Sign in to follow this  
Followers 0
LeeLoo

Vatsatauti ja muut taudit raskausaikana

27 posts in this topic

Täällä on vietetty ilta, osa yöstä ja aamukin vessassa Arabian äärellä. Mikään ei pysy sisällä, ei vesi eikä näköjään mustikkasoppakaan. Kävin aamulla neuvolalääkärissä, ja sain vain neuvon hakeutua päivystykseen nesteytettäväksi, jos tämä jatkuu pitkään. Tein virtsatestin, ja ketoaineet (?) pamahtivat ihan tummalle, eli olen aika kuivunut. Vauvalla oli onneksi kaikki hienosti.

 

Oksentaminen on todella rajua, vatsalihakset, jotka ovat tuolla sivuilla, kouristelevat, ja selkä ja reidet ovat ihan maitohapoilla. Pyörryn myös helposti.

 

Kiinnostaisi kuulla, mitä olette sairastaessanne tehneet olonne helpottamiseksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mullakin oli vatsatauti huhtikuussa, kun viikkoja oli kasassa varmaan 13-14. Se onneks kuitenkin kesti niin vähän aikaa, etten joutunut sairaalaan lähtemään. Mulla ei siis pysynyt mikään sisällä. Jossain vaiheessa sain sit juotua vettä todella todella pieniä määriä kerrallaan (eli yks kulaus, sit piti odottaa taas jonkin aikaa, sit taas yks kulaus). Näin sain sitä vettä pysymään edes vähän sisällä. Heti, kun yritin juoda enemmän, tuli kaikki ulos. Eli mulla auttoi se, että makasin sängyssä ja nukuin ja välillä yritin juoda sitä vettä sen kulauksen. Mulla oli varmuuden vuoksi koko ajan ämpäri sängyn vieressä, mutta ehdin kyllä aina vessaan. Jos pyörryt helposti, niin käyttäisin ehkä mieluummin ämpäriä kuin lähtisin vessaan. Jos pyörryt, kun istut sängyllä, niin ei tee niin kipeätä (jos pääset kaatumaan taaksepäin sängylle), kuin jos pyörryt kylmälle vessan lattialle (kokemusta on).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairastin Noro-viruksen viime vuonna alkuraskaudessa ja aika heikkoon kuntoon se veti. Oksensin ja ripuloin ensimmäisen päivän toisena päivänä vain oksensin. Muu ei oikeastaan auttanut kuin lepo, kaikki mitä join tuli ylös ainakin silloin ekana päivänä. Toisena päivänä sain juotua muutamia kulauksia osmosalia ja mehua. Kaksi kertaa taisin tuona aikana pyörtyä ei onneksi käynyt mitään (minulla ei siis vielä ollut minkäänsorttista vauvamahaa, joka olisi vaoinut kolhiintua kaatuessa). Liikkumaan en oikeastaan kyennyt kuin konttaamalla sen verran oli heikko olo. Paino putosi 2kg noina kahtena päivänä.

 

Ämpäri sängyn vieressä ei olisi auttanut kun oli pakko päästä vessaan. Yhdessä vaiheesa jo mieitn, että olisi helpompi laittaa vaikka patja vessan lattialle ja makoilla siellä, eipä olisi ainakaan tarvinnut liikkua. Lääkärissä en käynyt tosin jos tauti olisi jatkunut kauemmin olisi varmaan pitänyt mennä päivystykseen. Toisena päivänä minulla oli ämpäri makkarissa. Kylmä pyyhe kasvoilla auttoi myös jonkin verran. Suihku myös virkisti (tosin en uskaltanut siellä yksin käydä kun jalat eivät pitäneet). Mies oli todella suureksi avuksi. Haki apteekista osmosalia auttoi vessaan ja varasi jääkaappiin ruokaa kun sitten lopulta kykenin syömään, mutten olisi kyennyt ruokaa laittamaan.

 

Osmosal tai vastaava liuos on ihan hyvä hankinta (voi antaa muistaakseni myös lapselle), siinä on suolat sopivassa suhteessa ja nestettäkin tulee. Nesteytykseen kannattaa varmaan mennä jos tilanne ei yhtään kohene vuorokaudessa ja on hankala pysyä pystyssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osmosalia mullekin suositeltiin, kun pelkäsin turistiripulia matkalla. Kannattaa myös ostaa maitohappobakteereja. Eikä sitten mitä tahansa bakteereja, vaan Gefiluksia. Ne kun tutkitusti auttavat mahatautiin. Niitä saa useimmista isoista kaupoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Minulla onkin Gefilus-tabletteja, saisikohan sellaisen kohta alas. Olen syönyt niitä yhden päivässä koko raskausajan. Vaan silti iski pöpö.. Vähän epäilen, voisiko kyseessä olla joku ruokamyrkytys, mutta ei kai ne näin kauaa kestä? Ja luulisi sen alkaneen nopeammin lounaan jälkeen eilen. Nyt en ole enää oksentanut, mutta tuntuu, ettei tuo neste liiku mihinkään vatsalaukusta, maha on nyt ylhäältäkin ihan pallo.

 

Minullakin on ämpäri sängyn vieressä, mutta vessaan olen ehtinyt joka kerta ja siellä on helpompi olla, kun pääsee kylmälle lattialle kyljelleen. Pyörtyminen kyllä sitten pelottaa.

 

Niin ihanaa kuin onkin, kun vauva potkii, on se myös kurjaa, kun potkut suuntautuu ylöspäin hellänä olevan vatsalaukun suuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin syön joka päivä maitohappobakteereja, eikä ne estä mulla mahatautia. Mun mielestä mahatautini kestäa vähemmän aikaa kuin lähipiirilläni, kun nostan tabettien määrän mahataudissa maksimipäiväannokseen. Eikä ihan pienimmät mahataudit iske. Ai niin. Hyvää syömistä ovat mahataudissa A-jukurtit tai Yosa. Ei ehkä pahimpana päivänä mutta seuraavina. Tosin täytyy olla tosi varovainen. Vain yksi teelusikallinen puolen tunnin välein. Saa jotain energiaa ja niitä maitohappobakteereja. Ruokamyrkytys ei tule välttämättä heti aterian jälkeen vaan voi alkaa seuraavanakin päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tän raskauden aikana (nyt viikkoja 38+0) sairastanut jo kaksi mahatautia. Eka oli huhtikuussa ja toinen kesäkuussa. Ekalla kerralla vaan oksensin, tokalla kerralla oksensin ja ripuloin, ja menin todella heikkoon kuntoon. Ensimmäisellä kerralla aloin syömään maitohappobakteeria heti ekan perheenjäsenen sairastuttua ja jatkoin sitä taudin loppuun asti; liekö sillä ollut vaikutusta siihen, että tauti oli lievempi. Tokalla kerralla aloin ottamaan maitohappobakteeria vasta kun itse sairastuin (ja jotain pysyi sisällä), ja tauti oli tosi paha. Mies haki apteekista ripulijuomaa, ja sai ohjeen, että sitrushedelmiä ja maitotuotteita pitäisi välttää, jos jotain yrittää syödä. Oloa helpotti lepo ja nukkuminen. Vaikka mikään neste tai muu ei pysynyt sisällä, join silti koko ajan pieniä määriä (vettä ja sekamehua) enkä päässyt kuivumaan.

 

Pikaista paranemista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa sairastin aika rajun vatsataudin, viikkoja tais olla 31. Kesti kuitenkin vain vajaan vuorokauden. Mutta helvetillinen vuorokausi se sitten olikin. Ripulia ja oksentelua. Ison mahan kanssa vessassa kyykkiminen... ja kun tosiaan vauva vielä potki muutenkin hellänä olevaa ylävatsaa... Oloa ei helpottanut mikään. Kylmä kääre otsalla, vatsalla ja missä milloinkin sentään vähän viilensi ja raikasti. Toivottavasti vältyn taudilta tällä kertaa... Pahimman vaiheen mentyä lämmitin selkääni kuumalla kaurapussilla, selän lihakset tulivat ainakin mulla ihan tuskaisen kipeäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pahimman vaiheen mentyä lämmitin selkääni kuumalla kaurapussilla, selän lihakset tulivat ainakin mulla ihan tuskaisen kipeäksi.

 

Ihan sama juttu minullakin ollut, selkä oli ihan tulessa koko eilispäivän ja lisäksi takareidet ja pohkeet ovat kuin maratonin jäljiltä. Olo onneksi alkaa jo helpottaa. Nukuin eilen päivällä yhteensä kahdeksan tuntia ja nyt vielä hyvät yöunet päälle. Kyllä vaan ottaa voimien päälle ihan eri taalla kuin aiemmin, ei voi muuta sanoa. Ja nyt uskalsin syödä jo mustikkasoppaa, A-jugurttia ja vähän talkkunaa, kun oli niin heikko olo. Saa nähdä kuinka käy - toivottavasti pahin olisi jo takana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkäs tämä toisenlainen vatsa"tauti" eli maha kuralla? :huh:

 

Rautatabletit aiheuttaa mahan kurautumista.. On kyllä "lievää" eikä terkka ollut vauvan puolesta huolissaan mutta mitenkäs terveellistä tämä loppujen lopuksi oikeestaan on... Jos jotain kolme kertaa päivässä käy vessassa "kuralla".. :lol: Imeytyykö mitkään ravintoaineet kunnolla?

 

Raskaus on kyllä sitten mielenkiintoista aikaa! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vatsan toimimiminen 3 kertaa päivässä on vielä normaalia (normaalin rajat on joka kolmas päivä - 3 x pvä). Mulla on oikeastaan aina noin, ja ainakin nyt kun rautaa syön. Kyllä uskon että ehtii imeytyä, koska se tavara vaikuttaa mulla ainakin ihan normaalilta eikä sellaiselta kuin rajussa ripulissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle tulee rautatableteista tosi kovia alavatsakipuja ja ripulia, enkä ole niitä yrityksistä huolimatta voinut syödä. En suostu istumaan pöntöllä kivusta kiemurrellen ja itkua pidättäen joka ikinen päivä. Onneksi olen pystynyt ottamaan rautaa sentään edes Maltofer-tippoina 1 ml annoksen joka toinen päivä. Vaikka sekin tekee lievää mahavaivaa, niin sen kanssa voin kuitenkin elää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vatsa nyt tottunut rautatabletteihin, mutta aluks mulla oli jossain määrin sama ongelma. Tai no, ne sai vatsan jotenkin toimimaan, kun aikaisemmin oli hirveetä ummetusta. Nyt vatsa siis toimii suht normaalisti, vaikka otan sen rautatabletin aamuisin (oon ottanu niitä noin viikolta 20 asti ja nyt on 32+3 menossa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliskohan tämä oikea ketju kysellä onko olemassa jotain yskänlääkettä, jota saa käyttää raskaana? Ajattelin ensin kysyä teiltä ja sitten vasta alkaa soitella pitkin poikin jos kellään ei ole tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kurkkukipuun saa käyttää Bafucinia ja Strepsilsiä ja muita tällaisia imeskelytabletteja (tieto on teratologisesta tietopalvelusta).

Yskään ei oikeastaan suositella yskänlääkkeitä (kenellekään), mutta mulle annettiin apteekista Resilaria (voi siis käyttää raskaana ollessa), kun en saanut nukuttua, kun iltaisin yskitti niin paljon. Se ei mielestäni auttanut, joten en sitä montaa kertaa ottanut, vaan Bafucinit ja Strepsilsit auttoi mulla paremmin hillitsemään yskää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos höpöli! :) Strepsilsejä täytyy sitten käydä ostamassa. Jos sais edes muutaman tunnin yössä nukutuksi niiden avulla. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin uskalsin viimeyönä ottaa strepsilssin kurkkukipuun kun täältä luin että niitä voi käyttää. Eilen apteekista kävin hakemassa panadolhottia jota voi myös käyttää raskaana ollessa. Mulla siis kauhee flunssa päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Unohdin mainita ton Panadolhotin, sillä itse en voi sitä juoda, kun en voi sietää sitä makua (meinaa aina tulla takas ylös...)

Teratologisessa tietopalvelussa siis sanottiin, että Strepsilseissä ja Bafucineissa lukee, ettei niitä suositella raskaanaoleville siksi, että niiden vaikutusta ei ole erikseen tutkittu, mutta sieltä sanottiin, että tollaiset paikallisesti vaikuttavat lääkkeet ovat ihan ok, eivätkä ole vauvalle vaaraksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yskään kannattaa kokeilla myös apteekissa myytävää vesipiippua. Se on vähän kuin höyryhengitystä, mutta paljon kohdistetummin ja helpommin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt en ole enää oksentanut, mutta tuntuu, ettei tuo neste liiku mihinkään vatsalaukusta, maha on nyt ylhäältäkin ihan pallo.

 

 

Onko kenellakaan mitaan tietoa, etta mista tuo johtuu ja liikkuuko se neste oikeaasti sielta minnekaan?

 

Ma olen oksentanut eilis-illasta saakka, nyt siis seuraava iltapaiva. Tanaan en ole oksentanut kuin aamulla, mutta vatsa on tosi kipea eika tee mieli liikkua ollenkaan.

 

Lia, muistatko miten kauan sulla kesti tuo pallo-vaihe?

 

Mari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kokemuksia vatsataudista raskauden aikana? Itsellä 10. raskausvko menossa ja viime yönä alkoi kouristelut ja poltot ylävatsassa sekä raju oksentaminen. Soittelin sairaalaan ja käskivät levätä ja tarkkailla vointia.

 

Miten toimit, kävitkö lääkärissä? Pysyikö mikään sisällä? Oliko vauvalla kaikki ok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli karmiva vatsatauti joskus 21. viikon paikkeilla. Moneen päivään en syönyt mitään ja lääkärissä kävin muistaakseni taudin toisena päivänä, kun nesteetkään eivät pysyneet sisällä. Niin kauan, kun nesteitä pystyy juomaan niin asiaa voi kai seurailla kotona. Mut oltais laitettu lääkärissä käyntiä seuraavana päivänä sairaalaan nesteytykseen kuivumisvaaran takia mutta sitten nesteet alkoivatkin taas pysyä sisällä. Ilmeisesti kyseessä oli joku virus, koska bakteeriviljelyt olivat ok. Syömään en pystynyt vielä pariin päivään sen jälkeen, kun nesteet alkoivat pysyä sisällä. Aika kovasti voimille otti kyllä tuo tauti mutta selvittiin siitä kuitenkin. Vauva ei ole vielä syntynyt mutta ainakin kaikissa ultrissa kaikki on ollut hyvin.

 

 

Paranemisia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi rv 40+3 järkky vatsatauti, joka kesti hieman yli vuorokauden. Soitin synnärille ja sanoivat, että voin olla huoleti kotona juurikin tuon muutaman vuorokauden. Paljon nesteitä vaan. Alkuun ei mikään pysynyt sisällä. Sanoivat vielä, että naisen elimistö kyllä hoitaa sen, että vauva saa kaiken tarvittavan ja voi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ekassa raskaudessa järkky vatsatauti (lähinnä ripuli) joskus ekalla kolmanneksella muistaakseni. Tauti alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta ja kesti pari-kolme päivää. En käynyt lääkärissä (en olisi pystynyt lähtemään, kun koko ajan piti olla vessanpöntön lähettyvillä :rolleyes: ), mutta soitin terveyspalveluiden neuvontaan, jossa käskivät olla rauhallisin mielin. ilmeisesti kyseessä oli jokin virusperäinen tauti, ehkä noro? Raskaus meni hyvin ja lapsi syntyi terveenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ikävä kyllä surullisempia uutisia. Vatsatauti oli siis todella raju kohdallani (kesti viikon ja olin tiputuksessakin). Raskaus meni valitettavasti spontaanisti kesken rv. 11+3. Sitä ei voi tietää, johtuiko taudista vai mistä, mutta harmillista jokatapauksessa.

Edited by Kianiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0