Utu

Lapsettomuushoidot ja ruokarajoitukset/-suositukset

42 posts in this topic

Hoitojen aikana unohtuvat helposti "normaalit" järkevät ruokarajoitukset ja -suositukset. Foorumin yrityspuolen ketjuja ei tule luettua enää, kun yritystä on vuosia takana. Sieltä varmaan löytyisi perussuositukset, mutta hoitojen yhteydessä saattaa olla ote niihin erilainen.

 

Eli kertokaapa muut, minkälaisia rajoituksia tai suosituksia noudatatte ruokavaliossanne lapsettomuushoitojen aikana? Ja kuinka tiukkaan noudatatte esim. alkoholittomuutta ym?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yrityksen, entisessä elämässä tehtyjen hoitojen ja nykyisen yrityksen( jossa hoitoihin tod.näk joudutaan) aikana en ole rajoittanut mitään syömistä, enkä juomista, vaan elänyt aivan normaalisti. Sitten, jos ja kun se plussa pärähtää, niin alan rajoittamaan. Tällä lisääntymismenestyksellä olisi saanut rajoittaa jo useamman vuoden ( ihan turhaan).

 

Onko olemassa suosituksia ruokavaliossa hoitojen aikana? Never heard...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En minäkään muuttanut yhtään mitään, paitsi söin lisänä foolihappoa. Lääkärikin sanoi että ihan normaalisti vain.

Tosin käytän jo luonnostaan hyvin vähän alkoholia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En minäkään rajoita mitään muuta kuin alkoholinkäyttöä hoitokierroissa (ja vähän ennen niiden aloitusta).

Enemmän ja vähemmän tulee syötyä vähähiilihydraattisesti, mutta kyllä mä hoitojen aikana olen palkinnut itseäni ihan hyvällä omalla tunnolla syömällä esim. Ben&Jerry'sin jätskiä punktion jälkeen yms :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin ekan siirron jälkeen vähän siellä hysterian puolella siinä mitä voi syödä ja mitä ei. Esim sokeria kun on joskus muinoin kuullut että se voi vaikuttaa kiiinnittymiseen, sitten jos sitä oli niin stressasin.. Siitä hoidosta tuli nega. Seuraavassa päätin etten mieti enkä muuta mitään koska tulee vaan kamalasti ylimääräistä stressiä. Söin kiinnittymisaikoihinkin ihan vapaasti makeita leivonnaisia kyläillessä ja otin aivan rennosti ja silti tuli plussa. Ei kestävää laatua mutta kuitenkin, ei ollut vaikuttanut kiinnittymiseen. Seuraavassa passissa tasan sama tarina. Jatkossakin aion syödä mitä vaan, kun yleensä ottaen syönkin terveellisesti enkä polta tai käytä juuri alkoholia. Foolihappoa otan ja d-vitamiinia, mistä niistäkin pidin kesän taukoa. (Buranaa ja muita "kielletympiä" lääkkeitä menikin sitten kesällä, "kun ei sillä ole nyt mitään väliä".. :grin: Yleensä vältän niitäkin, alkukierrostakin koska ne selkeästi siirtää ovista).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä tämä legenda liiallisesta kahvinjuonnista on, onko kellään tarkempaa tietoa? Eikös siitä ollut kesällä joku isompikin haloo, mut en nyt löydä mitään artikkelia aiheesta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Muistaakseni siitä julkaistiin uusi tutkimus, jossa todettiin että yli 5 kuppia päivässä juovien todennäköisyys onnistua IVF-hoidoissa laskee kymmenillä prosenteilla.

Eli suurkuluttajan ehkä kannattaa vähentää, mutta normiväestön aamukahvilla ei vielä pitäisi olla kummoista vaikutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä oon syöny, juonu ja eläny ihan normaalisti hoitojen aikana ja niiden välillä. Mulla on perusterveelliset ruokailutottumukset ja alkoa käytän kohtuudella. En koe mitenkään tarpeelliseksi rajoittaa syömisiä hoitojen aikana. Ei tähän ruljanssiin kaipaa mitään lisästressiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos talviuni ja Anastacia.

 

Enpä itsekään myönnä muuttaneeni ruokailutottumuksia hoitojen takia. Purkista tulee otettua vitamiineja joka tapauksessa, kun en allergioiden takia pysty kaikkia terveellisiä juttuja syömään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis onko Burana hoitojenkin aikana kieleltty :o Täää oli ihan uusi tieto mulle. Kuitenkin kuukautisten alussa joutu yleensä sen yhden/kaksi buranaa ottamaan kipuihin... Vielä hoitoja ei ole ehditty aloittaa vaan ovat edessä nyt myöhemmin syksyllä ja inseminaatiolla + clomeilla lähdetään liikkeelle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös ole niin että ibuprofeenia ei suositella jos yrittää raskautua? Eikä myöskään naprokseenia. En kyllä tiedä millä perusteella, liittyisikö jotenkin limakalvoihin tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.duodeciml...age=uusinnumero Tuossa on tietoa tulehduskipulääkkeistä.

 

Itsehän olen sen verran rajoittanut tottumuksiani yrityksen aloituksesta lähtien, että juon noin 3 kuppia kahvia kun se on sallittua raskaanakin (en kyllä koskaan ole ollut kova juomaan kahvia). Syön multivitamiinia säännöllisemmin. En syö buranaa. Lopetin tupakoinnin ja vähensin alkoholin käyttöä.

Niin ja opettelin pesemään jokaisen vihanneksen ja hedelmän :D (Listeria! Mitä rakas äijäni ei vieläkään oikein ymmärrä..)

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis onko Burana hoitojenkin aikana kieleltty :o Täää oli ihan uusi tieto mulle.

 

Burana voi estää/siirtää ovulaation ja se heikentää myös alkion kiinnittymisen todennäköisyyttä. Siitä syystä se on kiellettyä. Mutta meidän klinikalla kyllä sanottiin, että yksittäinen burana menkkojen alettua ei pitäisi vielä vaikuttaa mitenkään, mutta lähempänä ovulaatiota pitää sitä välttää ja myös sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin foolihappoa ja ovulaation/inseminaation jälkeen en juonut alkoholia ennen kuin kuukautiset taas alkoi. Muuten elin normaalisti - mutta mä juon muutenkin vähän kahvia ja käytän parasetamolia kipulääkkeenä, kun maha on vähän semmonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tottumukset on muuttunu hoitojen aikana sen verran, että alkoholia käytän aikaisempaa vähäistäkin vähemmän (alkumaljan juon juhlissa, en muuta), raskaus-multivitaa, kahvia kuppi aamulla ja teetäkin kohtuudella, särkylääkkeenä parasetamolia. Jonkinverran käytän myös luomuruokia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, ja tällä hetkellä lähinnä huvittaa aikoinaan kokeillut greippimehujaksot ym. Meidän lapsettomuuden takana olevan syyn takia niistä ei kertakaikkiaan voinutkaan olla mitään hyötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, ja tällä hetkellä lähinnä huvittaa aikoinaan kokeillut greippimehujaksot ym. Meidän lapsettomuuden takana olevan syyn takia niistä ei kertakaikkiaan voinutkaan olla mitään hyötyä.

 

Sanoppa muuta!!! Ei tiedä itkeäkö vai nauraa kaikkia niitä vippaskonsteja mitä on tullut kokeiltua!! Itsekin olen aika skeptinen mut kun ei alkanut kuulua niin tuli kokeiltua kaikki greippimehut ja mikä-se-öljy-nyt-olikaan.. Samoin hieman huvittaa kaikki puhkumiset vällyjen välissä silloinkin kun ei oikeasti huvittanut -koska on ovis- tai se että "en voi lähteä juhlimaan koska saatan olla raskaana..". Voi luoja kun ois tienny et siellä seki munasolu vaan törmäilee muureihin munanjohtimessa eikä mitään mahdollisuuksia ole.. :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä tietää tuo Burana -juttu :) Täytyypä käydä hakemassa Panodolia lääkekaappin... Foolihappoa löytyykin jo ja ehkä pitää kokeilla sitä greippiä ja punkkua ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inssien aikaan en rajoittanut paljon muuten syömistä kuin alkoholin käyttöä minimiin; taisin juoda oletettujen kiinnittymisten aikaan lasin punkkua. Meillä ei ollut lääkkeellistä inssiä, silloin olisin varmaan rajoittanut nollalinjaan. Syön muutenkin melko terveellisesti mutta olen jonkun muun tuossa ylhäällä kirjoittaneen kanssa samalla linjalla että yritän olla ajattelematta liikaa mitä syön (vähemmän kun normaalisti). Kuntoilen normielämässä paljon ja se aiheuttaa vähän tarkemmat odotukset esim. proteiinien saannille. Nyt icsin aikaan syön kyllä sitä sun tätä! Alkoholiton siideri on tullut tutuksi ja suurimmat rajoitteet ovat liikunnan taholla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ OT: Oletko Jonnuli saanut lääkäriltä jonkun rajoituksen tai ohjeistuksen liikunnan määrästä? Mä urheilen nimittäin yli 10 tuntia viikossa ja olen ruvennut miettimään, haittaako se vielä lisää näiden muiden ongelmien päälle... Viimeksi gyne oli sitä mieltä, että jos en stressaa urheilusta tai se ei ole mulle pakonomaista tai en tee sitä laihdutusmielessä, ei ole syytä huoleen. Mutta onhan rasitus tietynlainen stressitila ja stressiä tulisi välttää. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostaisi kanssa tietää, että miksi liikuntaa pitäisi rajoittaa? Tietty mullakaan tunnit ei viikossa noin korkeat, enkä treenaa mitään tavoitteellisesti mutta liikunta on sellainen henkireikä, ettei siitä halua luopua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ja ^ ^ Koeputkihoidossa pyydetään rajoittamaan liikuntaa munrakkuloita kasvatettaessa, etenkin, jos rakkuloita on paljon. Munasarjat ovat silloin normaalia suuremmat ja ne voivat rajussa liikunnassa kierähtää ympäri, etenkin vartaloa kiertävissä liikkeissä. Myös turvotusta esiintyy, mikä aiheuttaa helposti kipua. Punktion jälkeen pyydetään suosimaan kevyttä liikuntaa olotilan mukaan, mutta edelleenkin välttämään kiertoliikkeitä. Rajoitukset on tietenkin tapauskohtaisia.

Kevyemmissä hoidoissa ei käsittääkseni liikuntarajoituksia ole, koska kroppa pääsee niissä vähemmällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Artemis ja Auppis, sorry vastausviive: tässä IVF:ssä syynä liikunnan rajoittamiseen oli juuri tuo Sookien mainitsema munarakkuloiden kasvattamisvaihe joka voi tuntua epämukavalta ja etenkin lähellä punktiota/sen jälkeen munasarjojen kiertymisvaara on suurempi. Tämä liittyy taas liikuntaan jossa on kiertoliikkeitä: tennis ja muut mailapelit, jotkut jumpat jne. Mulla on punktio nyt takana ja olin kyllä aika hyvässä kunnossa varmaan moneen muuhun verrattuna. Multa punktioitiin vain 5 rakkulaa. Olin perjantaina vielä kovassa crossfit-treenissä kun punktio oli ma aamuna. Sinä päivänä hoitaja kyllä kysyi multa että harrastanko liikuntaa ja käski lopettamaan kovat treenit. Seuraavan viikon rajoitin sitten kävelyyn ja pyöräilyyn treenini, olisin varmaan voinut mennä salille. Kehottaisin kyllä kuuntelemaan omaa kroppaa ennen muuta; kaikki hoidot ovat yksilöllisiä mutta ovathan ne aika rankkoja. Mullakin on liikuntamäärät normaalisti 5-8 h viikko eli pieni myönnytys tässä tehtiin hyvän asian puolesta! Nyt sitten jännäillään tulosta... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now