Tiitiäinen

Tyhmät kysymykset ristiäisistä.

172 posts in this topic

Kun kastaminen tapahtuu kirkossa, ja kahvitilaisuus sen jälkeen kotona, niin kutsutaanko/oletteko kutsuneet pappia kahvitilaisuuteen??? Entisaikaan taisi olla tapana mutta entä nyt?

Ja yleenshän pidetään koko tilaisuus kotona jolloin se on itsestäänselvyys että pappikin kahvittelee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kyllä mä kutsuisin ihan kohteliaisuussyistäkin, mutta aika usein papeilla saattaa olla seuraava meno heti kasteen jälkeen, joten eipä nuo aina edes tule.

Kaikissa ristiäisissä joissa olen ollut, on pappi pyydetty myös kahville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pidettiin muistaakseni molempien lasten ristiäiset lauantaina, toiset kotona ja toiset seurakuntatalossa, jossa oli paremmin tilaa kahvittelulle (kutsuttiin vähän laajemmin sitten sukuakin).

 

Meillä ei ollut kummallakaan kertaa mitän erityistä päänkuivaamisliinaa, en ees muista mitä pojan kotiristiäisissä käytettiin, tokalla kerralla muistin aamulla koko homman, nappasin sitten vaan puhtaimman näköisen harson mukaan. :rolleyes:

 

Mä olen ollut kaksi kertaa sylikummina, molemmilla kerroilla olin raskaana ja ekalla kerralla myös aika tottumaton vauvojen käsittelijä. Molemmilla kerroilla mun oli tarkoitus pitää vauvaa koko kasteen ajan sylissä, mutta molemmilla kerroilla mulle oli varattu tuoli jos alkaa pyörryttää/väsyttää. Toisissa ristiäisissä oli aika lähellä kun oli sellanen n. 30 asteen hellepäivä.

 

Ekan lapsen ristiäisissä mies piti vauvaa sylissä koko kasteen ajan (ja mä vieressä hyssyttelin ja neuvoin missä asennossa kannattais pitää vauvaa, mä kiroan sitä päivää kun hankittiin videokamera :D ). Tokan lapsen ristiäisissä mun systeri oli sylikummina mut vauva oli yliväsynyt ja huusi koko ajan joten mä otin syliin ja vauva sitten nukkuikin siinä mun käsivarrella loppukasteen ajan. Pienemmän lapsen kummeina on avopari, joilla on itsellään lapsi, ja tämä lapsi halus sitten kans tulla sinne eteen seisomaan, eikä papilla tai kellään muullakaan oo mitään sitä vastaan, meillä oli tosi kiva pappi, joka oli vaan sitä mieltä että kaste on lasten juhla, ja heidän ehdoillaan mennään, päivänsankari tietty ykkösenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin minäkin ajattelin kohteliaisuus-syistä kutsua papin kahville kirkon jälkeen. Itse olen jo sen verran "vanha" että kauniisiin tapoihin tuo kuuluu ainakin kutsua, eri asia jos pappi ei pääse tulemaan.

Meillä olikin oikein mukava naispappi ja rennolle ja huumorintajuiselle hän vaikutti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko kastepöydän kynttilä olla esim. pilarikynttilä, eli onko sen pakko olla sellainen pitkä kapea kattauskynttilä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi olla millainen vaan, kunhan pappi saa sen avulla sytytettyä kastekynttilän (eli esim. tuikkukynttilä kapean ja syvän astian pohjalla on siinä mielessä epäkäytännöllinen ratkaisu).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan tullut jo esille, mutta onko väliä minä viikonpäivänä ristiäiset pidetään? Lauantai taitaa olla aika yleinen ja sunnuntai myös, vai kuinka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset voi pitää minä viikonpäivänä vaan sopii kaikille ;) Joissain seurakunnissa on rajoituksia, kun halutaan pitää pappeja vapaana, jos tulee hautajaisia tmv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tuleva vauva siis kastetaan, kun kerran kirkkoon kuulutaan. Olemme ajatelleet vauvalle neljä kummia, joista kolme kuuluu kirkkoon ja yksi ei. Miten tälläisessa tilanteessa menetellään tuon kirkkoon kuulumattoman kummin osalta. Osalistuuko kirkkoon kuulumaton kummi ristiäisseremoniaan ja entä miten kirkko ja papit yleensä suhtautuvat näihin siviilikummeihin? Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on myös yksi kirkkoon kuulumaton siviilikummina. Kysyin papilta ennen ristiäisiä, että voi tämä henkilö osallistua seremoniaan ja se sopi.

 

Muoks. Kirkonkirjoissa on kummeina vain ne kirkkoon kuuluvat (luonnollisesti).

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos vastauksesta Jonski. Mietinkin tuota, että miten papit ja kirkko yleensäkin tähän asiaan suhtautuu. Vauvan tuleva siviilikummi on itse ilmaissut, että hänellä ei ole ongelmaa osallistua seremoniaan, jos osallistuminen on vain mahdollista. Pitääkin sitten syksymmällä jutella asiasta papin kanssa lähemmin. Täytyykin varmaan sitten itse kehitellä tuolle siviilikummille oma kummitodistus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meidän pappi antoi siviilikummille oman kummitodistuksen :) (Ei kuitenkaan ole kirkonkirjoissa kummina)

Oon kyllä kuullu tapauksista joissa siviilikummit eivät ole saaneet olla seremoniassa muiden kummien kanssa, vaan olivat muiden vieraiden kanssa vähän kauempana. Riippuu siis papista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta ristiäiset ovat pienimuotoinen perhejuhla. Meillä nyt kuitenkin sattuneista syistä porukkaa olisi tulossa aika paljon, n.35 henkilöä. Olisiko teistä typerää pitää itse kastetilaisuus kirkossa, jonne tulisivat vain lähimmät ts. molempien meidän lapsuudenperheet, minun 2 mummuani ja mahdollisesti perheen ulkopuolelta tulevat kummit (ei vielä varmuutta)? Isompi porukka voisi tulla sitten kotiimme kahville kastetilaisuuden jälkeen iltapäivällä/illalla miten ajankohta itse kullekin sopisi. Vai pitäisikö koko sakki kutsua myös kastetilaisuuteen tai vaihtoehtoisesti kutsua pappi kotiin ja pitää koko kastetilaisuus kotona. Kaikki nuo 35 vierasta ovat kuitenkin aika läheisiä meille (lähimmät kummitädit/sedät pienine lapsineen + pari hyvää ystävää perheidemme lisäksi). Kirkkokaste olisi meistä kuitenkin mukavampi ja jotenkin tuntuu roijaamiselta noin ison porukan kanssa kokoontua kastemaljan äärelle kirkon edessä.

 

Eli kastetilaisuus perheen kesken ja sen jälkeen kahvit isommalle porukalle vai koko sakki sekä kasteeseen että kahville?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kirkon tiloihin toisaalta saa isonkin porukan mahtumaan, esim. johonkin kappeliin. Ja sieltä voi rauhassa siirtyä kotiin kahvittelemaan. Vaikka lyödä kahviaikakin lukkoon jo kutsuttaessa (esim. 1,5 h päähän), että on aikaa siirtyä paikasta toiseen, syöttää ja nukutella vauvaa, jne...

Onhan häätkin yleensä sekä kirkossa että juhlapaikalla (ja etäisyyttä saattaa olla kymmeniä kilometrejä) eivätkä vieraat valita? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli myös n. 35 vierasta poikamme kastejuhlassa. Pidimme ne seurakuntakodilla. Mielestäni oli onnistunut valinta. Paikassa oli sali, jossa suoritettiin ensin kaste ja sitten juotiin kahvit. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kaste kirkossa ja ruoka ja kahvi muutaman kilometrin päässä sellaisessa metsän keskellä olevassa juhlapaikassa. Meillä oli vieraita reilu 30 ja mun mielestä ihan toimiva systeemi! Ei se siirtyminen paha nakki ollut mun mielestä. Tosin sit kannattaa muistaa ottaa kirkossa tarpeeksi kuvia kastemekko päällä, jos vaihtaa sen pois kotiin/juhlapaikalle mennessä eikä enää pue päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voidaanko lapsi kastaa jossain muussa kuin kotiseurakunnassa? Haluaisin siis Helsingin sisällä muun seurakunnan (kaupunginosan) kuin omamme on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä luulisin, että voi, mutta teidän pitää varmaan hankkia pappi itse (tai pyytää sellaista kotiseurakunnaltanne, mutten ole varma, tarvitseeko heidän suostua, jos kaste toimitetaan muussa kirkossa) ja varata tila siitä kirkosta, jossa haluatte kasteen järjestää. Lapsi tietenkin kastetaan teidän kotiseurakunnan jäseneksi, mutta luulisin, että kaste voidaan toimittaa toisessa kirkossa, kun se voidaan toimittaa kotonakin. Kannattaa soittaa kotiseurakuntaan ja kysellä asiaa. Meillä poika kastettiin mun vanhempien luona ja meillä oli tuttu pappi kastamassa, joten meidän piti vain hakea kotiseurakunnalta kaste- ja kummitodistukset sekä kastekynttilä (meidän tapauksessa tämä pappi teki sen meidän puolestamme).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapset kastettiin meidän vihkikirkossa eri paikkakunnalla. Pappi tuli sieltä seurakunnasta mutta höpölinkin mainitsemat "kastetarvikkeet" tuli kotiseurakunnalta ja piti hakea kirkkoherranvirastosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja meidän tenavainen kastettiin mummolapaikkakunnalla, eli meidän molempien syntymäpaikkakunnalla. On kuulema hyvin yleistä, että kaupungissa asuvat nuoret parit haluavat kotiseudullaan kastaa. Tässä vielä lainaus itsensä kirkkoherran sähköpostista: "Pappiakaan ei tarvitse raahata Jykylästä asti, sillä jopa

kirkkojärjestykseen on kirjattu, että paikallisseurakunta huolehtii sen alueella pyydetyistä kirkollisista toimituksista." Tuolta "mummola-seurakunnalta" saimme myös kastetodistuksen, kummikirjat, kastekynttilän ja virsikirjan, joka srk:lla on tapana lahjoittaa. (Tosin olisin ne saanut kotiseurakunnastanikin halutessa.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä löytyisi valkoinen, pyöreä pöytäliina kastepöydän peitoksi? Ristiäiset vietetään siis kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihan huvikseni laitoin Huuto.net:iin hakuun "pyöreä pöytäliina" ja sieltä näyttäisi löytyvän joitakin... Ainakin yksi oli nimenomaan kastepöydässä käytetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että onkohan tuo kirkossa kastaminen kovinkin paljon yleisempää kuin kotona kastaminen? Näin äkkiseltään kun ketjun luin, tuli sellainen tunne, että kotona kastaminen on useimmille ihan vierasta. Mulla on kuusi sisarusta ja meidät on kaikki kastettu kotona, eli kirkkoristiäiset on ihan vieraat. Ehkä kerran olen lapsena sellaisissa ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now