Tiitiäinen

Tyhmät kysymykset ristiäisistä.

172 posts in this topic

En oikein tiennyt, minkä otsikon alle olisin kysymykseni laittanut, niin ajattelin aloittaa tällaisen ketjun. :rolleyes: Jos jollakulla muullakin olisi tarvetta paikalle, jossa saa kysyä mitä mieleen juolahtaa.

 

Tuli mieleeni, että voikohan ristiäisissä pyytää kummien lisäksi omia sisaruksia siunaamaan lasta?

 

Meillä kummeiksi pyydetään kavereita, mutta haluaisin kuitenkin korostaa sisarustemme merkitystä lasten elämässä ja ottaa heidät huomioon kaavassakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaa tietoa mulla ei ole, mutta uskoisin että voi! Kaavassahan on niitä vaihtoehtoja, että jos lapsen sisarukset/isovanhemmat jne. haluavat lukea rukouksen, varmasti voi vaihtaa tai ottaa mukaan muitakin lapsen läheisiä. Esim. meillä yksi vauvan serkku luki sen sisaruksen rukouksen, vaihtaen vain 'veli' sanan 'serkuksi' eli 'huolehdi tästä serkusta ja auta meitä olemaan läheisiä' vai miten se meni. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi pyytää, asiasta kannattaa tietysti sopia papin kanssa, mutta periaatteessa on kai mahdollsita pyytää vaikka koko ristiäisseuruetta siunaamaan, jos porukka ei vaan paisu liian isoksi.

 

Kaavassa on myös mm. lasten evankeliumin luku ja yhteinen esirukous, johon voivat osallistua muutkin kuin kummit.

 

muoks. samoja asioita kuin Onionilla, mutta haitanneeko tuo.

Edited by ansqli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos pyydämme pappia eri seurakunnasta (toiselta puolelta Suomea) millaisia kustannuksia siitä koituu? Esim. maksammeko me vai papin seurakunta hänelle matkakorvaukset?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teidän kuuluu maksaa toisesta seurakunnasta tulevalle papille matkat. Toiselta puolelta Suomea pappi ei välttämättä pysty lähtemään ristiäisiin työpäivänä, ja jos ei ole todella läheinen ja tuttu pappi, ei välttämättä halua uhrata vapaapäivää töihin. Itse kysyisin aluksi tosi varovasti ja antaisin papille tilaisuuden kieltäytyä, jos matkan takia ei ehdi/jaksa lähteä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus on saanut seurakunnalta lainaan kastemekon, onko kellään tietoa onko se tänä päivänä mahdollista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Miun käsittääkseni se on seurakuntakohtaista, eli kannattaa soittaa omaan seurakuntaan ja kysyä onko heillä mekkoja :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten paljon kastetilaisuuden kaavassa on muokkaamisen varaa? Saako minkä verran virsiä pois, tms?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ meillä pappi "saneli" miten homma menee. Halusimme kasteeseen "ikälopun" eläkeläisrovastin (meidän vihkipappi). Meille tullessaan hän heitti ensimmäisenä melkein vesilintua tulostamallani kasteen kaavalla ja sanoi, ettei ole koskaan oikein pitänyt uudesta kasteen kaavasta: "tykkään tehdä vähän omalla tavallani". Hän siis käytti ainakin suurimmaksi osaksi vanhaa kasteen kaavaa. Kaksi virttä oli hänelle selviö. Koska halusin kunnioittaa itse valitsemamme papin "linjaa", ja koska mulla ei edes ollut mitään kahta virttä vastaan, niin kaksi virttä veisattiin. Mutta toisaalta, olimme itse valinneet kaksi laulu/pianokappaletta (Suojelusenkelin ja Ihmisen pojan) joita pappi ei kommentoinut lainkaan, ainakaan negatiiviseen sävyyn (niiden paikat vaan sovittiin yhdessä, että mihin kohtaan kastetta laulut tulevat).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ & ^^: Meille on kanssa tulossa vanhemman puoleinen pappi (rovasti) pojan kastamaan, eikä kyllä kastekeskustelussa kysellyt miten halutaan. Kertoi vaan, että näin menee :rolleyes: Virsiä on kaksi, mitään valinnanvaraa ei ilmoittanut meillä olevan. Kaikenlaista pätkää on myös ilmeisesti Raamatusta tulossa, eikä näihinkään meidän kantaamme halunnut tietää. Olin sellaistakin jostakin lukenut/ kuullut, että vanhemmat saavat valita, haluavatko kaavan siinä muodossa, jossa pappi kysyy jotakin (näin hyvin olen asiaan perehtynyt :lol:), johon vanhemmat ja kummit vastaavat "tahdon" vai esittääkö pappi asian enemmänkin toteamuksena, johon ei kenenkään tarvitse mitään vastata. Meille pappi ystävällisesti vain ilmoitti, että hän kysyy näin ja siihen vastataan näin.

Mutta lieneeköhän taas niitä pappikohtaisia juttuja nämäkin. Harmittaa kyllä hiukan, kun meille ei mitään valinnanvaraa missään asiassa annettu (virretkin pappi päätti meidän puolestamme). En kuitenkaan itse kehtaa alkaa väittää vastaan, joten mennään nyt sitten tällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, myö otettiinkin tuon neuvotteluvaran takia nuori naispappi :P Toivotaan ainakin että voitaisiin vähän keskustella kaavasta joustavammin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nuori naispappi ja neuvotteluvaraa oli kyllä paljonkin. Meille sanoi tuossa virsiasiassa, että on tapana ollut laulaa kaksi virttä, joten kaksi virttä tulee meille. Mutta saatiin itse valita sopivista virsistä ne laulettavat virret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei laulettu virsiä ollenkaan. Turha niitä oli papin (vanhahko mies) mielestä hoilata, jos ei kukaan lauluun yhdy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joo, myö otettiinkin tuon neuvotteluvaran takia nuori naispappi :P Toivotaan ainakin että voitaisiin vähän keskustella kaavasta joustavammin...

 

Meillä häävihkijä nuori naispappi ei suostunut jättämään virttä pois :angry: Asiasta ei pystynyt ollenkaan keskustelemaan vaikka sanoin, että virsi ei ole pakollinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko lapsen kastaa kirkossa tai seurakunnan tiloissa ilman varsinaista ristiäisjuhlaa?

 

Meillä on ollut jo pitkään pohdinnoissa kastammeko tulevan lapsen vai emme. Aluksi ajattelin, että ristiäiset järjestettäisiin ilman muuta kotona. Mutta kun olen miettinyt tilannetta tarkemmin, taidan olla itse ainoa lähipiiristämme joka kuuluu kirkkoon. Miehen vanhemmat ovat kokonaan eri uskontokuntaa. Olisi aika vaivautunutta lauleskella virsiä ja kuunnella rukouksia, kun kukaan ei niihin edes osallistuisi. Jospa siis kastamme lapsen "salassa", ilman sen kummempia juhlia. Onkohan se mahdollista?

 

Meillä on myös ongelma löydämmekö lapselle kummeja lähipiiristä. Tarjolla olisi vain siviilikummeja (jotka eivät kuulu kirkkoon) tai avopareja (jotka kuuluvat kirkkoon, mutta eivät ole naimisissa, haittaako?). En haluaisi ottaa ketään vieraita seurakunnan määräämiäkään kummeja.

 

Menee kyllä hankalaksi....

Edited by Kam Jok

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä mun tietääkseni voi hyvin kastaa ilman ristiäisjuhlaa. Monet pitävät ne juhlat eri paikassa kuin kaste, joten ei ne sillä tavalla "kuulu" yhteen.

Kummeiksi voi hyvin pyytää avopareja. Ei tartte edes mainita esim. papille, että kyseessä on avopari, vaan antaa vain nimet, ketkä tulee kummeiksi. Meistä tuli mun miehen kanssa veljeni pojan kummeja silloin, kun olimme vielä avopari, eikä asian kanssa ollut mitään ongelmia. Kummeja pitää olla minimissään 2, joten yks avopari riittää ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko lapsen kastaa kirkossa tai seurakunnan tiloissa ilman varsinaista ristiäisjuhlaa?

Toki voi! Voihan naimisiinkin mennä ilman hääjuhlaa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset voi olla yhtä hyvin lauantaina kuin sunnuntainakin. Järjestelyt kannattaa kuitenkin aloittaa soittamalla kotiseurakuntaan ja kysymällä toivomansa päivän sopivuutta. Aina parempi, mitä aikaisemmin on liikenteessä ja jos on vaihtoehtoja päivälle. Lauantaisin on hautauksia ja vihkimisiä, joten ne voi vaikuttaa siihen, miten pappi on käytettävissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ kiitos, se selittääkin miksi toinen meistä väittää olleensa ristiäisissä aina lauantaisin ja toinen sunnuntaisin...

Seurakuntaan on jo soitettu, mutta kyseltiin kahta lokakuun viikonloppua :rolleyes: (kuten vierailtakin oli kyselty kun tulevat kauempaa), ei tullut mieleen enää kysyä erikseen päivistä koska tilaa oli hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin meillä suosittelevat ensin sunnuntaita, koska lauantai on ensisijaisesti "varattu"mahdollisille hautajaisille. Varmasti tämäkin on paikkakuntakohtaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, hautajaiset yleensä tulevat seurakunnan tietoon vain parin viikon varoitusajalla, eikä niiden ajankohtaan ei ainakaan Helsingissä seurakunta voi itse juuri vaikuttaa. Seurakuntaan tulee vain ilmoitus, että "kappeli on varattu lauantaina klo 13 - pappia tarvitaan".

 

Kun taas kasteet tulevat seurakunnan tietoon yleensä yli kuukauden varoitusajalla. Siksi lauantaipäiviä ei voi täyttää kokonaan kasteilla, koska sitten ei jäisi pappeja enää hautajaisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now