Felicidad

Hiusten lähtö

101 posts in this topic

Tällä viikolla jouduin ekaa kertaa ostamaan sellaisen putkiston avaajan, kun mun hiukset tukki ammeen röörit kokonaan. Samoin mun harjassa on koko ajan tasainen matto irtohiuksia vaikka kuinka putsaa, käteen jää järkky määrä märkiä hiuksia ja niitä on kokolattiamatossa enemmän kuin pitkäkarvaisen kissamme karvaa. Poika täytti tänään 5kk eikä loppua näy. Tuleeko musta sit oikeasti kalju kun imetys jossain vaiheessa loppuu??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harva meistä on kokonaan kaljuuntunut :lol: Kamalaltahan se tuntuu, mutta eivät kaikki hiukset lähde ja suurimmalla osalla taitaa tulla vain se yksi hiustenlähtökausi (jos sitäkään). Ja jos toinen kerta tuleekin, niin onhan siinä välissä ehtinyt jo kasvaa uusia hiuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä asia mietityttää jo etukäteen, sillä olemme harkinneet vihkiäisiä

puolisen vuotta vauvan syntymän jälkeen.. Toki edellyttää että kilotkin karisee ennen sitä.

Kampaaja jo etukäteen varoitti tästä, koska raskauden aikana minulla on ollut

paksummat hiukset kuin koskaan aikaisemmin.. auts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei onnistuneesta raskaudesta lähtenyt juuri lainkaan hiuksia mikä oli tosi hyvä juttu. Mutta viimeisemmän keskenmenon jälkeen ( km rv7+0 ) multa lähti aivan mielettömästi hiuksia! Tuppoja irtoili ihan vaan käsillä vedettäessä hiusten läpi ja ne oli suuria määriä! Mä en millään meinannut uskoa että km jälkeen voisi niin paljon lähteä hiuksia mutta mulla on ollutkin kolme km lyhyellä aikavälillä ja viimeisin oli yhdistelmäraskaus.

Hiukset oheni ihan mielettömästi ja se näkyi pitkissä hiuksissa, eli jouduin pätkäsee puolet pituudesta pois että hiukset näyttäisivät edes vähän normaalimmilta. Nyt näkyy etenkin hiusrajojem kohdalta paljon lyhyttä uutta hiusta, eiköhän hiukset taas kohta ala tuuhentumaan.

 

Raskaudessahan hius ei uusiudu vaan vanha hius jatkaa kasvuaan ja ne uudet hiukset jotka alkavat kasvamaan niin tuo sitä tuuheutta lisää, mutta hiuksia ei siis irtoa raskauden aikana normaalisti. Sehän sitten tarkoittaa sulkasatoa raskauden loputtua, kun vanha hius vihdoinkin irtoaa 9kk jälkeen ja niitä on sitten paljon, mutta vanhan irtoessa ulos työntyy heti uusi hius mikä takaa siis sen että kukaan meistä tule kaljuksi vaikka siltä tuntuu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on hiustenlähtö pysynyt ihan kohtalaisen kestettävällä tasolla (poika 7,5 kk), vaikka tukkaa on kovasti lähtenytkin. Kalju ei kuitenkaan paista - hyvä niin :) Ongelmaksi on nyt muodostunut kulmakarvat. Vasemman kulmakarvan sisäkulmasta alkoi kuukausi sitten lähteä karvoja, ja nyt siitä ei ole enää puoliakaan jäljellä. Onko muita kulmakarvansa menettäneitä? Pohdin vaan, että liittyykö tää imetykseen, vai onko jotain muuta ja pitäisikö käydä lääkärissä :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla lähti hiuksia niin, että päänahka paistoi ja hiusraja pakeni.... Kampaaja oli järkyttynyt ja sanoi ettei ikinä ole nähnyt vastaavaa. Mun oli pakko leikata hiukseni lyhyeksi kun en kestänyt sitä kun pitkiä hiuksia oli joka paikka täynnä ja suihkun kaivo tukossa. Musta on kuva siskon ylppäreiltä puoli vuotta poikien syntymän jälkeen ja mulla ihan todella paistaa päänahka, eikä se ole kaunista. Hankalaa oli myös se kun hiukset alkoivat kasvaa uudestaan, sitä vauvasänkeä oli ja oli aina vaan, eikä sitä saanut asettumaan mihinkään, se vaan sojotti pystyssä. Pojat oli varmaan yli 2v tai enempi kun hiukset alkoivat olla jotakuinkin normaalin oloiset, tosin lyhyet vielä silloinkin.

Ja kohta se on edessä uudestaan, ei yhtään houkuttele, surettaa jo etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kans lähti hiusta valtavasti, kun poika oli muutaman kk ikäinen ja uudelleen imetyksen lopussa 1v iässä. Edelleen kärsin tästä kovasti. Halusin kysyä useamman lapsen äideiltä, että onko teillä ollut hiustenlähtö identtistä kaikkien lasten kohdalla? Eli onko eri lasten kohdalla lähtenyt enemmän ja vähemmän hiuksia. Ahdistaa jo valmiiksi tämmöinenkin typerä asia, vaikka uusi raskaus on vasta alussa :girl_to_take_umbrage2: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika on tainnut kullata muistot kun en muista kuinka paljon sitä hiusten lähtöä oli ekan lapsen kohdalla. Ainoa muistikuv aon kun suihkussa niitä huomas irtoavan. Tän tokan kohdalla nyt oisko ainakin kuukauden päivät hiukset irronnut, poika nyt 6kk, ja tuntuu että koko ajan vaan lisääntyy. Niitä hiuksia on joka paikassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on lähtenyt tukkaa molempien lasten syntymän jälkeen ihan samalla lailla eli tosi paljon. Lähtee edelleen paljon vaikka tytön syntymästä on kohta vuosi. Suihkun jälkeen on lattiakaivon kohdalla iso kasa tukkaa, samoin harjatessa lähtee paljon ja koska harjaan vessan altaan yläpuolella, niin sitä tukkaa menee altaaseen aika paljon ja silloin tällöin pitää laittaa viemäriin avaajaa kun menee niin tukkoon.

 

Tosi pitkään kyllä kestää tää hiusten lähteminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alko lähteä hiukset suunnilleen 3kk synnytyksen jälkeen ja lapsen ollessa puoli vuotias alko pikkuhiljaa hiusten lähtö loppua ja tilalle alkoi kasvaa uusia. Meinasi silloin usko loppua kun joka hiusten pesu kerralla oli kädet täynnä hiuksia, mutta kummasti ne nyt alkaa pikkuhiljaa olla yhtä paksut kuin lähtötilanteessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin hiustenlähtö alkoi kun tyttö oli 3 kk ja noin kolmen-neljän kuukauden päästä alkoi helpottaa. Hiuksia lähti tosi paljon ja ponnarin paksuus oheni selvästi. Nyt koko pää on täynnä sellaista 3 sentin mittaista sänkeä, joka melko pitkästä pituudesta huolimatta on i h a n k o k o a j a n pystyssä.

 

Raskaudessahan hius ei uusiudu vaan vanha hius jatkaa kasvuaan ja ne uudet hiukset jotka alkavat kasvamaan niin tuo sitä tuuheutta lisää, mutta hiuksia ei siis irtoa raskauden aikana normaalisti. Sehän sitten tarkoittaa sulkasatoa raskauden loputtua, kun vanha hius vihdoinkin irtoaa 9kk jälkeen ja niitä on sitten paljon, mutta vanhan irtoessa ulos työntyy heti uusi hius mikä takaa siis sen että kukaan meistä tule kaljuksi vaikka siltä tuntuu ;)

 

Näin mäkin asian ymmärsin kun joku ruotsalainen lääkäri selitti sitä telkkarissa. Eli kun normaalisti kasvuvaiheessa olisi noin 70% hiuksista niin raskausaikana kasvuvaiheessa on 100% hiuksista (eli ilmeisesti kasvuvaiheessa olevat hiukset pysyvät päässä) ja kun sitten raskauden jälkeen 9 kk kasvuvaiheessa olevat hiukset irtoavat yhtäkkiä niin määrä tuntuu kamalalta. Mullakin raskausaikana hiukset tuntuivat paksummilta kun hiuksia ei lähtenyt normaaliin tapaan.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa vielä sanoa, onko mitään eroa esikoisen ja toisen kanssa. Esikoisen kohdalla hiustenlähtö oli aika olematonta. Tuntuihan se tietysti siltä, että koko tukka kohta lähtee, kun sellaista 60-70-senttistä hiusta yhtäkkiä alkoi olla joka paikassa. Mutta kun niitä ei siinä raskausaikana ja ensikuukausina synnytyksen jälkeen ollut lähtenyt juuri yhtään, niin tuli sellainen "harha". Tällä toisella kertaa tuntuu tämä hiustenlähtö alkaneen vähän aikaisemmin, mutta ei minusta ole tukka mitenkään radikaalisti ohentunut vielä.

 

"Normaali" hiustenlähtö kuulemma on 100-150 hiusta päivässä, siis keskimäärin ihmisellä iästä ja sukupuolesta riippumatta. Pitkähiuksisella se näyttää ihan tolkuttomalta kasalta ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen synnytyksen jälkeen hiuksia alkoi lähtemään oikein urakalla 3kk synnytyksestä ja niitä lähti PALJON! Toisen synnytyksen jälkeen hiuksia on lähtenyt jonkun verran, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin ekalla kerralla. girl_dance.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

täälläkin huomattu maagisen 3kk rajapyykin jälkeen että suihkussa irtoo enemmän ja ponnarissakin on enemmän kiinni. raskauden aikana en huomannu et olis mitenkään normaalia paksummat hiukset, tosin nää on muutenkin aika pöyheät kun luonnonkiharat ovat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen lapsen kohdalla mulla alkoi lähteä hiuksia joskus lapsen ollessa 3-4kk ja hiukset ohenivat muutaman kuukauden aikana huomattavasti, sitten hiustenlähtö väheni. Toisen lapsen syntymän jälkeen hiustenlähtö alkoi samoihin aikoihin tai kuukauden pari myöhemmin ja jatkuu edelleen uudesta raskaudesta huolimatta. Toisen lapsen jälkeinen on ehkä siksi kestänyt näin pitkään, kun ei ollut ihan niin radikaalia kerralla? Vaikka kyllä nuo hiukset ovat ohentuneet ja milloin tahansa kun vetää sormet hiusten läpi jää käteen paljon ja joka aamu herätessä on tyynylle jäänyt hiuksia. Kaljuksi en kuitenkaan ole tullut niin eipä kai tässä mitään ja ne ekoina lähteneiden hiusten vauva hiuksen on jo jotain 15cm pitkiä niin ei kaikki ole olleet kokoajan pois päästä. :)

 

Edit. nyt vihdoin on hiustenlähtö rauhoittunut kun ollaan tulossa just puoleenväliin raskautta.

Edited by Semilia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas se alkoi. Lapsi täytti 3 kk ja multa tippuu hiukset päästä. Joka paikka on täynnä hiuksia ja niitä jää tuppoina käteen. No, kai se tästä taas tasoittuu ajan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee. On tainnut irtoaminen loppua tai ainakin vähentyä. Ei jää tuppoa käteen kun vetää hiuksista, eikä aamusella löydy karvaista tyynyä päänalta. Lapsi nyt 7,5kk. Toivottavasti ei enää ala uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiustenlähtö alkoi pojan ollessa n. 3,5 kk ja niitä on kyllä lähtenyt reippaasti. Varsinkin suihkun jälkeen hiuksia irtosi ihan hirveästi. Priorin näyttää kyllä toimivan, hiukset ovat eloisamman tuntoiset ja niitä ei lähde enää niin älyttömästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Karmea sulkasato alkoi vauvan ollessa n. 2 kk, ja alkoi helpottaa vasta n. 5 kk myöhemmin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt alkaa lähteä hiuksia, imetys loppui n. viikko sitten. Toivottavasti ei lähde kaikki hiukset:girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tukkaa lähti niin järkyttävät määrät, että melkein puleen oheni ponnari!!!! Oli kova paikka!! Onneksi pikkutukkaa alkoi pian kasvaa lisää. Mut ne muutamat kuukaudet sillä hiirenhännällä oli tuskaa!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ihan oikeasti käsitä. Mulla lähtee tukkaa jo nyt raskausaikana vähintään yhtä paljon, luultavasti enemmän kuin normaalisti. Mitä mun hiuksille oikein tapahtuu synnytyksen jälkeen, jääkö mitään jäljelle. girl_impossible.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa lähtee edelleen tosi paljon hiuksia, vaikka synnytyksestä on jo yli vuosi. Lavuaarit on aina täynnä tukkaa harjauksen ja tukanpesun jälkeen :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin alkoi hiustenlähtö esikoisen ollessa noin 3kk ikäinen. Tällä kertaa yritän ehkäistä sitä edes hieman - aloitin heti tämän toisen vauvan synnyttyä Priorin kuurin. Toivon että se hieman hillitsisi sitä hiustenlähtöä. Priorinin pitäisi vaikuttaa parhaimmillaan 3-6kk kuluttuessa kuurin aloittamisesta joten ajoitus toivottavasti menee nappiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now