkaula on lyhentynyt alle 2 senttiin, että kai siellä jotain on tapahtunut sitten kuitenkin, vaikkei paljon niitä kipeitä supistuksia ole ollutkaan. Sain kortisonit kypsyttämään vauvojen keuhkoja ja ohjeen lähteä näytille, jos kipeät supistukset eivät mene ohi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vauvan liikkuminen tuntuu joskus samalta kuin supistelu.. Luulen että supistaa mutta kohtu onkin ihan pehmeä toiselta puolelta ja vauva siellä vain puskee itseään.. Supistuksessa kohtu onkin sitten semmoinen kireä pallo.. Tuntuukohan se vauvalle jotenkin?? Onneksi ei vielä ole kivuliaita mutta pistää miettimään miltä tuntuu sitten synnytyksessä kireä ja kipeä mahapallo :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

miulla alko supistelut aika aikasin, vappuna. en oo pitäny niitä pahana tai hälyyttävänä enennenkuin luin tän ketjun. no en niistä ole maininnut (tai en muista olenko maininnut) terkkarille, mutta ei nuo ainakaan mitään oo tehnyt. täällä edelleen ollaan ja yli mennään. vauva on liikkunu mahassa normisti joten en ole edes huolestunut. kai ne on ollu vaan harkkareita.

 

tosin rv 36 miulla todettiin äippäpolilla runsaasti lapsivettä ja siihen yhteyteen gyne sanoi että se aiheuttaa suppareita. ja liikunta ne aktivoi, levossa ei tuu mitään vaik nyt vois jo niitäkin alkaa tulla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi harjoitussupparit jo rv 12 jälkeen ja kyllä niitä oli aina monta päivässä, mutteivät olleet kipeitä. Rv 20 jälkeen osa alkoi olla kipeitäkin ja rv 30 jälkeen sain kärsiä muutamasta kivuliaasta supistuksesta päivässä.

 

Siinä rv 35 alkoi sit kunnolla supistaa ja viikon 36 mua supisteli puolen tunnin välein yötä päivää ja mä en voinut nukkua pahemmin lainkaan. Kun supistus tuli, kohtu veti ihan piukaksi palloksi joka painoi alimpiin kylkiluihin asti pahasti ja mun oli joka kerta noustava seisomaan jos istuin. Nää supparit vaan pehmitti kohdunsuuta, mut ei muuta saaneet aikaan, paitsi mun totaalisen väsymisen.

 

37 mut sit käynnistettiinkin jatkuvan kivuliaan supistelun takia, joka ei oikeen johtanut mihinkään. Kahdessa vikassa päivässä mä olin auennut 2cm :rolleyes: Joten vauhditettiin hommaa kun nuo pahat supparit ei kuitenkaan saanut hommaa etiäpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Mooses.. Mulla on ollut nyt kahdesti, ensin viikko sitten ja sitten viisi päivää sitten niin sellaisia kipeitä menkkamaisia jomotuksia jotka on vetänyt mut kaksinkerroin.. Onkohan ne ollut supistuksia? Kestivät jotain reilu puoli tuntia, otin molemmilla kerroilla Panadolin ja aika pian sen jälkeen kivut lakkasivat. :huh: Luulin niitä voimakkaiksi venymiskivuiksi ja siksi otin siis särkylääkettä.

Maanantain jälkeen ei ole noita kipuja oikeastaan ollut, välillä juilii jos nousen liian nopeasti mutta se kipu taitaa olla erilaista..

 

Mä olen tosi huono tunnistamaan ja paikantamaan kipuja joten nyt alkoi vähän hirvittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo kuulostaa just sellaiselta kipeältä supistukselta johon olen herännyt muutamana yönä. Puoli tuntia kestää suurin piirtein eikä mikään asento ole hyvä. Ja ihan alamahaan sattuu sillä tavalla menkkamaisesti. Kerran olin jo aikeissa soittaa synnytyspäivystykseen, mutta se meni kuitenkin ohi. Jos ei mene, niin sitten näytille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Yhyy, inhoittavaa! :( Mullakin on tullut noita kipuja silloin kun en ole edes tehnyt mitään, ekalla kerralla ihan vaan yhtäkkiä kun vapaapäivänä löysäilin :D ja tokalla kerralla kun heräsin aamulla.

Täytyy ottaa nyt rauhassa, tiistaina on neuvola niin kyselenpä siellä lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa tosiaan kysyä neuvolassa lisää, en mä mene vannomaan mitä kipuja ne on ollut, mutta sellaisiksi itse ne tulkitsin. Eikä tarkoitus ollut mitenkään pelotella! :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on rv28+0 ja olen rv22 asti huomannut supisteluja.

Ovat olleet vatsankokettumisia ja sitten kipeitäkin supistuksia.

Yleensä supistukset tulevat rankan päivän jälkeen, jos on esimerkiksi kävellyt paljon.

Tai ihan vain kotonakin imuroidessa ja tavallisia kotiaskareita tehdessä.

Itse en ole vielä huolissani niistä kun eivät ole säännöllisiä.

Toki supistuksia on päivittäin.

Kävin lääkärissä rv27+5 jossa todettiin kohdunkaulaa olevan vielä 2cm, kohdunsuu pehmeä ja kiinni.

Ei siis vielä huolta. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kannattaa tosiaan kysyä neuvolassa lisää, en mä mene vannomaan mitä kipuja ne on ollut, mutta sellaisiksi itse ne tulkitsin. Eikä tarkoitus ollut mitenkään pelotella! :unsure:

:lol: Ei kun hyvä vaan että sanoo mielipiteensä, mä en ole mikään nokkelin tapaus näiden kanssa koska en edes osannut ajatella että kaksinkerroin vetävä kipu voisi olla huolestuttavaa :P Jepjep, sen siitä saa kun tottuu samanlaisiin kuukautiskipuihin teini-iästä.. :rolleyes:

Joka tapauksessa, tajusin vasta tästä ketjusta että ehkäpä kannattaa ottaa asia puheeksi neuvolassa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ei ole supistanut tai en ole tunnistanut harjoitussuppareita ollenkaan. Nyt sitten olen muutamalla lenkillä huomannut mahan kivistävän ja alavatsan sattuvan, joten olen tulkinnut ne supistuksiksi. Vähän niitä kyllä on eikä tule edes joka lenkillä, kun kuitenkin lenkkeilen 1,5-2 tuntia päivittäin. Vauva on varmaan sisällä jouluun saakka :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi kanssa supistukset siinä 18 viikon tienoilla, oli ehkä ollu aiemminkin mutta en jotenkin tajunnu niitä. Niinhän se kait menee et supistusherkkyyttä on sitten jokaisessa raskaudessa.

 

Nyt kauhulla odottelenkin mitä on tulossa, nyt vasta viikolla 6. Edellisen kerran en sitten liikkunut lopulta juuri ollenkaan kun juomapulloa en pystynyt nostamaan.

 

Tosin se ei aiheuttanut mitään synnytyksen aikaisempaa alkua tai mitään. Kohdunduu oli lyhentynyt ja pehmennyt + ulkoreuna raollaan muistaakseni viikolla 28. Sairaalaan silti lähdettiin vasta 39+5 ja silloin oli kohdunsuu jo 4 cm auki ja lapsivedet menneet tunnin sisään.

 

Mulla oli ihan sama homma kuin muilla, tosi pieni liikunta tai vauvan liikehdintä aiheutti supistuksen. Siihen ehkä liittyi oikein napakkana pientä hengenahdistusta. Ja niin, mulla ne supistukset kesti aivan mielettömän kauan, siis minuutteja! Joskus loppuvaiheessa saattoi kestää esim. 5 min ja samalla oli selkä aivan krampissa. Muistaakseni siihen auttoi vain ja ainoastaan kuuma kaurapussi. Suosittelen tätä muillekin, se laukaisi supistuksen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ensimmäisiä supistuksia jo rv.12 paikkeilla ja enemmin niitä rupesi tulemaan rv.15 jälkeen. Osa niistä oli vähän kivuliaita, pääosin kuitenkin kivuttomia. Supistukset eivät helpottaneet levollakaan, joten jäin rv.21 kohdilla sairaslomalle äitiysloman alkuun asti.

 

Supistukset eivät ole vaikuttaneet kohdunsuun tilanteeseen mitenkään, mutta kivuliaisuuden vuoksi ovat olleet inhottava riesa.

 

Mulla on ollut useasti sellaisia supistussarjoja, että supistelee kivuttomasti ja kipeästi 5-10 minuutin välein muutaman tunnin, tauko ja jatkuu samalla tavalla muutaman tunnin päästä. Tällaista on siis ollut viikoilta 34 lähtien. Supistuksia on aiheuttanut melkein mikä fyysinen liike vain (tuolilta nouseminen) ja olin muutaman kuukauden liikuntakiellossa.

Lääkärit on todenneet, että mulla on vain tosi supisteluherkkä kohtu, ja enää tässä vaiheessa (37+3) annan kyllä supistella ja lepään kun sattuu liikaa. Viikoilta 36. lähtien kipeitä supistuksia tuntunut myös alaselässä. (saa nähdä kuinka kivulias synnytys edessä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now