Sign in to follow this  
Followers 0
syksyn tyttö

Pureminen

12 posts in this topic

Meillä on reilu kaksivuotias joka puree hoidossa muita lapsia(useammin kerran viikossa). Yleensä aina pienenpiä joiden kanssa tulee jotain kahnausta, isompien kanssa osaa paremmin sovitella sanallisesti. Millä tuon saisi loppumaan? Hoidon kanssa ollaan sovittu, että siihen saa ja tulee puuttua saman tien, eikä se ole millään lailla meistä vanhemmista hyväksyttävää. Toivoisin jopa, että joku hoitokavereista antaisi samalla mitalla takaisin jotta poika oikeasti ymmärtäisi, että se sattuu.

 

Kotona ollaan yritetty puhua, ettei muita saa purra ja jos tulee erimielisyyksiä eikä pysty niitä yksin toisen kanssa ratkomaan niin ratkaisuna on pyytää hoitotäti paikalle, ei purra muita. Poika saattaa ihan tyynesti sanoa, että puri taas tänään jotain toista hoidossa. Kotona puri kesällä aikuisia, mutta se liittyi aina turhautumiseen kun ei vielä osannut kunnolla puhua, mutta se jäi tosi nopeasti pois.

 

Nykyään saattaa kotona purra jotain lelua, sanoa, että lelu itkee ja sitten pyytää lelulta anteeksi. Selvästi siis käy läpi hoitopäivän aikana tapahtuvia asioita.

 

Mitä te ajattelette perheestä jonka lapsi puree hoidossa muita? Itse kun olen joutunut vähän muuttamaan käsitystäni siitä kun se on oma lapsi joka toimii väärin. Kotona kumminkin on mielestäni sopivassa suhteessa rajoja ja rakkautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivoisin jopa, että joku hoitokavereista antaisi samalla mitalla takaisin jotta poika oikeasti ymmärtäisi, että se sattuu.

En osaa antaa neuvoja, kun ei ole omakohtaista kokemusta lasten puremisesta, mutta tuo kohta pisti silmään. Mä nimenomaan pelkään, että oma lapsi oppii puremista tai läpsimistä muilta lapsilta, niin ei se mun mielestä ole toivottavaa, että sama käyttäytyminen siirtyisi muillekin lapsille. Silloinhan lapsi oppii siihen, että tämä on oikea tapa reagoida, jos muutkin lapset purevat. Ymmärrän kyllä, että on varmaan turhauttavaa, kun lapsi ei osaa vielä ilmaista tunteitaan ja se purkautuu puremisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän nyt 3-vuotias harrasti tuota puremista 1½ - 2 vuoden iässä.Se oli todella yleistä pojalla ja isoveli sai aikamoisia ruhjeita tuosta kun ei itse tietenkään aina voitu valvoa niin tarkasti. Poikaa kiellettiin,pidettiin sylissä siis ihan kaikkea mutta mikään ei tepsinyt.Kunnes isoveli puri muutaman kerran takaisin.Pari kertaa myös tein itse niin että otin pojan käden käteeni ja kysyin olisiko kiva jos sinua purtaisiin. Noilla keinoilla pikkuhiljaa se alkoi loppumaan.Nyt tilanteita on ihan satunnaisesti ollut viimeisen vuoden aikana.Poika on hyvin tempperamenttinen ja samoihin aikoihin kun harrasti puremista niin harrasti myös oman pään hakkaamista.Kävimme kerran jopa lasten psykologilla noista mutta ei hän vikaa löytänyt.Sanoi,että toiset lapset nyt vaan tekee noin ja se jää yleensä iän ja kehityksen myötä pois.Me oltiin tosi tiukkoja tuon puremisen suhteen,todella tiukasti komennettiin poikaa jos noin toimi.

Voi kuulostaa hurjalta mutta ehkä juuri toi että toinen puree takaisin on oikeasti hyvä keino,lapsi ehkä oppii että se sattuu ja tajuaa ettei noin ehkä kannattaisi tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on päiväkotiryhmässä ollut puremista puoleen ja toiseen ja välillä tuntuu, että ottavat mallia toisistaan. Se on tosi rasittavaa, meidänkin napero on ollut sekä purtuna että purijana. Kotona ei pure.

Itse olen noissa satuttamistilanteissa komentanut lasta tekemään itselleen sen mitä toiselle tekee, tyyliin vedäpä omaa tukkaasi, purepa omaa kättäsi. Ja lapsihan auliisti yleensä tottelee :P Se ehkä vähän valaisee sitä kipua, minkä toiselle aiheuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesällä mekin käskettiin purra itseään kun oltiin siinä tilanteessa mukana, mutta eihän sitä itseään pure niin kovaa kuin toista. Ollaan tosiaan toivottu, että tuohon puututaan kunnolla hoidossa. Niidenkin kanssa ihmeteltiin, kun on tosiaan tullut vasta tämä tapa kun on yleensä pienemmillä jotka eivät vielä osaa ilmaista itseään. Toi kun kumminkin puhuu ja tulee ymmärretyksi. Ovat kyllä hoidossa sanoneet, että menee yleensä "itsestään" ohi jossain vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika puri kanssa tuossa iässä, mutta jäi pois kevään/kesän aikana, kun ikää tuli lisää. Itse en koskaan purrut poikaa (ei oikein itse ymmärrä sitä, että miten lapsi tajuaa siitä, että jos vanhempi puree, ettei niin saa tehdä.. Mutta monet ovat kertoneet näin tehneensä ja se on kuulemma tepsinyt). Mutta poikaa jäähytettiin, toruttiin jne, ja sama tarhassa, mutta ainoa mikä auttoi oli aika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ehkä se lapsi huomaa, että pureminen oikeasti sattuu, kun ei noin pieni sitä välttämättä ymmärrä muuten. ja siis tämä jos ei muuten meinaa puremiskausi ohi eikä toruminen tai jäähy auta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuntuu menevän koko ajan mahdottomammaksi toi pureminen. Puree jo ilman syytäkin, aina kielletään ja jokin kiva juttu jää sitten tekemättä mutta ei silti auta. Pitää kohta alkaa miettimään jotain järeämpää. Jos itse tuon huomaa ajoissa niin poika tottelee mutta muita ei oikein hyvin. Harmi että nyt serkkupoika pääsi liikaakin tuohon osalliseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mut se oli muuten jännä, että puri vain pienempää, isompaa ei purassu kertaakaan.

 

Tuli itseasiassa aamulla mieleen, että pitäskö vielä konkreettisemmin kieltää kiva leikki tai lelu (pahimmassa tapauksessa popo) pidemmäksi aikaa. Ekaa kertaa nimittäin eilen huomasin kun jäi kiva ohjelma kesken, että häntä oikeasti harmitti. Muuten hän vaan pyytää nätisti anteeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et huomannut kun edellisellä kerralla kyllä harmitti kun ei päässyt koko iltana leikkimään korjausleikkejä yläkertaan. Ei itkenyt sitä mutta muuten huomasin itse että toista se harmitti. Ei vaanvielä tarpeeksi että muistais seuraukset ennen ja kun yleensä tuota on vain hoidossa ja siellä taitaa seurata vain puhuttele ja hetken jäähy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen 2v 8kk on keksinyt nyt puremisen. Takana haastava kevät, kun syntyi pikkusisko ja muutettiin putkiremppaevakkoon ja takaisin. Puree minua ja vauvaa. Ihan neuvoton olo, kun lapselta tuntuu puuttuvan syy-seuraussuhteen taju ja on vilkasluonteinen. Pureminen tapahtuu aina"kuin tyhjästä", ei siis mitään selvää tilannetta päällä tai selvää kiukkua tms. Yhtäkkiä vain puree. Mustasukkaisuutta on. Aina selvästi kielletään, poistetaan paikalta ja selitetään tosissaan (pidetään käsistä, katsotaan silmiin), mutta tuntuu, että lapsi ei vain tajua. Se käy ihan kamalan kipeää! Miten teillä aiemmin kirjoittaneilla tilanne ratkesi? Ja onko kohtalotovereita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No meillä on oikea purilainen. Ongelma edelleen paha ja kohta ouremista on jonkunlaisena jatkunut n vuosi. Lapsi täyttää elokuussa kaksi vuotta. Ensin vuoden vanhana alkoi puremaan minua. Aluksi liittyi tilanteisiin missä esim puhuin puhelimessa eli oli selvästi huomionhakua. Mut sitten hiljalleen alkoi purra muita lapsia puistossa ja nykyään puree päiväkodissa. Tosi raskas ja ärsyttävä tapa. Tilanteet ovat vielä täysin ennakoimattomia eli saattaa leikkiä nätisti muiden kanssa, mennä silittämään ja halaamaan ja sitten yhtäkkiä puree. Joskus toki liittyvät ärsytykseen tai kiukkuun mutta eivät aina. Olen aika neuvoton. Neuvolassa ja päiväkodissa ollaan keskusteltu useasti mutta ei varsinaista tulosta. Joskus pureminen jää pois jopa monen viikon jaksoksi ja sitten saattaa taas yhden päivänkin aikana purra monta kertaa.

 

Osaa jopa omin sanoin sanoa että ei saa purra lapsia, tulee paha mieli, lapsia sattuu, mutta ei sitten kuitenkaan osaa olla purematta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0