Guest HelmiQ

Supistelu

225 posts in this topic

Tää on ehkä vähän höntti kysymys, mutta kun esikoista odotan, niin on vähän höntti olo muutenkin aika usein... Tuntuuko supistukset aina joltakin, vai voiko ne vaan vetää kohdun kovaksi tuntumatta yhtään miltään? Oon muutaman kerran sattumalta havainnut, että kohtu on ollut kivikova pallukka, mutta senkin vain siksi, että olen sattunut jostain syystä kokeilemaan masua juuri tuolloin. Siis en tunne ko. hetkenä kipua, jomotusta, kiristystä, en yhtään mitään. En siis tiedä, miten usein tuota edes tapahtuu, kun se ei ilmoittele itsestään muuten kuin kovettuvan kohdun muodossa, mikä ei tunnu yhtään miltään. Näin kävi viimeksi eilen illalla käydessäni nukkumaan. Ovatkohan nuo siis supistuksia? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut kohdunsuulla tapahtunut mitään viikolla 20+5. Kanavaa ultralla huikeat 5cm, sormituntumalla 2-3cm ja kohdunsuu kiinni eikä pehmentynyt. Kuitenkin historiani vuoksi sain kivuttomiin supistuksiin progesteroni pillerit 200mg/vrk. Suurempiakin vuorokausiannoksia olen kuullut annettavan... Niillä on saatu hyviä tuloksia riskiryhmissä kuten ennenaikaisen synnytyksen kokeneissa. Ensisynnyttäjien kohdalla en osaa sanoa aloitetaanko kyseistä lääkitystä kovin herkästi. Muutenkin tämä lääkitys on vielä vähän vähemmän peruslääkäreiden tiedossa. Lääkäri toivotti onnea matkaan ja sanoi että lapselle olisi hyvä saada mahdollisimman paljon hoitoapua eikä kotitöitä kannata tehdä liikaa. Varsinaista vuodelepoa ei siis ainakaan vielä ole määrätty. Seuraava ultra on 28 viikolla ja lääkärineuvola 25 viikolla. Supistelu jatkuu, mutta toivon että lääkityksen avulla selvittäisiin edes vähän paremmille viikoille ehkä jopa täysiaikaisuuteen... Harjoitussupistukset eivät välttämättä tunnu yhtään miltään eikä minullakaan nämä supistukset ole kipeitä (ehkä muutaman vähän kipeämmän olen havainnut). Jomotusta ja muuta ikäviä tuntemuksia on kyllä välillä, mutta varsinaisesti en niitä yhdistäisi supistuksiin. Toivottavasti noi menkkajomotukset eivät tee tuhojaan... Nyt tuntuu vielä, että viime päivinä supistukset ovat lisääntyneet. Aluksi tuntui lääkityksestä olevan enemmän apua. Kunpa vaan osaisin olla rauhassa!

 

rosehip kyllä nuo varmastikin ovat harmittomia harjoitussupistuksia, mistä tuskin tarvitsee olla huolissaan!

 

Tsemppiä kaikille supistusten kanssa kärvisteleville!

Edited by MinttuSalla

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla alkoi supistelut rv 19. nyt oon rv27 ja viime viikolla supistelut paheni, luulin jo et nyt tuli lähtö laitokselle. valkovuotokin runsastui ja housuihin lurahti kirkasta nestettä, mietin olisko lapsivettä. eilen sitten kävin sairaalassa, tehtiin lapsivesikoe, ei onneks ollut sitä. ultrassakin kaikki paikat kiinni. en voi käsittää, et miten (luojan kiitos!!) näin kovat jatkuvat supparit ei aukaise paikkoja. torstaina en pystynyt edes kävelemään, kun kipu oli niin paha. harkkasuppareita tulee tasaisin väliajoin, ihmeellistä mun mielestä on se, että ne kiihtyy kun rupeen pitkälleen. hirveä pelko koko ajan, et vauva syntyy ennenaikaisesti, vielä ois pitkä matka lokakuulle. ens viikon oon nyt ainakin saikulla, harmittaa tosi paljon taas soittaa töihin ja sanoa et jään kotiin, mut oon ollut tosi paljon saikulla näiden suppareiden ja alussa pahoinvoinnin takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauva syntyi lopulta ihan täysiaikaisena eli 39+5. Mutta supparit oli tehneet tehtävänsä, synnytys oli tosi nopea. Lähdin kahdesta supparista sairaalaan ja olin jo auki 2-3cm. Koko synnytys kesti vain 3h51min. ja eteni tosi kovaa vauhtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta en enää edes muista kovin hyvin, mutta jonkun verran huomasin loppu puolella kivuttomia harjoitussupistuksia, kivuliaita en tuntenut ennen kuin synnytyksessä.

 

Tällä kertaa huomasin ekaa kertaa kivuttomia supisteluja(joita siis ei muuten huomaa, kun jos sattuu vatsan päältä silloin kokeilemaan. eli Rosehip, sellaisia juuri mun harjoitussupistukset on.) joskus viikolla 26. Kohdunkaula on nyt lyhentynyt sentillä alkutilanteesta, kohdunsuu on pehmeä ja ulkosuu on pikkuisen auki(mikä ei vielä ole mitään huolestuttavaa näin uudelleensynnyttäjällä) En sitten tiedä onko supistuksilla ollut mitä vaikutusta asiaan, niistä ei ainakaan olla huolissaan, kun eivät satu tai edes tunnu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu, että mulla on kans jonkinlaisia harjoitussupistuksia.. Muutaman kerran on vatsa mennyt kovaksi kauttaaltaan. En vaan tosiaan ole tajunnut, että ne saattaa olla supistuksia. Luulin, että vauvan möyrintä tekee sitä, mutta sen kyllä erottaa sillä, että silloin vatsa kovettuu vain jostain kohti (mistä se nyt sit päättää yrittää puskea läpi).

 

Minulla on ollut muutaman kerran myös sellaista menkkamaista juilimista ja paineen tunnetta alavatsassa.. Ei mitään kauheen pahaa eikä kipeetä, mutta epämiellyttävää ja hieman 'pelottavaa', kun tulee sellainen fiilis, että tuleeks sielt jotain ulos vai mitä tää on?!

 

Mietin vaan, että eihän tästä nyt vielä pidä mitään johtopäätöksiä alkaa vetämään, mutta taidanpa laittaa tarkkailun alle, että mitä-missä-milloin-miksi, jos niissä olis vaikka jotain systemaattista..

 

Sit piti vielä sanomani niihin pistoksiin kävellessä, että mun ei ainakaan kovin pitkään tartte kävellä, että alkaa pistää vatsalihaksiin. Tai ainakin kuvittelen sen olevan lihaskipua, kun se on niin paikallista. Todella häiritsevää - yritän vaan sitten kädellä painella/hieroa kipua pois.

(Tänään vkolla 25+6.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä on nyt tällä viikolla supistuksia tullut aina välillä tiheään, sitten ne taas rauhottuvat. Supistukset ovat olleet kyllä melko kivuttomia, mutta pistää silti huolettaan. Lisäksi valkovuodon määrä on lisääntynyt huomattavasti ja tulee "lorahtelemalla". Varmaan todella typerä ajatus, mutta nyt alkoi mietityttämään että voiko "lorahtelu" olla lapsivettä.. Mistä erottaa onko kyseessä lapsivesi vai valkovuoto?? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan nyt itselleni :P Eli kävin päivystyksessä supistuksista ja siellä tehtiin myös testi valkovuodosta ettei ole lapsivettä mukana. Ei onneksi ollut. Kohdunsuu oli vielä hyvän mittainen mutta ymmärtääkseni ulompi kohdunsuu avautui hieman paineelle. Supistelu on jatkuvaa ja viime yönäkin heräsin supistamiseen. Seuraava tyhmä kysymys olisikin, että voiko tätä supistelua millään hillitä?? Ja onko tietoa saako virtsanäytteen tiedot vasta maanantaina vai soittavatko päivystyksestä vielä viikonlopun aikana jos jotain on??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jouduin jäämään tänään saikulle supistelujen takia. Katsotaan josko lepo sais tilanteen rauhoittumaan. Mulle sanottiin neuvolassa, että magnesium voisi auttaa suonenvetojen lisäksi noihin supisteluihin. Ajattelin ainakin kokeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli on siis normaalia jos tuntuu että olis supistuksia viikolla 19?

 

Ja millaista se on teillä?

 

ensikertalainen kyselee! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli ekat supistukset joskus viikolla 18. Tulevat erityisesti rasituksen aikana / jälkeen, mutta eivät ole kipeitä joten ei ole kuulemma syytä huoleen. Alavatsa menee pinkeäksi ja kohdun muoto & koko tuntuu selkeästi. Näitä tulee muutaman kerran päivässä, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Joskus voi tulla esim. 5 krt / tunti justiinsa rasituksen jälkeen, muuten ei tokikaan noin usein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta on aika jännää, miten eri tavalla lääkärit suhtautuvat kivuttomiin supistuksiin.

Minulla tuli ensimmäisessä raskaudessa kivuttomia supistuksia PALJON n. 24 viikolta eteenpäin. Iltaisin niitä saattoi tulla 5 minuutin välein. Levolla ne kyllä lakkasivat.

 

Toinen neuvolalääkäri määräsi välittömästi saikulle. Parin viikon päästä toinen lääkäri oli taas sitä mieltä, että jos supistukset eivät ole kivuliaita, niitä saa tulla ihan niin paljon kuin niitä tulee... No, minun tapauksessa harjoitussupparit eivät saaneetkaan mitään aikaiseksi kohdunsuulla. Mutta ikäviltä jatkuva supistelu kyllä tuntui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Harjoitussupistukset" on vähän hankala käsite. Ikävä kyllä toisilla ihmisillä ne vaikuttavat kohdunsuun tilanteeseen ja toisilla ei. Mulla pelkät kivuttomat supistukset riittivät avaamaan kohdunsuuta ja lyhentämään kohdunkaulaa. Toisilla supistelee enempi, eikä mitään tapahdu. Itse vaatisin sairauslomaa, jos kovasti supistelee, vaikkei olisikaan kivuliaita. Ja tilanteen tarkistus tarvittaessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harkkasupistuksia rv 17 alkaen, saikulle rv 26, kohdunkaulan lyhenemisen vuoksi, poika syntyi rv 40+2.

Edited by TKL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kanssa näitä kivuttomia suppareita ollut viime aikoina, alkoivat joskus rv 25 tienoilla (nyt rv 30). Välillä niitä tulee tosi tiuhaan, esim. tänään tullut ehkä joku 15 kpl, välillä sitten on ihan supistamattomia päiviä. Täkäläiset lääkärit tuntuvat kuuluvan siihen koulukuntaan, että jos ei satu, ei ole mitään hätää. Yksi sentään antoi saikkua ruhtinaalliset 4 päivää :rolleyes:

 

Kysymys: Onko kenelläkään muulla supistusten aikana mitään tuntemuksia sydämessä? Kun mä tunnistan tulevan supistuksen siitä, että mun pulssi kiihtyy ja ikään kuin voimistuu ja heti perään meneekin vatsa kovaksi. Eli kuulostaako ihan normaalilta? Välillä en vatsaoireita huomaakaan, lähinnä vaan tuon tykytyksen sydämessä.

 

Ja mistä ihmeestä sen nyt tietää mikä on kohtuullinen "normaali" määrä harkkareita ja missä vaiheessa tosiaan pitäisi ottaa rauhakseen ja esim. lopettaa liikkuminen? Kohdunsuun tilanne multa on katsottu kaksi kertaa, kummallakin ihan kiinni ja 3 cm, että nähtävästi eivät kuitenkaan aiheuta mitään, vaikka välilllä tuleekin näitä runsaampia päiviä. Liikuntaa harrastan silti (uintia, kuntosalia ja kävelyä) vaikka vähän supistaisikin, mutta nyt sitten on alkanut mietityttää onkohan se ihan fiksua... No, onneksi huomenna on neuvola, voi kysellä terkkarin mielipidettä. Seuraavaan lääkäriin kun on vielä pieni ikuisuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloin vasta eilen illalla epäillä, että jo muutaman viikon vaivannut inhottava vatsan ajoittainen muuttuminen aivan kivikovaksi ja pinkeäksi ja samanaikainen kamalan tukala tunne voisivat liittyä supisteluihin. Tämä tapahtuu yleensä vain loppupäivästä töissä, ei kotona. Voiko tällaisissa tuntemuksissa todella olla kyse supisteluista ja voiko niitä tulla muka jo viikolta 13 lähtien? Vai onko kyseessä vain liian vilkas mielikuvitus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Linnea: mulla on tullut suppareita jo viikoilta 13 lähtien. Ja tulee edelleen, yhä tukalemmiksi vain muuttuvat. Samalla niitä tulee jo paljon enemmän, nyt yleensä 20-30 päivässä, melkein joka päivä tuo määrä. Noita tulee levossa ja liikkeessä, yöllä ja päivällä. Minulla nuo supparit ei ole saaneet mitään kehitystä kohdunsuulla tai -kaulalla aikaan. Toivottavasti ei saakaan, muuta kuin mitä pitääkin edistyä.

 

Kannattaa silti pyytää lääkäriä seuraamaan tilannetta, niin tietää missä mennään, ja jos lepäily on tarpeen. Mulla on lääkäri määrännyt nyt viikko sitten lepoa lopun ajan, eli ei liikuntaa, seksiä tai mitään ylimääräistä huhkimista. Omien fiilisten mukaan voin käveleskellä kevyesti. Mulla lääkärit on olleet ihan eri mieltä näistä suppareista. Osa on, ettei tartte rajoittaa elämää/menoa, ja tää OYS:n synnärin lääkäri sanoi, ettei kannata riskeerata, kun näin paljon supisteleekin. Kipeitä nämä ei ole, mutta hyvin tukalia. Hengittäminenkin on ajoittain vaikeaa, kun ne niin tukalilta tuntuu.

 

Itse ajattelen, että lepoa nyt vain. Ja teen sen verran pikkuhommia (kauppa, kyläily, kävely), kun jaksan. Siivoamiset jätän miehelle ilomielin :) Nyt ajattelin lähtä käymään Anttilassa mutkan. Katsotaan miltä se tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aune, kiitos tiedosta! Taidanpa ihan varmuuden vuoksi soitella neuvolaan seuraavana arkipäivänä ja jutella oireistani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla harkkasupisteli esikoisesta myöskin jo aikaisilta viikoilta, syyksi löytyi silloin emätintulehdus, jonka sai kuriin antibiooteilla ja samalla supistuksetkin helpottivat. Noin kuukaudeksi. Puolivälistä eteenpäin niitä sitten tuli ilman mitään mainittavaa syytä, onneksi myös ilman ennenaikaisen synnytyksen pelkoa. Nyt tästä juniorista on myös supistellut about puolivälistä eteenpäin. Kannattaa käydä lääkärillä tarkistuttamassa ja ottamassa kokeet, turha supistusten kanssa on tuskailla jos ne on hoidettavissa pois. Jos ne pitää vaan kestää, sekin on helpompaa jos tietää ettei vaaraa ennenaikaiseen synnytykseen ole.

 

Mulla tulee työpäivän aikana 15-20 supistusta, työmatkalla 1-2 (n. 30min ajoa), ja kotona sitten muutamia sen mukaan enemmän tai vähemmän löhöänkö vai olenko liikkeessä. Joka päivä kuitenkin useampia. Ehkä keskimäärin 25-30 harjoitussupparia päivässä kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua mietityttä kun jo heti alussa tuntuu tulevan supisteluja... Ensimmäiseen neuvolaankin on vielä aikaa.

Esikoista odottaessa ei ollut mitään ihmeempiä supisteluja mutta nyt on rasituksen jälkeen ja esikoista imettäessä tullut muutamia(käy siis rinnalla vielä kahdesti päivässä). Viikkoja on siis kasassa nyt vasta 6+3, joten huolestuttaa jonkin verran...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli rv 25-28 noin 20-25 supistusta päivässä ja lääkäri oli sitä mieltä, ettei se ole normaalia ja että supistukset pitää saada vähenemään. Tulehdukset tutkittiin myös, mitään ei löytynyt. Kahdeksi viikoksi määrättiin lepoon ja sillä ne supparit sitten poistuivatkin. Kohtu kuulemma on sellainen, että runsas supistelu vaan aiheuttaa enemmän supistuksia, näin mulle tuota lepoa selitettiin. Kävin siis töissä (istumatyö), mutta koko muu aika meni sitten vaan oleiluun. En tehnyt siis mitään kotitöitäkään tms.

 

Kummallista muuten huomata, miten eri tavalla lääkärit suhtautuvat supistuksiin... Toiset vähättelevät ja toiset laittavat lepoon. :rolleyes: Musta mulla oli melko asiallinen lääkäri, kahden viikon huilailun jälkeen vielä tarkastettiin tilanne supistusten suhteen ja kohdunsuulla. Tuo käytäntö oli kyllä itselle aika helpottavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minua mietityttä kun jo heti alussa tuntuu tulevan supisteluja... Ensimmäiseen neuvolaankin on vielä aikaa.

Esikoista odottaessa ei ollut mitään ihmeempiä supisteluja mutta nyt on rasituksen jälkeen ja esikoista imettäessä tullut muutamia(käy siis rinnalla vielä kahdesti päivässä). Viikkoja on siis kasassa nyt vasta 6+3, joten huolestuttaa jonkin verran...

 

Imetys saattaa tosiaan aiheuttaa supistelua, mutta siihen en osaa sanoa, kuinka vaarallista se on.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Imetys saattaa tosiaan aiheuttaa supistelua, mutta siihen en osaa sanoa, kuinka vaarallista se on.

 

Minulle sanottiin neuvolassa myös, että imetys voi aiheuttaa supistelua, mutta se ei ole niin voimakasta, että sillä olisi haitallista vaikutusta vauvaan. Minulla oli myös supistelua ihan samaan tapaan kuin alkuperäisellä kysyjällä Tiffanyllä raskauden alussa, kun imetin esikoista, mutta supistelu kaikkosi muutamien viikkojen kuluessa ja loppujen lopuksi imetin esikoista jonnekin rv 15 asti. Loppuimetysajasta en huomannut mitään supisteluja yms. oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitän vähän tilannetta tänne. Eli lopetin imetyksen, eniten sen takia että esikoinen on varsin allerginen ja sen takia jouduin rajoittamaan syömisiäni, mikä alkoi olla aika hankalaa,kun pahoinvointi lisääntyi. Siinä samalla tietenkin loppui imetykseen liittyneet supistukset, mutta nyt viikolla 8+2 tuntuu rasitus saavan aikaan supistuksia. Sellaisia jonkin verran kipeitä, jotka pakottaa hidastamaan tahtia ja lepäämään, ei kuitenkaan olleet synnytyssupistusten vahvuisia ja loppuivat lepäämällä. Ajattelin huomenna soittaa neuvolaan, jotta tarkistaisivat että onko jotain tulehdusta,kun esikoisen synnytyksessä oli infektio ja kuulemma se uusii helposti ja voi aiheuttaa supistelua ja jopa ennenaikaisen synnytyksen. Tuon siis kertoi alkuraskauden ultran tehnyt lääkäri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen odotuksessa harjoitussupistukset alkoivat rv 15 päivittäisinä ja kivuttomina. Ei mitään vaikutusta kohdunkaulaan tai muutenkaan. En ollut niiden vuoksi sairaslomalla.

 

Tässä raskaudessa imetän esikoista ja olen nyt rviikolla 14. Imetys ei ole aiheuttanut supistuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now