Guest mies, kolmen tytön isä

Kirkkoonkuuluminen, usko ja lapsen päätäntävalta

520 posts in this topic

Missä menee raja mitä joululauluja voi laulaa? Voiko pitää mitään toivelaulujuttuja, täytyykö sitten joidenkin laulujen kohdalla sanoa, että ei käy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en tykkäisi, jos mun lapsi pistettäisiin laulamaan uskonnollisia lauluja. Jos se niitä itsekseen hoilottais pihalla, niin hieno homma, mutta ei opettaja-johtoisesti. Uskonnollisen laulun tunnistaa vaikkapa siitä, että siinä mainitaan raamatun hahmoja tai asioita. Tontut ja joulupukit ovat ok, sillä niitä ei ole tarkoitus ottaa totena. Enkeli-laulut jättäisin pois ellei kyse sitten ole jostain lumienkelistä yms.

 

Sen "ei käy" voi sanoa nätisti. Uskonnolliset asiat kuuluu uskonnontunnille yms. Ei synttäreilläkään lauleta hautajaislauluja tjms.  (huono esimerkki, mutten keksi nyt parempaa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä meidän lapset varmaan pitää tonttuja ja joulupukkia ihan yhtä totena kuin Jeesusta ja enkeleitäkin, joulupukkia varmaan todempanakin, kun sen voi nähdä. Ei ne varmaan ymmärtäisi, millä perusteella jotkut laulut on sopimattomia, mutta ei se tietty estä niiden kieltämistä. Minusta olisi kyllä harmi sanoa niille, ettei joku noista ole totta, mutta ymmärrän että monet on eri mieltä tästä lasten "huiputtamisesta".

 

En epäillytkään että esim. Enkeli taivaan tai Heinillä härkien olisi ok, mutta entä vaikka Kolme yötä jouluun on ja Kilisee, kilisee kulkunen, joissa on vain pienet viittaukset seimestä ja kirkonkelloista? Entä Kello löi jo viisi, käykö se historiasta kertovana, vaikka kertoo kirkkomatkasta? Entä Joulupuu on rakennettu, jos siitä laulaa vain kaksi ensimmäistä säkeistöä, häiritseekö se, että se kuitenkin on uskonnollinen laulu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni laulamista ei kannata tältä maailmankatsomuskannalta niin kovin vakavasti ottaa. Koulussa lauletut laulut ovat lähtökohtaisesti ihan eri asia kuin virret (jotka voi käsittää lauletuiksi rukouksiksi). Etenkin joululauluille on ominaista tietty kepeys, jonka yleensä lapsikin tajuaa. Jos ja kun niistä kumpuaa ihmetteleviä kysymyksiä, niin niistä keskustellen voi jopa oppia toisten ihmisten kulttuureista ja ajatusmaailmoista. Se on mielestäni täysin eri asia kuin varsinainen opetustilanne, jossa opettaja kertoo tosiasioina tietyn maailmankatsomuksen näkemyksiä, tai jumalanpalvelus / virrenveisuu. Toki olisi suotavaa että laulettaisiin monipuolisesti erilaisista kulttuureista ja maailmankatsomuksista kumpuavia lauluja, eikä pidättäydyttäisi vain yhdessä yksipuolisessa maailmankatsomuksessa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisään vielä, että toki etenkin uskonnollisten joululaulujen kepeys voi joissakin tapauksessa olla vähän subjektiivinen käsite... Tarkoitin enemmänkin, että tuskin on tarvetta mitään listaa tms. soveltuvista/ei-soveltuvista lauluista tehdä  :)

 

Minusta tärkeämpää olisi kokonaisvaltainen näkökulmamuutos, eli että joulu ei ole pelkästään kristittyjen juhla, ja ottaa se huomioon mm. lauluvalinnoissakin. Eli sillä meiningillä, että jokaiselle jotakin ja yhdessä oppimaan toistemme ajatuksista  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

amellaa komppaan. Joululauluja ei kannata mun mielestä ottaa niin vakavasti ja ainakin meidän joulussa on tontut ja enkelit iloisesti sekaisin. Näin oon kuullut myös monessa ei-kristityssäkin perheessä olevan. Ja jos etsii kauniita, rauhallisia joululauluja ilman kristillistä sanomaa niin ei kyllä montaa jää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä :) Mun puolesta joulujuhlassa voi laulaa mitä vaan joululauluja, itse ainakin tykkään niistä kaikista :lipsrsealed:

 

Ainoa juttu, mitä itse vierastan, on se että (ainakin meidän koulun joulujuhlissa) Enkeli taivaan -laulussa (vai onko se virsi?) kaikkien piti nousta seisomaan viimeistä säkeistöä laulettaessa. Eli siinä "Nyt Jumalalle kunnia" -kohdassa.

Tai no piti ja piti, ei siitä varmaan jälki-istuntoa olisi saanut vaikkei olisi seisomaan noussut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkeli taivaan on virsi. Meillä ei ole sitä koskaan koulun joulujuhlissa taidettu laulaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja jos etsii kauniita, rauhallisia joululauluja ilman kristillistä sanomaa niin ei kyllä montaa jää.

 

Sitä varten musta englanninkieliset joululaulut on ihan parhaita. :D Suomessa kaikki joululaulut on just "rauhallisia" ja "kauniita". Haastoin 5 vuotta sitten miehen keksimään 10 suomalaista (käännetyt ei kelpaa) iloista, duurivoittoista joululaulua. Saldo on nyt jossain 4-5 kohdalla. 

 

Olkoot kuinka "kauniita" hyvänsä, jos laulu on uskonnollinen tai virsi, niin se kuuluu vain uskonnollisiin tapahtumiin.

 

Tämä on todella pahasti ot, mutta tuli tänään juttua yli 20v sisarukseni kanssa taivaasta ja helvetistä. Sisarukseni, joka on kastettu, käynyt seurakunnan kerhot ja riparin ja muutenkin saanut perususkonnollisen kasvatuksen, oli ihan yllättynyt, että ne kuuluu kristinuskoon. Hänelle oli myös yllätys, että joku voi ajatella minun ateistina joutuvan helvettiin. Tuli mieleen, että ehkä kristinuskollekin olisi ihan hyvä, että tehtäisiin pientä hajurakoa uskonnollisten ja ei-uskonnollisten juttujen välille? Ehkä sitten väki ei eroais jonkun tv-ohjelman takia kirkosta? Tai sitten mä olen ymmärtänyt koko uskonto-kuvion ihan väärin. :D

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Olkoot kuinka "kauniita" hyvänsä, jos laulu on uskonnollinen tai virsi, niin se kuuluu vain uskonnollisiin tapahtumiin.

 

Ja sitähän joulu ei missään määrin ole... 

 

Taivaasta ja helvetistä. En koe, että olis jotenkin superihmeellistä että siskosi ei tiedä, että jotkut kristityt ajattelee ateistien = vääräuskoisten joutuvan helvettiin. Se kun ei kuulu mun nähdäkseni perusluterilaiseen ajattelutapaan, ei ainakaan liberaalimpaan, vaan enemmän (vanhoillis)lestadiolaisten ja helluntalaisten puolelle. Ortodokseista en tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kasma: Te ette taida miehen kanssa tuntea kovin laajasti suomalaisia joululauluja? Kyllähän esim. Hannikainen-Merikanto-Kokkonen akselilta löytyy iloisia ja duurivoittoisia biisejä. Entä kansanlaulut, eiköhän jo tiernapojissa on vaadittu 10.

 

Ida-Mari: Vanhoillislestadiolaisten mielestä myös perus-evlutit joutuu helvettiin, ei pelkästään ateistit ja pakanat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joulu ei ole pelkästään ktistittyjen juhla ja on loukkaavaa kun yritätte omia sitä tyyliin "no mutta jouluhan on kristillinen tilaisuus joten ihan okei että kaikki joutuu silloin laulamaan meidän lauluja". Muistaakseni ei ole eka kerta kun asia tässä ketjussa tulee esiin, mutta ei taida mennä jakeluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei tässä nyt taas ollut ihan tuosta kyse. Jos puhutaan joululauluista, mun mielestä niitä ei kannata ottaa liian vakavasti. Mä en halua opettaa lapselle että joulupukki tuo lahjat ja tontut kurkkii ikkunoista, mutta en rupea valkkaamaan joululauluja silti sillä perusteella, että esim. Joulupukki matkaan jo käy on täysin kielletty tässä talossa ja Soihdut sammuukin on vähän epäilyttävä ja Joulupukki nyt ei varsinkaan passaa. Ne on lauluja ja ihan sama niille. Saatan minä kuunnella sellaistakin laulua, jossa lauletaan että yhyy kun jätit mut taas ja elämä on paskaa ja mä en pärjää ilman sua, vaikka parisuhde on täysin kunnossa. En tiiä oliko huono esimerkki, mutta tuli ekana mieleen. Ja olen siis jutellut myös ateistien/uskonnottomien kanssa ja ovat olleet täysin samaa mieltä, että tää nyt ei ole vain yhden omaa napaansa ajattelevan kristityn ajatus.

 

Joulu ei ole vain kristittyjen juhla eikä sitä kukaan ole yrittänyt omia. Joulu silti on kristittyjen suurin juhla eikä sitä voi eikä tarvitse kitkeä pois kaikesta julkisesta toiminnasta. Kyllähän radiossakin soi sekaisin kaikki mahdolliset biisit Winter Wonderlandista Heinillä härkien kaukaloon. Naapurikylän koulu piti joulukirkon tuossa muutama päivä takaperin. Kukaan ei valittanut, muutama oppilas jäi koululle yhden opettajan kanssa askartelemaan joulukortteja. Partioleirillä kävi joulupukki ja lapset saivat olla leirin päätteeksi kirkossa tonttulakit päässä. Ei se ole niin vakavaa :)

 

Pahoittelen, jos jonkun mielen onnistuin silti pahoittamaan. Ei ollut tarkoitus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Taivaasta ja helvetistä. En koe, että olis jotenkin superihmeellistä että siskosi ei tiedä, että jotkut kristityt ajattelee ateistien = vääräuskoisten joutuvan helvettiin. Se kun ei kuulu mun nähdäkseni perusluterilaiseen ajattelutapaan, ei ainakaan liberaalimpaan, vaan enemmän (vanhoillis)lestadiolaisten ja helluntalaisten puolelle. Ortodokseista en tiedä.

 

Ok, mä olen sitten pyörinyt vanhoollisemmassa porukassa tajuamatta asiaa. Mutta kyllä yliopisto-opiskelijan olisi jossain vaiheessa kuulunut kuulla asiasta, vaikka se ei hänen omaan uskonsuuntaansa kuuluisikaan.

 

Kasma: Te ette taida miehen kanssa tuntea kovin laajasti suomalaisia joululauluja? Kyllähän esim. Hannikainen-Merikanto-Kokkonen akselilta löytyy iloisia ja duurivoittoisia biisejä. Entä kansanlaulut, eiköhän jo tiernapojissa on vaadittu 10.

 

?? Tiernapojat ei musta ole yhtään iloinen laulu. Siinähän ollaan murharetkellä!  Ja tietty ateisti-perheenä me preferoidaan ei-uskonnollisia eli toi olisi siksikin nou-nou. Mutta nämä ovat makuasioita. Halusin vain osoittaa, että miellyttävä joululaulu on kovasti subjektiivinen asia ja kaikki ei tykkää joululauluista juur ollenkaan. 

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites
 Mä en halua opettaa lapselle että joulupukki tuo lahjat ja tontut kurkkii ikkunoista, mutta en rupea valkkaamaan joululauluja silti sillä perusteella, että esim. Joulupukki matkaan jo käy on täysin kielletty tässä talossa

 

En minäkään. Meillä jo alle 2v tietää, että äiti paketoi lahjoja. Tontut on "leluja" siinä missä pehmolelut tai teletapitkin. Itse näen eron siinä, että harva tosissaan yrittää selittää lapsille, että tämä on nyt ihan aikuisten oikesti totta. Enemmän se on yhteistä leikkiä. Samalla tavalla kuin jos lapsi tuo mulle lelumukin, niin mä olen leikissä mukana ja juon siitä. 

 

Ero joululauluihin on siinä, että jos opettaisin lapselle, että ne on leikkiä, niin tekisin mielestäni väärin uskovaisia kohtaan loukkaamalla heidän vakaumustaan. Mulle itselleni se olisi helppoa. Tekisin vain jumalasta ja jeesuksesta isoja leikkejä, joita leikkii puolimaailmaa jostain käsittämättömästä syystä. Vielä kamalampaa olisi jos antaisin hänelle jonkun syyn ko. leikkiin (esim. tyhmyys?). Mutta näin en siis tee. Musta siitä on liian lyhyt loikka rasismiin. Ehkä kuitenkin pitäisi kun niin moni uskonnollinen tuntuu välillä ehdottavan sitä. :girl_mad:edit. ja en nyt yhdistä "ihan sama mitä lauletaan"-asennetta rasismiin vaan sitä, että jotkut  ihmisryhmät leimataisiin negatiivisesti ideologisin tai kansallisin perustein.

 

Joulu ei ole vain kristittyjen juhla eikä sitä kukaan ole yrittänyt omia. Joulu silti on kristittyjen suurin juhla eikä sitä voi eikä tarvitse kitkeä pois kaikesta julkisesta toiminnasta.

 

Ei kaikesta julkisesta toiminnasta, mutta kouluista ja päiväkodeista niin ettei ateistiperheiden lasten tarvi kärsiä tilanteesta, kokea syrjintää tai erilaiseksi (=vialliseksi) leimaamista. Joulua saa musta juhlia uskonnontunneilla vaikka koko vuoden, mutta musiikin tunnilla ei tarvi laulaa "heinillä härkien kaukalon" yms. uskonnollista.

 

Jos opettaja ei tykkää joulupukista, niin valitkoon sellaisia talvisia lauluja, joissa niitä ei ole. Se on hänen valintansa. Itse vaihdan radiokanavaa, jos siellä on uskonnollisia lauluja. Se on mun valinta. :)

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kotona itse asiassa kuunnellaan myös kristillistä alkuperää olevia joululauluja, koska mä pidän niistä - pidän siis nimenomaan suomalaisista rauhallisista joululauluista, ja melkein kaikki niistä on kristillisiä. Minun puolesta koulun joulujuhlassa voi myös laulaa Enkeli taivaan ja kevätjuhlassa Suvivirren, kunhan niitä ei tehdä "uskonnollisessa hengessä" (tosin jos läsnä on ihmisiä, joista se on kurjaa, niin sitten ehkä mieluummin ei, tai käytetään Suvivirrestä sitä versiota josta jumalaviittaukset on poistettu). Se mikä musta on loukkaavaa on se, että tätä tapaa perustellaan sillä, että jouluhan on nimenomaan kristillinen juhla, joten tottakai siihen kuuluu kristilliset laulut. Näin ei ole. Joulu on kristillinenkin juhla, ja joillain kuuluu, joillain ei. Just tommoset heitot, että "ja jouluko sitten muka ei ole kristillinen tilaisuus" on ikäviä, koska sanoja ei yleensä edes tajua, että sanoo jotain mikä ikään kuin tunkeutuu muidenkin joulunviettoa määrittelemään. Sitten joko pitää niellä se (ei kivaa) tai huomauttaa siitä (niuhoa, kun toinen ei tarkoittanut pahaa).

 

Samoin kuin Kasma, musta on eroa joulutontulla ja Jumalalla tässä suhteessa just siksi, että ei varmaan kukaan yli kymmenenvuotias tosissaan enää Suomessa usko joulutonttuun, kun taas Jumalaan uskoo monikin. Omasta puolestani aion kyllä selittää jouluun liittyvät Jeesus-tarinat aikanaan nimenomaan tarinoina, mutta pitää sen kanssa eri tavalla hienotunteinen olla kuin tonttujen kuittaamisessa satujuttuina. Luullakseni uskonnollisissa perheissä tämä ero tehdään vielä selvemmin, joten on kummaa, että nimenomaan uskovat vetoavat siihen, että onhan meillä joulutonttu, miksei teillä voi olla jumalaa. En tiedä kumpaa kohtaan se on kummallisempaa, toisia uskovia joiden jumala rinnastetaan joulutonttuun, vai ateistia jonka oletetaan suhtautuvan joulutonttuun samalla vakavuudella kuin uskovan Jumalaan. ;)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä heräsin tän otsikon kysymykseen ensimmäistä kertaa kunnolla tällä viikolla.

 

Minun 5-vuotiaani ei ole kastettu, sillä olemme isän kanssa eri uskontokuntaa ja haluan jotenkin "suurmaailmallisesti" miettiä asiaa niin, että lapsi saa itse tehdä omat ratkaisunsa vanhempana. Itse kuulun kirkkoon, enkä oikein tiedä, mihin uskoa, vai uskoako mihinkään.

 

No, anyway.. vein lapsen päiväkotiin, jossa isojen ryhmä oli tuntia aikaisemmin lähtenyt kirkkoon. Eli tytön piti mennä pienien kanssa pihalle. Yhtäkkiä lapsi alkaa nyyhkyttää minun rintaani vasten, että: "äiti, minäkin haluan kirkkoon.. minäkin haluan katsomaan sitä Jeesus-lasta". Ja sitä itkua vaan jatkui ja jatkui ja huomasin, miten se pieni ihminen oli niiin surullinen, kun ei ollut päässyt mukaan. Lupasin sitten, että me voidaan mennä sinne kirkkoon joku toinen päivä ihan perheen kesken. Toisen kasvot kirkaistuivat täysin ja lapsi kysyi heleästi: "voidaanko äiti?!".. Juu, kyllä voidaan. Problem solved.

 

No, tässäpä siis heräsi sitten kysymys, että kasvattaako päiväkoti kristillisesti lastani? Kristilllistä kasvatusta nimittäin kotoota ei kyllä juurikaan tule. Ja onko se oikein? Koska en itse ole uskovainen enkä ateisti, niin tämä ei oikeastaan hetkauta ihan suoraan sanottuna oikeen mihinkään suuntaan :D Ja sitä paitsi lapset ei oikeasti ole tyhmiä. Kyllä meidän 5-vuotias kysyy kotona ainakin aivan koko ajan kysymyksiä, kuten: "kuka se Jumala oikein on" ja "kuka se Jeesus-lapsi on". Silloin itse olen vastannut, että:"Jumala on se, joka on monien ihmisten mielestä luonut tämän maailman ja nämä ihmiset ja se on kaikkien ihmisten isä niiden mielestä". Eli sitä omaa ajattelumallia voi kyllä aivan hyvin siltikin "ruokkia" sille lapselle.

 

Mä koin tuon kirkkoon halauamisen vähän samanlaisena kuin että lapsi olisi halunnut mennä katsomaan Korvatunturille joulupukkia. Eli mulla ei kyllä nouse oikeen mitenkään karvat pystyyn vaikka päiväkodissa käydäänkin kirkossa ja lauletaan joululauluja. Koulussa aion laittaa lapsen myös uskonnontunneille. Isältään hän saa vielä toisen uskonnon tiedot ja tavat "kaupanpäällisenä" (Islam.. emme ole enää yhdessä). Mä nään tämän vain positiivisena asiana :)

 

Nyt meille on tulossa ensimmäinen yhteinen lapsi nykyisen kanssa. Kuulumme molemmat kirkkoon, mutta mies on kyllä täysin ateisti. En tiedä vielä yhtään, miten käy kasteen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä henkkoht koen vaivaannuttavina kovin hengelliset joululaulut. Esim. Enkeli taivaan tai Nyt sytytämme kynttilän aiheuttaa jonkunlaista "olisinpa jossain muualla" tunnetta. Toisaalta mua itseäni ei haittaa kaikki pienet viittaukset kristillisyyteen. Jotkut laulut vaan on semmoisia ja kuuluvat silti kuuntelulistalleni. Kai siinä jotenkin se määrä vaikuttaa. Ja tapa esittää asia. Esim. mainitut Kello löi jo viisi tai Kolme yötä jouluun on ei ole mun mielessä mitenkään kristillisiä. Mutta ymmärrän myös, miksi joku voi nekin kokea vaivaannuttavina ja toivoisin, että sen voisivat noistakin lauluista pitävät ymmärtää ja hyväksyä. Ei sitä vaivaantuneisuutta pitäisi ainakaan kouluissa tai muissa julkisissa palveluissa edistää.

 

Mä en myöskään JAW:n (ja varmasti monen muun) tapaan pidä yhtään siitä, kun sanotaan joulun olevan lähinnä kristillinen juhla tai kun viitataan "alkuperäiseen merkitykseen". Ymmärrän hyvin, että joillekin se sitä on, mulle ei. On jokseenkin loukkaavaa, kun mun "uskoa" vähätellään väittämällä, että multa jotenkin jää se "pääasia" huomioimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun oli pakko googlettaa kello löi jo viisi -laulun sanat. Siinä ei mainita mitään raamatun henkilöä tai tapahtumaa. Ainoastaan se, että ihmiset ovat menossa kirkkoon. Kun kirkko voi tarkoittaa myös kirkonkylää (mennä kirkolle), niin en tota pitäisi kovin uskonnollisena. Ennemmin tuo voisi olla sitä kuuluisaa suomalaista kansanperintöä?

 

Joulukirkkoon

Sävel R. Raala, sanat Immi Hellén.

Yks, kaks, kol, nel, viis!
Kello löi jo viisi, lapset herätkää!
Juhani ja Liisi, muuten matka jää!

Tässä vesimalja, silmät huuhtokaa.
Lämmin karhuntalja reessä odottaa.

Vasta ruunan reessä silmät aukeaa —
siin on silmäin eessä synkkä metsämaa.

Aisakello helkkää, loistaa tähdet, kuu.
Riemua on pelkkää, hymyyn käypi suu.

Tuossa mökin Miina kulkee kirkolle.
Taavetti ja Tiina, nouskaa kannoille!

Mäen rinteen alla talo törröttää,
joka ikkunalla kaksi kynttilää.

Ruuna, virsta vielä tepsuttele pois!
Tällä kirkkotiellä aina olla vois!

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Musta tuo on suora kertomus joulukirkkoon menosta, koska ainakaan mun tietämys ei ulotu niin pitkälle, että muina talviaamuina olisi pitänyt kukonlaulun aikaan herätä ja lähteä liikenteeseen.

 

Minä laulelen sujuvasti monet joululaulut ja esimerkiksi Heinillä härkien kaukalon on mun mielestä yksi kauneimmista kristillisestä sanomasta huolimatta. Eniten mua ehkä tökkiikin nämä "arkisemmat" joululaulut, joihin on ympätty Jeesusta ja Jumalaa mukaan. Yksi esimerkki tällaisesta laulusta on Joulupuu on rakennettu, jossa ensimmäisissä säkeistöissä ei ole halaistua sanaa kristillisyydestä ja sitten myöhemmin joku neropatti on päättänyt lisätä lauluun muutaman kristillisen säkeistön lisää. Miksi? Tuoko se jotain lisäarvoa kappaleelle? Tai joululle?

 

Lisäksi mua kismittää joulunvietossa aina se, että kun nykyisellään se on tätä ylenmääräistä lahjomista ja markkinataivaan palvomista, niin aina joku kunnon kristitty muistaa muistuttaa "joulun oikeasta sanomasta" ja sieltä tulee sitten sitä Jumalan poika syntyi -tarinaa. Sehän on vain yksi versio, ei ainoa oikea.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Musta tuo on suora kertomus joulukirkkoon menosta

 

Niin on. Mutta koska se on kertomus siitä millaista elämä oli ennen ja siinä ei ole mitään uskonnollista elementtiä, niin toi on musta ihan validi esimerkki kulttuuriperinnön säilyttämisestä. Eihän tarkoituksena ole muuttaa sitä, että ennen kirkko oli suomessa tärkeä asia (ja osa valtionhallintoa?). Muuten olen sitten täysin erimieltä sen nykyisen ministeriön kanssa, joka kulttuuriperintöön vedoten sallii koulussa esim. Jeesus seimessä-näytelmät jouluisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mitään suoranaisesti uskonnollista siinä ei tosiaan ole, vaan lähinnä kertomus siitä joulukirkkoon menosta. Itse tykkään tuosta laulusta ja se on mielestäni tunnelmallinen, mutta jos halutaan irrottaa joululaulut kokonaan uskonnosta, niin tuo laulu ei sitä tee.

 

Mulla on välillä vähän vaikeaa kyllä noitten joululaulujen kanssa, koska ensisijaisesti mulle kappaleessa on tärkeää melodia. Sitten, jos sisältö onkin kovin kristillinen tai Jumalaa ylistävä, niin mun on vaikeaa enää pitää laulusta niin paljon, vaikka melodia ja laulun tunnelma muuten saisikin kylmät väreet aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now