marjatta

Neuvolassa käytetty "Yoda-kieli"

41 posts in this topic

Höpsö aihe, mutta tulipahan neuvolakorttia lukiessa mieleen. :grin: Mulla on sekä esikoisen että nyt tämän nuoremman lapsen kanssa havaintoja siitä, että neuvolan terveydenhoitajat kirjoittavat havainto/arviointitekstinsä omalaatuisella, mutta kuitenkin toisiaan muistuttavalla tavalla. Kokemusta on siis useammalta th:lta, ja tekstit ovat jotensakin saman tyylisiä. En jaksa penkoa esikoisen korttia tähän hätään todistusaineistoksi, mutta tässä tuoreita esimerkkejä kuukauden ikäisen vauvan kortista:

 

Hienosti painoa tullut on!

 

Hyvin poika kasvanut.

 

Virkeä ja jäntevä on.

 

 

Mitä teidän korteissa lukee? Onko kukaan muu huomannut samaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hih!

 

Meidän kortissa lukee:

Lypsettyä rintamaitoa syö.

5kk-rokotteet sai.

 

Ja käsialasta ei oikeasti meinaa saada millään selvää. Tämä jo vähän harmitti kun kortti on niin sotkuinen, mutta onneksi neuvolatäti on jo vaihtunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, onpa hauska huomio!

 

Nyt näin äkkiseltään kun lukasin kuopuksen korttia niin siellä oli hyvin samantapaisia. Tai sitten kaksi sanaisia lauseita tyyliin iho siisti, kasvaa hyvin. Mutta löytyi myös : moro heikosti vielä tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Jäntevä poika

-Hieno poika

-Hyvä vauva on

-Ihanan hymyilevä

-Energinen iloinen poika

-Hieno, hymyilevä poika

 

Siinäpä nuo kehut <3

Nämä lauseet pitää tottakai paikkansa, mutta on ne vaan niin teennäisiä... eli onko nämä hoitajat ohjeistettu kirjoittamaan aina jotain positiivista vauvasta? esm, hieno poika... ööö... :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taatusti on. Vai onko joku kuullut neuvolakortista, johon olisi kirjoitettu: Veltto ja epämiellyttävä vauva on. Vanhemmat täysin toivottomia ovat. Tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua naurattaa tää ketju aivan tolkuttoman paljon. Varsinkin tuo ylläoleva viesti sekä toi mitä jonkun kortissa luki: "Hyvä vauva on."

 

Täällä ei tuosta oo havaintoja, ihan normaalia neuvolan kieli on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän aiemmalla terveydenhoitajalla oli hauska tyyli käyttää pisteen sijasta huutomerkkiä. Pienissä määrin toki ok, mutta kun esim. yhden kerran jälkeen kommenttiosio näytti tältä: Mahtava kaveri! Kivasti kontaktissa! Motorisesti todella upeasti kehittynyt! Kaikki ok! Hyvässä hoidossa on! niin kyllähän se vähän pisti hymyilyttämään, että joo-o, kaikki taitaa olla meillä kyllä tosi huipusti. :P

 

Jostain blogista bongasin tapauksen, jossa pojan neuvolakorttiin oli kirjoitettu jotain tyyliin virkeä, ihastuttava tyttö. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Hyvä vauva on" :grin: No, ketäpä sitä huonoksi haukkumaankaan. :grin:

 

Meillä th on kirjottanut aika niukasti aina käynneiltä mutta lähes joka kerta on lopussa sama lause: "Suloinen poika!" :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taatusti on. Vai onko joku kuullut neuvolakortista, johon olisi kirjoitettu: Veltto ja epämiellyttävä vauva on. Vanhemmat täysin toivottomia ovat. Tms.

 

Nii in. Jollei keksi muuta kuin "hyvä vauva on" niin eikö se riitä että kirjoittaa vain ne oleelliset... "syö hyvin", ym. Vai jollei tuota olisi lukenut kortissa niin olisiko sitä voinut luula vauvan olevan paha/ huono vauva on :ph34r:

 

Meidän aiemmalla terveydenhoitajalla oli hauska tyyli käyttää pisteen sijasta huutomerkkiä. Pienissä määrin toki ok, mutta kun esim. yhden kerran jälkeen kommenttiosio näytti tältä: Mahtava kaveri! Kivasti kontaktissa! Motorisesti todella upeasti kehittynyt! Kaikki ok! Hyvässä hoidossa on! niin kyllähän se vähän pisti hymyilyttämään, että joo-o, kaikki taitaa olla meillä kyllä tosi huipusti. :P

 

Jostain blogista bongasin tapauksen, jossa pojan neuvolakorttiin oli kirjoitettu jotain tyyliin virkeä, ihastuttava tyttö. :D

 

Täälä myös, nuo huutomerkit olleet kovassa käytössä. Ei tartte huutaa. :grin: poika = ihasttuttava tyttö.... tää kertoo paljon :girl_haha:

Edited by Gabriel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa rataa nuo näyttäisi meilläkin menevän. Paljon on kirjattu vain kehitystä ja terveydentilaa koskevia asioita. Joukossa on kuitenkin mukaviakin ilmaisuja, kuten suloinen vauva, kaunis iho, hymyilevä tolkku poika tai ihana aurinkoinen neiti. Tässä taas ei ole logiikkaa: Puheen kehitys edistynyt. Tehdään lähete puheterapiaan. :girl_crazy: Me nyt toki tiedetään, mistä on kyse, mutta ulkopuolisen silmiin aika hölmö lausepari.

 

Legendaarisin lienee kuitenkin meille lentäväksi lauseeksi elämään jäänyt, ulkomaalaisen (erittäin mukavan) lääkärin kirjoitusvirhe: Tyytyväinen tyttyväinen tyttö-vauva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aijjai, ihana ketju, makoisat naurut sain ennen unta! :D

 

Miksköhän en ennen koko asiaa ajatelleeksi ollut tullut, vaikka jo kolmen lapsen kanssa neuvolakortteihin merkintöjä kerennyt keräillä oon. :P Ihan pakko siinä joku juttu on olla, miksi th:t niin yhteneväistä kieltä merkinnöissään käyttävät!!

 

Meillekin monesti kortteihin merkattu esim:

Hienosti rintamaidolla kasvaa.

Hormooninäppyjä on.

jne..

 

Kummallisin merkintä yhdeltä th:lta esikoiseni korttiin oli "Tapailee sanoja." Sen muistan ikuisesti. Olimme nimittäin juuri terkkarille kertoneet, että lapsen sanavarasto oli jo erittäin laaja alle 1-vuotiaaksi ja että hän puhui jo häkellyttävänkin paljon. Eikös sanojen tapaileminen tarkoita sitä, että niitä sanoja juuri vasta opettelee muodostamaan, eikä käytä niitä vielä aktiivisesti? Mutta th:n mielestä kun 8-kuinen ei vielä ilmeisesti voinut osata puhua, niin laittoi tuon tekstin, mikä oli kai suurin "myönnytys", minkä pystyi tuossa vaiheessa tekemään. Heh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh. Mä oon huomannut mun ja mun sisarusten neuvolakorteissa tuota samaa "yoda-kieltä". Meidän poitsun eka neuvolan terkka kirjoitti melkein suomea ja lauseet jokseenkin ymmärrettäviä. Tosiaan joka käynnillä on kirjoittanut pojan olevan hyväntuulinen ja söpö poika. :D Huvittavaa on se, että joka kerta olen ihmetellyt terveydenhoitajalla pojan levottomuutta päivisin ja öisin. Nyt uusi terveydenhoitaja on kirjoittanut niin, että verbi on aina lauseen lopussa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sivuhuomutuksena sanoisin, että itse tulee kirjoitettua jopa sairaalan hoitopäivälle raporttia välillä "yoda-kielellä" :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makiat naurut saatiin täälläkin :grin:

Meidän terkka ei käytä Yoda-kieltä, mutta hän kirjoittaa neuvolakorttia pojalle, siis esimerkiksi näin:

"Olet suloinen ja virkeä poika, seurasit näyttämääni lelua hienosti ja sait ensimmäisen rokotteen"

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aika hauska tommonen. :)

 

Se on kyllä jännä, että neuvolassa näköjään vallitsee ihan omat sanajärjestykset. Meidän terkka on aika perus, ei mitään suurempia ihmeellisyyksiä ole kirjoitellut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makiat naurut saatiin täälläkin :grin:

Meidän terkka ei käytä Yoda-kieltä, mutta hän kirjoittaa neuvolakorttia pojalle, siis esimerkiksi näin:

"Olet suloinen ja virkeä poika, seurasit näyttämääni lelua hienosti ja sait ensimmäisen rokotteen"

 

Meidänkin th on alkanut käyttää tuota tyyliä. "Vatsamakuulla nostelet tomerasti päätäsi, yrität tarttua helistimeen"

 

Ei kyllä kukaan sijainenkaan ole käyttänyt "yoda-kieltä". Eniten on jäänyt ärsyttämään neuvolakorttiin merkitty teksti "Äiti ei halua antaa äidinmaitoa imetyksen lisäksi pullosta." Miksi mä sitä antaisin pullosta kun tisseistäkin sen osaa juoda ja kasvaa riittävästi. En mä nyt tietentahtoen halua tästä äitiydestä vielä rankempaa tehdä pumppaamalla imetyksen jälkeen ja juottamalla ne jämämaidot vielä pullosta. Varsinkin kun ei me täällä kotona pesitä 24/7, muualla tuon toteuttaminen olisi aika mahdotonta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kummallisin merkintä yhdeltä th:lta esikoiseni korttiin oli "Tapailee sanoja." Sen muistan ikuisesti. Olimme nimittäin juuri terkkarille kertoneet, että lapsen sanavarasto oli jo erittäin laaja alle 1-vuotiaaksi ja että hän puhui jo häkellyttävänkin paljon. Eikös sanojen tapaileminen tarkoita sitä, että niitä sanoja juuri vasta opettelee muodostamaan, eikä käytä niitä vielä aktiivisesti? Mutta th:n mielestä kun 8-kuinen ei vielä ilmeisesti voinut osata puhua, niin laittoi tuon tekstin, mikä oli kai suurin "myönnytys", minkä pystyi tuossa vaiheessa tekemään. Heh.

Ihmeellinen asenne kyllä tuolla teidän th:lla ollut! :o Vähän samanlainen kokemus esikoisen ajalta, kun poika oppi kotikuivaksi 8 kuukauden ikäisenä ja kokonaan vaipat jäi pois noin yksivuotiaana. Saatiin neuvolakorttiin maininta "pottaharjoittelusta" ja th oli sitä mieltä, että tein karhunpalveluksen pojalle, ja hänelle tulee jotain traumoja siitä että vaippoja ei oo käytetty riittävän pitkään. :D Sama tyyppi tosin sanoi mulle, että imetys on lopetettava kun lapsi on yksivuotias, koska maito on pelkkää vettä sen jälkeen... Ärsyttää edelleen, etten tehnyt valitusta ko. henkilöstä, pyysin vain vaihtoa toiselle terkalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojun neukkukortissa on aikalailla samaa settiä joka lokerossa; " Hieno hyvä vauva. Kasvaa hyvin. Iho hyvä. Jäntevä, hieno vauva." :D

 

Eniten on jäänyt ärsyttämään neuvolakorttiin merkitty teksti "Äiti ei halua antaa äidinmaitoa imetyksen lisäksi pullosta."

 

:huh: Onpa tosiaan kummallinen kommentti. En minäkään kyllä kässää että miks pitäis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Jäntevä poika

-Hieno poika

-Hyvä vauva on

-Ihanan hymyilevä

-Energinen iloinen poika

-Hieno, hymyilevä poika

 

Siinäpä nuo kehut <3

Nämä lauseet pitää tottakai paikkansa, mutta on ne vaan niin teennäisiä... eli onko nämä hoitajat ohjeistettu kirjoittamaan aina jotain positiivista vauvasta? esm, hieno poika... ööö... :grin:

 

Katos, kun meillä on nää kaikki samat. :grin:

 

Paras meillä on uusimmasta jonkun sijaisen kirjoittama "Vanhemmat hoitavat suurella rakkaudella." Ja tämä 3 viikon iässä, kun olin itse vielä ihan kuollut sektion jäljiltä yms. :girl_haha: Esikoisesta hauskin on ollut iloinen velmuilija.

 

Ehkä nää lauseet on niin lyhyitä ja vaillinaisia, kun on niin pieni toi kirjoitustila yhdestä kerrasta.

 

Yhdellä mun kaverilla muuten se th on liimannut jotain tarroja neuvolakorttiin lapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paras meillä on uusimmasta jonkun sijaisen kirjoittama "Vanhemmat hoitavat suurella rakkaudella."

 

Meillä lukee kahdella eri kerralla kirjoitettu "vanhemmat onnellisia". :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oikeasti? :lol:

 

Meillä löytyy myös Yoda-kieltä neuvolakorteista. Tosin itsekin käytän sitä hoitoalalla kirjoittaessani esim. raporttia, mutta en mä ehkä neuvolakorttiin sitä kirjoittaisi. Ja tuo "hyvä vauva" -termi on ihan yleisesti käytössä esim. synnäreillä ym, kun kuvataan vauvaa jolla kaikki ok. En kyllä sitäkään neuvolakortiin kirjoittaisi.. :girl_sigh:

 

Musta toi kuulosti aika suloiselta, että kirjoitetaan neuvolakorttia lapselle "osaat sitä ja sitä jne". En ollutkaan aikaisemmin siihen törmännyt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meidänkin neuvolan lääkäri liimaa aina tarran käynnin päätteeksi :grin:

 

Meilläkin saa aina neuvolasta tarran ja sen saa vieläpä itse valita :grin:

(Mies valitsi viime kerralla kiusallisen pitkään jalkapallo- ja moottoripyörätarran välillä..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taatusti on. Vai onko joku kuullut neuvolakortista, johon olisi kirjoitettu: Veltto ja epämiellyttävä vauva on. Vanhemmat täysin toivottomia ovat. Tms.

 

EI hyvänen aika :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nytpä muistui mieleen, että meilläkin on kerran kirjoitettu neuvolakorttiin "hieno poika", taisi olla esikoisen kortti ja paikka ei ollut neuvola vaan rokotetutkimus. Hienovaraisesti kyllä huomautin siitä seuraavalla kerralla :grin:

 

Nuorimmainen ei muutamaan ekaan kuukauteen tykännyt olla vatsallaan ja sitä neuvolassa lääkärikin sitten katsoi. Antoi jumppaohjeita ja kirjoitti kortiin "tuskastuu mahallaan, jumppa-ohjeet annettu, ei muita poikkeavia löydöksiä".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now