Tiitiäinen

Tyhmät kysymykset ristiäisistä.

172 posts in this topic

Mä olen kerran ollut kirkossa kastetilaisuudessa, kaikki muut on kastettu kotona. Sekä mut että mies että molempien sisarukset sekä oma pikku neiti on kastettu kotona. Kun juhlatkin on kotona niin on kätevää ettei tarvitse vaihtaa paikkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen kastettiin meidän vihkikirkossa, koska asuttiin tällöin vielä pienessä kaksiossa (ei toivoakaan, että vieraat olisi mahtuneet meille). Tulevan kakkosen ristiäisi vietetään kotona, sillä nyt tilaa riittää isommallekin porukalle...

 

Muoks: Ja jatkot tosiaan juhlittiin kirkkosalin viereisessä juhlatilassa...

Edited by Pottu82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoisen ristiäiset oli vuokratussa juhlatilassa, tämän toisenkin ristiäiset tulevat olemaan vuokraamallamme mökillä (tai huvila tuo taitaa enemmän olla...)

Esikoisen aikaan asunto oli liian pieni, nyt muuten mahtuisi, mutta koska joudumme majoittamaan vieraita, on parempi pitää juhlat toisessa paikassa. Meitä on kuitenkin 20, joten tiukkaa tulis tekemään kotona. Samalla saamme majoituksen vieraille, vuokraamme tuon mökin yhdessä heidän kanssaan.

 

En ole vielä koskaan ollut kirkkoristiäisissä, srk-talolla kylläkin. Muut ovat olleet sitten kotona tai juhlatiloissa.

Nyt melkein huijasin :rolleyes: Olen ollut "työn"puolesta myös kirkossa ristiäisissä, mutta tosiaan en itse vieraana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sunniva, kiitos tiedosta, mulla olikin semmoinen mielikuva, että kastettaisiin enemmän kotona, mutta joka paikassa tuntuu törmäävän siihen, että se on ihmiseille jotenkin tosi vierasta.

 

Meilläkään ei ole tilaa ristiäisille todellakan, mutta mennään jompaan kumpaan mummolaan, sillä mun mielestä ne kirkkoristiäiset vaan tuntuu jotenkin ihan hassuilta, en tiedä miksi :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan antanut papille mitään kiitoslahjaa tai muuta? Mikä on tapana Suomessa? Meillä ristiäiset ovat joulun jälkeen pyhäpäivänä mummolassa joten paikallinen pappi tulee sinne. Koska kastaminen on kotona niin siitä ei tarvitse maksaa vaikka olen ulkosuomalainen mutta mietin pitäisikö papille antaa jotain pientä. Mitä mieltä muut olette?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei ainakaan annettu mitään. Kahvit tarjottiin niin papille kuin muillekin juhlijoille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei papille mitään tarvitse antaa. Kahvit kuuluu tarjota, mutta kaikki eivät niitä jää juomaan. Toki jos erityisesti haluaa pappia jotenkin kiittää, niin tuskin se nyt ihan typeräkään ajatus on. Mutta virkatyöhönhän nuo kasteet kuuluvat heillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei olla annettu papille mitään (paitsi tietty kahvia ja kakkua saa halutessaan). Työkseenhän se pappi noita kasteita antaa ja palkan saa seurakunnalta. Ajattelen, että eipä muidenkaan ammattikuntien edustajille ole tapana erityisiä lahjoja antaa siitä, että tekevät työtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me lähetettiin papille joulukortti, joka oli samalla kiitos-kortti ristiäisistä. Pappi oli sellainen, joka ei päivätyökseen tee papin töitä, mutta oli miehen tuttu ja tuli sen vuoksi pojan kastamaan. Hän oli myös meidän vihkipappimme, joten sai silloinkin kiitos-kortin (en kyllä muista, antoiko mies hänelle jotain muutakin). Tämä oli kuitenkin ehkä hieman eri tilanne, kun pappi ei siitä palkkaa saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastauksista. Hyvä tietää, että kahvit vain tarvitsee antaa. Täällä Jenkeissä on vain niin tottunut että kaikille pitää antaa tippiä, kuten esmes meidän vihkipapille. :o<_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole koskaan ollut ristiäisissä. Olin pitänyt itsestään selvänä, että kaikki ristiäisvieraat vievät lahjan, niin kuin juhliin on tapana viedä. Asiasta tuli puhetta kahden ystäväni kanssa ja he sanoivat, että ristiäisiin vain kummit vievät lahjan. Mitä mieltä olette?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ristiäisiin kutsutaan yleensä vain läheisimmät, joten kyllä musta myös lahjojen vieminen/saaminen on luontevaa. En ole kuullutkaan tuollaisesta, että vain kummit veisivät lahjat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kokemuksen mukaan ristiäisiin kaikki vie lahjan, ei pelkästään kummit. Tietty kummien lahja on yleensä jotenkin "merkittävämpi" kuin muiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sama tapa omassa suvussa ja ystävien perheissä. Kummit vievät jotain isompaa ja muistoksi jäävää, muut voivat viedä vaikka vaatetta tai lelun tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku, että jos kaste pidetään vain hiukan myöhemmin (viikko väliä) kuin 2kk iässä, että tarvitseeko nimi ilmoittaa etukäteen maistraattiin? Vai ehtiikö papin mukana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ymmärtänyt että noin lyhen ajan takia ei tarvitse ilmoittaa maistraattiin ja muutenkin olen ymmärtänyt että maistraatti alkaa kyselemään nimeä jos ei sen 2 kk jälkeen sitä sinne ala kuulumaan

 

Kirkon sivuilta seuraavaa

 

Jos lasta ei ole kahden kuukauden kuluessa kastettu tai kastetilaisuudesta sovittu, niin hänet merkitään ei-kirkkoon kuuluvana yleiseen väestörekisteriin.

 

Eli periaatteessa ok kun olette sopineet tilaisuudesta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset on viikon päästä ja vielä arvotaan miehen kanssa tytön nimeä. Ainakin yksi kummi jo kyseli, että mitä kummilahjaan nyt sitten kaiverretaan.. En haluaisi nimeä vielä hänelle paljastaa, koska on pieni tunne, että se vielä muuttuu.. Hän ei halua jättää nimen kaiverrusta myöhemmäksi, kun se on sitten kuitnekin eri näkäinen kuin muu kaiverrus, mutta nimi olisi silti hyvä olla. Minä taas pelkään, että jos kaiverruttaminen jää meidän harteille se unohtuu..

Olisiko ideoita mitä tehdä / miten te olette asian ratkaisseet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehtii sen kaiverruksen myöhemminkin. Me ei vaan muistettu asiaa, vaikka lapsen nimi oli päätetty jo pari vuotta ennen edes koko raskautta... :rolleyes: ja kummi oli jättänyt lahjan oston niin viime tinkaan ettei sitten voinut hoitaa kaiverrusta samalla. Joten esikoisen korurasia sai kaiverruksen vasta viime keväänä kun tyttö oli kaksivuotias :ph34r:

Pienemmälläkin yksi esine odottaa kaiverrusta, se on kyllä jo maksettu, mutta ei vaan olla muistettu koko asiaa, vastahan ristiäisistäkin on pari kuukautta ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun tuttavapiirissä on ollut tapana antaa vauvalahja kun vauva ensikerran nähdään ja monille se ensi kerta on ristiäisissä jos on isommat juhlat. Joten itsekin olemme useamman vauvalahjan saaneet ristiäisiin ja kummeilta sitten jotkut "pysyvämmät" lahjat. Kaiverruksen olemme käyneet hakemassa ristiäisiä seuraavana arkipäivänä, niin ei ole jäänyt ajelehtimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ristiäiset on viikon päästä ja vielä arvotaan miehen kanssa tytön nimeä. Ainakin yksi kummi jo kyseli, että mitä kummilahjaan nyt sitten kaiverretaan.. En haluaisi nimeä vielä hänelle paljastaa, koska on pieni tunne, että se vielä muuttuu.. Hän ei halua jättää nimen kaiverrusta myöhemmäksi, kun se on sitten kuitnekin eri näkäinen kuin muu kaiverrus, mutta nimi olisi silti hyvä olla. Minä taas pelkään, että jos kaiverruttaminen jää meidän harteille se unohtuu..

Olisiko ideoita mitä tehdä / miten te olette asian ratkaisseet?

 

Sekä lahjan ostajana että saajana:

lahja on annettu ilman kaiverrusta, mutta ostovaiheessa siihen on sovittu kuuluvan ko. palvelu.

 

Ikävä kyllä, se kaiverruttamienn on jäänyt vanhempien harteille. MUTTA, ei se kyllä mikään suuri jobi ole. Ei muuta kuin ristiäisiä seuraavalla viikolla KAIKKI ristäislahjat kaiverrutettavaksi :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kummit ottivat ristiäisten jälkeen kummilusikan takaisin ja kävivät kaiverruttamassa sen, ja sitten antoivat meille takaisin :) Ei haluttu kertoa nimeä etukäteen juurikin siksi, että jos muutetaankin mieltä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now