Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Lidia

Alle 2-vuotiaiden kanssa lennolle lähtevät!

23 posts in this topic

Jos olette aikeissa lentää alle 2-vuotiaan kanssa, harkitkaa oikein huolella, otatteko lapselle oman istumapaikan vai pidättekö sylissä/vauvakopassa lennon ajan. Toki se istumapaikka maksaa enemmän, mutta jos lapsi on jo liian iso koppaan ja vilkasta lasta hankala pitää sylissä koko lennon ajan, niin oma istumapaikka voisi oikeasti olla paras vaihtoehto.

 

Eräskin nuori äiti oli just pitkällä mannertenvälisellä lennolla kahdestaan alle 2-v. poikansa kanssa, eikä pojalle ollut varattu omaa paikkaa. No, reilusti yli 10 kg jätkä ei nyt mikään sylivauva kuiteskaan kokonsa ja kehityksensä puolesta ollut, eikä vauvakoppaiässä, joten äidillä oli tietysti vaikeuksia lapsen kanssa. Äiti alkoi sitten lennolla valittaa ja vaatia lisätilaa, mitä heille järjestettiinkin muita matkustajia siirtelemällä. Ihan kiva heille, mutta tämä on just sellaista toimintaa, joka lisää lapsiperhevihamielisyyttä muissa matkustajissa. Täysin epäoikeudenmukaista, että äiti sai lapselleen ilmaisen istumapaikan, kun ei ollut huolehtinut asiasta etukäteen varaamalla ja ostamalla paikkaa, kuten muutkin joutuvat tekemään. Toisekseen, tällä lennolla nyt sattui olemaan tilan puolesta mahdollisuus järjestelyyn, mutta sen varaan ei voi laskea. Eli mieti tarkkaan, oletko oikeasti valmis pitämään rimpuilevaa, potkivaa, kiemurtelevaa, riehuvaa ja raivoavaa energiapakkausta sylissäsi koko lennon ajan, erityisesti pidemmillä lennoilla, huomioiden ruokailutilanteet yms. Vai olisiko sittenkin järkevää ja kohtuullista myös kanssamatkustajia kohtaan ostaa lapselle oma istumapaikka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mHyvin on matkustettu lähes 15 kiloisen kahta viikkoa vajaan 2-vuotiaan kanssa sylivauvana :) ja toki myös pienemmänkin vauvan kanssa.

 

Jos koneessa on lisätilaa niin niitä hyödynnetään kyllä myös muillekin ihan tasapuolisesti. Mm. oksentaville, hyvin lihaville ja öykkäröiville ihmisille, näitä näkee kyllä aikalailla järjestään lennolla. LAsten kanssa matkailua arvosteleville lie omakin ketju esim. tuolla suomi24h palstalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mHyvin on matkustettu lähes 15 kiloisen kahta viikkoa vajaan 2-vuotiaan kanssa sylivauvana :) ja toki myös pienemmänkin vauvan kanssa.

 

Jos koneessa on lisätilaa niin niitä hyödynnetään kyllä myös muillekin ihan tasapuolisesti. Mm. oksentaville, hyvin lihaville ja öykkäröiville ihmisille, näitä näkee kyllä aikalailla järjestään lennolla. LAsten kanssa matkailua arvosteleville lie omakin ketju esim. tuolla suomi24h palstalla?

 

Pointti on se, että tämä kyseinen äiti ei yksin pärjännyt ison "sylivauvansa" kanssa, vaan alkoi heti koneessa vaatia lisätilaa, vaikka olisi hyvin voinut ostaa sen lisätilan etukäteen varaamalla lapselleen oman istuimen. Ja kyllä hänen olisi kaiken oikeudenmukaisuuden nimissä niin pitänyt tehdäkin, jos ja kun kuitenkin osasi ennakoidakin, että yli 20 h lentokoneessa iso ja vilkas lapsi sylissä ei tule oikein onnistumaan - tai ainakaan tämä äiti ei ollut valmis sitä kärsimään, mutta ei ollut näköjään valmis maksamaankaan väljemmästä matkustamisesta. Ei se vaan mun oikeustajuun mahdu, että näin voi tehdä ja se ois ok. Muutkin joutuu paikastaan maksamaan. Jos haluaa vaatia paikkaa, siitä pitää olla myös valmis maksamaan.'

 

Mä oon aika paljon matkustanut, enkä ole koskaan nähnyt, että aikuiset lihavat ja öykkäröivät känniset olisivat vaatineet ja saaneet lisäistuimia käyttöönsä. Tosin en ole kauheasti känniörvellyslentoja harrastanutkaan. Lapsiperheiden kohdalla sitä kuitenkin tapahtuu, vaikka olisi mahdollisuus etukäteen huolehtia asiasta ja varata riittävä määrä istuinpaikkoja. Ei ole kivaa muille matkustajille, että heitä sitten siirrellään eri puolille konetta. Esim. häämatkalla ollut pariskunta erotettiin toisistaan lapsiperheen tarpeiden tyydyttämiseksi. Reilua?!

 

Mun huoleni on, että tällainen röyhkeys ja "vapaamatkustajuussiipeily" lisää lapsivihamielisyyttä muissa lentomatkustajissa, ja sitten vaaditaan lisää kokonaan lapsivapaita lentoja. Toki se liittyy myös lasten metelöintiin ja riehumiseen lennoilla, mutta sitäkin ongelmaa varmaan helpottaisi, jos pikkuvauvoja isommilla lapsilla olisi oikeasti lentokoneessa riittävästi tilaa, eli oma paikka (en toki väitä, että se oma paikka tekisi yhtäkkiä lapsista tosi rauhallisia ja hiljaisia, mutta osaltaan vois vähän ainakin auttaa!).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja lisäisin vielä, että en sinänsä ole arvostelemassa lasten kanssa matkustelua, vaan olen ehdottomasti sen kannalla, ja itsekin matkustan omien lasten kanssa. Lyhyillä (Euroopan sisäisillä) lennoilla alle 2-vuotiaat menee vielä yleensä ihan hyvin sylissä, mutta pitkille lennoille oon itse sekä oman että lasten ja kanssamatkustajien viihtyvyyden vuoksi ottanut 1-2-vuotiaille jo oman paikan. Sitä nuorempi meillä on mennyt sitten vauvakopassa/sylissä. Kai mua vähän kismitti tuon edellä kerrotun äidin ja lapsen tapaus, kun itse tosiaan oon kiltisti maksanut samanikäisen lapsen paikasta, koska pidän tuollaista ilmaisen istuimen vaatimista röyhkeänä ja epäreiluna toimintana, jos ja kun tiedostaa etukäteen, että kaikkien kannalta olisi parempi varata lapselle oma paikka, kun lentoaikaa kuitenkin yhteensä yli 20 h...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon aika paljon matkustanut, enkä ole koskaan nähnyt, että aikuiset lihavat ja öykkäröivät känniset olisivat vaatineet ja saaneet lisäistuimia käyttöönsä.

Meillä lennetään paljon työn takia ja lomille, lasten kanssa ja ilman. Valitettavasti olen joutunut myös usein ylipainoisen ihmisen viereen, niin että 30% omasta istuimestani on vallattuna. Eivät aikuiset vaadikaan mitään lisäistuimia vaan istuvat törkeästi toisten päällä. Tämä on erityisen hauskaa mannertenvälisillä lennoilla.

Tästä syystä suosittelen kaikille herkkähipiäisille lentämistä bisneksessä, näin meilläkin tehdään nykyisin aina kun on mahdollista. Sillä varmistaa aika kivasti, että itsellä on tilaa ja lento sujuu rauhallisesti, ilman häiriötekijöitä. Maksaahan se toki enemmän, mutta elämä on valintoja. Toisten ihmisten valintoihin kun on hankala vaikuttaa.

 

Jos lento ei ole täyteen bookattu (vaikka olisikin), niin kyllä siellä pyritään seattaamaan uusiksi ihmisiä parhaan mukaan. Oli kyseessä sitten allergia ja lemmikki viereisellä paikalla tai mikä muu tahansa syy, vaikka W/B laskelmat olisikin jo tehty.

Edited by Holley

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon aika paljon matkustanut, enkä ole koskaan nähnyt, että aikuiset lihavat ja öykkäröivät känniset olisivat vaatineet ja saaneet lisäistuimia käyttöönsä.

Meillä lennetään paljon työn takia ja lomille, lasten kanssa ja ilman. Valitettavasti olen joutunut myös usein ylipainoisen ihmisen viereen, niin että 30% omasta istuimestani on vallattuna. Eivät aikuiset vaadikaan mitään lisäistuimia vaan istuvat törkeästi toisten päällä. Tämä on erityisen hauskaa mannertenvälisillä lennoilla.

Tästä syystä suosittelen kaikille herkkähipiäisille lentämistä bisneksessä, näin meilläkin tehdään nykyisin aina kun on mahdollista. Sillä varmistaa aika kivasti, että itsellä on tilaa ja lento sujuu rauhallisesti, ilman häiriötekijöitä. Maksaahan se toki enemmän, mutta elämä on valintoja. Toisten ihmisten valintoihin kun on hankala vaikuttaa.

 

Jos lento ei ole täyteen bookattu (vaikka olisikin), niin kyllä siellä pyritään seattaamaan uusiksi ihmisiä parhaan mukaan. Oli kyseessä sitten allergia ja lemmikki viereisellä paikalla tai mikä muu tahansa syy, vaikka W/B laskelmat olisikin jo tehty.

 

Hmm, oonkohan nyt ilmaissut itseni tosi huonosti, vai olenko tosiaan ainoa ihminen, jonka mielestä ei ole ihan oikeudenmukaista vaatia ilmaista istumapaikkaa lapselle, kun ei ole sitä etukäteen varannut ja maksanut?? Jos tää on tosiaan tilanne, niin mitä pirua mä onneton ylitunnollinen ihminen meen varaamaan ja maksamaan omalle taaperolle paikan, kun voin yhtä hyvin hätistää naapurit muualle lennolla ja vallata vapaasti tarvitsemani/haluamani tilan, ilman eri maksua?! Haluatteko tosiaan, että kaikki toimis näin?

 

Olen hämmentynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos lento ei ole täynnä niin usein pyritään jättämään +inf-lipun kanssa matkustavan vierelle tyhjäpaikka jo silloin kun laskelmia tehdään. Tämä on ihan normaali käytäntö. Ei se ahdas paikka yhdistettynä temppuilevaan sylilapseen ole kenenkään etu. Jos matkustaa lapsen kanssa, niin silloin tätä kannattaa kysyä jo lähtöselvityksessä. Silloin ei enää koneessa tarvitse säätää ja herättää negatiivista huomiota.

Mun paikkaa on vaihdettu pyynnöstäni, kun vieressä on istunut isokokoinen, haiseva tai ahdisteleva ihminen (näitä löytyy myös liikematkustajista paljon!). Onneksi tällainen on mahdollista. Sitä kun ei voi vielä lähtöselvityksessä nähdä millainen vieruskaveri tulee olemaan.

 

Meillä on ostettu ja varattu alle 2-vuotiaalle omaa paikkaa useinkin, mutta myös maksettu itse bisnesluokasta enemmän, jotta saa olla lennolla rauhassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tässä vaikuttaa paljon ihmisen asenne. Pyytää voi, vaatia ei. Samoin on musta hienoa jos häämatkalla ollut pariskunta tarjoaa lisätilaa, mutta ei heitäkään pitäisi pakottaa sen antamiseen. Herää kyllä kysymys, että jos hääpari oli pakkotilanteessa, eikö koneesta löytynyt porukkaa joka olisi ollut valmis luovuttamaan heille kaksi paikkaa ja eroamaan itse... No joo. Sovittelukysymyksiä näiden pitäisi kaikkien olla,

 

Mä kyllä ostaisin tolle meidän 1,5-v:lle jo oman paikan. Mutta me ollaan kokeneita lentomatkustajia ja tiedetään millaista se on. Voin hyvin kuvitella, että kokemattomampi ajattelee, että kun tänikäiselle myydään oletusarvoisesti sylipaikkaa, se tarkoittaa, että sen tarpeet voidaan siinä sylipaikalla sitten huomioida...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ei todellakaan ole okei että näin automaattisesti toimitaan. Joo, ei se ole kenenkään etu että lapsi riehuu sylipaikalla kun tilaa ei ole riittävästi, mutta onhan se epäoikeudenmukaista että ihan vaan vanhemman valituksesta aletaan toisia matkustajia siirtelemään asian ratkaisemiseksi. Mielestäni on sitten vähän kyseenalaista että lentoyhtiöt ylipäänsä antavat varsinkin pitkillä lennoilla mahdollisuuden niinkin isojen lasten sylipaikalla kuskaamiseen, kun se käytännössä on useasti hankalaa ja vaatii venymistä niin henkilökunnalta kuin toisilta matkustajilta. Ja tosiaan jos ei ole itse lapsen kanssa matkustanut, voi kuvitella että kyllä se sujuukin siinä sylissä kun kerran sylipaikkaa tarjotaan... Euroopan sisäiset, muutaman tunnin lennot yleensä sujuvatkin varmaan ihan hyvin isommankin "sylilapsen" kanssa, mutta kyllä joku kymmenen tunnin lento on tosi raskas sylissä oltavaksi niin sille lapselle kuin vanhemmallekin.

 

Ja minusta se ei ole mikään puolustelu tälle asialle, että on muitakin asiakasryhmiä joille ekstratilaa joudutaan joskus antamaan. Se on kokonaan toinen juttu sitten se.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon sitä mieltä, että lentoyhtiöiden pitäisi muuttaa käytäntöään eikä tarjota oletusarvona sylipaikkaa kaikille alle 2-vuotiaille pitkillä lennoilla. Itse asiassa voi joskus olla jopa vaikeaa (ainakin netin kautta varauksia tehdessä) saada ohitettua oletukset ja varattua alle 2-vuotiaalle oma paikka, kun ikätietoja syötettäessä tarjotaan vain sitä sylivauvapaikkaa. Kuitenkin lentoemoystävänikin valittaa toistuvasti näistä ylisuurista "sylivauvoista", joille ei ole varattu omaa paikkaa, mutta lennolla joudutaan sitten sumplimaan ja säätämään, ja vanhemmat ryhtyvät hankaliksi ja vaativiksi (vaikka pihiyttään eivät ole hommanneet lapselle omaa paikkaa).

 

Eikä muuten suinkaan aina jätetä vapaata paikka jo valmiiksi vauvaperheen viereen, meillä ei ole kertaakaan käynyt niin, eikä se aina ole mahdollistakaan! Samalla lennolla voi olla aika täyttä ja useampia lapsiperheitä, eikä niitä ylimääräisiä vapaapaikkoja yksinkertaisesti riitä kaikille. Ja näistä istumapaikkojen uudelleenjakamisesta ja -järjestelystä lennoilla - mites nyt kun monilla yhtiöillä saa ylimääräistä maksua vastaan etukäteen varata itselleen nimenomaan tietyn paikan?`Ei kai niitä voi ruveta siirtelemään jonkun taaperon ilmaispaikan takia, kun ihminen on hyvissä ajoin extraa maksanut varmistaakseen itselleen just tietyn paikan?

 

Mutta joo,ajattelemattomia, kokemattomia, välinpitämättömiä tai vain pihejä vanhempia ajatellen olisi parasta, että lentoyhtiöt muuttaisivat tässä asiassa linjaansa. Tai sitten reilusti tekisivät selkeän periaatepäätöksen ja infoisivat kaikkia matkustajia, että jokaista sylipaikalla matkustavaa taaperoa varten varataan automaattisesti yksi ilmainen istuinpaikka, piste. Se vaan olisi sen verran iso kädenojennus lapsiperheiden suuntaan, etten tiedä kuinka suopeasti muut matkustajat siihen suhtautuisivat, käytäntö kun tulisi aiheuttamaan korotuspaineita heidän lentolippujensa hintoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vieras Plagico taitaa ymmärtää tahallaan väärin.

 

Sylilapsia varten ei varata mitään istuinpaikkoja vaan koneet täytetään aina täyteen jos vain saadaan myytyä. Sillon kun yksittäispaikkoja jää niin ne automaattisesti monella yhtiöllä tietokone jättää inf-matkustajan viereen. Tuskin kukaan lapsen kanssa matkustaja odottaa automaattisesti saavansa tällaisen vapaan paikan (ja jättää sen takia ostamatta lapselleen paikan) koska koneet on aika usein jopa ylibuukattuja, saati että mahdollinen vapaa paikka osuisi itselle kaikista lapsiperheistä. Ja maksettuja paikkoja ei luovuteta kenellekään. Peiliin saa aikuinen ihminen katsoa jos on tyhmä ettei uskalla ääneen sanoa istuvansa mieluumin siinä mihin on paikkalippunsa saanut.

 

Musta on ällistyttävää että äitipalstoillakin kaikki ihmiset tuntuu vaan lentäneen koneissa joissa äidit ja isät lapsineen on niitä vaikeita matkustajia. Itse en ole koskaan törmännyt siihen että lapsiperheet olis olleet koneessa vaatimassa erityisesti jotain ekstraa saati lisätilaa. Kyllä ne lentoemäntien valot taitaa edelleen eniten vilkkua sen alkoholinlasin takia.

 

En oikein ymmärrä sitäkään miksi 1v on liian suuri sylivauvaksi mutta puolivuotias ei. Kokoero kun on parikiloa ja muutaman sentin.Meillä on ennemminkin ollut ongelmaa siinä että 3v ei ole meinannut uskaltaa istua yksin omassa penkissään nousun/laskun ajan vaan haluaisi syliin turvaan. En edes harkitse nyt 1v:lle ostavani 12h lennolle omaa paikkaa koska tiedän ettei se osaa nukkua siinä kuitenkaan vaan nukkuu sylissä. Harmi jos joidenkin mielestä mulla olis velvollisuus siihen. Toivottavasti nää henkilöt ei itsekään koskaan aja marketin perheparkkiin, koska olishan se nyt törkeetä käyttää sellaisia muita syrjiviä parkkiruutuja ;)

 

 

Jos joku vaatimalla vaatii jotain niin on kyllä todella ammattitaidoton lentoemäntä, jollei osaa laittaa asiakasta kuriin. Ammattilainen ei kyllä palvele asiakkaita muiden asiakkaiden kustannuksella ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunnustan. Olen lentänyt 1 v 2 kk lapsen kanssa ostamatta lapselle omaa istumapaikkaa. Ei yksinkertaisesti olisi rahat riittänyt ja koko reissu olisi jäänyt tekemättä, jos olisi ollut pakko ostaa oma paikka lapselle. Ja kyllä, koneessa olin sitten helisemässä pojan kanssa, joka ei tietenkään olisi millään jaksanut istua rauhallisesti sylissä, ja tuli siinä äiskällekin jo hiki reilu kymmenenkiloisen kanssa taistellessa. Ruokailusta ei tietenkään tullut mitään. Hiukan myös nolotti pojan potkiessa naapurin juomat naapurin syliin, mutta en tiedä mikä pakkopaita olisi auttanut lapsen oikein rimpuillessa. Tai olisiko oma istuin pitänyt pojan paremmin aloillaan. Se lento oli ihan täynnä, eikä ylimääräistä vapaata paikkaa löytynyt, mutta paluulennolla tiedustelin nätisti sellaisen mahdollisuutta ja sen myös saimme. En tiedä johtuiko omasta istumapaikasta, väsymyksestä vai mistä, mutta lapsi olikin sitten huomattavasti rauhallisempi ja jopa nukkui. Mutta ihan rehellisesti myönnän, että taloudellisista syistä en jatkossakaan aio ostaa lapselle omaa paikkaa niin kauan kuin ei ole pakko. Ja jos niitä vapaita paikkoja lennolla on, pyydän taas nätisti ja otan sellaisen vastaan. On se siinä tilanteessa muidenkin matkustajien etu, ettei juomat taas lennä syliin ynnä muuta pientä kivaa.

 

Osaisko joku antaa vinkkiä, miten tosi vilkas ja energinen ja liikkuvainen lapsi pysyisi lennolla aloillaan ja rauhallisena? Miten te muut sylilapsen kanssa lentäneet olette saaneet homman hoidettua ilman pahempia vahinkoja? Ootteko onnistuneet ruokailemaan, ja jos ootte, niin millä taikatempulla? Mulla ei ainakaan mahtunut tarjotinpöytä edes laskeutumaan alas lapsen peuhatessa sylissä/lattialla mun jaloissa. Aiemmin, kun vielä imetin, se temppu tepsi aina, mutta nyt on konstit vähissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikein ymmärrä sitäkään miksi 1v on liian suuri sylivauvaksi mutta puolivuotias ei. Kokoero kun on parikiloa ja muutaman sentin.

 

Ei se koko oleellinen asia minusta olekaan. Onhan lapset keskenäänkin todella erikokoisia, ja isokokoinen puolivuotias voi hyvinkin olla suurempi kuin pieni vuoden ikäinen lapsi. Mutta liikkumiskyvyssä, vilkkaudessa ja siinä jaksaako lapsi olla aloillaan on varmasti todella iso ero puolivuotiaan ja yksivuotiaan välillä. Puolivuotias voi vielä makoilla sylissä tuntejakin jotain yhtä lelua tutkien eikä vielä konttaa tai nouse istumaan, mutta yksivuotias haluaa jo tutkailla ympäristöään ja ottaa suunnilleen kaiken näköpiirissä olevan tutkittavakseen, kiemurtelee ja peuhaa.

 

Olen itse matkustanut puolivuotiaan kanssa mantereen yli vaihdollisella lennolla (sylipaikalla luonnollisesti) ja jo se oli kyllä ihan horroria vaikka vauva oli suuren osan ajasta sylissä edes suhteellisen tyytyväisenä. Eipä olekaan vastaavia matkoja suunnitteilla ihan lähitulevaisuudessa...

 

Mun täytyy vielä sanoa että mä en ole koskaan nähnyt minkäänlaisia paikkasumplintoja koneessa - en lasten, humalaisten enkä lihavien ihmisten takia. Mutta eipä sitä tietenkään itse kaikkea huomaakaan mitä siellä koneessa tapahtuu jos ei satu siinä lähellä istumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta joo,ajattelemattomia, kokemattomia, välinpitämättömiä tai vain pihejä vanhempia ajatellen olisi parasta, että lentoyhtiöt muuttaisivat tässä asiassa linjaansa.

Tuo pihiys pisti silmään. Kun lennetään miehen kotimaahan niin lapsen oma lippu/istumapaikka maksaa tonnin. Kyllä mä mielummin pidän alle 2-vuotiaan sylissä kun maksan tonnin kun sekään ei takaa sitä, että lapsi istuisi rauhassa omalla paikallaan. Kokemusta on meinaan siitäkin, että meillä on ollut kolme istumapaikkaa 2 aikuiselle ja yhdelle 2-vuotiaalle, mutta lapsi on kuitenkin pelännyt ja halunnut istua vanhemman sylissä koko lennon. Toivoisin siis ymmärrystä puolin ja toisin eikä heti alettaisi haukkua vanhempia piheiksi tai väliinpitämättömiksi.

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähinnä aattelisin, että ok, jos ei halua laittaa rahojaan alle 2 v. lapsen omaan istuinpaikkaan, mutta silloin ihan oikeasti pitäisi pitää lapsi sylissä matkan ajan eikä mankua ilmaista paikkaa. Täällä näyttäisi olevan niitäkin vanhempia, jotka tieten tahtoen jättävät ostamatta lapselle oman paikan, mutta heti koneessa alkavat sitten vaatia tai "pyytää nätisti" lapselle omaa paikkaa. Mun mielestä se on moraalisesti vähän arveluttavaa, oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden kannalta. Toki tilanne voi käytännössä olla tosi kiusallinen, ja sylissä kiemurteleva lapsi häiritsee kanssamatkustajia paljon enemmän kuin jos lapselle järjestetään se oma ilmainen istuin. Eli käytännössä se voi olla pienempi paha muidenkin matkustajien kannalta, mutta reilua se ei ole, jos kyse on ihan puhtaasta laskelmoinnista.

 

Aika iso ero varmaan siinäkin, miten kaksi vanhempaa pärjää yhden sylissä pidettävän kanssa, kuin jos on vain yksi vanhempi, joka joutuu yksinään koko matkan ajan pitämään lasta sylissä. Mä oon lentänyt yksin sylivauvan kanssa pitkän matkan, mutta vauva oli silloin oikeasti pieni (4 kk) ja vietti suurimman osan ajasta vauvakopassa nukkuen. Isomman, jo kävelemään oppineen ja vilkkaan kaverin kanssa en ihan heti yksin suostuisi matkaan, ainakaan niin että lapsi olisi vain sylipaikalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen myös samaa mieltä siinä että aina se oma paikkakaan ei takaa sujuvaa matkaa. Meidän tytöllä on nyt reilun vuoden iässä sellainen eroahdistus- ja sylivaihe (ja perusluonnekin taitaa olla vähän sellainen) että en todellakaan usko että se suostuisi olemaan omalla paikallaan vaan haluaisi varmasti olla sylissä. Tämä aika ei nyt vaan ole meille mitenkään hyvä lentomatkustamisrn kannalta, ja onneksi nyt ei tarvitse olla mihinkään lentämässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta joo,ajattelemattomia, kokemattomia, välinpitämättömiä tai vain pihejä vanhempia ajatellen olisi parasta, että lentoyhtiöt muuttaisivat tässä asiassa linjaansa.

Tuo pihiys pisti silmään. Kun lennetään miehen kotimaahan niin lapsen oma lippu/istumapaikka maksaa tonnin. Kyllä mä mielummin pidän alle 2-vuotiaan sylissä kun maksan tonnin kun sekään ei takaa sitä, että lapsi istuisi rauhassa omalla paikallaan. Kokemusta on meinaan siitäkin, että meillä on ollut kolme istumapaikkaa 2 aikuiselle ja yhdelle 2-vuotiaalle, mutta lapsi on kuitenkin pelännyt ja halunnut istua vanhemman sylissä koko lennon. Toivoisin siis ymmärrystä puolin ja toisin eikä heti alettaisi haukkua vanhempia piheiksi tai väliinpitämättömiksi.

 

Meillä on sama tilanne, paitsi se lentolippu maksaa halvimmillaan 1300 e. Eli joo, olemme kyllä pihejä ja lapsi matkustaa sylissä. Olemme kerran tämän matkan tehneet kolmestaan, silloin poika oli 7 kk ja kaikki meni tosi hyvin (oli vauvakori käytössä). Seuraavalla kerralla poika on 1v 4kk eli ei varmasti mene yhtä sujuvasti kuin viimeksi. Onneksi lennot on suurimmaksi osaksi (= kolme lentoa neljästä) yölentoja, eli toivottavasti poika nukkuu. Hän on pienikokoinen, joten yritämme saada vauvakorin käyttöön myös tällä kertaa. Tietysti täytyy ottaa mukaan paljon viihdykettä ja itselle lehmän hermot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kai mua vähän kismitti tuon edellä kerrotun äidin ja lapsen tapaus, kun itse tosiaan oon kiltisti maksanut samanikäisen lapsen paikasta

 

Se oli sun valinta, joten miksi asia harmittaa sua? :) Eri ihmiset tekevät erilaisia valintoja ja heillä on niille omat syynsä.

 

Musta se taas ei ole reilua, jos koneessa on esim. "ilmaista" alkoholia, koska kaikki ei-juovat maksavat ne omissa lipuissaan ja joutuvat sitten vielä kuuntelemaan känniläisiä. Noita piilo-epäreiluuksia on maailmassa vaikka kuinka. Huomasin juuri, että yhdelle välimerenristeilylle saa eu-maista lastenlipun, mutta jenkeille lapsi maksaa aikuisen hinnan. Jippona on, että eu-aikuiset ovat kalliimpia eli lapsen alennus on upotettu eu-aikuisten lipun hintaan. Siis myös niiden aikuisten, joilla ei ole lapsia mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kai mua vähän kismitti tuon edellä kerrotun äidin ja lapsen tapaus, kun itse tosiaan oon kiltisti maksanut samanikäisen lapsen paikasta

 

Se oli sun valinta, joten miksi asia harmittaa sua? :) Eri ihmiset tekevät erilaisia valintoja ja heillä on niille omat syynsä.

 

Musta se taas ei ole reilua, jos koneessa on esim. "ilmaista" alkoholia, koska kaikki ei-juovat maksavat ne omissa lipuissaan ja joutuvat sitten vielä kuuntelemaan känniläisiä. Noita piilo-epäreiluuksia on maailmassa vaikka kuinka. Huomasin juuri, että yhdelle välimerenristeilylle saa eu-maista lastenlipun, mutta jenkeille lapsi maksaa aikuisen hinnan. Jippona on, että eu-aikuiset ovat kalliimpia eli lapsen alennus on upotettu eu-aikuisten lipun hintaan. Siis myös niiden aikuisten, joilla ei ole lapsia mukana.

 

Juu, oma valinta oli ostaa se paikkalippu lapselle, mutta ei se mun oma valintani mua kismittänyt, vaan toisen äidin röyhkeäksi ja epäreiluksi kokemani toiminta. Mä en itse edelleenkään tekisi hänen esimerkkinsä mukaisesti, vaikka säästyisikin n. 1000 euroa. En yksinkertaisesti kehtaa olla niin röyhkeä. Ei mun kotikasvatuksella ja luonteella. Eikä siinä ollut mitään piiloepäreilua, vaan hyvin avointa röyhkeyttä ja epäreiluutta. Ihan oikeasti ihmiset, tää äiti tiesi lähtevänsä lennolle kahdestaan lapsensa kanssa, tiesi ottaneensa lapselleen sylipaikan, eli hänen olisi pitänyt ymmärtää,että se tarkoittaa lapsen pitämistä sylissä lennolla. Hän myös tiesi lennon pituuden ja epäilemättä tunsi oman lapsensakin, joten hänen osaltaan kaiken piti olla ihan selvää. Mutta heti koneeseen omalle paikalleen päästyään alkoi valittaa, ettei voi pitää lasta sylissä koko lentoa, ja ei oo tarpeeks tilaa heille kahdelle, eikö lapselle nyt saisi omaa paikkaa järkättyä. Niin sitten lentoemot ryhtyi sumplimaan ja järkkäileen ja siirteleen muita ihmisiä. Häämatkalaiset joutui erilleen. Joku totesi, että sais aikuinen ihminen katsoa peiliin jos ei tässä tilanteessa osaa pitää puoliaan ja kieltäytyä siirrosta, mutta ihmiset on kohteliaita, ja toisaalta voi olla aika hyytävää istua kieltäytymisen jälkeen sen äidin ja lapsen vieressä koko loppulennon ajan. Fiilikset pilalla joka tapauksessa.

 

Joo, epäreiluuksia on elämä täynnä, mutta ihan siltä varalta, että ihmiset ovat jotenkin puolivahingossa ja huomaamattaan röyhkeitä, niin voi kai sitä herätellä keskustelua ja tuoda esiin, ettei tollainen toiminta välttämättä ole kaikkien mielestä ok. OT: Siitä ilmaisesta alkoholista - eihän sitä onneksi enää läheskään kaikilla lennoilla ole, ja mun puolesta kaikki lennot vois olla täysin alkoholittomia, en yhtään ymmärrä miksi siellä pitäis alkoholia tarjota, ilmaiseksi tai maksullisestikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ymmärrän kyllä hyvin alkuperäisen kirjoittajan ärsytyksen. Koska tottahan se mustakin on, että juuri tuollaiset vanhemmat ovat omiaan kiristämään muiden ihmisten tunteita lapsiperheitä kohtaan. Ja jopa mua, itseäni lapsellista, olisi kyllä tuossa tilanteessa suututtanut, jos olisi pitänyt vaihtaa paikkaa. Mutta tosiaan kyllä sitä olisi ehkä tullut vaihdettua, ihan senkin takia, että en olisi tosiaan halunnut kenenkään monotuksen uhriksi moneksi tunniksi tms.

 

Mä oon pari kertaa lentänyt niin, että meillä on ollut vieressä paikka tyhjänä. Kiva pieni lisä, mutta ei olisi tullut mielenkään "pyytää nätisti" sellaista. Kyllä ne sen on siihen hoitanut, jos se on ollut mahdollista.

 

Oman lapsen tunteminen on musta toisaalta tässä kaiken a ja o. Jos lapsi tosiaan on sylikissa, niin kyllähän sellaisen kanssa voi lentää. Mun oma (nyt vähän alle 2v) lapsi ei viihdy kotona/kylässä/kerhoissa/ravintoloissa sylissä kahta minuuttia kaueampaa, joten mun on ihan turha kuvitella, että se istuisi paikallaan koneessa. Meillä ei auta toisaalta edes oma paikka, koska ei se jaksa siinäkään istua. Mutta onpahan parilla kerralla ollut edes pikkaisen tilaa enempi pyöriä ja huitoa ympäriinsä.

En voisi kuvitella matkustavani siis tuon kanssa juuri nyt mihinkään, koska ei mulla olisi luontoa pistää muita matkustajia kuuntelemaan sen eläimellistä kiljuntaa edes kotimaan lennon vertaa, saati nyt mitään pitkiä lentoja. Kyllähän se harmittaa, koska on jouduttu perumaan muutama lomasuunnitelma tässä vuoden aikana, kun tykättäisiin kuitenkin reissata, mutta näin se nyt vaan on.

 

Ja puolivuotiaan ja vuosikkaan kohdalla on musta kanssa iso ero. Puolivuotias ainakin omalla kohdalla otti vielä jopa kolmet päikkärit päivässä, rauhoittui rinnalle, imetystä pystyi käyttämään "ajantappamiskeinona" ja sitten kun ei syönyt maitoa tai nukkunut, niin jaksoi kauan ihmetellä jotain paria maissinaksua ja hedelmäsosepurkin syöttämiseenkin saattoi käyttää pitkän ajan. Vuoden ikäiselle ei toiminut mikään noista ja kaikki ajankuluharhautukset oli ihan turhia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mutta ihan siltä varalta, että ihmiset ovat jotenkin puolivahingossa ja huomaamattaan röyhkeitä, niin voi kai sitä herätellä keskustelua ja tuoda esiin, ettei tollainen toiminta välttämättä ole kaikkien mielestä ok.

 

Ymmärrän ärsytyksen, mutta mulle tulee fiilis, että sä syytät meitä tämän äidin röyhkeydestä. Ihan kuin olettaisit, että me oltaisiin automaattisesti toimimassa yhtä röyhkeästi ja siksi meitä pitäisi valistaa siitä ettei se ole ok. Täällä vaan kukaan ei ole kirjoittanut tekevänsä samaa. Kenties kysyvänsä nätisti, mutta ei vaativansa moista. Erona tossa on se, että jos lentoemo sanoo ei, niin nätisti kysyjä tyytyy siihen.

 

Kun näin otsikon "alle 2-vuotiaan kanssa lennolle lähtevät", niin olin toivonut vinkkejä ja kokemuksia siitä, että miten pienen kanssa lennon saisi sujumaan nätisti. Mikä puuha toimii lentokoneessa ja mikä ei.

 

Ja ei, meillä ei ole hänelle omaa istuinta. Lentoaika on 2h. Pidemmälle lennolle ottaisin itse lapselle oman istuimen.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän ärsytyksen, mutta mulle tulee fiilis, että sä syytät meitä tämän äidin röyhkeydestä. Ihan kuin olettaisit, että me oltaisiin automaattisesti toimimassa yhtä röyhkeästi ja siksi meitä pitäisi valistaa siitä ettei se ole ok. Täällä vaan kukaan ei ole kirjoittanut tekevänsä samaa. Kenties kysyvänsä nätisti, mutta ei vaativansa moista. Erona tossa on se, että jos lentoemo sanoo ei, niin nätisti kysyjä tyytyy siihen.

Mulle tuli ihan samanlainen "saarnaava" vaikutelma tästä sun kirjoituksesta. Se, että yksi ihminen joskus tekee jotain mikä ei miellytä ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin toimivat samalla tavalla.

 

Sellainen asia tuli vielä mieleen, että mistä sitä tietää mitä tuon naisen tilanteessa oli taustalla. Harva varmastikaan haluaa vapaaehtoisesti matkustaa yksin pienen lapsen kanssa pitkiä lentoja. Lapsi voi myöskin olla kipeänä. Kesällä kun palattiin Suomeen sairastui tyttö kuumeeseen ja lentoemäntä järjesti lisää tilaa koneen takaosasta. Voi olla että ulkopuolisten silmissä tämäkin näytti "röyhkeältä ja väliinpitämättömältä" toiminnalta, koska ei sitä kukaan muu tiennyt että tyttö oli kipeä.

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainoa kerta, jolloin olen lentokoneessa joutunut vaatimaan paikan vaihtoa oli silloin kun just 2v täyttänyt sai ekan kerran oman paikan. Lapsi oli nimittäin sijoitettu ihan eri puolille konetta kuin minä ja mies... eikä meillä vanhemmiltakaan ollut viereisiä paikkoja.

 

Kaikkiaan ollaan lennetty erinäisiä matkoja eri-ikäisten lasten kanssa erilaisin järjestelyin. Isomman sylilapsen kanssa matka on taatusti epämukava ja syömisestä ei kannata ehkä haaveilla. Muuten saattaa sujua kuinka vaan. Joskus sen maailman helpoimman lapsen kanssa voi olla hankalaa, ja joskus se haastava käyttäytyy tosi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0