kukkis

Etinen istukka

49 posts in this topic

Mulla huomattiin ekassa raskaudessa rakenneultrassa osittain etinen istukka.

 

Kontrolliultrassa viikolla 28 oli siirtynyt pois kohdunsuulta.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kahdessa edellisessä raskaudessa ollut etinen istukka, mutta noussut 30 viikkon mennessä riittävän ylös. Nyt on myös, enkä aio stressata sitä. Jep, helpommin sanottu kun tehty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kanssa todettiin rakenneultrassa rv 20+6) että takaseinässä oleva istukka on osittain kohdunsuun päällä. En saanut myöskään mitään erityisohjeita, paitsi kontrolliultran, toki mulla ei myöskään ole ollut mitään vuotoja yms. Kätilö suhtautui asiaan tyynesti, joten melko hyvillä mielin odottelen minäkin kontrolliultran (rv 32) tuloksia. Mielenkiintoista lueskella muiden kokemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rakenneultrassa istukka oli marginaalinen, pari milliä kohdunsuulta. Olisi siis tuossa haitannut synnytystä ja sain kontrolliultran viikolle 31. Kontrollissa istukka oli noussut hyvin, ei mitään ongelmaa enää. Sekä rakenneultran tehnyt kätilö että neuvolaterkka sanoivat, että nykyään todella moni saa näitä tarkastuksia, kun rakenneultrat tehdään kaikille, mutta todella harvoin oikeasti kenelläkään istukka enää tuolloin kontrollissa on liian alhaalla. Mä otinkin tuon kontrollin ihan vaan ilolla vastaan, kun pääsi kurkkaamaan vauvaa mutta uskoin että kaikki on hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tänään rakenneultrassa todettiin etinen istukka. Istukka muutoin takaseinässä, mutta n. 6cm menee kohdunsuun yli. Sanoi, että jos on 2cm tai alle kohdunsuun päällä, niin silloin ei välttämättä laiteta edes kontrolliultraan. mull atosiaan tuo 6cm, joten kontrolliin joudun.. mitään rajoituksia ei tullut, mutta kaveri jolla sama "vika", käski ottaa rauhallisesti, ettei ala vuotamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä rakenneultrassa rv 22+2 todettiin takaseinässä sijaitseva istukka, joka n. 2 cm verran kohdun suun päällä. Kontrolliultra aika saatiin rv 28 sekä lisäksi raskaan työn kielto sekä suositus yhdyntäkiellosta. Verenvuodon alkaessa heti tarkastukselle sairaalaan. Sanoivat myöskin, etteivät lainkaan kaikille kontrolliultraan menijöille näitä lisäohjeita anna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meikäläisen piti tähän kommentoida jo tuossa tammikuussa aiemmin... Mulla oli vuoden vaihteen jälkeen tuo kontrolliultra, jossa istukka oli edelleen n. 0,5cm kohdun suun päällä. Viikon päästä tehdään sairaalassa tuo synnytystapa-arvio. Jos istukka ei ole turvallisen etäisyyden päässä, sovitaan sektioaika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös rakenneultrassa todettiin istukan olevan osittain etinen, ja tietysti käsky mennä äitiyspolille näytille jos verenvuotoa tulee. Noin viikko takaperin tuli punertavaa vuotoa tippa, mutta ajattelin sen selittyvän just aimmein harrastetulla seksillä. Nyt eilen ja tänään (rv 24+1) on kuitenkin tullut taas samanlaista tosi niukkaa vuotoa, mutta tällä kertaa ilman mitään erityistä rasitetta. Ollaan tässä oltu valmiudessa lähtemään äippäpolille, mut molempina päivinä tuo vuoto on kuitenkin samantein lopahtanut. Enpä oo kovin huolissani, kun kerran kirkkaaks vereks ei ole missään vaiheessa muuttunut, mut taidan huomenna silti soittaa vaikka neuvolaan ja kysyä mielipidettä. 

Edited by Fay

Share this post


Link to post
Share on other sites

En huomannutkaan että tästä aiheesta oli toinenkin ketju, kiva lukea kokemuksia ja että niin monella se istukka on noussut ja alatiesynnytys on ollut mahdollinen :)

 

Mulla huomattiin etinen istukka np-ultrassa, ja rakenneultrassa se oli edelleen kohdunsuun päällä. Sain kontrolliajan rv 30 (oli kuulema just siinä rajalla että täytti kontrollilähetteen kriteerit) ja ohjeen tulla näytille jos tulee kirkasta vuotoa.

 

Just ennen uuttavuotta, rv 23+4 töissä ollessani housuihin holahti kirkasta verta, menin päivystykseen ja olin kaksi yötä osastolla. Tuhruvuotoa oli tuon jälkeen koko ajan (istukan alla hematooma), sitten taas reilun viikon päästä kirkasta verta, ja olin taas yön osastolla. Neljä päivää tuosta tuli verta taas holahtamalla, heräsin aamulla siihen kun vuoto alkoi, ja taas osastolle, jossa olinkin sitten jo kymmenen päivää. Halusivat tarkkailla, koska oli jo kolmas vuotoepisodi, ja veristä vuotoa tuli sairaalassakin.

Nyt sain sairauslomaa äitiysloman alkuun asti, ja kontrollikäyntejä mulla on viikon välein. Mulla on istukka etuseinämässä, ja kiertyy siitä kohdunsuun yli takaseinämän puolelle, on nyt 0,7cm sillä toisella puolella. Lääkäri sanoi, että jos se olisi enemmän, en olisi päässyt osastolta enää kotiin ilman vauvaa, olisivat pitäneet tarkkailussa synnytykseen asti.

 

Lääkäri sanoi myös, että koska istukka ei tähän mennessä (nyt rv 27+5) ole noussut, olisi parempi ettei se enää nousisi, koska sitä varten sen pitäisi irrota/revetä, eikä siitä vuodon määrästä tai tyrehtymisestä ole varmuutta. Mutta katsotaan kuinka käy, sektiota en haluaisi, mutta se taitaa kuitenkin tässä tapauksessa olla se turvallisin vaihtoehto.

Ohjeeksi sain välttää nostelua ja kantamista ja kaikkea mikä aiheuttaa supistuksia, myös yhdyntöjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurja tilanne Scarlet ! Mäkin kuulun niihin, joilla istukka siirtyi pois tieltä rakenneultran ja rv 30 välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitystä tänne, mulle kertyi osastojaksoja verenvuodon takia yhteensä seitsemän. Viimeinen kerta oli rajuin, vietin vuorokauden tarkkailuhuoneessa ja veren lisäksi tuli isoja hyytymiä. Silläkin kertaa vuoto kuitenkin loppui.

Noiden vuotojen takia mulle tehtiin lapsivesipunktio rv34, ja samalla kertaa todettiin että istukka oli enää marginaalisesti etinen. Vuotojen takia lääkärin mukaan raskautta ei kuiyenkaan ollut turvallista enää jatkaa, ja koska vauvan keuhkot oli punktion mukaan kypsät, varattiin sektioaika rv 34+5.

Vauva päätti kuitenkin ottaa pienen varaslähdön, keskiyöllä rv34+5 mulla meni lapsivedet. Päivystyksessä lääkäri totesi, ettei istukka ollut enää lainkaan etinen, oli tuossa välissä noussut niin että sen puolesta alatiesynnytys olisi ollut mahdollinen. Mutta vauva olikin kääntynyt perätilaan ja tarjoutuvana osana oli napanuora, joka lepäsi siinä kohdunsuun päällä monella kierteellä, joten sektoon jouduttiin kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä minä käsitin, että pitäisi kontrolloida. Onhan teoriassa mahdollisuus, ettei se siirry alta pois, vaikkakin ilmeisesti ne pääosin siirtyy. Voisiko näissä sitten olla hoitokäytännöissä eroja? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin minäkin käsitin, mutta naistenklinikalta sanoivat ettei tarvitse kontrolloida. Vaikka kuulin että muualla kyllä katsotaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 vuotta sitten saadessani kontrollia marginaalisen istukan vuoksi oli kunnalliset rakenneultrat täällä päin uusi juttu, ja sitä myöten kaikki tuollaiset kontrollitkin äkisti lisääntyneet. Kätilö siinä veikkaili, että eiköhän joskus vielä vähennetä noita kontrolleja, kun lähes aina se istukka on kuitenkin siirtynyt. Oisko nyt sit tuo aika saapunut? Ainakin joissain sairaaloissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmeisesti joo rakenneultrassa havaittua marginaalista etisistukkaa ei kontrolloida. Mulla oli rakenneultrassa etinen istukka, ja silti oli kuulema vain just ja just siinä rajalla, että sain kontrolliajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle kätilö ei käyttänyt noita nimityksiä, mutta ymmärtääkseni mulla on marginaalinen etinen istukka rakenneultran perusteella, ja kontrollin tekee erikoislääkäri rv 32. Eli se istukka ihan melkein kohdunsuulla. Istukka oli kans kohdun etuseinämässä, mistä se kuulemma kaikkein todennäköisimmin nousee itsestään pois kohdunsuun sivulta. Kätilön mukaan pitää kontrolloida, että eihän esim istukan verisuonia kulje kohdunsuulla, vaikka istukka vähän sivumpana olikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kanssa havaittiin rakenneultrassa muistaakseni marginaalinen etinen istukka. Kätilö totesi että ehkä pikkuisen menee kohdunsuun päälle, mutta ei juurikaan. Sain silti kontrolliajan ja hyvä niin, koska ainakaan toistaiseksi (rv 32+0 oli viimeisin kontrolli) ei ole siirtynyt mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla rakenneultrassa todettiin, että istukka edessä ja alhaalla, ei kuitenkaan näyttäisi tulevan kohdunsuun yli. Kontrolli varattiin varuiksi rv 30+4 ja siellä käytiin siis viikko sitten, istukan mitattiin olevan nyt 5cm kohdunsuulta.

 

Mulle ainakin sanottiin ru:ssa että jos vähänkin on rajoilla niin kontrolloidaan ja annettiin lisäksi ohjeet, jos tulee kipeitä supistuksia rakenneultran ja kontrolliultran välillä (täyslepoon ja jos ei helpota niin heti näytille).

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2009-1-10 at 4:09 PM, Gilda said:

Nyt haluaisinkin kysyä teiltä, joilla istukka on ollut kohdunsuun päällä, että onko teillä ollut muita oireita tai tuntemuksia tästä kuin se verinen vuoto?

Mulla on ollut kohta viikon sellanen olo, kun seison tai istun pidemmän aikaa, että kohta tuolta valuu jotain ulos ja sellasta epämukavaa painontunnetta...en sitten tiedä voivatko nää johtua tuosta istukan paikasta.

Minua kiinnostaisi samoin kuin Gildaa aiemmin tässä ketjussa, että onko etisestä istukasta aiheutunut mitään epämukavia tuntemuksia, erityisesti paineentunnetta?

Kävin rv 18+6 valittelemassa lääkärille ikävää paineentunnetta lantionpohjalla, jollaista en muista kokeneena ensimmäisessä raskaudessa. Kohdunsuun ja -kaulan tilanne oli ihan kunnossa, mutta samalla lääkäri totesi etisen istukan. Hän ei kuitenkaan osannut yhdistää kuvailemaani oiretta etiseen istukkaan. Jostain muualta satuin lukemaan, että näin voisi kuitenkin olla. Millaisia kokemuksia teillä on etisestä istukasta?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etisestä istukasta ei kokemuksia, mutta paineentunne ja puutumisen tunne istumisen jälkeen tuttua esikoisen ja neämmä toisestakin raskaudesta. Nyt menossa 15+0 ja ehkä kolmisen viikkoa ollut paineentunne ja puutumisen tunne. Lääkäri tai th ei ole osannut mitään asiaan sanoa eikä vauvankaan vielä pitäisi painaa mitään kiinnityskudoksia massallaan. 

Esikoisen synnytys oli nopea (4,5 h) ja alkoi ilman mitään ennakoivia oireita. En tiedä, oliko tuo paineentunne kytköksissä nopeaan synnytykseen, olisiko siis kroppa voinut valmistautua synnytykseen venyttämällä kudoksia tms. Loppuraskaudessa ainakin tuntui, että rakko on aivan olematon ja ravasin puolenkin tunnin välein vessassa. En tiedä, miten usein yleensä loppuraskaudessa muut käyvät, mutta tuo paineentunne vaan oli voimakas loppuun asti ja se varmasti vaikutti tuohonkin.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksestasi Sahina. Tällaistakin saattaa siis raskauteen kuulua. Itselleni tämä oli ihan uusi tuntemus tässä toisessa raskaudessa. Jäi hieman vaivaamaan, että voiko asian kanssa olla huoletta vai ei, kun lääkäri ei oikein osannut sanoa aiheeseen mitään. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä - onko uusia kokemuksia?

Mulla on etinen istukka riesanani. Siitä mainittiin lyhyesti nt-ultrassa, mutta tilanne konkretisoitui viime viikolla, kun aloin vuotaa aika hillittömästi verta yhtäkkiä. :( Sairaalassa todettiin, että etinen istukka vuotaa. Vuoto onneksi rauhoittui, mutta kyllähän tämä vaivaa mieltä. :wacko: Nyt on menossa rv 17+5, ja seuraavan kerran istukan tilanne tsekataan muutaman viikon päästä rakenneultrassa. Sen jälkeen en sitten tiedäkään, mitä tapahtuu, jos istukka yhä möllöttää paikoillaan. 

Nostelua kehotettiin välttämään ja ottamaan muutenkin rauhallisesti, mikä on tietysti tosi helppoa, kun olen kotona reilun vuoden vanhan esikoisen kanssa. :rolleyes::girl_haha: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Rosetta82, ei omakohtaista kokemusta mutta vierestä seuranneena: jos istukka jää lähelle kohdunsuuta, sitä seurataan ultraäänellä loppuraskauteen ja mikäli se ei siirry pois tieltä kohdun kasvaessa, suunnitellaan sektio koska alatiesynnytys ei ole turvallista. Verenvuoto  yleensä kyllä rauhoittuu ajan kanssa, runsaassa vuodoissa joudutaan joskus varhaiseen sektioon (nämä on kyllä harvinaisia). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now