katjahannele82

Ylipaino ja raskaus

116 posts in this topic

Tosta näkyi olevan aloitus tuolla vauvakuumeilussa, mutta aattelin aloitella oman ketjun, koska mulla ainakin ois painonpudotus yksi osa lapsettomuushoitoa. Niinkin hyvä motivaatiolähde kuin se oma lapsi on, niin jotenkin motivaatio on vain ollut kadoksissa kesän. Masennun tosi herkästi, kun mietin vauvaa ja laihduttamista, joten oon yrittänyt keksiä jonkun muun syyn. Ei mullekkaan ole kuin sitä 5-10% "määrätty", ja paljonhan se ei ole, 9 kiloa ois se 10 %. Tai no, nyt olen jo saanut kilon nesteitä pois joten ei ihan 9 kiloa. Nyt yritän pv-pisteillä, ja kun metut on tukena,niin paino kanssa laskee. Ennen niitä paino laski tosi vaivalloisesti, vaikka miten orjallisesti noudatti pisteitä, niin paino putos noin 1-2 kilon kuukausivauhtia. Tietysti, putosi kyllä, mutta heti-kaikki-mulle-nyt niin ei millään jaksanut motivoida...

 

Mites onko muita samassa tilanteessa painiskelevia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun pitäis myös saada painoa alas. Lääkäri sanoi, että olisi hyvä, jos saisin sitä vähän tippumaan, mutta itse kyllä tiedän, että aika monta kiloa sitä ylipainoa on.

 

Mulla auttoi vähän se, kun rupesin kirjaamaan ylös syömisiäni. Oon kirjannut niitä Hyvä terveys -lehden kiloklubiin ja sieltä on saanut hyvää osviittaa kalorimääristä. Silti painonpudotus on mulle tosi vaikeeta. Yritän syödä säännöllisesti ja terveellisesti ja liikun paljon ja silti juuri mitään ei tapahdu. Tosin kesäaikaan on tullut helposti myös retkahduksia. Kotona mulla ei oo ongelmaa, koska jos me ostetaan herkkuja, me ostetaan vaan sellaista, mistä mä en tykkää, joten ei tuu syötyä. Suurempi ongelma mulla on mökillä, jossa ollaan oltu monena viíkonloppuna. Siellä kun on muitakin sukulaisia ja niillä pitää olla karkit ja jälkiruoat ja päiväkahvit pullineen ym ja on aika vaikea olla ottamatta, kun herkkuja tungetaan nenän alle.

 

Lisäksi mulle haastettta tuo epäsäännölliset työajat ja nirsoilu joidenkin ruokien suhteen. Mun on esim. tosi vaikee saada proteiinia ruoasta juuri nirsoilun vuoksi.

 

Mä oon myös mulle-kaikki-heti-tyyppinen ja laihduttamiseen liittyvä kärsivällisyys on vaikeeta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut myös määrättiin laihikselle.

 

Tiedän, että mulla on ylipainoa reilusti vieläkin vaikka jo lähemmäs 20kiloa olen pudottanut.

 

Mullakin motivaatio todella vähissä koska mitään muutosta tilanteeseen ei ole tullut vaikka jo (ainakin omasta mielestäni) hyvin olen painoa saanut pois.

 

Olen todella masentunut koska ikää tulee jatkuvasti lisää, mutta vauvaa ei vain kuulu :( haluasin kuitenkin saada lapsen/lapset suht nuorena...

 

Vielä siis jatkan painon pudotusta..Välillä huonommalla ja välillä vähän paremmalla menestyksellä. Olen yrittänyt kehitellä itselleni liikuntamuotoja joita voin harrastaa kotona, koska en oikein vielä uskaltaudu julkisille paikoille (kuntosali tms.)

Harrastan kotona mieluiten tanssia mikä on mun mielestä mukava laji koska sitä ei juurikaan miellä kuntoiluksi ja pidän tanssimisesta muutenkin..Käveleminen on liian tylsää, koska joudun kävelemään yksin ja juokseminen on vielä liian raskasta. Pyöräilyä harrastan silloin tällöin.

 

Olen yrittänyt tarkkailla syömistäni, mutta välillä tarkkailuni menee jo ihan "sairaaksi" ja yritän olla joko kokonaan syömättä tai sitten yritän laskeskella kaloreita todella tarkkaan, että kuluttaisin enemmän kuin syön ja sitten syömättä olemisen tai liian vähän ruuan takia sorrun syömään paljon kerralla ja tiedän, että se ei ole oikea tapa.

 

Retkahduksia on nyt tullut taas vähän ajan sisällä ihan liikaa, mutta yritän kovasti tasapainoittaa retkahduksia taas liikkumalla enemmän.

 

Hitaasti, mutta varmasti on tuntunut paino tähän mennessä lähtevän. Nyt sain terolut- ja metforem- kuurin eli syön nyt niitä jonkin aikaa ja jos ei tilanne vieläkään muutu aloitetaan tutkimukset taas ihan alusta <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kanssa yksi muhkea mamma, jolle clomit on tuoneet (lähes) 10 kg lisää elämäniloa entisten päälle...

Bmi on nyt 34 :blink: joten tiputettavaa olisi. Karppaus on minun lajini, ja toimisihan se, jos kykenisi olemaan repsahtelematta. PCO:sta kärsivälle (jolle laihdutus on muutekin TODELLA vaikeaa) se on oikein suositeltava laihdutustapa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kärsin PCO:sta ja sen takia olisi pakko alkaa laihtumaan, jos oman pikku nyytin joskus syliin haluaa. Mulla on ollut vauvakuume varmaan jo 10v. ajan ja aina haaveilin et tulisin nuorena äidiksi. Ikää nyt jo 25v, joten pakko alkaa tekemään asialle jotain :) Mä meinasin kokeilla jonkunlaista dieettiä, jos sillä saisi vaikka näin alkuun sen 20kg pois ja sitten voisi siirtyä karppaukseen tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä kärsin PCO:sta ja sen takia olisi pakko alkaa laihtumaan, jos oman pikku nyytin joskus syliin haluaa. Mulla on ollut vauvakuume varmaan jo 10v. ajan ja aina haaveilin et tulisin nuorena äidiksi. Ikää nyt jo 25v, joten pakko alkaa tekemään asialle jotain :) Mä meinasin kokeilla jonkunlaista dieettiä, jos sillä saisi vaikka näin alkuun sen 20kg pois ja sitten voisi siirtyä karppaukseen tms.

 

Mulla kans haaveena oli, että suht nuorena äidiksi, mutta aika vaan kuluu eikä nyyttiä kuulu :(

Metforem-lääkkeestä on ollut aika paljon hyötyä :)

Edited by Narskutus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa kaikki! Mulla ei ole vielä niin sanotusti "tilanne" päällä, eli ehkäisy vielä tiukasti kuvioissa <_< Mutta tykkäisin kuitenkin päästä takaisin normaalipainoon ennen raskautta, kun pelkään et paino lähtee sit lapasesta ihan totaalisesti...ou well. No mutta kummiskin, ajattelin tulla vain kertomaan, että olen löytänyt itselleni sopivan ruokavalion, jonka avulla on paino lähtenyt laskuun, ja pysyy myöskin huomattavasti helpommin kurissa! Kyseessä on vähähiilihydraattinen ruokavalio, tai ehkä hiilihydraatti tietoinen ruokavalio. Sopii mulle, kun minä en jaksa punnita ruoka-annoksiani tai laskea pisteitä...laiska paska, I know....! :P Mut jos ei ole perinteinen "laihdutusruoka" auttanut, niin kannataa ehdottomasti tutustua tähän ruokavalioon, josko se ehkä sopisi paremmin....itse aloitin lainaamalla muutaman kirjan kirjastosta, ja jotenkin se vain iski heti tajuntaan! Mahtava ruokavalio!!!Eikä edes pahemmin tunnu laihduttamiselta, joten on motivaatiokin pysynyt ihan erilailla!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vieläkö linjoilla on ylipainoisia, jotka koettavat laihdutella...? Mulla ja tuo tuomio...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako Saturday udella, että oletko mistä päin ja millainen BMI sulla on? Kovasti tuntuu olevan eroja tässä, että miten ylipainoon suhtaudutaan... Mua stressaa meidän tilanteessa eniten se, että miehen tulokset on sellaiset, että se pääsisi jonkun muun naisen (= hoikan naisen) kanssa suoraan hoitoihin, mutta ei mun. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on painoindeksi 31. Ylipainoa on 20 kg. Olen Helsingistä kotoisin ja kävin opiskelijapalvelun gynekologilla. Luulen, että yksityiseltä tai kunnalliselta lääkäriltä saisikin helposti clomit. Tiedän kyllä, että painonpudotus olisi vain hyvästä ja siksi en halua mennä hoitoja kinuamaan.

 

(Taustaa sen verran, että meillä yritystä takana 1 v 2 kk. Minulla ei ole kuukautiskierto lähtenyt pillereiden jälkeen ollenkaan itseksen käyntiin.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla on painoindeksi 31. Ylipainoa on 20 kg. Olen Helsingistä kotoisin ja kävin opiskelijapalvelun gynekologilla. Luulen, että yksityiseltä tai kunnalliselta lääkäriltä saisikin helposti clomit. Tiedän kyllä, että painonpudotus olisi vain hyvästä ja siksi en halua mennä hoitoja kinuamaan.

 

(Taustaa sen verran, että meillä yritystä takana 1 v 2 kk. Minulla ei ole kuukautiskierto lähtenyt pillereiden jälkeen ollenkaan itseksen käyntiin.)

 

No erikoista on. Minulla on sama BMI, ja suoraan inssiä suositeltiin kun siittiöissä vika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minulla ei ole kuukautiskierto lähtenyt pillereiden jälkeen ollenkaan itseksen käyntiin.

 

ihan sama vika :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hep.

 

Paino on pudonnut nelisenkymmentä kiloa ja nyt taas lipsahtanut noususuhdanteeseen, joten pitää ottaa kiireesti itseään niskasta kiinni. Painavimmillani kävin entisen puolison kanssa lapsettomuuspolilla ja siellä kerrottiin, että alle bmi 32:n ei hoideta. Siellä en ole nytkään, mutta sentään aika paljon lähempänä kuin ennen ja nykyään asun eri sairaanhoitopiirin alueella. Kuulemma nämä bmi-rajat ovat sairaalakohtaisia ja sekös tuntuu epäreilulta. Paikallisen sairaalan systeemeistä ei ole tietoa, mutta ennen kuin sinne joudun, ei varmaan haittaa yhtään pudottaa painoa varmuuden vuoksi. Voinpahan sitten ainakin heti jo kättelyssä sanoa, että on jo laihduttu.

 

Perusteluna tälle lihavien hoitamattomuudelle on kuulemma se, että ylipainoisten hoidoista ei ole saatu kovin hyviä tuloksia eli siis onnistumisprosentti on pieni. Ymmärtäähän sen, koska eihän ylipaino terveellistä ole muutenkaan ja aiheuttaa monenlaista haittaa, mutta pahalta se silti tuntuu. Ihan kuin olisi b-luokan kansalainen ja vähempiarvoinen.

 

Itse noudattelen (vaihtelevalla menestyksellä) tuota vähähiilihydraattista ruokavaliota, jota tosiaan on kehuttu PCO-potilaille hyväksi. Minäkin siis siitä vaivasta kärsin ja nyt odottelen, millaiseksi kierto muodostuu, kun kolmisen viikkoa sitten lopetin pillereiden syömisen. Vaikka nyt olemme miehen kanssa yrittäneet vasta näin vähän aikaa, en ole ihan vihreä näissä hommissa. Edellisen puolison kanssa odotettiin, toivottiin ja yritettiin pitkään ja hartaasti, mutta ei onnistuttu siksi, että mä en PCO:n vuoksi ovuloinut lainkaan (eikä meitä siis hoidettu mitenkään, koska olin liian lihava). Miehessä ei vikaa ollut silloinkaan eikä ole nytkään. Pahalta tuntuu, jos jäämme lapsettomiksi siksi, että mä olen tämmöinen :(

Edited by pikku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikun kirjoitus kyllä saa veren kiehumaan.. Siis ei pikkua kohtaan vaan sitä, että "ylipainoisia ei kannata hoitaa". Nuo B-kansalaistunteet ja mietinnät siitä, että "kauheaa jos ei saada lapsia, kun mie olen tämmöinen" on tosi tuttuja mullekin. Meillä tosin miehen spermassa on vikaa, mutta jonkun hoikan naisen kanssa mies olisi päässyt suoraan hoitoihin. Usein mietinkin, että saako miestäni syrjiä hoidoissa ja jättää hänelle antamatta hoitoa, jota tarvitsee lapsen saadakseen, koska on sattunut valitsemaan vaimokseen ylipainoisen valaan? On melko uskomatonta, että näissä lapsettomuuskuvioissa ylipainoisilta suorastaan kielletään hoito. Eihän me kuitenkaan hengenvaaraa aiheuteta mahdollisille lapsillemme ja uskon, että tiedossa olevat hoidot toimisi paremmin motivaattorina painonpudotukseen kuin se, että pudotat 10 kg ja sitten todetaan, että vielä pitää vaan laihtua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta vaikka se pahalta tuntuukin, ja usein lääkärit tuntuu vielä ilmaiseen asian tosi tökerösti, niin pakko niiden on miettiä sitäkin kuinka mielekästä on tehdä helvetin kalliita hoitoja huonolla ennusteella jo valmiiksi ruuhkautuneissa yksiköissä. Ja kun siihen hoidon vasteeseen on kuitenkin mahdollista yrittää vaikuttaa laihduttamalla, joka taas muutenkin edistää terveyttä.

 

Yks läski hoitsu täällä vaan pohdiskelee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep. Omalla kohdallani lääkäri varmasti ajatteli, että kuukautiseni palaavat ja raskaudun ajan mittaan, kunhan vaan onnistun laihduttamaan.

 

Kun nyt saisi (taas) itseään niskasta kiinni tämän painonpudotuksen suhteen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ilmeisesti poikkeuksellinen ylipainoinen, kun ajattelen, että mulle ja puolisolleni kyllä kuuluisi ihan samat oikeudet hoidoissa kuin normaalipainoisillekin, vaikka ennusteet olisivat sitten himpun huonommat. Samalla tavalla me niitä veroeuroja maksetaan joka kuukausi... :rolleyes: Plus, että eihän välttämättä aina ole itsestään selvyys, että painonpudotus auttaa. Selvittämättömän lapsettomuuden jotenkin vielä pystyn nippanappa ymmärtämään, että painonpudotusta ajatellaan lääkkeeksi, jos muuta ei löydy, mutta sitten jos on oikeasti jotain muutakin häikkää (esim. meillä se miehen sperma, joka johtunee siitä, että miehen kives ei laskeutunut ja se huomattiin vasta kouluiässä ja jouduttiin leikkaamaan...), niin siihen ei kyllä auta se, että esimerkiksi pariskunnan toinen osapuoli laihduttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen ilmeisesti poikkeuksellinen ylipainoinen, kun ajattelen, että mulle ja puolisolleni kyllä kuuluisi ihan samat oikeudet hoidoissa kuin normaalipainoisillekin, vaikka ennusteet olisivat sitten himpun huonommat. Samalla tavalla me niitä veroeuroja maksetaan joka kuukausi... :rolleyes:

 

Minusta olet siinä mielessä ihan oikeassa, että ei kenenkään elämää saisi säädellä sen mukaan, mitkä on julkisen terveydenhuollon resurssit. Kuitenkin kun työkseni joudun tasapainottelemaan taloudellisuuden mutta kuitenkin laadukkaan hoitotyön välimaastossa, niin aika helposti ymmärrän myös nuo resurssikysymykset, koska useinhan ne on yhtenä tekijänä siellä taustalla. Lisäksi se hoitoyksikköjen ruuhkautuminen ollaan varmasti kaikki huomattu, ja kun osalla ihmisistä pienempikin painonpudotus tekee jo huomattavan eron, niin sillähän ne niitä painorajoja asettaa. Itse turposin yhden kesän aikana toistakymmentä kiloa (ja vielä menin saman kokin kanssa naimisiin :P ), ja nyt jojoilen siinä 30 rumemmalla puolella, ja kyllä muutaman kilon pudotuskin piristää kiertoani kummasti. Se yhdistettynä oikein ajoitettuun hoitoon on varmasti ennusteeltaan parempi, kuin ilman sitä. Toisaalta esimerkiksi sinun tapauksessasi painonpudotus on ollut todella merkittävä ja varmasti olet todella tehnyt töitä sen eteen, ja vaikuttaa taatusti ainoastaan positiivisesti hoitojen onnistumiseen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pakko tulla tännekin sorkkimaan asioita :D

 

painonpudotus ei ole tae raskautumisesta tai siitä että pcolaisella menkat alkaisivat. (en lähde tutkimustulosten kanssa riitelemään, koska ne ilmeisesti näyttävät että laihtuminen vaikuttaa positiivisesti menkkoihin ja raskautumiseen) mutta kerrompa vaan, että yli 50bmi:llä, pco-diagnoosilla ja luomunakin voi homma edetä.

 

Nyt kun luen teidän keskustelujanne siitä miten hoitoonhaluavia lihavia syrjitään (tänä tosin ei ollut uutinen) niin olen vain tyytyväinen ettei me hukattu edes sitä yhtä polimaksua ja kuultu että ''laihdu läski. ''

 

itse olen todennut, että molemmissa raskauksissa jotka meillä lähteneet alulle, on riittänyt se, että olen saanut 'sekoitettua' elimistöä. esikkoa tehtiin 18kk naimalla kuin kanit, elämä oli muutenkin vauhdikasta eli ryyppäämistä, ja kellonympäri olevia työaikoja ja stressiä piisasi (sen lapsettomuusstressin lisäksi)

 

Tätä toista tehtiin tasan 5 vuotta. Laihduin yli 40kiloa, ja lihoin sen takaisin hyvin lyhyessä ajassa. olen nyt painavimmillani, kun sain tietää olevani raskaana.

 

teitä on siis monia ja laihtuminen ei automaattisesti tee lihavasta äitiä (mutta takuulla laihtuminen on terveellistä kenelle tahansa jolla sitä ylimääräistä on, ja vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin kyllä ymmärrän molemmat puolet... Silti jotenkin just tuo, mitä Empsu kirjoitti, sapettaa -jos vika on miehessä, niin miksi silloinkin ahdistellaan ja evätään hoidot ylipainon takia. Meillä olisi myös tyttö jäänyt saamatta, jos meitä ei olisi mun painon takia hoidettu. :(

 

Kai sitten tupakoivilta miehiltäkin vaaditaan todistus tupakoinnin (ja alkoholinkäytön) lopettamisesta, ennenkuin aletaan hoitaa miesvaikutteista lapsettomuutta? Vaikuttaahan nekin alentavasti siittiötuotantoon... :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kai sitten tupakoivilta miehiltäkin vaaditaan todistus tupakoinnin (ja alkoholinkäytön) lopettamisesta, ennenkuin aletaan hoitaa miesvaikutteista lapsettomuutta? Vaikuttaahan nekin alentavasti siittiötuotantoon... :angry:

 

Älä unohda istumatyötä ;) Oma ukko on autonkuljettaja ja varsinkin talvisaikaan tuo penkinlämmitin vielä kuumentaa siittiöitä elinkelvottomiksi :D Eli kaikki it-nörtit miehet myös seisoskelemaan jotta hoitoon pääsee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän bebeä tehtiin melkolailla kaksi vuotta. Hoitoihin hakeuduttiin jo vähän ennen kuin vuosi yritystä tuli täyteen. Julkisella puolella oltiin hoidoissa ja onneksi meille vauva suotiin jo ensimmäisestä hoitokerrasta. Minulla BMI on siellä 35 kieppeillä ja polilla sanottiin, että pitäsi laihtua, jotta hoidetaan. Meillä oli vikaa hieman minussa sekä miehessä. Lähinnä läärkäi kai tarkoitti, että me emme saa niitä rankempia (IVF/ICSI) hoitoja, jos BMI:ä ei saada alemmaksi, mutta noihin IUI hoitoihin päästiin kyllä, kun olitiin ensin kokeiltu tulla raskaaksi yli puoli vuotta pelkkien clomien avustuksella. Ja siis kun IUI tehtiin niin BMI mulla oli se about 35. Näköjään hyvin paljon vaihtelee nämäkin asiat siitä missä asuu ja millaisen lääkärin sattuu saamaan. Todella epäreilua!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lähinnä läärkäi kai tarkoitti, että me emme saa niitä rankempia (IVF/ICSI) hoitoja, jos BMI:ä ei saada alemmaksi, mutta noihin IUI hoitoihin päästiin kyllä, kun olitiin ensin kokeiltu tulla raskaaksi yli puoli vuotta pelkkien clomien avustuksella. Ja siis kun IUI tehtiin niin BMI mulla oli se about 35. Näköjään hyvin paljon vaihtelee nämäkin asiat siitä missä asuu ja millaisen lääkärin sattuu saamaan. Todella epäreilua!

Niinpä, eroja on. Mä en saanut edes clomeja, saati IUI-hoitoa, en mitään, kun kävin vastaanotolla. Painoakin oli toki enemmän kuin tuo sun mainitsema BMI 35, mutta lääkäri sanoi, että mitään hoitoja ei tehdä tai lääkkeitä anneta ennen kuin indeksi menee alle 32:n. Varsinkin tuota clomien eväämistä mä kritisoin aluksi (Siis hiljaa mielessäni, en sen nöyryytyksen jälkeen kehdannut vastaanotolla paljon suutani aukaista.), koska en tajunnut, mitä se lääkäriä kaivelee, vaikka kaikki maailman pylleröt niitä käyttäisivät, mutta sitten tajusin, että tietysti joo, clomit vaativat sen ultraseurannan ja sitten tarvitaankin taas niitä terveyspalveluita...

 

No, eihän laihduttaminen kellekään pahaa tee, mutta musta on kyllä aika syvältä ja poikittain, jos mut vieläkin viskataan ulos tuolla lailla tympeästi vain kuitaten, että tuu takas, kun oot hoikka, kun olen kuitenkin useita kymmeniä kiloja painoa pudottanut.

Edited by pikku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon nyt hakeutunut muualle tutkimuksiin. No okei, kyseessä on kunnallinen. Se lääkäri otti mut ja ongelmani vakavasti, ei maininnut sanallakaan painosta. :lol: Yksi toinenkin lääkäri, jonka kanssa hoidetaan toista asiaa, oli sitä mieltä, etten mä ole niin lihava, ettenkö saisi raskautua jne. kannatti muualle hakeutumista. Ihanaa, että edes joku kannustaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now