Sign in to follow this  
Followers 0
Lakiluka

Kevyet ja kätevät matkarattaat - suosituksia?

12 posts in this topic

Edessä matkustelua 1-vuotiaan kanssa, sisältäen lentokentillä haahuilua vaihtojen välissä ja kaupunkilomailua. Ensin harkinnassa oli pärjätä pelkällä kantorepulla, mutta nyt olen vähän kallistunut matkarattaisiin, kun lapsella alkaa kuitenkin olla painoa sen verran, etten kovin pitkiä aikoja jaksa kantaa. Kriteerit rattaille:

- selkänoja pitää saada ainakin jonkinverran kallistettua taakse, että lapsi pystyy pää retkottamatta ottaman pikkunokosia rattaissa (täysi makuuasento ei välttämätön)

- rattaat pitää olla mahdollisimman kevyet, pieneen tilaan taittuvat ja helposti taitettavat / avattavat, ihanteellista jos menisivät niin pieneen tilaan että saisi jopa lentokoneeseen käsitavarana mukaan

- hyvä turvavyösysteemi, ettei lapsi saa kiemurreltua itseään rattaista pois

- ei ihan ryöstöhintaiset!

- lisäbonusta tietenkin, jos rattaista löytyy jonkinlainen säilytyskori tai vastaava, tai ainakin sellaiset kahvat, joihin saa laukun roikkumaan

 

Mitä suosittelisitte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli vähän samat toiveet matkarattaiden suhteen. Mahdollisimman halvat halusin. Sitten sain siskoni Gracon Mosaic -rattaat lainaat ja kun niiden kanssa aikani kirosin niin aloin yhtäkkiä kummasti arvostaa laadukkaampia rattaita. Meillä osin ratasvalikoimaa rajoitti se, että rattaisiin piti saada integroitua Gracon turvakaukalo. Ostin sitten alkuperäiseen ajatukseen verrattuna sikakalliit Babyjogger City Mini GT, rattaat, jotka ovat kuitenkin olleet täydellinen unelma. Rattaat ovat "maailman kevyimmät" työntää ja kasausmekanismi ei voisi olla yhtään helpompi. Rattaissa on ihan hyvän kokoinen säilytyskori ja renkaat ovat sellaiset, joita tarvittaessa työntää epätasaisemmassakin maastossa. Jos siis hinnassa on varaa tinkiä niin en voi kuin suositella lämpimästi noita Baby Joggereita!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt yhden Ruotsin reissun Gesslein Swifteillä tehneenä en voi muuta kun kehua vaikka kyyditettävä itsellä oli tuo jo 3½ vuotias. Ja laivalla rattaita käytti 8-kuinen ja kehuja tuli siitäkin.

Ovat todella kevyet työntää, menevät pieneen tilaan, selkänojan saa makuulle. Ainoa miinus pienemmällä on että jalkatukea ei voi nostaa ylös, mutta siihenkin auttoi turvakaaren alaslaskeminen ja jalat sen päälle. :)

Jopa tuota 14-kiloista pystyi yhdellä kädellä työntämään ja toisessa kädessä oli vetolaukku eli aivan loistavaa! Lisäksi erityinen plussa itselle oli, että näissä on ilmakennorenkaat, joten ei sitä räminää ja pauketta asfaltilla mennessä.

 

Käsimatkatavaroihin ei varmasi ko. rattaita saa, koska ovat pitkittäin kasassa. Me olemme saaneet Quinny Zappit kyllä, mutta näissä ei sitten sitä makuuasentoa ole. Nämä mahtuivat oikein hienosti lentokoneessa "hattuhyllylle". Ja niitäkin kyllä voin suositella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hattarille kait saa vain Quinny Zappit, sekä Babyzen Yoyo.

babyzen-yoyo-avion-474x600.jpg

 

Noissa Yoyossa saa selkänojaakin säädettyä, mutta hinta on aika kova.

Edited by Holley

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei miten on, saako sateenvarjorattaat lentokentällä portille asti ja sit taas heti koneesta poistuessa (siis et koneen henkilökunta panis ne johonkin jemmaan lennon ajaksi) vai täytyykö ne jättää heti aluksi muiden matkalaukkujen kanssa ruumaan, ellei ole sitten tollaset käsimatkatavarakokoiset Quinnyt tai Yoyot? Onko tästä olemassa joku uusi yhtenäinen käytäntö vai eri yhtiöillä eri säännöt..? Tuoreita kokemuksia Blue One, SAS, Finnair..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peruszappit joo muttei ne kallistu yhtään.

Uudet extra zappit saa makuulle mutta ne kasataan kahdessa osassa ja ei mene matkatavarana

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Melkein kaikilla muilla kentillä saa rattaat portille paitsi HKI-Vantaalla, mutta tulevat kyllä sitten matkatavaroiden kanssa hihnalta takaisin. Vain yhden kerran ollaan saatu rattaat taas portilta mukaan. Eli jos on välilasku ja koneen vaihto, sekä matkatavarat selvitetty määränpäähän asti, niin joutuu selviämään ilman rattaita välilaskulla. Enemmänkin tuntuu siltä, että eri kentillä on eri säännöt.

Tämä kokemus siis viimeisen 12kk ajalta mm. Norwegian, SAS, Lufthansa, KLM, AirFrance, AirBerlin ja Blue1.

 

Edit: Aika harvassa konetyypissä on oikeasti tilaa rattaille, niin että lentokoneen henkilökunta voisi niitä sisälle mihinkään jemmata. Eli kun rattaat luovutetaan ennen koneeseen astumista, ne laitetaan samaan ruumaan kuin muutkin matkatavarat. Eikä niitä sitten erikseen sieltä taas portilla kaivella.

Edited by Holley

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nurse Futurat on tosi näppärät ja vastaavat täysin hakemiasi ominaisuuksia! Ovat ns. paranneltu versio Quinnyistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0