Guest vieras_

Käytätkö lapsellasi käytettyjä kenkiä?


67 posts in this topic

Mä olen ostanut pojalle aika paljon käytettyjä kenkiä, mutta tosiaan katson niitä, mitkä on vähän käytettyjä. Ostaisin alennuksesta hyviä kenkiä, mut en myöskään osaa arvioida jalan kasvua, niin en ole uskaltanut.

Olen ostanut yhdet vikingin välikausikengät uutena, ja ne meni yhden kevään pojalle, joten toista kertaa tuskin tuhlaan 60euroa uusiin kenkiin, vieläkin harmittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytetyillä kalliimmilla kengillä ei tosiaan ole välttämättä niin hyvä jälleenmyyntiarvo kuin käytetyillä kalliimmilla vaatteilla. Tosin kyllähän tuolla kirppissivustoilla näkee, että esim. käytetyistä talvi-Tepsuista pyydetään 40 euroa. Mä en edes kehtaisi pyytää niin paljon (vaikka eihän se ole hullu joka pyytää, vaan se joka maksaa), vaan meiltä Tepsut ovat lähteneet todella hyväkuntoisina eteenpäin n. 20-25 eurolla. Tepsut eivät edes ole mitenkään hirmu kalliit uutena, mutta ilmeisesti moni luulee, että ne ovat tosi kalliita kenkiä. Mä olen laskenut, että meillä Tepsujen omalle käytölle jää hintaa n. 30-35 € (kun myyn siis käytön jälkeen pois) eikä se ole mielestäni missään nimessä liikaa.

Edited by Khi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse käytän lapsellani käytettyjä kenkiä. Me ollaan saatu paljon siskoni pojan vanhoja kenkiä, jotka on aina todellä hyväkuntoisia ja edelleen napakoita. Jotenkin tuntuisi hullulta lähteä ostamaan erikseen lapselle kenkiä, kun on saanut ilmaiseksi/pientä korvausta vastaan hyvät kengät.

 

Kirppareilta olen pariin kertaan ostanut kengät, kun on saanut lähes uudenveroista hyvään hintaan. Mutta kengät pitää olla selkeästi hyvässä kunnossa.

 

Kenkien merkki riippuu siitä, että mihin tarkoitukseen kengät tulee. Voin ostaa käytettynäkin ns. halpis kenkiä esim. juhlakengiksi, mutta alkuperäisen hinnan pitää näkyä kyllä sitten kengän kirppishinnassakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostan sekä uutena että käytettynä. Olen löytänyt fb:n kirppiksiltä todella hyväkuntoisia, liki uusia kenkiä todella edullisesti. Ja uutena olen saattanut löytää alesta. Joskus ostan uutena ihan normi hinnalla, jos tarve on pakottava eikä löydy muualta käytettynä. Katson kyllä, että kengät ovat siistit ja hyväkuntoiset, en mitään vanhoja huonokuntoisia suostu lapsellani pitämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt on vasta ekat kengät jäämässä pieneksi, mutta vastasin kuitenkin. Eli voisin käyttää käytettyjä kenkiä, mutta vain vähän käytettyjä/sisarusten vanhoja. Me haluttaisiin lisääkin lapsia, joten ekalle tulee varmasti ostettua suurimmaksi osaksi uusia kenkiä ja niitä sitten säästetään seuraaville. Tosin jos kirpparilla tulisi joskus vastaan oikeasti vähän käytetyt ja todella hyväkuntoiset kengät (niinkuin näin pienet kengät nyt yleensä onkin), niin tottakai ostaisin, varsinkin jos kyseessä olis kalliimman merkin kengät. Nuo kalliimpien merkkien talvikengät kun tuppaa olemaan ihan kohtuukalliita, niin en kyllä rupeaisi nirsoilemaan jos tosiaan saisin halvemmalla hyvät, vaikka kuinka käytetyt olisikin.

 

Aleja kauden lopussa tulee varmasti hyödynnettyä, kun jalan kasvu on paremmin ennustettavissa. Nyt meillä on käytössä PediPedin 0-6kk kengät ja ne alkoi yhtäkkiä käymään pieneksi, kun aiemmin tuntui ettei jalka kasvanut parissa kuukaudessa melkein ollenkaan. Tosin aikakin kai tuonkokoisten jäädä jo pian 1-vuotiaalle pieneksi :rolleyes: Mutta silti.

 

Ja lisäys, juhlakengät todellakin tulee olemaan käytettyjä tai muuten halpiksia. Ei tulis mieleenkään ostaa taaperolle kalliita kenkiä, joille tulee käyttöä kerran tai hyvässä lykyssä kaksi.

Edited by Ida-Mari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostan sen kuntoisia kenkiä, joita itsekin voisin pitää :girl_sigh:

 

Esikoisen jalka on kapeahko, ja tiedän jo millaisia ei voi ostaa esim. ns. skeittikengät jäävät kauppaan.

Kuopuksella taas niin pullea jalka, että kaupassa on kokeiltava 10-15 paria kenkiä ja valittava niistä sitten se paras, koska tuo jalkapöytä on kyllä todella hankala... Hänen kanssaan ei siis voi ostaa sitä halvinta vaan se mikä mahtuu. Hinnasta viis.

Esikoiselle ssitten taas olen voinut ostaa alesta merkkikenkiä tai kirpparilta sovittamatta. Nuoremmalla taas on käytössä joitakin siskon vanhoja kenkiä kuten Kavatia, sitä olen ostanut myös kirpparilta hänelle jos on sattunut löytymään, koska nuo Kavatit näyttävät olvan hyvä merkki hänelle. Kuomia olen ostanut myös hyväkuntoisena tytöille käytettynä, samoin myös Vikingin kenkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä käytän, mutta pääsääntöisesti uusia halpiskenkiä tai reiluista alennuksista bongattuja laatukenkiä; meillä kun ei ole mahdollista satsata isoja summia kenkähankintoihin ollessani hoitovapaalla kokojen vaihtuessa tiheään. Ekat kunnon kävelyyn tarkoitetut vk-kengät olivat tukevammat merkkikengät ja tulevaksi talveksi on ostettuna laadukkaat talvigoret kirppikseltä käytettynä löytyneiden Vikingin gorejen kaveriksi, samoin alennusmyynneistä on hamstrattuna laadukkaampia kenkiä muutama pari tulevaa käyttöä varten.

 

Juhlakenkiä meillä ei ole toistaiseksi käytetty lainkaan eikä jatkossakaan mitään juhlia ole tiedossa niin, että sinne tarvitsisi erillisiä sisä/parempia kenkiä. Ne ostaisin todnäk käytettynä, jos tarvetta ilmenisi.

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen muuten ostanut myös paljon kenkiä alesta. Pojan jalka on toistaiseksi (nyt kaksivuotias) kasvanut aika tasaisesti, numeron verran puolessa vuodessa. Eli talvialesta olen ostanut seuraavaksi talveksi kahta kokoa suuremmat kengät. Ja mä olen ajatellut tän niin, että jos ostan alesta -40 % tarjouksella, niin kyllä me melkein kauppahinnan verran saan takaisin, jos joudunkin myymään kengät käyttämättöminä eteenpäin vaikka huutiksessa. Muutaman euron riskinotto on mielestäni kannattavaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli jännä kyllä tämä aihe eilen pohdinnassa :) Olen tähän asti säästänyt pojan kaikki kengät ja nyt mietin mitä niillä teen. Päätin sitten että myyntiin menee ainakin n.2vuotiaana käytetyt kengät. Tunnesyistä en kaikkia myy ja vähän käytetyt, kuten juhlakengät, säästetään pikkusisarukselle. Eli meillä siis ei ole tähänkään asti käytettyjä juuri ostettu, ehkä 2-3 paria vain. Ostan usein halvalla edellisen kauden kenkiä. Nytkin tämän syksyn välikausikengät on ostettu viime keväänä. Samoin talvikengät ostin jo viime keväänä alesta. Tietty normihintaankin pitää ostaa vielä ainakin yhdet. Syy miksi en käytettyjä juuri osta, on juuri se että pojan jalat ei muokkautuisi toisen lapsen jalan mukaan. En ainakaan sitä riskiä halua ottaa vaikka varma siitä en olekaan.

Edited by Noella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ainakin aleista ostaminen on vain säästämistä. Talvigoret (ja vk) ostan aina Prisman -70 % alesta (paitsi Tepsut tilaan tehtaalta tai muut nahkakengät netistä hyvällä alella). Vikingin tai Eccon goreille on tällöin jäänyt hintaa n. 20-30 euroa/kenkäpari. Myös Ellokselle on usein hyviä aleja, esim. 100 euron ostoksista saa 50 euroa alennusta. Näitä kannattaa hyödyntää.

Edited by Khi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostan kengät uusina. Ainoastaan parit saappaat on tulleet meille käytettyinä.

Miehellä on lättäjalka, joten haluan uskoa, että kenkövalinnoilla on merkitystä.

Käytän hyväksi tarjouksia, mutta kyllähän se vähän kirpaisee, kun kengät oikeasti maksavat paljon.

Toisaalta olen säästänyt kaikki kengät mahdolliselle pikkusisarukselle. Joten omassa perheessä kierrätys on ok, mutta mielelläni en muiden vanhoja, erityisesti jokapäiväisessä käytössä olleita kenkiä en lapselleni halua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te jotka ette käytettyjä kenkiä lapsillanne käytä niin teiltä kysyisinkin sellaista että minne te ne teiltä ylimääräiseksi jääneet kengät laitatte ? Myyttekö te ne vaiko mihin menevät ?

 

Eli jos et käytä lapsellasi käytettyjä kenkiä niin voitko kuitenkin antaa teillä olleet kengät jollekin muulle käytettynä ?

 

Ei mua ainakaan haittaa, jos joku muu käyttää vai itse ehkä en (ja en siis vielä ole päättänyt mielipidettäni). Sillä juuri mietinkin, että jos oikeasti olisi parempi käyttää kasvavalla lapsella vain uusia kenkiä, mutta kuitenkin käytetytykin saisi myytyä hyvään hintaan, pitäisikö mun myydä esikoisen pieneksi jääneet kengät pois ja ostaa aikanaan suosiolla toiselle uudet. :D

 

Musta tuntuu vähän hassulta ostaa kovalla käytöllä olevia kenkiä käytettynä, vaikka ei vierastaisikaan muotoutunutta kenkää, jos on tarkoitus saada useampia lapsia. Eikö olisi kivempaa ostaa yhdet kengät uutena ja mahdollisuuksien mukaan kierrättää ne muille, kuin ostaa jokaiselle omat käytetyt? Kun jos ostan käytetyt, eihän ne välttämättä enää kaikkien käytössä kestä. Tässä tosin tulee vastaan sekin, että mä en vaan mielellään osta käytettyjä, kun en niin paljon vielä lasten kengistä ymmärrä, että tietäisin välttämättä, onko kengän kaikki lämpöominaisuudet tai vedenpitävyys jo karissut. Itse käytetystä sentään tietäisi, paljonko ja missä olosuhteissa niitä on käytetty.

 

Kyllä mä väitän, että pienenkin lapsen (kuitenkin jo kävelevän) kengät kuluu ja muovautuu, vaikka ne vielä hyvältä näyttäisivätkin (toki silmä ehkä vielä vähän harjaantuu katsomaan oikeita kulutuksen merkkejä, mutta harva sitä ehkä vielä alkuun osaa). Esikoisen viime kevättalven kengät ainakin näyttävät kuin uusilta, vaikka ovat päivittäisessä käytössä olleet monta kuukautta. Ei niistä varmasti ole vielä tekniset ominaisuudet mihinkään karisseet mutta pohja on kyllä muotoutunut. Kesäkenkiä en ihan "kuin uusiksi" sanoisi, mutta kyllä nekin vielä hyvältä näyttää. Mutta ovat tosi kovalla käytöllä kohta puoli vuotta olleet, melkeinpä ainoina kenkinä, kun kumppareihin tyttö on suostunut vasta viime aikoina. Meillä ei siis todellakaan ole kahdeksaa paria kenkiä, vaan nuo ovat oikeasti aina ulkona jalassa.

 

Kumpparit saa mun puolesta kyselyssä laskea harvoin käytetyiksi, jos haluaa. Vähän ehkä se ajatus tuossa vastausvaihtoehdossa oli olevinaan. :)

 

Mä en sit myöskään halua provosoida mitenkään, mua vaan ihan oikeasti kiinnostaa, miten tulisi toimia, jottei lapsensa jalkaa pilaa. :) Ei mullakaan liikaa rahaa ole, mutta tingin mieluummin muualta, jos tuo on olennaista. Jos löytyy jotain faktaa uusien kenkien hyvyydestä, mieluiten muualtakin kuin kenkäkauppiaalta tai -valmistajalta, lukisin mielelläni. :)

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä uskon, että lapset joilla jalka kasvaa luonnostaan oikein ja hyvin, eivät pilaa jalkojaan käytetyissä kengissä. Mutta kun kaikkien jalka ei luonnostaan kasva oikein, silloin on tärkeää että kenkä on oikeanlainen ja tukee jalkaa oikealla tavalla. Ja valitettavasti ainakaan mun pojan khdalla neuvolassa ei ole huomautettu jalan virheasennosta millään tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tää palsta on hieno, aina oppii uusia asioita josta ei ole tajunnut ollenkaan olla huolissaan :-D. Tämmöstä suositusta en siis ole kuullut ja kenkiä on otettu käytettynä vastaan siinä missä muitakin vaatteita. Pienen lapsen jalka kasvaa niin nopeasti, että kengät on hyväkuntoisia aika usein kun käyttöaika loppuu ja musta tuntuisi ihan rikolliselta heittää priimaa tavaraa roskiin ja ostaa uudet tilalle. Suurimman osan vuorokauttahan taapero on kuitenkin sukkasillaan, tossuissa tai avojaloin, joten jos kenkä istuu, en jaksa uskoa että sen muovautumisella edeltävästi toisen lapsen jalkaan on suurtakaan väliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä just tätä asiaa toisessa ketjussa pähkäilinkin pari päivää sitten :) Ja päädyin sitten ostamaan täksi talveksi käytettyjä talvikenkiä, esim. tosi hyväkuntoiset Kuomat, koska en usko että niiden pohja on voinut kovin erikoisesti muotoutua edellisen käyttäjän aikana kun ovat muutenkin suorapohjaiset. Ekat kunnon kävelykengät ostin ns. ensikengät ihan uutena, mutta nyt kun tulee 2v. just mittariin lapselle niin ajattelin että isoimmat vahingot olis jo tehty, jos olisi ;) (Siis siinä vaiheessa kun pullea kävelemätön jalkaterä alkaa ottaa ensi askelia ja kokee isoimman kertamuutoksen - näin mahdollisimman epätieteellisesti selitettynä.)

 

Käytettynä ostan vain merkkikenkiä, halpiskenkiä en käytettynä ostaisi enkä oikeastaan mielellään uutenakaan. Viime talvena jotkut citymarketin halpistalvikengät ostin ja ne tuntui aika huteroilta talvikengiksi. Varren tuki ihan onneton esimerkiksi, mutta olipa sitten jotkut kengät mitkä laittaa rattaisiin jalkaan. Kävellessä käytettiinkin vaan Stonz-töppösiä sitten koko talvi.

 

Mä en ole yhtään osannut ennakoida pojan jalan kasvua, koska se oli alkuun ihan älyttömän nopeaa ja nyt on hidastunut huomattavasti. Viime talven talvikengät oli kokoa 22 ja nyt pitää ostaa jo 25, mitä en mitenkään olisi osannut arvata. Olen kyllä kade teille jotka löydätte esim. Vikingin kenkiä -70% alennuksista, koska itse olen kytännyt omaa lähiprismaa ja -cittaria vuodenvaihteesta saakka ja parhaimmillaankin on ollut vain -30/40% ale ja silloinkin jäljellä on ollut lähinnä tyttöjen pinkkejä/kukkakuvioisia hajakokoja, jotka ei olis mitenkään mätsänneet pojan ulkovaatteisiin eli jäivät hyllyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole kuin yksi lapsi vasta eikä mitään tietoa, siunaantuuko niitä jatkossa enempää (toiveissa toki on, mutta nää asiat ei aina mene toiveiden mukaan), joten en kenkä- tai muissakaan hankinnoissa laske sen varaan, että saan ne kierrätettyä sitten pikkusisaruksille. Eli jos ostan esim. 60 euron kengät yksivuotiaalleni, lähden ihan realistisesti siitä, että ne ehtivät olla käytössä ehkä muutaman kuukauden (jos hyvin käy), kunnes jäävät pieniksi.Viimeksi ostin kaupasta uudet kengät, jotka olivat ostohetkellä sopivat, mutta jo reilun kuukauden kuluttua alkoivat vaikuttaa liian pieniltä. Että aika kallista lystiä se on, jos haluaa vain kalliita laatukenkiä ja uutena kaupasta.Tosin aina ei ole vaihtoehtoakaan, kun sopivaa kenkää ei mistään kirppikseltä satu löytymään ja tarve on akuutti - ja niinpä päädyin just muutama päivä sitten hankkimaan Stockalta lapselle ekat kumpparit, eihän tonne lätäköihin enää missään muissa jalkineissa ole menemistä. Mutta periaatteessa siis olen valmis ostamaan kirppiksiltä ja ottamaan vastaan tutuilta käytettyjä lasten kenkiä. Onko niiden haitallisuudesta nyt olemassa jotain tutkittua tietoa, vai ainoastaan kenkäkauppiaiden puheita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

siis tuoreimpien tutkimusten mukaanhn parasta jalalle ois paljasjalkaisuus, eli kesällä mahdollisuuksien mukaan niin, ja milloinkohan saatais niitä pljasjalkaisuutta imitoivia kenkiä pikkuisillekin

nykyään noita paljasjalkakenkiä myydään sentään aika pienissä koissa (pari vuotiaasta eteenpäin). Me ostettiin pojalle täksi kesäksi paljasjalkakengät ja hän on tykännyt niistä ihan hirveästi, ne ollut käytössä ihan koko kesän (ja ovat muuten ekat kengät jotka ei ole ulkopuolelta ihan hirveän näköiseksi kuluneet käytössä).

 

 

Mulle ainakin aleista ostaminen on vain säästämistä. Talvigoret (ja vk) ostan aina Prisman -70 % alesta (paitsi Tepsut tilaan tehtaalta tai muut nahkakengät netistä hyvällä alella). Vikingin tai Eccon goreille on tällöin jäänyt hintaa n. 20-30 euroa/kenkäpari. Myös Ellokselle on usein hyviä aleja, esim. 100 euron ostoksista saa 50 euroa alennusta. Näitä kannattaa hyödyntää.

 

Harmi kun meidän prisman ja sittarin tyhjentää venäläiset jo ennen aleja, niin täällä ei todellakaan ole -70% kenkiä edes olemassa :(.

 

Muuten käytän lapsilla sekä uusia, että käytettyjä kenkiä. Lapsilla ei ole ollut mitään ongelmaa jalkojen kanssa, niin uskallan kyllä käyttää. Muutenkin ostan aika edullisia kenkiä jos ne vaan tuntuvat jalassa hyvältä. En todellakaan raaski maksaa 80 euroa kengistä jotka ei kestä edes yhtä kautta kunnolla.

 

Aika usein tulee ihmeteltyä kuinka kuluneita ja kärsineitä kenkiä ihmiset kehtaa yrittää myydä eteenpäin. Suurin osa täälläkin kirpparikengistä on siinä kunnossa, että itse heittäisin ne roskiin enkä näkisi vaivaa viemällä niitä kirpparille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostan lasten kengät uusina. En ole asiaa sen enempää pohtinut, mutta koska ostan omatkin kenkäni uutena ostan lapsillekin. Suosikkimerkeiksi ovat tulleet Viking, Superfit ja Ecco. Mäkin hyödynnän kaikki alennusmyynnit ja en ole varmaan kertaakaan vielä ostanut kenkiä täydellä hinnalla. Olen myös toivonut lapsille kenkiä synttärilahjaksi, koska suuren lelumäärän sijaan on kivempi saada jotain hyödyllistäkin :)

 

Lasten käytetyt kengät ovat menneet hyvin kaupaksi kirpparilla tai joku kaverini on ostanut ne lapselleen. Jos kengät olisi huonossa kunnossa päätyisi ne suoraan roskikseen, mutta mun mielestä lasten kengät ovat säilyneet tosi hyväkuntoisina, kun niitä käytetään kuitenkin vain muutamia kuukausia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääperiaate meillä on, että lapsille ostetaan vain laadukkaita kenkiä uusina. Ostan näitä usein aleista odottamaan ja muutama tietty merkki on meillä vakkarikäytössä ja hyväksi sekä poikien jalkoihin sopivaksi havaittu. Näitä ovat esimerkiksi Superfit, Bisgaard, Bundgaard, Angulus sekä Pediped. Käytön jälkeen kierrätän kengät eteenpäin elleivät ole ihan loppuun kulutetut. Näitä ovat viime aikoina olleet esimerkiksi esikoisen päiväkotitennarit.

 

Esikoinen on aina saanut kaikki kenkänsä uusina, kuopuksen muutamat ensimmäiset kengät ovat olleet veljen vanhoja. Näitä uskalsin hänellä käyttää, kun käyttöä aikanaan on ollut niin vähän. Mutta nyt hankitaan jo kuopuksellekin aina uudet kengät, en pahemmin kierrätä enää esikoisen käyttämiä hänellä. Juhlakengät ovat poikkeus, niitä kun tulee sen verran vähän käytettyä.

Edited by Lara

Share this post


Link to post
Share on other sites

En käytä lapsella käytettyjä kenkiä. Ostan laatua, halvalla tai kalliilla, ihan sama, mutta kenkien pitää olla hyvät!!! Esikoisen Crocsit on suunnilleen ainoat kengät, mitä voisin ajatella pitäväni toisellakin lapsella ja käytettyinä ei meille kenkiä osteta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalla on ollut käytettynä ainoastaan kahdet uudenveroiset kumikengät. Muuten ja muut kaikki kengät on ostettu uutena.

 

Eräs asia mikä ihmetyttää on kengänpohjien muotoilu. Lapsellehan suositaan suoraa pojjallista. Adidaksen lenkkareissa pohjallisissa oli kaarimuotoilu ja sen tilalle vaihdoin suoran pohjallisen.

Ja toinen asia mikä on ihmetyttänyt on se, että on korkoja. Jostain muistan lukeneeni, ettei alle 7-v pitäisi olla kengissä korkoa.

 

Lastentarvikekirppiksellä just myin tosi vähän käytetyt adidas lenkkarit (9e), kavat nahkakengät siistit mutta nahka kulunut max 1,5 kk pidetty vain (2e), viime vuoden hutitalvikenkäostokset (koko ok, mut liian tiukka) 19e, juhlakengät jotka jäi pitämättä (lapulliset 12 e).

 

Lahjoitan myös kenkiä kuten vaatteita säännöllisesti Kohilaan (Viroon).

Edited by Heli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi esikoisella on ollut vain uusia kenkiä, mutta esim. kumppareita ja juhlakenkiä voisin ostaa käytettyinäkin. Muuten ostamme vain uusia ns. laatumerkkejä (Viking, Superfit, Kavat yms.), mutta useimmiten markettien ja verkkokauppojen tarjouksista, Hulluilta päiviltä ja 3+1-päiviltä, eli yleensä 30-50 %:n alennuksella. Kuopuksella voisin noin muuten käyttää esikoisella vähälle käytöllä jääneitä kenkiä, mutta heidän jalkansa ovat niin eri malliset, että todennäköisesti suurin osa esikoisen kengistä ei kuopukselle käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen toistaikseksi ostanut pojille aina uudet kengät. Korkeintaan kumisaappaita olen kierrättänyt pienemmällekin. Nyt oon ekaa kertaa sen edessä, että esikoiselta ois jäänyt hyväkuntoiset Eccon talvikengät, jotka ois juuuuust oikeaa koko kuopukselle. Ostanko kuitenkin käyttämättömät vai kierrätänkö nuo...?

 

Kirpputoreilta tms. en kenkiä ostaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostan käytettynä hyväkuntoisia, laadukkaita nahkakenkiä yleensä yhdeltä ja samalta ystävältäni ja muuten sitten uutena. Meillä käytetään pääsääntöisesti jatkuvaan käyttöön vain laadukkaita nahkakenkiä (Bisgaard, Arauto rap, Angulus, Pediped, Timberland) tai teknisiä kenkiä/urheilukenkiä (Viking, Kuoma, Adidas, Crocs), kaupunkihienostelukenkiä löytyy myös ja näitä harvemmin käytössä olevia ostan ihan laidasta laitaan Zarasta Converseen/Vansiin, kirppariltakin, jos löytäisin. Kierrätän omille lapsille ne, mitä jaksan säilöä ja myyn eteenpäin tai vaihtoehtoisesti lahjoitan. Mä en ymmärrä, miksei joku kierrättäisi kenkiä, jotka itselle tuntuvat huonokuntoisilta, tosiaan kyllä niillekin ottajia löytyy. Kaikilla sitä valinnanvaraa ei ole :(

 

Meillä on aina käytössä niin monet kenkäparit esim. nyt kumpaisellakin on yhteensä kuudet talvikengät, että kulutus on hyvin eri luokkaa vrt. lapseen, jolla on käytössä yksi tai kaksi kenkäparia.

 

Minulle muuten kenkäkauppiastuttavani sanoi, että se "ei käytettyä kasvavalle jalalle" -on täyttä huuhaata ja enimmäkseen myyntispiikki. Kuulemma laadukas kenkä kyllä pitää lestinsä ja jos ulkopohjassa ei ole käynnistä tullutta kulumaa, on kenkä täysin turvallista kierrättää :) Tarvittaessa sisäpohjallisen voi vaihtaa uuteen. Joten itse siis olen ehdottomasti sen kannalla, että mieluummin se laatu kuin alkuperä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan ostettu pojalle käytettyjä kenkiä, lähinnä talvikäyttöön ja kumpikin ostamamme pari oli sellainen ettei niissä näkynyt mitään käytön jälkiä ja pojankin jäljiltä toiset jäivät edelleen iskemättömän näköisiksi eli villavuori ei ole painunut ja pohjissa ei ole kulumaa. Pojalla tänä talvena parempina kenkinä olleet vaelluskenkätyyppiset ainakin myyn hyvällä omatunnolla eteenpäin, viikonloppuna kun niitä katsoin niin ne edelleen ovat liki käyttämättömän oloiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now