Taateli

Puuhaa ja käsitöitä raskausaikana

161 posts in this topic

Heips!

 

Ajattelin laittaa tälläisen ketjun pystyyn, kun vastaavaa en suoraan foorumilta löytänyt. Eli kaikenlaisia vinkkejä ja linkkejä itsetehdyille lastentarvikkeille, -vaatteille sun muille voipi laittaa tähän ketjuun. Ja keskustelua aiheesta; mitä teet itse vauvaa varten ja mitä ostat valmiina?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja aloitan itse;

 

olen neulonut ennenkin vauvoille kaikenlaisia neuloksia, joten niitä varmaan tulee muutama tehtyä myös omaan käyttöön (välipukuja, töppösiä, tumppuja, ehkäpä kestovaippoja jos niistä innostun...). Myös vauvansängyn vuodevaatteet ja lakanat olisi tarkoitus ommella itse. Kuten myös tarvittavat "rätit ja harsot". Vaatteiden ompelun sitten jätän suosiolla taitavammille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi kiva kun aloitit tällaisen ketjun! :) Olen kaivannut jotain tällaista enkä ollut varma, oliko vauva.infon kätköissä jo joku ketju olemassa. Haulla en ainakaan löytänyt.

 

Tässä on linkki Huvitutin sivuille, missä on ohje imetystyynyyn: Ompele oma imetystyyny.

 

Olis kiva nähdä myös kuvia kaikesta, mitä olette saaneet aikaiseksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsiperheen koti & talous-osastolla on tee-se-itse mamat :) Kyllä tämä aihe tännekin mielestäni sopisi, aihe kiinnostaa kovasti ja olin ehtinyt koko ketjun olemassaolon unohtaa kun se on tuolla jossakin...

 

Niinjoo, meinaan myös mahdollisimman paljon itse tehdä ja ommella, neulomisen jätän mielelläni äidilleni :) Ostettiin matkalla sellaisia irtokirjaimia millä voi paitaan painaa tekstejä, ja muutkin kankaanpainovälineet löytyy, puklurätteihinkin meinaan jotakin kuviota tehdä :P Olen huovuttanut vauvalle peiton, ja siihen pitäisi vielä pistellä kuvioita :D Ja suunnitelmissa on tehdä yksinkertaisia, värikkäitä huopaleluja vauvalle, jossa olisi jotakin raksuvaa tai helisevää sisällä, ilman mitään irtoilevia osia.

 

Työt loppuu marraskuussa joten mulla on aikaa puuhailla (toivottavasti) :)

Edited by Tuittunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ompelin esikoiselle parit pussi- ja aluslakanat itse sekä ns. pinniksenpienneyspotkylän. Myöhemmin ompelin itse unipussin ja vähän aika sitten ompelin toisen samanlaisen, tosin ohuemman. Neulominen ei ole mun juttu, joten äitini ompeli vauvalle villaisen talvipussin, sellaisen jossa on hihat ja huppu mutta jalat on pussissa. Sisälle laittoi vielä fleecevuorin. Olit todella kätevä talvivauvalla, kun pikkuisen pystyi tökkäämään sinne ilman välikerrosta. Tarkeni hyvin vaikka päällä oli vain body, puolipotkarit, ohut kypärämyssy sekä aitiyspakkauksen tumput ja töppöset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lapsiperheen koti & talous-osastolla on tee-se-itse mamat :)

No mä ajattelin, että jossain olin sen ketjun täällä nähnyt! :) Mietin vaan, kannattaako laittaa kuitenkaan pystyyn kahta samanlaista ketjua...? Vaikka Odotus-otsikon alle saa kyllä niin paljon asioita mahtumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon väkertäny pikkuselle tähän mennessä muutaman äitiyspakkaukseen sopivan aluslakanan, joista saa myöhemmin yhdistämällä pinnislakanoita. Pinnikseen tein reunapehmusteen, mutta koska sänkyä ei vielä oo, kiinnitysnauhat puuttuu myös. Saatan innostua vielä tekeen sänkyyn verhonkin, jos tulee se verhoteline ostettua. Kantoliinan sai 15 eurolla kun teki itse, harsotkin tuli valmiiks ommeltuja halvemmiks. Kestot on vasta prototyyppivaiheessa, yks siis valmiina. Liivinsuojia saakin sit näppärästi noiden kestotarpeiden lopputilkuista.

 

Eli on tullu väkästeltyä vähän kaikkee, äp-laatikon suojus on melkein valmis, mä vaan inhoon röyhelön poimuttamista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkistä tuon olemassa olevan ketjun suhteen. Näytin itsekkin sinne joskus kirjoittaneen, olin vaan kokonaan sen unohtanut... :rolleyes: Nyt otan puikot kouraan ja tekaisen vauvan lapaset illan ratoksi... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös käsityöihmisiä ja vaikka mulla on raskaus ihan alkuvaiheessa vasta, olen silti tehnyt jo jotakin (jo ennen plussatestiäkin). Tein pienen tyynyn johon laitoin monta lappua (siis niitä vaatteiten niskalenkkejä yms), koska näin nettikaupoissa sellaisia vilttejä, ja luin jostain, että vauvat tykkää sellaisia näprätä. Tein myös kaksi kankaista pehmeää palloa. Nämä kaikki mieheni vanhoista paidoista :) Plussatestin tehtyäni neuloin pienet tossut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aivan loistava idea nuo pesulaput leikkipeitossa tai tyynyssä! Just manailin kun varsinkin H&M:n vauvanvaatteissa on ihan hermeettisen kokoset noi laput, mutta nehän voi käyttää noin. *painelee heti tilkkukaappiin etsimään peittoaineita*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumpaan ketjuun jatketaan, vai pidetäänkö molemmat? :) Toisaalta tää on kiva täällä kun sattuu silmään paljon paremmin, olisi mukava saada ideoita ja inspiraatiota tarvikkeiden yms. tekemiseen jo nyt odotusaikana.

 

Mutta toisaalta tämä on hyvä siellä koti&talous osastolla ja yhtenä kappaleena, ettei tulisi päällekkäisyyksiä... vai olisiko tämä ketju ihan vaan vauvan ensimmäisiä kuukausia (ja vauvan saapumiseen varautumista) ajatellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää vois pätee lähinnä tällasena "valmistautumis" -ketjuna, mitä on tullu väkäiltyä ennen vauvan tuloo esimerkiks. Jos ei kuulosta liian hankalalta jaolta, talousketjuunhan voi kirjottaa kaikista mahdollisista käsitöistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kanssa tää on tosiaan ihan hyvä tälläkin puolella!

Voisinpa kokeillakin tässä joku päivä yrittää tota kuvien laittamista. Jos nyt noita mun tekeleitä kehtaa näyttää.. Mutta kai se täytyy kun haluaa muitten kuvia kattella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tähän mennessä neulonut vauvalle peiton, myssyn, tumput, tossut... Nyt on työn alla housut. Suunnitelmissa on vielä äitiysloman koittaessa tehdä imuja kestovaippoihin, lakanoita pinnikseen, lelulaatikko kirjahyllyyn ja villahousuja vaippakuoriksi.

 

Mietinnässä on myös semmoinen harsokatos pinnikseen, mut sen kiinnitys onkin jo hankalampi homma. Näen sieluni silmillä sellaisen "vanhan ajan sängyn" katoksen, vähän semmoinen hyttyssuoja-tyyppinen. Mut en tosiaan tiedä miten sen sais sillälailla, ettei se ole pahasti tiellä. Pinniksen ympärillä ei meinaan ole paljoa tilaa...

 

Ja sitten vielä vois ommella pussin kestovaipoille, matkakäyttöön. Siis märille vaipoille.

 

Ja mitä sitä nyt vielä keksiikään... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaahan millä ohjeilla olette ommelleet kestovaippoja? Minä haluaisin ommella osan itse, mutta olisi kiva käyttää hyväksi todettuja ohjeita ja kaavoja. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olikohan kestovaippaketjussa kun joku kehui kovasti Suuri käsityö -lehden 1/08 numerossa ollutta kestovaipan ohjetta. Itse tilasin kaavat Dream Nappy -vaippoihin, kun ihastelin niitä siellä sivuilla ja ajattelin, että olisivat hyviä kun ovat päässeet ihan Citymarkettiinkin myyntiin Luxus Muumi -nimellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helppoja ohjeita ja vinkkejä poropeukalolle joka niiiin mielellään neulois, virkkais tulevalle rakkaus-pakkaukselle esim. tumput, pientäkin pienemmät sukat, torkkupeiton... kaikkee tämmöstä pientä ja helppoa. :lol: Linkki vinkkejä tms.?!?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeilin tehdä yhden vaipan juuri Suuren käsityölehden ohjeella (tein sen pienimmän koon mukaan), mut siitä tuli mun mielestä jotenkin tosi iso ja löysä. Eli ainakin pitäis ottaa tosi napakkaa kuminauhaa (mulla oli ohjeen mukaan Framilonia) joustokohtiin, kun tuntu et se on yksinkertasesti hirmu lötkö. No, ehkä harjotuksen puutetta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin kestovaippatarvikeostoksilla (huh, mikä sana! :P) Unikissassa Tampereella ja siellä myyjä suositteli Framilonin tilalle alusvaatekuminauhaa, siis sellaista, mitä on tyttöjen pikkareissa. Valkoista, toinen reuna suora ja toisessa "lenkkejä". Vaikea kuvailla... Mutta että Framilon ei ehkä olisi se kaikkein paras vaihtoehto kuitenkaan. Se veti ainakin mulla hienosti ryppyyn kaiken muun paitsi paksun froteen, josta tein ekan prototyypin. Ja kuminauha kannattaa kiinnittää suoran ompeleen sijaan kolmipistesiksakilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja suunnitelmissa on tehdä yksinkertaisia, värikkäitä huopaleluja vauvalle, jossa olisi jotakin raksuvaa tai helisevää sisällä, ilman mitään irtoilevia osia.

 

Tuli tuosta mieleeni, että huopa nukkaantuu tosi nopeasti käytössä. Ja huovasta voi irrota nöyhtää vauvan suuhun. Ala-asteella olen tehnyt oppilaitten kanssa huopaleluja ja oma malli-kissani on yhden lukuvuoden jälkeen jo ihan nyppyinen... Sen perusteella en suosittelisi huopaa vauvan lelujen materiaaliksi.

 

Itse olen ajatellut ommella reunapehmusteet äitiyslaatikkoon, jota aion käyttää ensisänkynä. Myös pinnikseen teen reunapehmusteet ja yhteen pussilakanaankin on jo kangas ostettuna. Pienet tossut ja yhdet pikkuruiset villasukat olen jo tehnyt. Sellainen "pesulappu-rätti olisi myös tarkoitus tehdä. Käsityölehdistä jemmasin ohjeita helppoihin neuleisiin ja fleece-vaatteisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitetaan nyt sitten kuvia, kun itse niiden perään huutelin. :)

Tällaiset kotiutumishaalarit ompelin fleecestä masukaksikolle:

 

IMG_6246.jpgIMG_6243.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihanat! Näin noi toisessakin ketjussa, mut en tajunnu että oot itse tehnyt. :o Tosi hienot! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wautsiwau Tiitiäinen. Upeat! Jotkut ne vaan osaa... itsehän en edes tiedä miksi luin tätä ketjua... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wautsiwau Tiitiäinen. Upeat! Jotkut ne vaan osaa... itsehän en edes tiedä miksi luin tätä ketjua... :rolleyes:

 

Voin lainata tätä kommenttia kyllä sanasta sanaan. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now