Sign in to follow this  
Followers 0
Kukka-Maari

Löysä kakka ja sulamatonta ruokaa = allergia?

12 posts in this topic

Poika 2v 7kk on aina kakkaillut tosi paljon ja kakkaa edelleen toisina päivinä kolmekin kertaa päivässä. Toisinaan kakka on löysää ja seassa on paljon sulamatonta ruokaa

(aika usein silloin, kun on syönyt raakoja vihanneksia ja hedelmiä enemmän, mutta myös muulloin, en ole kiinnittänyt asiaan niin huomiota, että mitä on kulloinkin syönyt).

Mä en ole edes ajatellut, että pojassa ois jotain vikaa, koska ei valita mahaansa eikä muutenkaan ole kipeän tai huonovointisen oloinen. Hoidossa tähän on nyt kiinnitetty huomiota ja asiasta huomautetaan jatkuvasti, että taas se kakkasi päivän aikana niin monta kertaa (usein poika ei enää iltaisin kotona kakkaa).

 

Hoidossa ovat nyt sitä mieltä, että ehdottomasti pitäisi viedä lääkäriin ja mä taas mietin, että onko ne vaan kyllästyneet vaipanvaihtoon (meillä ei siis pottailu kiinnosta, vaikka kuinka yritetään lahjoa).

 

Mikä on siis normaalia ja mikä ei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sama tilanne kuin Kukka-Maarilla. Pojan, nyt 1v11kk, kakka on pääsääntöisesti löysää mössöä jossa joukossa sulamatonta ruokaa. Poika syö yleensä hyvin, ei valita vatsaa tai kakkaamista, ei oireile muuten ja kasvaa hyvin.

Meilläkin otettiin asia puheeksi päiväkodissa, jossa olivat kiinnittäneet asiaan huomiota. Meillä on kuukauden päästä neuvola, jossa ajattelin kysyä asiasta. Kovin huolissan en ole, kun tosiaan ei tunnu poikaa vaivaavan, joten ihan helpolla en lähtisi ruokavaliota muuttamaan.

Kiva olisi kuulla muiden kokemuksia, mutta palaan asiaan sitten kun neuvolassa on käyty.

 

Niin joo, poika oli jo maitovauvana usein kakkaavaa lajia, parhaimmillaan joku 7 kertaa päivässä. Nykyisin kerrat vaihtelee 1-4 kertaa päivässä.

Edited by pingu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ meillä poika ei täysimetyksellä kakkaillut juurikaan, mutta kun kiinteät ja korvike tuli ruokavalioon, niin kakkasi myös 2-7 kertaa päivässä.

Ehkä mun pitää soitella neuvolaan, kun meillä seuraava neuvola vasta 3v neuvola. Mutta kuulisin mielelläni, mitä teille Pingu neuvolassa sanotaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voisin päivitellä tänne, miten meillä edettiin. Eli otin asian puheeksi lääkärissä ja hänkään ei pitänyt asiaa epänormaalina, mutta antoi lähetteen allergiatesteihin (jotta mun ei tarvisi kokea huono äiti kompleksia vaan voisin tarhassa kertoa, että kokeissa on käyty.). No, kokeet otettiin ja puhtaat tulokset eli ei allergiaa, kuten itse uskoinkin. Tämä asia on mua kuitenkin hämännyt, koska kyllähän sen kakan nyt kuuluisi olla kiinteämpää eikä aina niin löysää.

Tänään sitten törmäsin ekaa kertaan asiaan nimeltä taaperoripuli (toiminnallinen ripuli). Lääkärilehdessä asiasta kirjoitetaan seuraavaa..

 

 

Toiminnallinen ripuli eli taaperoripuli on

usein unohdettu vaiva. Oireet alkavat 6–24 kuukauden

ässä ja rauhoittuvat itsestään 2–4 vuoden

välillä. Ummetus voi edeltää ripulioireita.

Lapsilla on usein iso löysähkö aamu-uloste ja

useita pieniä löysiä ulosteita päivän aikana, joissa

esiintyy sulamatonta vihannesta, marjaa ja limaa.

Seurauksena voi olla vaippaihottuma. Lapsi

kasvaa normaalisti ja on muuten hyväkuntoinen

ja terve. Äiti voi huolestua löysistä ulosteista.

Kyseessä on suolensisällön nopeutunut läpimenoaika,

ja ohutsuolen morfologia on normaali

(29). Osalla oireilua voi edeltää gastroenteriitti

ja osalla rasvan saanti on niukkaa (30).

IgE-vasta-aineet ruoille ovat yleensä negatiiviset.

Hoitona on oireen hyvänlaatuisuuden vakuuttelu

vanhemmille (31). Ruokarajoitukset eivät auta

ja voivat johtaa kasvun häiriintymiseen. Jos

lapsen rasvansaanti on niukkaa, voidaan lisätä

sen määrää oireita seuraten. Tavallinen iänmukainen

ravinto riittää.

 

Meillä tämä kyseinen teksti kuvaa kyllä täysin oireita. Ihmettelen hiukan, ettei lääkäri asiaa edes maininnut, ehkäpä tämän tietävät vain lastenlääkärit. Mutta, jotenkin huojentunut olo itellä, kun sai selityksen asialle.

Edited by Kukka-Maari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla on kanssa tata. Eli poika on aina kakannut monta kertaa paivassa ja usein on ollut loysaa (=ympari vaippaa), itse en ole juurikaan kiinnittanyt huomiota, mutta nyt kun aloitettiin tarhassa niin loysasta kakasta mainitaan jatkuvasti ja itse vaan nyokyttelen etta vai niin. Mulle ei tullut mieleenkaan etta voisi olla jotain vikaa... Ymmarsinko oikein tuosta Kukka-Maarin tekstista, etta taaperoripulille ei tehda mitaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehdä mitään ja menee itsestään ohi.

 

Nykyäänhän myös ei suositella, että lapsen mahdollisia lieviä (= tyytyväinen lapsi, ehjä iho,kasvaa hyvin, yleensä terve) allergiaoireita ruvetaan sen kummemmin tutkimaan ja hoitamaan, koska nekin menee yleensä ohi "arkielämän siedätyksellä". Eli vaikka ton tyyppinen oireilu olisikin allergiaa, niin so what. Eri juttu sitten jos lapsella vaikuttaa olevan kipuja tai ei kasva hyvin. (Lähde: lastenlääkärituttava tutun lapsen poskien "lehahtelusta".)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana, ihana, ihana aihe!! Täällä yks monta kertaa itkuun pillahtanut äiti sai toivoa paremmasta!meillä 1v3kk taapero kakkaa juurikin taaperoripulin mukaista tuotosta. Ja usein. JA nää oireet alkoi kai 8-9kk iässä. Ja 8kk iässä oltiin taysin lastenpolilla yö pojan kanssa nesteytyksessä, sillä oli aika raju gastroenteriitti.

Voi, olisiko tää allergiaepäily juurikin taaperoripulia??

Mä luulin eka maitoallergiaksi, koska muistelisin ongelmien alkaneen juuri imetyksen loputtua (9kk iässä) ja siirryttiin korvikkeeseen. Maidoton dieetti ei tuottanu muutosta kakan laatuun. Eikä viljaton. Nyt ollaan saatu lupa palauttaa maito ja viljat.

 

Sattuuko teille muille kovasti kakkavahinkoja tän myötä? Meillä on pakko vaihtaa vaippa HETI ku jylinä kuuluu peräpäästä tai punteista tursahtaa kakkkamömmöö. Ja housuvaipat ei tuu kyseeseenkään ennenku päivän ekat kakat on tehty. Mä stressaan automatkojakin jos poika ei oo kakannu aamulla. Usein se kakkaa sit autossa. Ja haalareitaan myöten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tarhassa sattuu jonkun verran vahinkoja, mutta luulen sen johtuvan siitä, että siellä saattaa se kakka olla pitkäänkin vaipassa, etenkin kun poika ei sano hoitajille, että on tullut kakka. Kotona harvemmin, koska me kyllä yleensä haistetaan se heti, ja suurinpiirtein muutenkin osataan aavistaa, koska pojalla on hätä (yritetään siis saada potalle mutta kun ei niin ei..). Automatkoilla poika ei kakkaa, esimerkiksi kun mentiin lappiin, 12 tuntia autossa, niin poika kakkasi vasta kun tultiin perille..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän esikoisella on kanssa tätä samaa ollut! laktoosittomalla maidolla menty,jolla ei suurta vaikutusta tunnu olevan. Mut nyt viime aikoina on kuitenkin tuntunut et vähän olis kiinteempää kun sen voi ihan plumpsauttaa pönttöön vaipasta, vaikka onkin löysähkön oloista vieläkin! mut "kiva" tietää että ei olla ainoita, tuota taaperoripulia kans miettiny mahdolliseks. Neuvolassa ei juuri juuta tai jaata sanottu asiaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2-veellä tuntuu löysempää kakkaa aiheuttavan lehmänmaito, laktoosin määrästä riippumatta. Äidinmaito ei vaikuta. Mutta kun on kuitenkin muuten terve, kasvaa hyvin jne. niin en ole maidonkäyttöä ruvennut rajoittamaan. Silloin tällöin haluaa juoda vettä mieluummin kuin maitoa, jolloin tuleekin sitten ummetusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohoh, kiitos Kukka-Maari, en ollut kuullutkaan moisesta. Meillä on ollut diagnosoimaton allergialapsi nyt jo noin vuoden ajan, eli mitään testejä ei ole koskaan tehty, mutta viljat/maito/kananmuna/soija on vältetty nyt 12-6kk ajan asteittain pois jättäen, koska minkään yksittäisen ainesosan poisjättäminen ei vielä auttanut saamaan kiinteää tai normaalin hajuista ulostetta. Joku niistä varmastikin oli ja on yhä allergeeni (varmasti vehnä, ehkä myös maito ilman hapatusta), mutta nyt noita muita kokeiltuamme tuntuu että pitäisi vähän keskustella lisää lääkärin kanssa, josko sittenkin sopisivat ainakin nyt lapsen kasvettua. Ollaan kokeiltu nyt kaikkia edellämainittuja nyt muutaman kuukauden aikana yksi kerrallaan parin viikon välein ja löydä kakka + sulamaton ruoka (uutena havaintona maissi) jatkuu yhä joidenkin ruoka-aineiden kanssa, mutta lapsi on vuoden takaiseen verrattuna tyytyväinen ja jaksaa keskittyä itkemisen ja yöheräilyn sijaan elämästä nauttimiseen

Edited by MarsiM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0