katjahannele82

Ylipaino ja raskaus

116 posts in this topic

Täytyy kirjoitella omat kokemukset ylipainosta ja lääkäreiden kohtelusta. Ensimmäistä odottaessa (sai alkunsa pillereiden aikana, vahingossa) sairaalan ylilääkäri ultratessaan oli tosi tiukkana että paino ei saa nousta. No, nousihan se 18kg sen raskauden aikana. Peloteltiin isolla sokerivauvalla mutta syntyikin yli 2 viikkoa yliaikaisena vajaa 3kg vauva.

 

Nyt toista yritetty yli vuosi, täysin tuloksetta. Painoa on n. 10kg vähemmän kuin ennen ensimmäistä raskautta, mitään ei ole tapahtunut. BMI siellä 32 nurkilla, tk:sta saatiin lähete sairaalalle (lääkäri sanoi että hoidon raja on että BMI 32 tai vähemmän) ja nyt ensimmäinen aika ensi kuulle. Jännittää ihan hirveästi, varsinkin nyt kun on paino noussut joulun jäljiltä. Pelottaa että sairaalalla sama tiukka ylilääkäri joka käskee vaan laihduttaa ja palataa asiaan sitten myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikko sitten oltiin ensikäynnillä tyksissä ja lääkäri totes, et paras hoito näin alkuun on, että laihduttaisin. BMI 26 eli ylimääräistä on n.5kg! Yritystä reilut kaksi vuotta takana ja ainoa neuvo, jonka monen kuukauden jonotuksen jälkeen sain, oli, että laihduta! Määrättiin mut myös verikokeille, mutta toi asia jäi päällimmäisenä mieleen. Ymmärrän kyllä, että normaalipainoiset tulevat helpommin raskaaksi, ilmeisesti onnistumisprosentti kasvaa 5%, jos hieman laihduttaisin. Kai se on sit muutama kilo pakko pudottaa, kun kerran lääkäri määräsi huoh!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei lääkärit sanoneet mitään painosta, vaikka BMI olikin pitkään 26. Itse kysyin lopulta lääkäriltä, että olisiko hyötyä vai haittaa, jos pudottaisin muutaman kilon. Lääkärin mukaan voisi olla hyötyä, kunhan ei liian rajusti pudota.

 

Olin vähän huolissani laihduttamisesta, kun en saanut siihen sen tarkempia ohjeita. Olin kuitenkin kuullut, että laihduttaessa esim. foolihappovarastot voivat elimistöstä kulua loppuun --> spina bifidan riski lisääntyy.

 

Olen kuitenkin 12/2011 lähtien syönyt pienempiä annoskokoja ja jättänyt karkit ja roskaruuan mahdollisimman minimiin. Elämä on samaan aikaan ollut sen verran tapahtumarikasta, ettei tuo painoasia ole juuri pyörinyt mielessä. Tämän keskustelun innoittamana kävin nyt vaa'alla ja laskin nykyisen painoindeksini enkä ollut uskoa, kun se oli 24. Normaalipainossa ollaan siis! Toivotaan, että siitä olisi hyötyä hedelmällisyydelle - PAS-kierto menossa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen käynyt kahdella eri gynekologilla lapsettomuuden tiimoilta. Kumpikin heistä kysyi minun mielipidettäni painostani (BMI molemmilla kerroilla 29). Sanoin ihan rehellisesti että voisihan tuo vähemmänkin olla. Olen itse sinut kaikkien kilojeni kanssa, mutta toki tiedän ettei ylipaino tilannettani paranna. Minulla taustalla on PCO, eli kaiken kaikkiaan laihduttaminen tekisi minulle hyvää. Olen ollut oikein hyvilläni siitä, että ylipainosta ei ole tehty sen suurempaa numeroa, mutta minusta asia on kuitenkin syytä tuoda esille hienotunteisesti. Laihduttamista on lämpimästi suositeltu, mutta sen osalta ei ole tullut seinä vastaan enkä koe että siihen olisi mitenkään painostettu. En usko, että luomuna tärppäisi vaikka paino kuinka laskisi, koska kuukautiset eivät koskaan ole olleet säännölliset ja olin lähellä normaalipainoa silloin kun lasta kolme vuotta sitten alettiin yrittää. Lisäkiloja tuli kun loptin tupakanpolton... Mikäli raskaus joskus toteutuu, tavalla jos toisella, uskon alemmasta lähtöpainosta juuri siinä vaiheessa olevan enempi hyötyä. Laihduttamisessa motivoi pysyvä elintapamuutos ja sairauksien ennaltaehkäisy, jos joku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin toivottamaan tsemppiä ja sisua kaikille ylipainon kanssa painiville. :lipsrsealed:

 

Vielä 2 vuotta sitten painoin 168kg ja bmi oli 56. Olen nyt 41 vuotias ja kärsinyt lapsettomuudesta, sen vuoksi mm. kariutui avioliitto, kun lasta ei tullut yrityksistä huolimatta. Mies ei halunnut mihinkään tutkimuksiin tai hoitoihin, joten niitä en ole läpikäynyt, vaan tyydyin siihen, että en sitten lapsia tule saamaan. Kipeää se teki ja monta itkua itkin ja unetonta yötä asian kanssa vietin.

 

Nyt olen 50kg kevyempi ja maanantaina sain tietää olevani raskaana! Elämä osaa siis yllättää. Väitän, että suuri painon pudotus on osaltaan vaikuttanut asiaan ja tietysti ihana avopuoliso...

 

Tiedän kokemuksesta, että laihduttaminen ei ole helppoa ja usein käy niin, että se minkä saa pois tulee korkojen kera takaisin. Voimia ja sisua taistoon ja onnea matkaan jokaiselle!

 

Hei Partahuittisen akka!

 

Hienoa, että kävit kertomassa oman tarinasi täällä. Antoi ainakin mulle henkilökohtaisesti kovasti toivoa tulevaan :) Mukavaa odotusaikaa sinulle!

 

Nimimerkillä 10 vuotta lapsettomuutta takana ja epätoivo tullut jo tuon ylipainon kanssa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää aihe mietityttää todella usein. Itellä BMI tällä hetkellä 33. Gyne sanoi aivan suoraan, että lapsihaaveilut sais jäädä niin kauaksi aikaa kuin painoa on näin paljon. Eli tässä nyt yritän pudottaa painoa, vaikka samalla toivon, että joku päivä se raskautuminenkin onnistuu. Kesäkuussa ois kontrollli ja siihen mennessä toivon, että jonkin verran ois painoa pudonnut, vaikka kyllä tässä pikemminkin yritän jonkinlaista elämänmuutosta saada aikaan, siis lähinnä noihin syömistottumuksiin.

Jos kaikki menis niinkuin haaveilen, niin puolessa vuodessa lähtis vajaa 20kg ja sitten se lapsikin saisi tulla heti!! Mutta joo, nää on näitä haaveita..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää aihe mietityttää todella usein. Itellä BMI tällä hetkellä 33. Gyne sanoi aivan suoraan, että lapsihaaveilut sais jäädä niin kauaksi aikaa kuin painoa on näin paljon. Eli tässä nyt yritän pudottaa painoa, vaikka samalla toivon, että joku päivä se raskautuminenkin onnistuu.

 

Toivon, etten ns. tiineenä loukkaa ketään kommentillani, mutta ihmettelen tuota "et onnistu, koska painat tuon verran" -"logiikkaa". Oma painoindeksini oli viime kesänä 32,5 ja raskauduin 4. kierrossa. Jotenkin toivoisi, ettei paino olisi yksiselitteisen helppo selitys lääkäriväenkään taholta. Totta tosin, että ylipainoon liittyy usein kaikensorttista, epäsäännöllistä kiertoa ja vaikka mitä, mutta ei se itsessään kaikkea selitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tavallaan uskon, että kyllä se raskautuminen varmaan tälläkin painolla onnistuisi, mutta otin tosissani sen, mitä gynekin sanoi, että jo valmiiksi olevalla ylipainoisella saattaa olla sitten raskaana ollessaan aika tukalat oltavat. Ja itselläni vieläpä on aina muutenkin ollut polvien kanssa ongelmia, joten se siinä eniten pelottaa. Mutta joo, et todellakaan loukannut Jenny-Maria mitenkään kommentillasi, ihan asiaa puhuit! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaapuva.. Osaatteko auttaa mua mitenkään.. Lääkäri määräs mulle viime vuoden toukokuussa puoleks vuodeks terolutit käyttöön, koska menkkani vain jäivät pois, en ole synnyttänyt enkä ollut raskaana kertaakaan.Terojen avulla menkat tuli täysin säännöllisesti, alkoi 2päivää viimeisen teron jälkeen, mut sit ku vika kuuri ja vikat menkat tuli, enkä teroja enää niiden jälkeen syönyt, ei oo myöskään menkkoja tullut. eli menkkoja ei oo 5kk tullut kertaakaan terojen lopettamisen jälkeen. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja siis olen 22vuotias hieman ylipainoinen naisenalku.. Painoa olen alkanut pudottamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mulla sama tilanne, mutta vasta oon alottanu noi terot. Sinuna soittaisin gynelle, sehän saattaa määrätä sulle uuden kuurin noita teroja, jos ei kerta menkkoja luomusti tuu.

Edited by wilmusti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se on totta, että mahdolliset terveysongelmat eivät ainakaan poistu raskauden myötä, itselläni liikkumattomuudesta johtuvat selkävaivat ovat moninkertaistuneet. Toivotan kovasti onnea raskauspyrkimyksiin ja suosittelen ottamaan liikunnan vakiorutiineihin, näin kokemuksen äänellä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä tuo lääkärin neuvo oli kuitenkin hyvästä. Olen ruvennut liikkumaan huomattavasti enemmän ja muuttanut ruokavaliota. Painoa ei ole vielä pudonnut, mutta voin paljon paremmin. Tuloksia odotellessa... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän ne terot menkkoja tee, vaan tyhjennysvuodon. Joskus se voi stimuloida omaa hormonikiertoa, että se alkaa kuurin jälkeen pelittää omatoimisesti, mutta tuo viittaa siihen, että ongelma ei ole poistunut. Onko PCO? Kilpirauhasongelma? Eikun uudestaan lääkärille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla painoindeksi nyt 36. Tulin pillereiden lopettamisen jälkeen heti ekasta kierrosta raskaaks, mutta se meni kesken. Nyt km:stä puoli vuotta ja kroppa ihan sekasin. Sain just terolutit kierron säännöllistämiseks, ja ne vaikuttais toimivan. Söin pilleireiträ viisi vuotta ja ennen pillereitä kierto oli erittäin epäsäännöllinen ja olin vielä silloin normaalipainoinen. Eli siis kierron kanssa oli ongelmia jo normaalipainosena. Gyne ei vaikuttanut olevan kovin huolissaa, oli tokit sitä mieltä että paino voi vaikuttaa raskaaksi tuloon. Mutta oli sitä mieltä raskaaksi tulon mahdollisuudet on hyvät , kun olen jo kerran tullut raskaaksi.

Mutta yritän kyllä nyt pudottaa painoo, että jos puolen vuoden päästä en ole vielä uudelleen raskaana niin päästään lapsettomuushoitoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko julkisella puolella tosiaan hoitoihin pääsemisen edellytyksenä bmi alle 26?

Me käytiin yksityisellä hoidoissa ja mun bmi oli sillon 28 eikä siitä koskaan edes mainittu. Hassuahan on se että meidän lapsenteko (tjottailu) alkoi 2004 kun minun bmi oli 20, varsinainen yritys alkoi 2006 kun minun bmi edelleen oli alle 22. Raskauduin ensimmäistä kertaa 2009 tammikuussa kun bmi oli 24 mutta se meni kesken ja siitä alkoi mun elämän kamalimmat vuodet (jollin painoa tuli paljon). Kun meidän hoitotauolla alkanut raskaus alkoi oli bmi jo 28 ja tämä raskaus meni alusta loppuun nätisti ilman ongelmia (eikä meille tullut sokerivauvaa vaikka neuvolassa siitä olivat huolissaan). Raskauden jälkeen minun bmi on 30 ja nyt alkoi raskaus ihan luomuna ilman mitään konsteja.

Tuntuu siis hassulta että painoon niin kovasti puututaan jotenkin suurena tekijänä raskautumiseen kun meillä mun ollessa normaalipainoinen ei kaikiasta yrityksistä huolimatta saatu raskautta aluille. Kaikki ihmiset ei ole samalla tavalla rakennettuja, jotku on pieniä ja toiset suurempia. Tarkoittaako se että isommilla ihmisillä ei ole samaa oikeutta saada lapsia hoidoilla kun mitä normaalipainoisilla? Kuulostaa aika loukkaavalta...

Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut minun tekstistä. Se ei ole missään nimessä tarkoitus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ niin ei kai tuossa mistään "pienten ja isojen ihmisten oikeuksista" ole kysymys vaan hoitoihin liittyvistä riskeistä jotka liittyvät niiden ja ylipainon yhdistelmään! Kukaan lääkäri ei varmasti halua syytteeseen hoitovirheestä, sen takia ettei ylipainoinen lapseton halua laihduttaa, vaan katsoo että hänellä on samat "oikeudet" kuin normaalipainoisilla...

 

Lisäksi kyse on resursseista. Hoidot toimivat normaalipainoisilla paremmin, ja usein muuta hoitoa kuin laihdutus ei edes tarvita. Jos ylipaino johtuu sairaudesta, ensin tulisi hoitaa sitä ja saada paino alas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan julkisella puolella hoidoissa ja mun bmi keikkuu siinä 30 päällä, eikä oo koskaan edes mainittu että pitäis saada painoa ensin alemmas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ niin ei kai tuossa mistään "pienten ja isojen ihmisten oikeuksista" ole kysymys vaan hoitoihin liittyvistä riskeistä jotka liittyvät niiden ja ylipainon yhdistelmään! Kukaan lääkäri ei varmasti halua syytteeseen hoitovirheestä, sen takia ettei ylipainoinen lapseton halua laihduttaa, vaan katsoo että hänellä on samat "oikeudet" kuin normaalipainoisilla...

 

 

En oikein jaksa uskoa, että lihavilla lapsettomilla kyse olisi haluttomuudesta laihduttaa. Aika kaukaa haetulta tuntuu myös normaali- ja ylipainoisten "oikeuksien" vertailu edes lainausmerkeissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun painoa ei ole ikinä kommentoitu mitenkään vaikka hoitojen alkaessa BMI oli 38. Nyt olen saanut oman itseni takia, (kun peilikuva ärsytti) painoa pois hieman ja BMI on tällä hetkellä 34. Ikinä minulta ei ole hoitoa evätty eikä edes vihjailtu siihen suuntaan, että minua ei hoidettaisi, kun olen näin ylipainoinen. Laihdutuksesta ei ole edes juuri puhuttu. Ensimmäisellä kerralla lääkäri mainitsi, että painon pudotus voi auttaa, koska minulla PCO, mutta siihen se jäi. Julkisella puolella olemme hoidoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI ainakin taysissa pitää olla alle 34 että pääsee hoitoihin. Itselläni oli BMI 33 onneksi. Silloin vain lääkäri mainitsi että pitää olla alle tuo edeltä mainitun että hoitavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun BMI on ollut pahimmillaan päälle 36. Kiertoa ei edes ollut vuosikausiin - tai siis vuosin koiramaisesti noin kerran puolessa vuodessa. Munasarjoissa todettu PCO, n. 13-15 rakkulaa per munasarja. ... No, tilanne ei muuttunut miksikään. Sairastuin sitten vakavasti (ei ylipainosta johtuvaa) ja tein elämänmuutoksen ja aloin laihduttamaan rauhallisesti ja lisäsin liikuntaa (hommasin esim. koiran). Painoa lähti 1,5 vuodessa reipas 20 kiloa. Menkatkin alkoivat tihentyä hieman - eka 3 kk, sit 2 kk, sit jo 40 päivää, sit 35 pv... Ja nyt viime joulusta asti mulla on tullut menkat 29 päivän välein (BMI 27,5). Kunnes sitten yhtäkkiä plussasinkin. :) Vauvaa ei olla edes yritetty, mutta rapatessa roiskuu. Munasarjaultrassa reipas kuukausi sitten gyne kehui että ei mitään ongelmia enää munasarjoissa ja ettei varmasti ole ovulaatio-ongelmia. Ei ollut ei. :) Mä en kyllä ilman laihdutusta olisi raskaaksi tullut, tai sitten olisi pitänyt hoitoihin mennä. Mutta mulla ei ollut mitään ovulaatioita. Tiedän kyllä kolme ylipainoista naista jotka ovat tulleet helpostikin raskaaksi ilman hoitoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pco ja bmi nyt 36, ja olen ollut julkisella puolella hoidossa ~6kk. Tänä aikana on painoa pudonnut 15 kiloa ja kokoajan lisää lähtee . Hoitojen alussa sanottiin että ainakin 12 kiloa pitää pudottaa ja se lähti 4 kuukaudessa, tarvitsin vain sen motivaation. Hormonihoitojen takia tuntuu tosin laihduttaminen kaksi kertaa kamalammalta koska on päiviä jolloin haluan vaan sukeltaa ammelliseen jäätelöä ja suklaakastiketta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi ylipainoinen lisää!

 

Lapsettomuuden takia lääkärillä käyty, ja tänään gyne sanoi, että painoa pitäisi pois saada, pitäisi päästä painoindeksissä normaaliin. BMI tällä hetkellä siis 29,3.

 

Ja äskeisessä tutkimuksessa siis gyne mainitsi, että aika monirakkuilaiset on munasarjat tällä, mutta ei kuulemma kovin pahalta näytä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now