Guest HelmiQ

Supistelu

225 posts in this topic

Mulla alkoi supistelut rv16. Rv19 kaikki kunnossa tarkastuksessa. Rv26 paikat edelleen kiinni ja kunnossa, vain pientä lyhentymistä kohdunkaulassa.

Supistuksia tulee välillä tosi tiuhaan (2min välein) ja tosi pienestä rasituksesta, joten oli helpotus että kaikki oli hyvin viikko sitten.

Nämä vain väliaikatietoja, vielä ei osaa sanoa syntyykö etuajassa vai ei, tuun kertomaan sitten :)

Enpä muistanut että tännekin kirjoittelin!

Eli olin sitten raskauden puolesta välistä supisteluiden takia sairaslomalla eka kesälomaan asti ja siitä jäin äitiyslomalle, eli noin rv20:lle asti olin töissä. Supisteluita tuli päivittäin siis rv16 aina loppuun asti (niistä kirjoittelinkin tuolle sivulle 9 enemmän). Joskus loppuraskaudessa rv38(?) lääkärin tutkimuksen yhteydessä kaula oli hävinnyt ja olin sormelle auki ja silloin lääkäri sanoi että voi syntyä milloin vain ja että mun kohdalla ne supistukst on vaikuttaneet. Vauva syntyi kuitenkin 40+2. Synnytys ekakertalaiselle oli ihan nopeahko 10,5h. Ekasta supistuksesta syntymään kesti tuon ajan, sairaalaan mennessä 2,5h supisteluiden alkamisen jälkeen olin jo 4cm auki.

Sitähän en sitten tiedä miten paljon olen kerennyt aukeamaan viimeisen lääkärikäynnin ja synnytyksen välissä.

Tein samoin kuin edellä kirjoittanut Elli 1976, eli kun pääsi tuonne oikeasti turvallisille viikoille, niin aloin elämään taas normaalisti enkä välttänyt rasitusta yms. Tietysti supistukset hidastivat menoa kun mahaakin jo oli, eli "normaali elämä" oli hidasta puuskutusta :D

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon hiukan kujalla noiden harkkasupistusten kanssa. Nyt on menossa 26+0 ja olen mielestäni tuntenut muutamia harkkasuppareita. Silloin kohtu on mennyt kovaksi ja ikäänkuin kramppiin. Tunne on vajaan puolen minuutin kuluttua helpottanut. Tuon lisäksi on kuitenkin silloin tällöin ollut mahan kovettumista ja pinkeyttä. Tuota tuntuu tulevan erityisesti ruokailun jälkeen (jos syön paljon) ja jos esim. joudun heti ruokailun jälkeen kävelemään/ lenkkeilemään pidemmän matkan. Maha on siis kauttaalta pinkeä ja kiristävä, ihan kuin ilmaa täynnä. Tunne saattaa välillä helpottaa, kun käyn kakkosella vessassa, mutta voi myös jatkua niin pitkään kun menen nukkumaan. Yleensä pinkeys liittyy jotenkin syömisen jälkeiseen aikaan tai iltaan. Aamuisin tuota ei esiinny. Maha ei varsinaisesti ole kipeä, tosin välillä tulee sellainen ikävä lihaspistoksen tuntuinen pistokohta lähelle napaa. Tuntuu, että siellä joku kiinnike tms. venyy. Voiko tuo olla supistelua vai jotain muuta pinkeyden tunnetta? Tuntuisi oudolta, että supistus kestäisi sen 5-6 tuntia ja alkaisi syömisen jälkeen :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on molemmista supistellut n. puolivälistä lähtien, mutta sillä ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta ks:n kypsymiseen, vaikka supistukset oli toisinaan tosi kipeitä. Molemmat syntyivät lasketun ajan jälkeen melko nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpas..

 

Mulla ei ole aiempaa kokemusta supisteluista tai paikkoja avaavista jomotteluista, ennen vesien menoa. Esikoisesta mun äiti näki päivää ennen että supistsa, itse en sitä tuntenut. Synnytys kesti 6h 9min ilman varoittavia tekijöitä, viikkoja tuolloin 40+0.

 

Tässä raskaudessa on ollut harkkasuppareita jo ties kuinka kauan ja nyt n. viikon ajan menkkajomotusta sekä selässä että alamahalla. Tuossa aloin muistella, että kun tuo edellinen keskeytettiin, sain jotain paikkoja pehmittävää ja avaavaa lääkettä, ja silloin tuntui samalta kun nyt, lohdullista. :D

Monesta paikasta olen lukenut, että juurikin menkkajomot pehmittää ja avaa paikkoja,

 

kysymys kuuluukin, kauanko teillä muilla on niitä menkkajomoja kestänyt? Mieluiten useita viikkoja, joohan? :D

 

Nyt siis viikkoja 30+6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin voin kirjoittaa oman kokemukseni, jos siitä jollekin olisi hyötyä.

 

Noin rv 20 paikkeilla alkoi supistukset töissä ja olivat selkeästi liian rehkimisen seurausta. Supistuksia tuli tasaisesti päivittäin ja ne alkoivat tulla levossakin. Supistukset eivät kuitenkaan olleet kipeitä missään vaiheessa, enkä oikeastaan ollut edes varma ovatko ne supistuksia vai vauvan potkuja, koska eivät tosissaan olleet kipeitä eivätkä aiheuttaneet koskaan mitään puuskutuskohtauksia. Neuvolassa tästä kuitenkin mainitsin (vaikka epäröin tätäkin) ja n. rv 30 neuvolalääkärin käsikopeloinnin mukaan kohdunsuu oli jo auennut ja kanava lyhentynyt.

Sairaalassa ultratessa eri lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että kaikki oli juuri niin kuin pitää ja kypsymistä ei ole havaittavissa.

 

Rv 32 jouduin verenvuodon takia sairaalaan ja käyrillä maatessani, hoitajat juoksivat luokseni, koska supistukseni olivat säännöllisiä, enkä itse niitä edes juuri huomannut! No, tästähän seurasi pakkolepo ja supistuksenestolääkitys ja kortisonit vauvaa varten. Sairaalassa olin viikon ja pääsin kotiin, mutta sillä ehdolla, että otan sielä rauhallisesti. Kotona olinkin tekemättä juuri mitään ja rv 35+4 meni lapsivedet ja synnytys alkoi itsestään.  

 

Eli haluan vain sanoa, että AINA kannattaa mainita neuvolassa, jos vähänkin epäilyttää jokin asia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tänään 33+3 ja supistuksia on tullu vaikka kuinka kauan. Harkkasuppreita siis. Esikoisesta jäin saikulle rv 20 tienoilla suppareiden takia, mutta silti lapsi syntyi vasta 40+2. Eli ei kypsyttänyt paikkoja etukäteen ollenkaan. Vuodelevossa en ollut missään vaiheessa.

 

Nyt supistukset on alkanu tihentymään ja tuntumaan selänkin puolella, mutta eivät ole yhtä kipeitä kuin synnytyssupistukset. Mulla saa ihan lyhyt kävelykin supistuksia aikaiseksi, ja tänään on supistellut jopa 5min välein kun kävin kävelemällä kaupassa (matkaa noin 2-3km yhteensä). Ajattelin huomenna soitella neuvolaan jos vaikka tulehduksen mahdollisuus suljettaisiin pois. Enkä odota tämänkään ennen aikojaan syntyvän supistusten takia, mutta en kyllä muista kuinka paljon viimeksi supisteli näillä viikoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään lääkärillä, ei ole tulehdusta, kohdunsuu pehmeä ja kaulaa jäljellä 2cm. Hieman on siis kypsytellyt paikkoja, mutta ihan normia näille viikoille. Lääkäri sanoi ottaa rauhallisesti muutaman viikon (ihan kun onnistuis tuon esikoisen kanssa :P). Mutta saa nähdä milloin pikkukakkonen päättää sitten syntyä, menee kuitenkin yli lasketun ajan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh. Mulla on alkanut kanssa, alkoi viikonloppuna, samaan aikaan kun aloin tuntea liikkeitä (17 tasan tuntui ekat oikeasti tunnistettavat liikehdinnät). Nämä ei varsinaisesti satu, paitsi yksi vihlaisi ikävästi kun oli se rv17+0, kiristää ja kovettuu kohdun lisäksi vatsalihakset, koko maha pingottuu kivikovaksi, välillä menee henki ahtaalle. 

 

Esikoisesta supisteli myös herkästi ja rv 27+2 jos oikein muistan, jouduin sairaalaan uhkaavan ennenaikaisen synnytyksen takia. Silloin tuli verta ihan reilusti ja syynä taisi olla tulehdus. Loppuraskaus menikin maatessa, ensin viikko tipassa osastolla. Esikoinen syntyi lopulta rv 39+6, toimitus kesti 9h kokonaisuudessaan. 

 

Mutta tosiaan nyt, joskus tulee navan seutuville pistävää kipua, pahimmillaan ettei voi juurikaan koskea. Otin äsken panadolia kun tuntui niin pahalta. Lisäksi meillä oli vasta entero, esikoinen toi sen päivähoidosta ja mahdollisesti tarttui mullekin. Verikokeiden tuloksia odotetaan edelleen. Tänään kävin neuvolassa ja puhuin terkalle näistä, joka kehotti seuraamaan ja olemaan yhteydessä melko herkästikin. Onneksi liikkeitä tuntuu päivittäin ja kova meno tuntuu olevan. Mutta kyllä huolettaa jos loppuraskaus menee makuuasennossa ja samalla pitäis hoitaa esikoista. Ei ole kovin toimiva combo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain jonkun mysteeritulkinnan lääkäriltä äsken. Kaulaa ehkä 3cm , sisäsuu ei ole auennut sormelle. Ei siis ultrattu, en tiedä oliko pehmeä tms. Tarjosi heti saikkua, viikkoja 26+6. Pari päivää siis ollut selkään tuntuvia suppareita lujempia suppareita, selkeästi erilaisia kuin ne harkkasupparit joita tulee töissä, kun nousee sohvalta jne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv 19 alkoi supistella useita kertoja päivässä. ei kuitenkaan kipeesti.. mutta silleen että vähä epämiellyttävää, varsinkin jos on just kävelemässä jossakin. Nyt rv 21. en oo kovin huolissani, tää on toinen raskaus ja viimeksi kaikki meni ihan hyvin. jotai se maha kai treenaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mulla alkoi supistelut rv16. Rv19 kaikki kunnossa tarkastuksessa. Rv26 paikat edelleen kiinni ja kunnossa, vain pientä lyhentymistä kohdunkaulassa.

Supistuksia tulee välillä tosi tiuhaan (2min välein) ja tosi pienestä rasituksesta, joten oli helpotus että kaikki oli hyvin viikko sitten.

Nämä vain väliaikatietoja, vielä ei osaa sanoa syntyykö etuajassa vai ei, tuun kertomaan sitten :)

Enpä muistanut että tännekin kirjoittelin!

Eli olin sitten raskauden puolesta välistä supisteluiden takia sairaslomalla eka kesälomaan asti ja siitä jäin äitiyslomalle, eli noin rv20:lle asti olin töissä. Supisteluita tuli päivittäin siis rv16 aina loppuun asti (niistä kirjoittelinkin tuolle sivulle 9 enemmän). Joskus loppuraskaudessa rv38(?) lääkärin tutkimuksen yhteydessä kaula oli hävinnyt ja olin sormelle auki ja silloin lääkäri sanoi että voi syntyä milloin vain ja että mun kohdalla ne supistukst on vaikuttaneet. Vauva syntyi kuitenkin 40+2. Synnytys ekakertalaiselle oli ihan nopeahko 10,5h. Ekasta supistuksesta syntymään kesti tuon ajan, sairaalaan mennessä 2,5h supisteluiden alkamisen jälkeen olin jo 4cm auki.

Sitähän en sitten tiedä miten paljon olen kerennyt aukeamaan viimeisen lääkärikäynnin ja synnytyksen välissä.

Tein samoin kuin edellä kirjoittanut Elli 1976, eli kun pääsi tuonne oikeasti turvallisille viikoille, niin aloin elämään taas normaalisti enkä välttänyt rasitusta yms. Tietysti supistukset hidastivat menoa kun mahaakin jo oli, eli "normaali elämä" oli hidasta puuskutusta :D

 

Voisi vielä päivittää toisen raskauden tiimoilta.

Ekan harkkasupparin tunnistin tässä raskaudessa jo rv10 tietämillä. Koko raskauden ollut harkkasuppareita paljon, useampi tunnissa varmaan puolestavälistä lähtien. Tulee jos makaa sohvalla, tulee jos liikun. Tällä kertaa en ole niistä jaksanut ressata oikeastaan ollenkaan, enkä hidastaa menoa, ellei tunnu ikävälle.

Nyt rv35 ja jonkin aikaa (muutama viikko) harkkasuppareihin on liittynyt paineen tunne ja sukkapuikkokipuja välillä. Uskon että tämäkin raskaus menee ihan normaalisti loppuun (LA) asti. Ainoa neuvolalääkäri oli rv26, ja silloin ulkosuu vähän auki, mut se on normaalia uudelleensynnyttäjälle. Tän hetken tilanteesta ei mitään käsitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi kivuttomat supistelut rv 18 ja rv 28 lähtien olen ollut sairaslomalla.. Neuvola lääkäri tarkisti kohdunsuun tilanteen ja oli pehmentynyt ja sen vuoksi saikulle. Työni on melko raskasta. Supistelut ovat sairasloman myötä selkeästi vähentyneet, niitä tulee paljon harvemmin. Nyt tilannetta on seurailtu aina kahden viikon välein neuvola lääkärillä  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi nuo harkkasupistukset n. rv 22. Välillä niitä on ollut päivässä kymmeniä, levossakin. Nlasta laittoi lääkäri lähetteenkin synnytysosastolle noiden vuoksi n. rv 24. Mitään ne eivät olleet tehneet kohdallani. Nyt viikkoja 33+ ja tuntuu, että määrältään supistuksia vähemmän, mutta ovat napakoita (tuntuu selässä, alamahalla). Kun viikkoja oli vähemmän, pelkäsin tosissani, että vauvat lähtee syntymään liian aikaisin, lääkäri määräsi lepoonkin välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä alkoi pari viikkoa taaksepäin iltaisin toistuva säännöllinen supistelu (h28). Päivystyksessä kävin ja kaikki ok, saikkua ei tarvinnut. Sama homma jatkui viikon ajan ja kävin neuvolalääkärillä, saikkua olisi saanut väsymys indikaatiolla mutta säännöllinenkään supistelu ei ole sille aihe. Nyt h30 supistuksista puolet on ihan kivuliaita ja edelleen säännöllisyyttä on iltaisin. Nämä siis kaikki levossa tai esim vessassa käydessä. Rasituksessakin toki tulee, mutta yhtä paljon tai enemmänkin kun sohvalla pötköttää. Jonkin verran itseä tilanne mietityttää vaikka ennenaikaisuuden riskiä pidän kyllä tosi pienenä. Ehkä ensi maanantaina voisi yksityiselle gynelle käydä näyttämässä tilannetta, hän on kyllä sen sorttinen että sairaslomaa varmaan kirjoittaa. Vähän kyllä kynnys olla töistä pois supistelun takia joka ei mitään kovin pahaa saa aikaan (alkuraskaudesta kanava lyhentynyt 4cm>2.5cm, pehmentynyt ja vähän auki, tämä ok)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko sulta Wap otettu streptokokki b? Se voi aiheuttaa ennenaikaista supistelua ja olisi kyllä hyvä tarkistaa, koska vaikuttaa myös synnytyksen kulkuun. Nimim. Huhtikuinen, joka ollut saikulla rv 24 saakka tämän (ja verisen vuodon) takia. Nyt rv 37+1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas wap ihmeellistä kun et saanut sairaslomaa. Miulla vklla 24 suunnilleen alkoi kipeät supistelut ja heti sairaslomalle, lepoa ja kontrolliaika viikon päähän, vaikka vain vähän oli auki ja muuten tilanne ok. Nyt seurataan aluksi parin viikon välein tilannetta ja jos pysyy hyvänä ei tarvi ni usein juosta neuvolalääkärillä. Miulle neuvolalääkäri sanoi, että kivuliaita supistuksia ei saisi olla tässä vaiheessa, etenkään säännöllisenä, pitkäkestoisina tai useita peräkkäin. Kivuttomat taas on ihan ok ja harvoin tekee mitään. Miulle neuvona annettiin nyt vaan välttää kaikkea mikä aiheuttaa supistuksia ja levätä. Miulla lepo yleensä auttaakin. Unen puute, stressi ja rasitus selvästi aiheuttaa supistuksia. Pitkän työputken jälkeen alko tulla yölläkin ja levossa muutenki supistuksia enemmän, onneks nyt kun reilun viikon oon ollu sairaslomalla on tilanne helpottunut. Edelleen kyllä pitää välttää kovempaa rasitustaja esim kävelyä on pakko hidastaa.

 

Esikoisesta olin myös sairaslomalla supistusten takia, jäin vaan hieman myöhemmin pois kuin nyt. Silloin en tosin tunnistanut supistuksia ja paikat olikin kypsynyt ennenaikaisesti. Silloinki lepo kyllä auttoi ja vklla 39 syntyi vasta poika. Toivottavasti nytkin päästäisiin hyville viikoille. Huomaa kyllä välillä tuon esikoisen kanssa touhutessa, että ei ole ihan niin helppoa lepääminen kuin ennen ja välillä kyllä supistaa kun poikaa nostelee ja kantelee.

 

Iiki 25+2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei gbs:sää katsota ennen kuin synnärillä, kaikki muut tulehdusnäytteet on kyllä otettu. Esikoisestakin olin tosi supistusherkkä, mutta opinnot loppui 2kk ennen laskettua aikaa, joten aika rauhassa sai olla. Esikoinen syntyi kuitenkin vasta 41+2.

 

Täällä ei olla kovin hysteerisiä :D supistelujen suhteen. Synnärin lääkäri totesi että ei tartte saikkua eikä seurantaa, saman totesi neuvolalääkäri (paitsi tosiaan saikkua olisi 'väsymyksestä' kirjoittanut). No, käyn nyt vielä yksityisellä gynellä joka on aika vanhan linjan lääkäriä varmaan ja pistää sairaslomalle, niin hanakasti tarjoili sitä alkuraskaudessakin. En itse osaa olla nyt niin huolissani kun tilannetta on tutkittu ja esikoinenkin tuli myöhemmin kuin ennemmin, mutta kyllähän tää puuskutus nyt on ihan viikkoihin kuulumatonta...

Edited by wap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen kohdalla supisteluja oli ihan ensimmäisiltä viikoilta loppuun asti, eli kohtu meni kovaksi. Mitään muita oireita supisteluun ei liittynyt, joten aika lailla normaalisti pystyin liikkumaan läpi raskauden. Nyt toisen kohdalla ei ole toistaiseksi ollut supistuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on supistellut nyt rv10 alkaen. Eilen neuvolassa tästä kysyin, kun haluaisin käydä uimassa mutten tiedä uskallanko, jos kohdunsuulla onkin aukeamista tapahtunut. Nyt siis rv31+5. Terkan mielestä voin käydä uimassa, eikä kohdunsuuta katottu. Mites muut on vastaavassa tilanteessa toimineet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kivuliaita supistuksia noin rv 18 jotka tuli töissä loppupäivästä. Lääkäri antoi lyhyen sairasloman ja oli sitämieltä että sen jälkeen töihin kokeilemaan ja ole pystynytkin olemaan töissä taas ilman että kivuliaita supistuksia olisi tullut. Neuvolassa sanoivat ettei näillä viikoilla saisi ola kivuliaita ja säännöllisiä supistuksia. Lääkäri meinas että hiivatulehduskin voi aiheuttaa ja kieltämättä se kun tuli hoidettua niin ei ole nyt vaivannut supistuksetkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko todeta, ettei ne harkkasupistelut tosiaan tarkoita kaikilla yhtään mitään. Ekassa ja tokassa raskaudessa harkkasupisteluja oli todella vähän, eivätkä ne haitanneet normimenoa oikeastaan yhtään, tää neljäs raskaus tuntuu menevön samaan malliin.

Kolmannessa raskaudessa taas harkkasupistukset alkoivat todella aikaisessa vaiheessa tehden mun oloni todella kurjaksi, vaikeuttaen liikkumista jne. Mitään varsinaista syytä suppareille ei löydetty.

 

Lasten syntymän kannalta taas 1 & 2 käynnistyivät itsellään ja huolimatta alun nollalähtöpisteestä synnytykset pysyivät hyvin käynnissä ja kumpikin syntyi noin 9 tunnin synnytyksellä.

Kolmannessa raskaudessa taas olin ainakin viimeisen kuukauden jo sen kolme senttiä auki, mutta siihen jäi jatkuvista kivuliaista supistuksista huolimatta. Synnytys jouduttiin käynnistämään ja silloinkin kesti päiviä ennen kuin supparit muuttuivat sellaisiksi että tekivät jotain.

 

Mun kokemuksella siis lapsi syntyy aiemmin ja helpommin, jahka harkkasupparit pysyvät kaukana musta :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nosto.

 

Supistelee kävellessä ja esikoista nostaessa ja kumartuessa ja ja ja... :(

 

Tänään 24+5. Huomenna 4D-ultraan ja samalla kysyn että mitä supistuksille voisi tehdä, onko niistä ollut haittaa tai voiko niistä ollut haittaa. Mietin sikiön ahdistusta, saako happea ja muuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stina, mulla oli vastaavaa tosi herkkästi provosoituvaa supistelua rv 17-->. Asiaa selviteltäessä löytyi tulehdus, johon sain ab-kuurin. Kuuri + lepo -kombolla tilanne on rauhoittunut huomattavasti ja nyt pystyn taas toimimaan lähestulkoon normaalisti rv 21. Onko sulta tsekattu neuvolan ns. "supistelijoiden paketti" (virtsa, valkovuoto jne)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei oo katottu mitään tulehduksia, viikon päästä olis neuvola, pitänee siellä kysyä josko jotain testejä olisi mahdollista ottaa... Eihän noi supistelut ilmeisesti sikiötä vahingoita, mutta vähänhän ne omaa jaksamista haittaa. Tuntuu että liitoskivut ja nivuskivutkin aina pahenee jos on ollut supisteleva päivä :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on rv33+6 ja harkkasuppareita tullut puolen välin tienoilta asti. Muutaman viikon ajan on ollut kipeitä menkkajomotuksia vatsalla, selässä ja reisissä. Kahden viikon päästä on neuvolalääkäri niin siellä sitten katsotaan mikä tilanne. En nyt usko että esikoisen odottajana vauva rupeis syntymään yhtään aikasessa... Töissä oon ollut supistuksista huolimatta ja oon yrittänyt ottaa niin rauhallisesti kuin 1-5v päiväkotiryhmässä vaan voi :grin: Rankkaa on kyllä ollut. Onneksi enää 4 työpäivää jäljellä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now