Sign in to follow this  
Followers 0
Lepinkäinen

Nälkä ja lisääntynyt syöminen

93 posts in this topic

Onko teillä keski- ja loppuraskaudessa ollut tavallista paljon suurempi ruuantarve? Suosituksissahan mainitaan tämä 1 voileipä, lasi maitoa ja omena päivässä lisää normaaliin verrattuna. Ainakin minusta on alkanut tuntua, että syön aika lailla tuota enemmän ja useammin, ja se vähän kiusaa minua. Minuun uppoaa aterioilla tavallista isompia ruoka-annoksia ilman mitään ähkyä, ja helposti söisin makeaa pitkin iltapäivää ja illalla kotona, jos antaisin itselleni periksi. Eka sf-mittani oli vähän yläkanttiin, enkä haluaisi itseni tai varsinkaan vauvan paisuvan ihan mahdottomaksi, etten joutuisi sektioon. Tähän mennessä painonnousuni ei ole ollut liiallista, ja haluaisin pystyä jatkamaan samaan malliin em. syiden ja oman jaksamisenikin takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ihan sama vika. Alkuraskaudessa paino ei noussut ollenkaan ja nyt yhtäkkiä vajaassa kahdessa kuukaudessa olen kerännyt 6kg lisää. Eka sf-mitta oli kuitenki 18cm, vissiin ihan ok?

Mä en vaan kerta kaikkiaan pysty syömään ns. normaalisti. Moneen kuukauteen ei ole mennyt päivääkään etten olis syönyt jotain herkkua, tyyliin ainaskin vähän suklaata tai jätski tms.

Kaupasta en pääse ulos ilman että jotain epäterveellistä tarttuu mukaan.

Neuvolassa eivät olleet huolestuneita painonnoususta, koska mulla on myös turvotusta ja ummetusta (ihanaa!) Ite kuitenkin mietin, että miten ihmeessä pystyn lopettaa tän syömisen kun lapsi on syntynyt? Ja miten pystyn yleensäkään synnyttämään jos sama tahti jatkuu :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ihan sama ongelma. sf-mitta oli ihan keskikäyrillä mutta paino oli hieman yli käyrän. Terkkarin mukaan ei mitään ongelmaa mutta itseäni jatkuva syömisentarve vähän hirvittää. Varsinkin kun himoitsen jäätelöä ja hampurilaisia <_< Toisaalta on muistissa alkuraskauden pahoinvointi, joten on jäänyt päälle syödä mitä mieli tekee. Syön terveellisesti, aamulla puuroa jne mutta silti kauhea nälkä koko ajan. Vyöhyketerapeuttini lohdutti, että ainakin hänellä imetys vei ylimääräiset kilot. Lisäksi hän söi kakkuja ja karkkeja paljon joka päivä. Mutta tuohon on vähän paha tuudittautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa kai raskauden ekoilla 20 viikolla painonnousu voisi äidillä olla esim. 0-3 kg ja se loppu noin 6-9 kg tulee sitten loppupuolella ja painonnousu todellakin kiihtyy loppupuolella, koska vauva painaa vasta noin puolet tulevasta syntymäpainostaan noin vkon 30 paikkeilla/jälkeen. Näin siis oletan. Itselläni loppua kohti muuttuu tärkeämmäksi se, että ruokaa saa noin 3-4 h välein, muuten tulee huono olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä huomasin raskausaikana eläväni terveellisemmin kuin yleensä. Söin aina aamuisin puuroa jota ennen inhosin... Paljon vihanneksia ja muuta.

 

Mutta, syötyä tuli kyllä paljon. Ja annoin toisaalta myös mieliteoille helpommin periksi. Jonkun verran lihoin kyllä, koska painoa tuli raskausaikana 18 kiloa eikä turvotusta ollut nimeksikään. Joo, imetys vei nopeasti kiloja pois. Harmi vaan, että mun kohdalla se loppui lyhyeen ja kyllä täytyy sanoa että yrityksistä huolimatta on jäänyt muutama kilo. Se harmittaa, kun vatsa "röllöttää" tossa edessä raskausarpineen :rolleyes: Se ei tunnu yrityksistä huolimatta vaan pienenevän :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli ekassa raskaudessa noin 25 kg lisää painoa. Lähtöpainoni on ihan normaali. Ihan mahdottomasti en mielestäni syönyt, mutta tuntui, että niitä kiloja vain tuli. Toki oli juurikin tuota mieletöntä makeanhimoa yms. Olin kylläkin myös tosi turvoksissa. Vauva oli alussa jatkuvasti rinnalla ja kasvoikin hirmuista vauhtia. Multa lähti myös kilot vauhdikkaasti. Vielä synnärillä muistan, että koko ajan oli nälkä ja mies haki mulle sieltä jääkääpilta tuontuosta "lisäevästä", mutta kotiinpäästyä oli muu mielessä kuin syöminen. Ei vaan enää tehnyt niin mieli syödä ja välillä syöminen unohtui (mikä on mulle harvinaista). Painoa lähti ihan alussa tahtia kg/vrk ja pian olin lähtöpainossa ja tosiaankaan en yhtään joutunut miettimään laihduttamista vaan kaikki tapahtui itsellään.

 

Nyt toisessa raskaudessa näyttäisi taas painoa kertyvän aika paljon eli jo rv 22 oli yli 7 kg tullut lisää. Edellisessä raskaudessa oli tässä vaiheessa jo hieman enemmän. Nyt asia ei niin huoleta, koska itselläni lähti niin tuskattomasti nuo aiemmat kilot, mutta imetys kyllä varmasti siihen vaikutti. Mulla siis tässä raskaudessa oli täsmälleen sama lähtöpaino kuin edellisessä. Tässäpä tällainen kannustava tarina :rolleyes:;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun neuvolakortin mukana tulleessa painokäyrässä rv 20 4 kg on juuri käyrällä, rv 28 vähän alle +7 kg, rv 34 9 kg ja rv 40 11 kg. Mutta noihan on siis vain keskikäyrää. Ei vain ole kiva olla ensin alle käyrän ja sitten yli <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marieli Kiitos lohduttavasta tarinasta ;)

 

Mites te jotka olette kärsineet turvotuksesta, pääsittekö tästä vaivasta vasta synnytyksen jälkeen? Vai voisiko tää mun turvotus (jota nyt kestänyt noin 4 viikkoa) johtua vaan tästä hiostavasta ilmasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähänkös kauhistuttaa, mihin mittoihin tää syömisen tarve vielä voikaan edetä. Nyt vasta rv 8 ja aivan hirvittävä nälkä kaiken aikaa! Ja kun ei pysty kuvotuksilta syömään edes sitä määrää, mitä vatsa tuntuisi vaativan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla pahin nälkä sijoittui alkuraskauteen, ja meni ohi ehkä n. viikolla 14-15. Sitten pystyinkin noudattamaan oikein terveellistä ruokavaliota loppuun saakka. Mutta ihan alussa mulle sitten tulikin ne ylimääräiset raskauskilot, viikolla 10 olin jo kerryttänyt 5-6kg, eli juurikin ne flesut, jotka ovat nyt jäljellä, kun synnytyksestä on kolmisen kuukautta.

 

Seuraavassa raskaudessa yritän kyllä kaikkeni, että pystyn vastustamaan himoja alkuraskaudessa. Toisaalta sen napostelun avulla pahoinvointi pysyi aisoissa, mutta kilojen kertyminen aiheutti kyllä ihan henkisiä ongelmia... Plus että kyllähän näiden kilojen pudottaminen vaatii ainakin mulla ihan työtä, ei pelkkä imetys riitä :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli loppuraskaudessa myös aivan hillitön nälkä. Mun mieliteot kohdistu onneks pääasiassa hedelmiin joita sit ahmin kahmalokaupalla. Kiloja tuli 15 ja synnärille jäi 13.

 

Niitä kahta kiloa en ole vielä edes yrittänyt tiputtaa, päinvastoin olen antanut periksi makeanhimolleni joka iski synnytyksen jälkeen ja syönyt suklaata ja karkkia melkein joka päivä. Kiloja ei ole vielä tullut lisää, mutta eihän tää tietty näin voi jatkua. Mä ryhdistäydyn....huomenna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kanssa jo tälleen alkuraskaudessa on jatkuva nälkä, jos ei syö mitään, niin tulee etova olo. Mieluiten menis pizza ja hampurilaiset ym. epäterveelliset. Lähinnä sitä yrittää vaan syödä jotain minkä saa alas.. Eniten etoo kana, mitä ennen söin lähes päivittäin. Puntarissa en ole pariin viikkoon uskaltanut käydä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on alkuraskautta jonkin verran takana ja ainakin mulla on jatkuva nälkä jo nyt. Useammin joudun syömään, lähinnä pieniä välipaloja, mutta uskoisin että ruuan kokonaismäärä ei ole vielä tässä vaiheessa lisääntynyt.

 

Ennen söin harvemmin, mutta enemmän kerrallaan. Nyt tulee nälkä parin tunnin välein. Silti olen laihtunut n. puoli kiloa (pahoinvointia ei ole, joten laihtuminen ei johdu siitä). Ehkä tasaisin väliajoin syöminen on jopa terveellisempää kuin harvoin syöminen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli alkuraskaudessa usein nälkä ja oli myös syötävä, ettei olisi tullut heikotus.

Nyt sitten vedellään viimeisiä ja varmaan kuukaudenpäivät on aina aamuisin ollut HETI herättyä tajuton nälkä, vaikka illalla olisi syönyt hyvin. Välillä olen myös yösyömistä harrastanut, kun on herännyt yöllä nälkään. Ikinä ennen en ole tuollaisesta yö/aamunälätyksestä kärsinyt. Muulloin nälkä ja syöminen on ihan normaalia ja paino on kuitenkin pysynyt hyvissä lukemissa ja nyt on tullut vajaat 8 kiloa.

 

Niin ja jossakin vaiheessa oli vissiinkin kohtu sen verran ylhäällä, että en saanut alas kuin vähän ruokaa kerrallaan ja heti oli täysi olo. Nyt menee taas ihan normaalikokoiset ateriat hyvin.

Edited by Nereidi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se nälkä oli ihan hullua! Mikään suosituksen mukainen annos ei olisi ikinä riiittänyt. Mun raskaus oli lopuksi pelkkää syömistä ja erillaisia mielitekoja. Näin untakin syömisestä mitä sillä hetkellä saatoin himoita.

 

Mutta teille kaikille joilla on kammottava himo kaikkeen mitä suuhun voi laittaa, koska raskauden jälkeen kadutte sitä syvästi ja olette katkeria. Nimittäin minä läskistyin aika paljon ja en ole vieläkään päässy takaisiin vanhaan painooni, enklä taida päästäkkään vielä pitkään aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma olen huomannut, etta olen alkanut syoda "oikeaa ruokaa" isompia annoksia kuin ennen. Ennen raskautta himot kohdistui lahinna makseiin asioihin, nyt kiinnostaa paljon enemman vaikkapa makaroonilaatikko...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta teille kaikille joilla on kammottava himo kaikkeen mitä suuhun voi laittaa, koska raskauden jälkeen kadutte sitä syvästi ja olette katkeria. Nimittäin minä läskistyin aika paljon ja en ole vieläkään päässy takaisiin vanhaan painooni, enklä taida päästäkkään vielä pitkään aikaan.

 

Tämä ei nyt kauheasti auta :lol: Himo on niin suuri. Salmiakkihimo oli ja meni, hampurilaisten ja makkaraperunoiden himo tuli jälleen takaisin. Jos en anna mieliteolle periksi, niin sitten näen niistä unta. Mulla vaan on niin kauhea nälkä koko ajan ja paha himo ei yhtään auta. Ennen raskautta sentään pystyin himojani kontrolloimaan mutta nyt ei auta edes tieto läskeistä synnytyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskaudessa aattelin, että täähän on loistavaa, mitään herkkuja (etenkään makeaa) ei tehnyt mieli. Muutenkin syömään pysty pienempiä annoksia kuin ennen... Nyt on sitten viimesen viikon aikana ruokahalut palannu tuplana takasin! Löydän itseni yhä useemmin keittiöstä miettimästä mitähän sitä seuraavaks söis?!? :blink: Makeat ja suolaset uppoo ihan yhtä hyvin... :unsure: Yksittäisiä himoja en ole, vielä, huomannut...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ma olen huomannut, etta olen alkanut syoda "oikeaa ruokaa" isompia annoksia kuin ennen. Ennen raskautta himot kohdistui lahinna makseiin asioihin, nyt kiinnostaa paljon enemman vaikkapa makaroonilaatikko...

 

Mulla on ihan sama jo nyt alkuraskaudessa ja pelottaa jo nyt, miten paljon painoa kertyykään vielä, jos tää jatkuu loppuun asti. Nälkä kun tulee, on PAKKO saada ruokaa, tai tulee älyttömän huono olo. Ja mun tekee mieli nimenomaan oikeeta ruokaa, ei mitään karkkeja tai sipsejä, joista ois henkisesti jotenkin helpompi pakottaa itsensä kieltäytymään. Viimeksi viime yönä heräsin käymään vessassa enkä meinannut saada enää unta, kun oli niin kova nälkä (en kylläkään noussut enää syömään)... ja söin kuitenkin hyvinkin riittävästi vielä illalla 8 aikaan.

Edited by chloe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavallaan ihanaa kun löytää kohtalotovereita :P

 

Musta tuntuu et mä voisin vaan syödä ja syödä koko ajan. Illat ja viikonloput on pahimpia. Aamulla ehkä pystyn tsemppaamaan ja litkimään vettä niin ettei pysty syömään mitään ku vessassa joutuu juokseen... Mut ehkäpä tuokin tapa ruokkii vaan sitä iltasyömistä.

Mulla tosiaan on mielitekoja lähinnä makeeseen. Helpolla voisin syödä kokonaisen suklaalevyn tai jäätelöö. Ihan peruskarkit ei niinkään maistu... Mut kyllä joktut tavalliset ruoatkin on hyviä.

 

Ja tuntuu et ei tarvii ku ajatella ruokaa niin kilot kohoaa. Mulla on vajaa 3 viikkoa laskettuun aikaan ja nyt on tullut semmonen 16 kiloa (alussa tosin tuli häiden jälkeen syötyä ihan omaksi iloksi ku häihin asti oli ollut tarkempi, aamupahoinvoinnistakaan en kärsinyt). Sf-mitta on ollut koko ajan meillä keskikäyrän alapuolella mut se ei kait kerro mistään... Vauvan kokoa ei ole vielä arvioitu, ehkä huomenna neuvolassa, toivottavasti eivät povaa isoo vauvaa. Se mua eniten pelottaa et tää jatkuva syöminen tekee vauvasta sokerivauvan ja sit se kärsii mun takia. Sillä perusteella yritänkin kieltäytyä herkuista, mut pakko niitä on joskus saada.

Ai niin ja turvotuksestakin kärsin. Jalat on ku michelin-ukolla :o:rolleyes:

 

Toivotaan että imetys ja vaunulenkkeilyt karistaa sit kilot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yks jolla on alkanut olla ihan järkyttävä nälkä koko ajan. Ennen raskautumistakin olin ylipainoinen, joten tämä tämänhetkinen 12 lisäkiloa tuntuu kyllä. Tosin turvotuskin on pamahtanut päälle tässä viikon sisällä, elättelen siis toivetta että osa tätä painoa olis nestettä joka häviäis suht. helposti (toiveajattelua, juu :)). Viime neuvolakäynnillä sain vähän toruja koska painonnousu oli lähes 900g / viikko.

 

Himo mulla on onneksi tällä hetkellä senkin verran terveelliseen suuhunpantavaan kun omenaan. Tosin kaikki tönkkösuolattu sekä salmiakki maistuisi myös, mikä ei oo hyvä kun perussairautena on jo ennen raskautta ollut korkea verenpain. Millähän ihmeellä tätä nälkää voisi pitää kurissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla järjetön nälkä oli joskus rv 25-30, silloin piti työpäivän aikana syödä leipää tms. ainakin kaksi kertaa lounaan lisäksi. Alkuraskaudessa söin, koska se piti pahoinvoinnin poissa - muuten ei nälkä ollut. Nyt loppuraskaudessa on koko ajan täysinäinen olo vaikka ei söisi juuri mitään, saa nähdä tuleeko vielä sellainen jatkuvan syömisen vaihe...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liityn anonyymeihin alkuraskauden ahmatteihin! ;)

Olen 8. viikolla ja tuntuu, että viimeiset 1,5 viikkoa olen ollut kuin ruokanarkkari.

Koko ajan on vain mielessä, että mitä syön seuraavaksi!

 

Viime viikko meni kuvotuksen vallassa, mutta silti nälkä iski puolentoista tunnin välein.

Edelleen en voi olla kuin kaksi tuntia syömättä tai tulee huono olo.

Nälkä on MAHTAVA. Olen varoittanut miestäni, että ei kannata kuhnia jääkaapin edessä, kun olen nälissäni, sillä hänelle voi käydä huonosti... :P

 

En ole uskaltanut käydä puntarilla. Onneksi parit vanhat housut vielä mahtuu.

Hyvä puoli on myöskin se, että mun tekee mieli vain terveellistä "kunnon kotiruokaa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön myös hirveästi, uusin ihastus on luumutomaatit(suomalaiset), joita voin syödä vaikka koko pakkauksen kerralla.

 

Tuntuu, että ajattelen 70% päivästä vain ruokaa, ja töissäkin vaan mietin että pääsispä tauolle ja syömään ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ruoka maittaa täälläkin, nyt rv 19+6. Mäkin vedän tomaatteja ihan jatkuvalla syötöllä! Olen ennen ollut kurkkuihminen, mutta nykyään sitä ei meille osteta. Pelkästään tomaatteja :P Kun ajattelee, että miten hyviltä talvitomaatit nyt mun suussa maistuu, niin kesätomaateista menisin varmaan ihan sekaisin :lol:

 

Muoks. Ja minä myös mietin hyvin usein, että milloin saan seuraavaksi ruokaa. Äskenkin lounaalla jo pohdin, että ostaisinko jonkun sämpylän iltapäiväkahviksella, vai riittääkö eväänä oleva appelsiini..

Edited by Mansikka82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0