kukkis

Etinen istukka

49 posts in this topic

Millaisia kokemuksia/oireita teillä on etisestä istukasta liittyen odotukseen ja synnytykseen? Onko ollut ongelmia asian suhteen vai onko kaikki sujunut hyvin?

 

En löytänyt tällaista ketjua, mutta jos olen väärässä, niin oikaiskaa toki :). Asia kiinnostaa siksi, että itselläni todettiin tänään rakenneultrassa (rv20+6) etinen istukka ja jäipä se sitten hieman vaivaamaan. Kontrolliultra rv 30 lääkärin tekemänä on sitten tiedossa. Vuotoja mulla ei ole ollut ollenkaan, onneksi.

 

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valtaosalla se nousee turvalliseen paikkaan jonnekin rv 30 mennessä, todennäköisesti siis ei syytä huoleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin täydellinen etisistukka np-ultrassa 13+. Mulla oli kovia vuotoja 12+ aina viikoille 20 asti. Vietin asian vuoksi myös yhden yön sairaalassa tarkkailussa. Mulla oli istukassa myös kolme hematoomaa, joista vuoto myös johtui. Rakenneultrassa 21+ mulla oli istukka osin noussut kohdunsuun päältä. kontrolliin olen myös menossa syyskuun alussa 31+ jolloin tarkistetaan tilanne. Mulle kuitenkin kätilö vakuutteli rakenneultrassa että se sieltä nousisi vielä kokonaan pois kun oli jo osittain se tehnytkin. Mutta siis jos se ei nouse, alatiesynnytys ei ole mahdollista vaan silloin tehdään suunniteltu sektio istukan repeämisvaaran vuoksi.

 

Mä sain myös ohjeet olla nostelematta mitään raskasta ja muutenkin ottaa rauhassa siihen saakka kun se sieltä nousee pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa te etisen istukan omistajat, mites teillä menee nykyisin?

 

Itse olen nyt viikolla 22+3 ja minulla kanssa todettu etinen istukka rakenneultrassa 13+2. Viikolla 18+1 alkoi niukka vuoto jonka takia kävin kuitenkin tarkastuksessa sairaalassa, todettiin hematooma ja jopa täysin etinen istukka. Kontrolli siitä 19+3 jossa hematooma oli pienetynyt ja vuoto jo loppunutkin. Professori vielä halusi kattoa tilannetta ja viikolla 20+6 todettiin istukan jo hieman nousseen kohdun suulta ja laittoivat takas töihin. Yhden päivän kerkisin sitten olee töissä kun seuraava aamuna alkoi taas vuoto... Nyt ne otti oikein yön yli tarkkailuun sairaalaan ja olis pitänyt vielä toisenkin, mutta vaadin päästä kotiin. Tällä hetkellä viikko siis sairaala reissusta alkoi taas vähän vuotaa, mut en ole mennyt vielä minnekään, odotan jos tämä tästä yltyy niin sitten... Henkisesti todella raskasta aikaa... miten te olette selvinnyt tästä kaikesta???

 

Mulla on kotona vielä 1v8kk poika joka tosin on aamupäivät päiväkodissa, iltaisin en voin mennä hänen kanssaan pihalle leikkii, en pahemmin voi ottaa häntä syliin jne. Sairaalareissun jälkeen hän jo loukkaantu minulle ja hänestä tuli täysin isin poika ja äiti ei enää saanut tehdä mitään :( Nyt tilanne jo vähän rauhoittunut, mutta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kävin juuri viime viikolla rv 30+ kontrolliultrassa, jossa helpotuksekseni todettiin istukan siirtyneen turvallisemmalle alueelle. Toisin sanoen, se oli kohdun kasvamisen myötä noussut ylemmäs etuseinämään, eli mulla hätää ei ole.

 

Kovasti voimia ja jaksamista sulle tilanteen kanssa, voin vaan kuvitella miten rankkaa on :(. Toivottavasti kuitenkin loppuraskaus menee hyvin, ja pystyt nauttimaankin olostasi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omia kokemuksia:

Mullakin havaittiin typyn odotuksessa etinen istukka rakenneultrassa (20+0), ja kävinkin sitten 4 vkon välein kontrollissa. Kahdessa ekassa näistä (n. rv:lla 24 ja 28) ei muutosta ollut. Rv 30+6 mulla tuli sit vuotoa, ja olin sen takia sairaalassa pari yötä - totesivat sen johtuneen todnäk juuri istukan paikasta. Vuoto kuitenkin loppui ja pääsin kotiin, ja sen jälkeen olinkin lääkärin määräyksestä sairaslomalla loppuajan. Ja tietty kielto nostella mitään (kauppakassia painavampaa) oli siitä asti päällä. Viimenään rv 33 kävin uudestaan kontrollissa, ja siellä istukka oli viimenään noussut sen 3 cm kohdunsuulta eli sain luvan synnyttää normaalisti alakautta.

 

Pahin aika oli oikeastaan tuo kun sai tietää etisestä, ja sitten tietty tuo kun vuoto alkoi + sairaalassaoloaika. Noilla raskausviikoilla jos se ei tahdo loppua niin se tietää synnytystä... Ja mulle se olis tienny siirtoa Helsinkiin, jonne kotoa on matkaa n. 200 km eli että mies ei olisi päässyt sinne niin helposti käymään. Sairaala-aikana itkinkin koko ekan yön (mentiin sinne 11 aikaan illalla), ja oli tosi vaikea soittaa seuraavana aamuna omille vanhemmille että täällä ollaan. Helpotus olikin suuri kun pääsin kotiin, ja uskoin lääkärin määräystä ja jätin kaikki raskaat työt pois. Ei sen puoleen, ei mies niitä antanutkaan enää tehdä.

 

Tsemppiä kovasti, tiedän miltä tuollainen tuntuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kontrollissa 30 vkolla istukka oli kokonaan noussut kohdunsuun päältä, joten alatiesynnytys on mahdollinen. Tosin vauski on perätilassa, todennäköisesti johtuu kuulemma tuosta etisestä istukasta. Ollut siis siinä tarjonnassa rakenneultrasta asti, käännöstä ei voinut enää 36 vkolla tehdä kun peppu oli jo niin alhaalla. Nyt olenkin rampannut kontrolleissa tuon perätilan vuoksi, ensi viikolla on sitten lopullinen synnytystapa-arvio, jossa päätetään miten tämä syntyy. Näin siis meillä, kaikki sinällään hyvin, mutta on tämä raskaus kyllä ollut henkisesti välillä aika raskas, tosin olisi tässä voinut käydä vielä paljon huonomminkin.. Mutta perjaatteessa kaikki hyvin, tuo perätila vähän jännittää mutta eiköhän se sieltä ulos tule tavalla tai toisella :) Laskettuun aikaa vähän vajaa kolme viikkoa!

 

Meikkis, ymmärrän täysin tunteesi, toivotaan nyt että se sinullakin nousisi kokonaan pois kohdun suulta ja vuodot lakkaisivat! Kovasti voimia ja jaksuja asian kanssa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkuraskaudesta epäiltiin etistä istukkaa. Ei oltu varmoja, onko istukka vähän kohdunsuun päällä. Rakenneultrassa todettiin, että istukka on noussut tarpeeksi pois kohdunsuulta. Kävin kuitenkin yksityisellä ultrassa ihan muista syistä. Siellä gynekologi epäili, että vauva painaisi istukkaa niin paljon, että se olisikin kohdunsuun päällä. rv 32 alkoi verinen vuoto ja supisteli niin paljon, että mentiin synnärille. Kun tilanne oltiin saatu rauhoitettua, ultrattiin ja tutkittiin tarkemmin. Ilmeni, että istukka on sittenkin pikkaisen kohdunsuun päällä. Sektio on siis tulossa. Koska mulla ei ole enää kohdunkaulaa jäljellä ja syön supistuken estolääkkeitä, on minulla sektio rv 35-36. Vauva on meillä ollut koko ajan raivotarjonnassa, joten sinänsä vähän harmittaa. Mutta onneksi menin yksityiselle joa tutki tarkkaan. Synnärille jouduttuani tiesin heti sanoa etisen istukan epäilystä. Silloin jos synnyksen alkua ei olisi saatu lopetettua, olisi tehty automaattisesti sektio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iso kiitos teille kaikille kun kirjoititte omista kokemuksista...

 

Musta on tuntunut siltä että tämä koko etinen istukka on ollut vaiettu ja harvinainen asia, ja siksi on ollu vaikea saada siitä mitään "perusihmisen" tietoa. Neuvola-täti osasi kertoa mulle just että tällaisia tapauksia tulee hänen eteensä vain kerran-kaks vuodessa ja hänen 20-vuotisen uran aikana mikään tapauksista ei ole päättynyt huonosti vaan aina vauva ja äiti on selvinnyt hengissä. Ja vuotelusta... niin kauan on normaalia kunnes valuu vessanpönttöön asti sitten pitäis mennä taas näytille.

Olen antanut nyt itseni ymmärtää että siinä viikolla 30+ on "tuomion hetki" eli viimeistään siinä vaiheessa istukka alkaa siirtyy jos on siirtyäkseen... näillä mun viikoilla (22+4) siihen on siis seitsemän viikkoa jäljellä. Ja siihen että mun babyllä on mahdollisuudet selvitä hengissä jos istukalle nyt jotain tapahtuu niin siihenkin on vielä aikaa se reilu kolme viikkoa :( Mulla on varmaan liian paljon aikaa kun kerkiän kaikkia tällaisia laskea :) Ens viikolla tiistaina siis tasan viikon päästä kontorolli, jännä kuulla mitä nyt kerrotaan...

 

Mut vielä ISO kiitos kaikille ja jaksamisia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mua lohdutti tieto, että vauva pärjää vaikka enää kolmannes istukasta olisi kiinni. Ei ihan pienestä istukan irtoamisesta/vuodosta tapahdu mitään kauheaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kyselen kyllä nokkelia. Onko tämä sama asia kuin että istukka on edessä? Mulla sanottiin vaan rakenneultrassa että istukka on etuseinämässä mutta se taitaa olla eri asia, ainakaan mulla ei asiaa käsitelty sen enempää? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ etinen istukka tarkoittaa, että istukka on kohdunsuulla niin että estää normaalin alatiesynnytyksen.

 

Etuseinämä ja takaseinämä ovat turvallisia paikkoja, istukka kohdunsuulla aiheuttaa usein vuotoja läpi raskauden ja tekee raskauteen omat riskinsä. Valtaosa etisistäkin istukoista nousee turvalliseen paikkaan raskauden edetessä, niin että vaikka rakenneultrassa rv 20 olisi etinen tai marginaalisesti siinä rajalla, kontrolliultrassa n. rv 30 istukka on turvallisella alueella.

Edited by Kerttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ahh, kiitos selvennyksestä! Ajattelin jo, että olisi ollut hassua jos mulle ei olisi tarkemmin kerrottu tuommoisesta mutta siitä ei siis ollutkaan kyse. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla huomattiin nt-ultrassa eilen (rv 12+0), että istukka on alaosastaan kohdunsuun päällä. Muuten istukka on enimmäkseen takaseinässä. Ei se lääkäri tästä muuta sanonut kuin, että yleensä se istukka nousee tosta ylös, kun kohtu kasvaa.

 

Nyt haluaisinkin kysyä teiltä, joilla istukka on ollut kohdunsuun päällä, että onko teillä ollut muita oireita tai tuntemuksia tästä kuin se verinen vuoto?

Mulla on ollut kohta viikon sellanen olo, kun seison tai istun pidemmän aikaa, että kohta tuolta valuu jotain ulos ja sellasta epämukavaa painontunnetta...en sitten tiedä voivatko nää johtua tuosta istukan paikasta. Samoin on ollut sellasta epämiellyttävää tikarimaista vihlontaa tuolla syvällä emättimessä.

Stressitaso taas nousi, kun tajusin tän verenvuoto uhan. Onneksi istukka kuitenkin on enimmäkseen muualla kiinni, huh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin huomattin np-ultrassa että istukka on kohdunsuun päällä. Sanoivat vaan että yleensä siirtyy itsekseen ja että katsotaan sitten rakenne ultrassa missä mennään. Mitään ongelmaa ei ole ollut, ei vuotoa ei mitään. Rakenneultra on ensi keskivikkona joten sitten nähdään missä mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla todettiin alhaalla sijaistseva istukka rakenneultrassa ja saatiin sen takia uusi ultra-aika 29.viikolle. Tällä viikolla (27.) neuvolalääkäri mittaili lasta ultrassa ja samalla kysäisin häneltä onko istukka jo vaihtanut paikka.. Tämä lääkäri ei ollut kuitenkaan ollut saanut sen arviointiin koulutusta, joten ei varmuudella osannut sanoa. Vaikutti, että synnytyskanava on EHKÄ vapaana, mutta kyllä istukka edelleen alhaalla sijaistee. Nyt sitten jännitetään mikä tilanne on 10 päivän päästä kontrolliultrassa!! Todella toivon, että istukka olisi siirtynyt, jotta pääsisin synyttämään alakautta! (heh, voipi olla että kesken synnytyksen tulee mieleen ajatus, että miksi ihmeessä halusin alakautta synnyttää.. B) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on jokaisessa raskaudessa ollut istukka kohdunsuun päällä np-ultrassa. Tässä kohdin asiasta ei ole muuta sanottu, kuin että rakenneultrassa asia katsotaan joka tapauksessa uudestaan. Kakkosen ja kolmosen kohdalla istukka oli kohdunsuun päällä vielä rakenneultrassa, ja sain ajan kontrolliultraan noin rv 30. Mulla ei ollut ollut vuotoja tai muutenkaan mitään ongelmia, joten minkäänlaisia erityisohjeita en saanut. Mulle myös sanottiin, että aiemmin ois turha kontrolloida, onko istukka noussut.

 

Kolmosen odotuksessa kävin ultrassa rv 30+4 ja istukka oli jo sievästi noussut tarpeeksi ylös, joten useampia kontrolleja ei enää tarvittu. Kakkosen odotuksessa sen sijaan istukka oli kohdunsuun päällä vielä ekassa kontrolliultrassa rv 32. Sain uuden ajan rv 36, ja saatteeksi erikoislääkärin sanat, että yleensä istukka vielä tässäkin vaiheessa nousee tarpeeksi ylös, jotta alatiesynnytys on mahdollinen. Munkin tapauksessa kävin onneksi niin, että kontrolllissa istukka oli vielä noussut, vaikka edelleen oli hyvin lähellä kohdunsuuta, luokkaa 1,5 cm:n päässä. Mulle lääkäri kuitenkin sanoi, ettei ole väliä, kuinka pitkä etäisyys on, kunhan istukan reuna vaan ylipäätään ei ole kohdunsuulla. Jännä, että Katzille on puhuttu jopa 3 sentistä. :unsure:

 

Muoks. Luin uudestaan, tarkoititko Katz sittenkin, että istukka oli 3 sentin päässä, eikä siis sitä, että raja olisi ollut 3 cm?

Edited by Miaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei, kyllä mulla on sellainen muistikuva että sanottiin et sen pitää nousta 3 cm päähän kohdunsuulta ettei ole tiellä. Voin tietty muistaa väärinkin, mut ainakin silloin kun se oli n. 1,5 cm päässä niin saatiin vielä uusi kontrolliaika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rakenne ultrassa käyty ja istukka oli hieman siirtynyt takaseinälle, mutta ei tarpeeksi. Uusi ultra aika saatiin rv 30, mutta ei mitään muita ohjeita siis mitään rajoitteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain juuri tänään kuulla rakenneultrassa, että istukka on marginaalisesti kohdunsuun edessä. Lääkäri kyllä totesi, että todnäk nousee pois edestä. Jos ei niin sitten varmaan on edessä sektio... Oli kyllä kurja uutinen. :( No ei voi muuta kuin toivoa istukan nousevan ylöspäin, kunhan tuo kohtu kasvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla rakenneultrassa rv20+ huomattiin myös, että istukka on liian alhaalla. En edes tajunnu sen kummemmin huolestua ku ultraaja tuumaili vaan, että tuota täytyy seurata, että nouseeko se sieltä. Oon muutenki äitipolilla seurannassa, niin ihan hyvillä mielin oon ollu ja ajatellu, että tulee mitä tulee. Pääasia, että seuraavat tilannetta ja tuoki huomattiin. Muuten olis ehkä jääny huomaamatta ku täällä ei kaupunki tarjoa rakenneultraa eikä oltais välttämättä menty ollenkaan ellei äitipolilla olis ultrattu.. Seuraava ultra on kesäkuun alussa rv28+, niin sitten on taas viisaampi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on etinen istukka. Ei ollut noussut ainakaan rakenneultraan mennessä ja nyt sitten odotellaan kontrollia viikoille 30-32. Ultraaja sanoi, että ei siitä kannata vielä murehtia, koska useinmiten istukka nousee loppuraskaudessa edes sen verran, että alatiesynnytys on mahdollinen. Siinä toivossa nyt sitten ollaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin tänään np-ultrassa tää etinen istukka. Se oli kohdunsuun päällä.

Onneks löysin tän aiheen, oli hyvä lukea kokemuksia ja huomata etten oo ainoa tän ongelman kanssa painiskeleva.

Rakenneultraa odotellessa, siihen on vielä pitkä aika.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kans etinen istukka, ja olinkin jo verenvuodon takia yhden yön sairaalassa tällä viikolla :girl_to_take_umbrage2: .

Nyt viikkoja on kasassa 29+4 ja lääkäri sanoi jo ultraa tehdessään alkuviikosta, että sektio pitää tehdä, koska istukka oli kokonaan kohdunsuun yli. Harmittaahan tuo, mutta eipä sille itse voi mitään tehdä. Nyt vaan täytyy toivoa, ettei vuotoja enää tulisi ja selvittäisiin kunnialla isommille viikoille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki meni hyvin!

Heippa, mulla todettiin kans rakenneultran yhteydessä etinen istukka ja määrättiin myöhemmin uudelleen ultraan. Vielä viikolla 30 istukka oli marginaalinen ja lähettivät sairaalaan synnytystapa-arviointiin. Muistaakseni viikolla 34 tai 35 sitten tehtiin se lopullinen arviointi ja todettiin ilokseni, että istukka oli siirtynyt riittävästi pois kohdunsuulta. Näin päädyttiin tavalliseen alatiesynnytykseen. Jännitin tietysti synnytystä, mutta kaikki meni erittäin hienosti, vaikka lapsi syntyi kolme päivää yli lasketun ajan ja mitoilla 4860g ja 56cm. Mitään ongelmia ei siis istukan kanssa ollut, jälkeisetkin tulivat ihan täydellisinä ulos! Turhaan pelkäsin! Myöskään raskausaikana ei ollut vuotoja eikä muita ongelmia, sen verran itse varoin, etten nostellut painavia juttuja ja seksi jäi pelkojen vuoksi aika vähälle. Mutta siis: halusin kirjoittaa positiivisen kokemuksen asiasta kaikille pelokkaille rohkaisuksi! Tsemppiä kaikille, jotka joutuvat vastaavaan tilanteeseen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now