katjahannele82

Ylipaino ja raskaus

116 posts in this topic

Ah. Vihdoinkin ketju, jossa ymmärretään.

 

Meillä oli ensikäynti perjantaina. Viime syksynä käynnillä, josta sain lähetteen, mun bmi oli 32. Eilen 30,5. Hoitoja ei aloiteta, ennen kuin bmi on 29. Eli viis kiloa vielä pitöö saada pois. Pcos diagnosoitiin ja nimenomaan juuri niin, ettö ylipaino selittää pcos:n ja ovulaatiohäiriön. Hemmetti soikooon. Tästä sisuuntuneena aloitan fitfarmin dieetin viikon päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kyllä uskomattomia kokemuksia ja jäätävää vaihtelua..

 

Kaikista oudointa on tuo Nukkelapsen hoitojen aloittamisen viivästyttäminen :/ Varsinkin, kun on näyttää noinkin hyvä edistyminen lähetteen ja käynnin välisellä ajalla. Paljon tsemppia fitfarmiin, se on varmasti todella tehokas tapa!

 

Mehän olemme nyt IVF-hoitojonossa, mutta pikkasen alkoi pelottaa, voidaanko meidänkin hoitomme keskeyttää, jos en tarpeeksi ole saanut massaa pois suunnittelukäyntiin mennessä. Viime syksyn ensikäynnillä bmi oli n. 31,7, tällä hetkellä (kun vasta hankin vaa'an kotiin) se on 30,7. Ei mikään kovin mairitteleva muutos, kun paino tullut alas vain sen 2,5 kiloa. Lääkäri sanoi viimeksi melko suoraan, että ylipaino voi vaikeuttaa hoitojen onnistumista ja tietysti myös mahdollista raskautta ja synnytystäkin. Että tiedän kyllä, mikä tässä on panoksena.

 

Hyvä tavoite olisi saada bmi-lukema alkamaan kakkosella. Se tarkoittaisi tuon saman reilun parin kilon pudotusta vielä puolessatoista kuukaudessa, mikä tuntuu vähän kovalta tavoitteelta kun käytössä on lähes pelkästään ravintoon nojaava laihdutus. Harrastan siis saman verran liikuntaa kuin aiemminkin, yritän vain jättää pois kaiken sen ylimääräisen moskan syömisen ja tähtään n 1700 päivittäiseen kalorimäärään.

 

Hoitojen syy on miehen vähäiset ja hitaat siittiöt, minulla ei ole vielä todettu muita ongelmia kuin lyhyehkö kierto. Ei esim. PCO:ta tai vastaavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En jaksa uskoa että sulla jäisi hoidot tuosta kiinni, koska sä olet kuitenkin saanut sitä painoa poiskin ja olet liikunnallinen ihminen :) Sanottiinko muuten sulle ensikäynnillä painosta jotain? Ja mikä sulla olikaan kierron pituus? Mietin oltiinko me samassa veneessä kun mun kierto pyörii tuolla 25 kieppeillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensikäynnillä ei itse asiassa taidettu sanoa muuta kuin että hyppääs tohon vaa'alle niin saadaan bmi papereihin. Folliultrassa ja tuloskäynnillä sitten lääkäri (molemmilla kerroilla sama nainen) sanoi, että ensikäynnin painosta pitäis kyllä saada jonkin verran pois, että onnistumisprosentit kasvais. Ehkä tuohon suhtautumiseen vaikutti se, että mun kierrot kuitenkin pelaa ja miehessä oli niin selvä "syy".

 

Ja joo samassa veneessä ollaan, paitsi että 25 olis mulle jo pitkä kierto :D eli siinä 23-24 päivässä on mun kierrot olleet. Nythän siis hiljattain oli ensimmäinen 24-päiväinen pitkään aikaan ja mietin, oisko se voinut johtua tuosta tippuneesta painosta. Kun kyllähän ne kierrot lyheneekin, niin miksei sitten pidentyisi, jos kroppa lähenee "normaalia".

 

Oon miettinyt pääni puhki millaiset mun kierrot oli teininä, eli että onko toi lyhyt vaan mulle tyypillistä. Mutta en kerta kaikkiaan muista, enkä ole löytänyt edes hyvin hillottuja vanhoja paperikalentereitakaan, niissä olis kyllä merkinnät :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Huh, sulla kyllä on lyhyt kierto. Toivotaan että painon jatkaessa tippumistaan alkaisi myös kierrot pitenemään :)

 

Mulla ei tosiaan ensikäynnillä tullut painosta sanomista. Otin asian itse puheeksi kun olin raksittanut esitietolomakkeeseenkin kohdan "Laihtumista". Kerroin jo aikaansaaduista tuloksista ja sekä hoitaja että lääkäri olivat asiaan tosi tyytyväisiä. Siellä muuten tuli samalla ilmi että Naistenklinikalla ei tosiaan hoitoja aloiteta ennen kuin BMI on alle 32, mikä mulla tuossa juuri menikin hyvin rikki ennen käyntiä :) Oli ihan tosi, tosi hyvä käynti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä paino on kyllä mystinen asia. Mittaan "virallisen" tuloksen aina maanantaiaamuna, mutta viime viikolla oli pakko käydä muutamaan otteeseen ns. tsekkaamassa kehityksen suuntaa.

 

Näytti siltä, että olisi jopa tulossa vähän nousua (mikä ei olisi ihmetyttänyt, koska lasku oli ollut isohko jo edellisestä viikosta). Kävin vaa'alla eilen illalla ennen nukkumaan menoa, ja uudestaan siis tänään aamulla. Välissä n kahdeksan tunnin yönunet ja yksi vessakäynti, eroa -1,1 kg. What?? Maaliskuun alusta muutosta -2,1 kg.

 

Noh, nyt siis olisi saavutettu tuo aiemmassa viestissäni suunnittelemani kakkosella alkava bmi. Tärkeintä nyt varmaan tässä jäljellä olevassa ajassa (hoitojen suunnittelukäynti tasan kuukauden päästä) olisikin pitää tulos vakaana. Olen ihan satavarma, että nousua tulee parina seuraavana viikkona, mutta jos ei kuitenkaan ihan kamalasti.

 

On ollut melko silmiäavaavaa, kuinka paljon "piilokaloreita" sitä onkaan tullut mätettyä. Ja yleisesti ottaen nälkää ei ole tarvinnut nähdä, vaikka jonkinverran aiempaa enemmän maha onkin kurninut. Nämäkin kurninat saisi kyllä hyvin poistettua sillä salaatin määrän lisäämisellä, olen edelleen armottoman laiska salaatinvääntäjä (en vaan kestä pilkkomista!) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lunna, oon ymmärtänyt, että aamupaino ois aina se alhaisin ja mulla saattaa myös olla eroa myöhemmin päivällä mitattuun helposti kilon verran. Eli seuraankin painon kehitystä vaan aamupainosta (vaa'alle heti herättyä) niin luvut on edes jotenkuten vertailukelpoiset.

 

Onnittelut painonpudotuksesta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos :)

 

Joo, ihan selkeästi aamupaino on alhaisin ja sitä seuraan, mutta kyllä toi kahdeksassa tunnissa haihdutettu kilo (nestettä?) silti ihmetyttää :D

 

Tänään ensimmäistä kertaa ulkopuolinen (ystävä, jota en ollut nähnyt hetkeen) huomasi laihtumisen, eli kai se on uskottava, että jotain tapahtuu. Pää seuraa taas melko jälkijunassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans ystävät huomauttelevat laihtumisesta. Ja huomaahan sen työvaatteistakin, varsinkin vyöstä, jota voi nyt pitää mukavasti kaks pykälää kireämmällä. :) kans saavutettu kakkosella alkava bmi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulun tähän ketjuun.

 

Yksityisellä ollaan, ekan lapsen jälkeen kiloja on tullit tasaisen tappavaa tahtia joka vuosi, josko nyt löytyisi motivaatiota laihduttaa. Ekalla kerralla raskauduin clomeilla, silloinkin oli ylipainoa, mutta ei huomattavasti. Mua kiinnostais kokemukset Jutan dieetistä, löytyykö teiltä kokemuksia? Joku nettivalmennus voisi toimia mulle.

 

Hurjasti tsemppiä kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä ei niin orjallisesti noudatetulla superdieetillä katosi 7kg. Ja senttejä huimasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ensikäynti edessä parin viikon päästä ja painosta varmasti myös tullaan sanomaan. BMI 29,7 tällä hetkellä, tippumista sen 5kg ainakin on jo että hyvällä mallilla edetään :) Itsellä kokeilussa oli tuo Jutan Superdietti Simple, ja toimi kyllä hyvin omalla kohdalla. Voisi varmaan tässä aloitellaan sitä uudestaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on bmi jotaan suunnilleen 28. Pyörinyt niillä main aika monta vuotta. Syynä liian iso ruokahalu ja kilpirauhasen vajaatoiminta

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tervetuloa kilpirauhasarvoketjuun tällä samalla alueella. Onko sulla vajaatoiminta lääkityksestä huolimatta, siis. Vai pysyykö lääkkeillä kurissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse tulin yk1ssä raskaaksi kun bmi yli 28. Nyt bmi 23 (piti kkm jälkeen saada muuta mietittävää...) niin ei vaan onnistu. Ei välttämättä bmi 30 huononna mahdollisuuksia millään lailla. Tosi outoa jos se on raja hoidoille kun itse lähes bmi 30 raskaaksi samantien. Jos ovuloi ym niin minusta estettä ei pitäisi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now