Sign in to follow this  
Followers 0
Teppi

Puheterapia

5 posts in this topic

Kokemuksia ja mielipiteitä lasten puheterapiasta kaivataan! Meillä oli tytön (4 v.) ensimmäinen puheterapiakäynti ja saatiin kotiharjoitteluohjeet lähinnä puuttuvien K ja L –kirjainten harjoitteluun (lisäksi puuttuu R ja D, mutta näillä nyt ei vielä ole mikään kiire). Tyttö tuntui yhteistyöhaluiselta ja ryhdytään nyt kotona treenaamaan usemman kerran viikossa noita äänteitä ja kielen oikeaa paikkaa suussa. Kaipaisinkin kokemuksia ja keskustelua puheterapiasta, äännepuutoksista ja –virheistä. Miten pian voisi odottaa tuloksia ja millä olette saaneet lapsen (ja miksei vanhemmankin) motivaation harjoitteluun ylläpidettyä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi, te pääsitte jo noin pian puheterapiaan! :) Meille sanottiin että sitten kun aloittaa esikoulun. Puheterapia alkoi tytön ollessa 6-vuotias. K,S,L, R ja D, eli aika litanja kirjaimia. K,S oppi eskarin aikana. Nyt tyttö kolmannella luokalla, Lievä äLLä ja äRRä vika vielä, mutta hyvin lievä.. ilmenee vain tietyissä sanoissa mikäli joutuu nopeaa puhumaan.

 

Tsemppiä teille treenailuun :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten pian voisi odottaa tuloksia ja millä olette saaneet lapsen (ja miksei vanhemmankin) motivaation harjoitteluun ylläpidettyä?

 

Kysymykseesi vielä, eli motivaation ylläpitoon. Minä loruttelin vaikka autossa ja kotitöitä tehdessä, silloin kun tyttö oli lähettyvillä.. -Da da da.. pyysin tyttö mukaan kokeilemaan, eli ns leikin kautta. Toki pidemmän päälle, vuosi/a oli kuluut niin myönnättäköön että treeni alkoi painottua vain koulussa saatuun 1krt/viikkoon puheterapiaan. Aloin myös puhua sanoilla - Porkkana- Podkana (näin ollen pitäisi äRRän paikka löytyä paremmin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun poika aloittaa tammikuussa puheterapian. Hän on 2-vuotias, eikä sanoja tule käytännössä yhtään. Joitain tavuja tai sanan ensimmäistä kirjainta käyttää kuten pa=pallo tai a=auto. Tilanne oli aikalailla sama kuin 1-vuotiaana, joten kehitystä ei oo tullut puheen suhteen juuri mitään vuodessa. Poika osoittelee paljon tavaroita ja itse ymmärrän häntä hyvin, mutta kyllä sanat helpottaisi huomattavasti meidän arkea. Välillä hän saa kovia raivareita, kun ei tuu ymmärretyksi :( Poika on vilkas ja motorisesti taitava. Mulla on ollut välillä tosi ahdistunut olo pojan puhumattomuuden takia..

 

Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia puheterapiasta :) Tuo meidän puheterapeutti vinkkasi papunet sivustosta, johon kannattaa tutustua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa tämmöinenkin keskustelu on. Kiva kun nostit tämän Pii!

 

Täällä siis kohta 2,5v poika jolla ei ole yhtään sanaa käytössä. Myöskin erittäin vilkas, fyysinen ja motorisesti taitava.

 

Puheterapiassa poika on käynyt elokuusta asti ja tänään saatiin ensimmäinen epävirallinen diagnoosi: kielellinen erityisvaikeus. Mulla on tuon tiedon käsittely vielä vähän kesken, päällimmäisenä tunteena nyt murhe siitä, että ei se puhe taida "vaan yks kaks alkaa" sitten kuitenkaan, vaikka kaikki sitä ovat toistelleet ja itsekin kovasti googletellut sellaisia kokemuksia. Tammikuulle on nyt tiedossa käynti psykologin luona ja sen jälkeen päätetään jatko.

Tuon dg:n sain kun kysyin suoraan, että onko tavallista että sanoja, tavuja tmv taitoja on käytössä mutta jossain ajassa ne sitten unohtuvat. Ei ole normaalia, se viittaa vahvasti kuulemma tähän kielelliseen erityisvaikeuteen.

 

Puheterapiassa ovat treenanneet puhaltamista monenlaisilla hassuilla vehkeillä ja opetelleet kuvakorttien käyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0