Sign in to follow this  
Followers 0
Tweety

Lahjaideoita ristiäisiä ja nimiäisiävarten

70 posts in this topic

Yleensä kaste ja nimiäiset pidetään muutaman kuukautta syntymän jälkeen, monet ovat tuoneet jo syntymäpäivänä vauvalle lahjoja, ja uusi lahjomiskierros tulee heti perään. Mitä antaa lahjaksi?

 

Minä olen ihan pulassa, varsinkin kun kysyn vanhemmilta että mitä tarvitsisitte, niin vastaus meillä on jo kaikkea. Pulassa ollaan. Lahjahan voi olla jotain hassun hauskaakin, mutta mielellään vauvaa muistasi siten, että siitä olisi joko kongreettista hyötyä vanhemmille, tai että se jäisi muistoksi lapselle.

 

Mitä sinä veit lahjaksi? Olitko Kummi, mummu vai jotain ihan muuta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veljenpojan ristiäisissä annoin lahjaksi miun ompelemat fleecepaidan ja potkuhousut ja samasta

kankaasta tein vielä fleecetakin (hupussa korvat) ja fleecehousut. Tein kokoa 78cm. Joten niistä

oli sitten vähän myöhemmin hyötyä. Ja niistä tuli niin suloiset. Ihanan pörröiset. Ja se fleecetakki

korvilla oli kyllä huippusöpö! :wub: Värinä olivat vihreä ja beige. Eli silloin kun tein vaatteet, niin sukupuolesta

ei ollut tietoa, niin ne vaatteet sopivat kummallekin. Poika tuli.

 

 

Ajatuksena oli myös antaa astrologinen tulkinta vauvasta vanhemmille. Sitä olisi ollut mukava lukea vuosien

varrella ja katsoa sopiiko kuvaukset lapseen ja kun lapsi kasvaa, niin hän voi sitten myöhemmin itsekin lukea

sitä. Itse ainakin tilaan sen itselle, jos kukaan tutuista ei sitä osta ristiäislahjaksi. Tosin olen koko ikäni opiskellut

astrologiaa (opinnäytetyön aihekin oli astrologia), joten ei mikään ihme, että siitä lahjasta pitäisin. Tosin voisin tulkinnan

itsekin tehdä lapsen syntymäkartasta, mutta mielummin tilaan sen ja katson toisen astrologin tulkinnan lapsestani... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo Astrologinen kartta onkin hyvä idea, tosin nämä rajatiedon alan harrastus on vauvan mummon juttu :D Mutta jos hän ei ole sitä keksinyt niin hyvä ideahan tuo tosiaan.

 

Vaatteita teen minäkin. Heillä vain on uskomaton määrä vaatteita. Vauvan serkku on nyt sitten taapero, joten niistä ei liene pulaa.

 

Kohta roudaan sinne monta säkkiä vaippoja. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voithan ostaa jotain,mitä lapsi voi käyttää isompana, kuten korun tms. niitä löytyy kyllä myös pojille ja kastelahjaksi saatu koru on varmasti arvokas muisto aikuisena. Hinnan ei tarvitse hipoa pilviä, kalliimmat jututhan yleensä on juurikin kummien ja mummien heiniä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin tulossa juuri sanomaan koruista.

 

Eihän lapsen tarvitse niitä juuri nyt käyttää.

 

Ja luin että lapsille olis saatavilla sellaisia koruja joihin voi sitten vuosien saatossa keräillä lisää osia, esim. joka synttärinä.

 

 

Tai sitten vaan joku ihana kehys johon on tulee lapsen tiedot. tai ihan vaan syntymäpäivä.

 

Kehyksiä ei ole koskaan liikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kohta roudaan sinne monta säkkiä vaippoja. <_<

 

Me saatiin yhdeltä tutultä säkki vaippoja. Eihän siitä tietty tytölle mitään muistoa jäänyt, mutta ukon kanssa molemmat oltiin sitä mieltä, että oli tosi hyvä lahja. Erottui joukosta ja oli tarpeen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummipojalleni tein vaunuihin sopivan tilkkutäkin, jonka toinen puoli on fleeceä. (Minä en ole todellakaan ole mikään ompeluihminen. ) Ollut ahkerassa käytössä nyt yli vuoden ja selkeästi oli minulta saatua kummilusikkaa arvokkaampi pojun äidille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedän lapsen joka sai ristiäislahjaksi Bumbon.

 

1_1.jpg

 

Olen nähnyt tilkkupeittoja, johon on kirjottu lapsen nimi, syntymäpäivä ja mitat. Siitä tulisi ihana muisto, jos sellaisen rakkaudella tekee.

 

Kaulakoru; laatta nahkanauhassa, johon tulee lapsen nimi ja syntymäpäivä.

 

Lahjakortti ensikenkiä varten olisi tosi tarpeellinen (ja siis lahjakortti, ei kengät, koska kengät ovat sovitusasia).

 

Lupaus maksaa kuukauden tai 3 kk vauvauinnit (kuukausi taitaa olla keskimäärin 50-60 euroa) tai muu "harrastus".

 

Laulukirja, lorukirja tai soitin. Niille on käyttöä vähän myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siskoni poika sai lahjaksi sellaisen ihanan paketin missä oli kehykset ja sellainen valkoinen taikina-aine tms. mihin sai painaa vaavin jalan- tai kädenkuvan. Se taikina kuivatetaan ja sen jälkeen pistetään niihin kehyksiin. Mun mielestä ihana, persoonallinen lahja, joka on ihana kirjahyllyssä ja sen voi vaikka antaa sitten lapselle kun on iso. Oon nähny tällaisia settejä ainakin lastentarvikeliikkeissä sekä muistaakseni Sokoksella/ Stockmannilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toi oli oikeesti tosi ihana lahja. Ja muistaakseni niitä oli erilaisia versioita. Pikagoogletuksella en nyt kyseistä systeemiä löytänyt, mutta tosiaan lastentarvikeliikkeissä on ainakin ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

me ostettiin meidän kummipojalle soittorasia, johon sai neljä valokuvaa (oli neliön muotoinen, eli joka sivulle yhden kuvan) ja soittorasiassa oli laatta, johon kaiverrettuna pojan nimi ja mitat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kääpiö sai toisilta kummeiltaan ristiäislahjaksi grafiikkataulun. Minusta tämä oli todella onnistunut lahja, sillä tällä hetkellä tuo kaunis taulu koristaa pojan huonetta ja sen hän saa joskus (ehkä noin kolmenkymmenen vuoden päästä :lol: ) kotoa muuttaessaan ottaa mukaansa eli todella pitkäikäinen ja säilyvä lahja.

Itse olen joskus saanut kummeiltani ristiäislahjaksi kultaisen rannekorun, jossa on kaiverrettuna nimeni ja syntymäpäiväni ja vaikka tuo koru ei minulle enää mahdukaan, on se yhä minulle tärkeä esine ja hyvässä tallessa korulaatikossa.

Edited by Maissi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saimme lahjaksi ihanan kultaisen vauva sormuksen eli semmonen pienenpieni pikkuriikkinen sormus, joka meni nyt meidän 4kk ikäiselle nimettömään. Siihen oli myös kaiverrettu etunimen ensimmäinen kirjain. Myöhemmässä iässä lapsi/aikuinen voi pitää sitä kaulaketjussa.

 

Toinen ihana lahja oli sellainen hopeinen putkilo, johon oli kaiverrettu nimi ja syntymäaika. Sen sisällä oli sitten ihanan näköinen itse täytettävä kastetodistus ja toisella puolella oli pieni sukupuu mihin voi kirjottaa vauvan sisaruksien nimet ja vanhempien nimet, sekä muistaakseni myös isovanhempien nimet. Siinä on sitten sille oma jalusta.

 

Tässä muutamia kuvia:

 

LP12287_b.jpg

KM1055_b.jpg

 

Tälläinen sormus me saatiin:

DSC_3034_0020_Arvo.jpg

 

Sitten tietty saatiin myös kivat Adidas superstar töppöset

Bumbo

kultainen miniristi

Spongebob todella hauska T-paita ja iso pyyhe

 

Eikä sen tarvitse olla aina joku esine vaan voi antaa lahjaksi lahjakortin esim. vauvauintiin kuukaudeksi tai ehkä vauvajumppaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen itse tehnyt omille kummilapsille "kirjan" johon liimaan tärkeimmät uutiset/kauppa-ilmoituksen,sään jne..syntymäpäivästä. Kiva muisto 20 v.päästä.Ja ainakin erilainen lahja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäyksenä tuli mieleen että vaippasäkki kannattaa antaa lahjaksi vaan jos on 100 % varma että vanhemmat eivät aio kestoilla vauvansa kanssa, monella kun on se ekologinen puoli tärkeä kestovaippailussa joten säkillinen kertiksiä saattaa tuntua kiusalliselta lahjansaajasta. Paitsi tietysti jos on osakestoilijasta kyse :)

 

Noi kehykset, soittorasiat, minisormukset yms. on yleensä tosi kivoja ristiäislahjoja ja ne säilytetäänkin muistona, moni vaate yms. saattaa jopa jäädä käyttämättä jos ei ole mieleinen.

 

Nuo vauvalahjat on välillä tosi hankalia, esimerkiksi itse en ilahtuisi tuosta kipsisestä kädenjälki jutusta, en tykkää niistä yhtään (enkä esille laittaisi) kun ovat niin rumia mielestäni... makuja kun on niin monia! ;)

 

Lahjakortit kuulostaa tosi kivalle myös!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen antanut kirjoja, lasten raamattu kummitytölle, laulukirjan musikaaliselle veljen tyttärelle, satukirjan langon tyttärelle jne... kulutusta kestävä ja lahja sekä vanhemmille että lapsille. Itse olisin loukkaantunut jos joku toisi ristiäisiin siihen hetkeen tarpeellista "katoavaista" tavaraa kuten vaippoja tai vaatteita. joku muisto täytyy lahjasta säilyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vein siskontytölle lahjaksi valokuma-albumin, jonka kannessa olevaan paperiin saa painettua lapsen käden- ja jalanjäljen ja nimen. Albumin mukana tuli kaikki tarpeellinen, löytyi lastentarvikeliikkeestä. Sisko ainakin tykkäsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin kummipojalleni syntymäpäiväksi lahjaksi vaatetta.

Ristiäispäiväksi hankin sellaisen hänestä itsestään kertovan kirjan. Siihen voi kirjata pituudet, hampaat, ryömimiset ja ensiaskeleet, rokotukset ym. kehityksen vaiheet ja lisäksi on paikkoja valokuville.

Itseltänikin löytyy tällainen ja olen tykännyt tutkia sitä näin vanhempana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sleeping Sunilla oli ihan hyvä pointti: oispa ollu ikimuistonen ristiäislahja saada kestopepullemme kasapäin kertiksiä... :blink:

 

Yks hyvä lahjaidea ois lahjakortti vaikka lastentarvikeliikkeeseen tai -nettikauppaan. Semmoseen mistä saa vaatetta ja muuta tavaraa (kestovaippoja B) ). Vanhemmat voi sitten ostaa mitä parhaaksi katsoo. Myös raha tilille (jos sellanen on) on mun mielestä ihan hyvä, voihan sen vaikka "osoittaa" ekaan polkupyörään tai muuhun.

 

Me saatiin (tai siis tyttö sai) läjäpäin säästöpossuja. Ihana idea, mutta niitä on meillä 4. Sitten saatiin korulipas ja pituusmitta. Se pituusmitta on tosi kiva, siinä on kuville paikkoja joten siitä tulee myös mukava taulu seinälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummina olen vienyt lapselle kummilusikan, vaihtehtoina on toki myös kehyksiä, ym kansioita.. Mutta itse haluan antaa kummina "perinteisen" kummilusikan.

 

Jos muuten olen mennyt, olen vienyt vaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummina olen vienyt kummilusikan, jos toinen kummi ei ole sitä jo "varannut". Jos en tuota kummilusikkaa ole voinut antaa niin olen yleensä antanut hammaskeijurasian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satukirjat on mun mielestä hyviä ja pitkäikäisiä lahjoja (esim. joku Topeliuksen Satuaarteet tai vastaava).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä myös ajattelen, että kummilahjasta pitää jäädä pysyvämpi muisto kuin ristiäislahjasta. Ristiäislahja voi olla ihan (lähes) mikä tahansa vauvalahja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0