Edelia

Alkuraskauden oireet

919 posts in this topic

Mulla rinnat kipeyty viikko ovulaatiosta, mutta niin ne kipeyty ennen viimesiä menkkojakin, joten en ottanu sitä todesta. Pientä vuotoakin+nipistelyä mahassa oli viikko ovulaation jälkeen, johon kaverini totesi "se oli kiinnittymisvuoto", en uskonut. Muutama päivä tämän jälkeen alkoi närästys, jota oli monena päivänän peräkkäin (ei normaalia) mutta luulin pääsiäisruokien tekevän tepposiaan :) Mutta kun sitten menkat eivät alkaneet tein testin ja plussaahan se näytti :D Rinnat on ollu nyt 4vkoa todella kipeät, väsymys on myös aivan kaameeta, pahaa oloa/kuvotusta on ollu nyt muutamana päivänä (kaupassakäynti on hirveetä!!!), närästää edelleen jne.. Mutta, näillä mennään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä juurikaan mitään. Joitain pienenpieniä juttuja näin jälkeenpäin ajatellen mutta kaikki sellaisia, joita on esiintynyt ennenkin ja muutenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussausta ei ollut oikeastaan muita kuin että kuukautiset jätti tulematta edellisenä päivänä ja oli jotenkin ollut selkeä epäilyksen tunne asiasta. Muutenkin alkuraskaus meni aika lailla ilman kummempia oireita, muutamana päivänä tuli ns. krapulafiilis mutta oksentanut en kertaakaan. Rinnat turposivat kuppikoon verran jo alkuvaiheessa, mutta mitään suurempaa herkkyyttä en havainnut. Väsymys on ollut aika kova, simahdan illalla jo parikin tuntia aiemmin kuin normaalisti ja päivisin myös haukotuttaa.

 

Helpolla on siis ainakin tähän mennessä päästy, ei edes mielialan heilahduksia. Nähtäväksi jää miten loppuraskaus sujuu.

Edited by Hermione

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä raskaudessa päällimmäisenä oireena on ollut suunnaton väsymys, joka nyt onneksi alkaa olla jo historiaa. En sitten tiedä oliko väsymys pelkästään raskaudesta johtuvaa, oli alkuraskauden aikana niin paljon muussa elämässä kiirettä ja ohjelmaa, että ne olisivat väsyttäneet ilman raskauttakin. Pahoinvointia oli vain nimeksi, sen sijaan närästi armottomasti, jos erehtyi syömään mitään paistinpannulla käynyttä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huimaus on ollut ainoa oire ennen plussaa joka eroaa normi PMS-oireista. Väsymystä, palelua, vatsan ja rintojen nippailua on ollut, mut sitä on kyllä ollut ennen menkkojakin joten tuo huimaus on ainoa mitä pidän oikeana raskausoireena. Näin siis kummallakin kerralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi ehkä viikko ovulaation jälkeen vatsa turvota älyttömästi. Sellanen olo, ettei voi vatsaa vetää sisään ollenkaan. Naureskeltiin miehen kanssa, että varmasti oon raskaana, kun maha oli kuin 4 kk odottaneella. :D Eilen sitten tein raskaustestin ja plussaa näytti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä oli ennen plussausta

-palelu erityisesti iltaisin

-rinnat ja nännit kipeät

-menkkojen aikaan tuli tuhruvuotoa n.1viikon verran

 

plussan jälkeen alkoi tulemaan seuraavanlaisia

-menkkamaisia tuntemuksia ja nippailuja mahassa

-väsymys

-kuvotus

 

ja nyt rv 11+1

-kuvottava olo

-tulee herkästi oksennus

-alamahassa nippailee

-päänsärky

-nenästä tulee herkästi verta

-valkovuoto lisääntynyt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ihana, kun täältä käy näitä ensioireita lukemassa, niin tulee sellainen olo, että miulla on ollu nuo kaikki oireet, ja sit on entistä varmempi, että on raskaana (toivottavasti ei turha toivo) :)

 

jätin vasta pillerit pois, joten olen ymmälläni erilaisten oireiden suhteen. eli en oikein osaa sanoa, johtuvatko oireeni oman hormonitoiminnan käynnistymisestä/ovulaatiosta/menkkojen lähestymisestä vai voisinko jo olla raskaana (fingers crossed ;))...

 

alavatsassa on ollut sellaista painon tunnetta, ja sit esimerkiksi pyörällä ajaessa aina kun ajan jostain töyssystä, niin tuntuu kuin kohtu hölskähtäisi/tärähtäisi. nyt kp 22, ja pari päivää nännit on ollut kummallisen arat (en muista tällaisten oireiden olemassaoloa ennen pillereiden syömistä menkkojen lähestyessä). olen myös ollut erityisen itkuherkkä, esim. kuultuani koskettavan laulun radiossa, aloin kyynelehtiä...

 

minulla on jo 8-vuotias lapsi, enkä muista tuolloisesta raskauden alusta juuri minkäänlaisia oireita...

 

onko kenelläkään muulla ollut vastaavia oireita, jotka olisivat vain johtuneet oman hormonitoiminnan käynnistymisestä? (tein jo tuossa hätähousuna yhden raskaustestin ja negaa näytti, mutta eihän sen varmaan vielä kuuluiskaan plussata kierron tässä vaiheessa :D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hei nipsutin!

Kuulostaa samalta kun minun kohdalla. Itse lopetin pillereiden syömisen tuossa vuoden alussa.

Itsekin olen ollut ymmälläni noista oireista ja olen kyllä ollut tietoinen, että osa oireista voi tulla myös pillereiden lopettamisen myötä, eli niin sanottuja /vieroitusoireita), jotenka ovulaation ja menkkakivutkin erottaa erilailla.

Ja voin kertoa että noita testejä on tullut tehtyä aika monta, vaikka yritystäkään ei ole kauaa ollut. Nyt sitten päätin, että varmin on tehdä testi, jos kuukautiset ovat myöhässä, koska kuukautiste pitäis alkaa näinä päivinä, joten saa nähdä:D Kaapissa on testejä jo odottamassa. Ei vain huvittais tehdä enäää yhtää negaa-.-

Tuntuu tämä raskautuminen niin vaikealta, johtuen tietenkin, kun mieleni on hyvi malttamaton. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
päätin sitten rekisteröityä, kun täällä roikun kuitenkin  kiva kuulla, että muillakin samoja oireita, vaikka kuitenkin toivoisin niiden johtuvan raskaudesta... malttamaton on minunkin mieleni, liiankin  pitänee vaan viikon päivät vielä odotella ennen kuin testiä tekee, niin saapi varmasti oikean tuloksen  onnea yritykseen sinnekin! (kumma juttu, mutta nyt kun rekisteröidyin, niin en voi aloittaa suoraan kirjoittamaan tähän vastauskenttään, vaan minun on valittava noista "muista tyyleistä esim. tämä html, jotta pystyn mitään kirjoittamaan...missä lie vika? omasta mielestäni osaan kuitenkin tietokonetta käyttää  )




Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin itse toivon ja olen aina toivonu, että ne on juuriki raskausoireita, eikä mitää muita :D mutta naisen kroppa ku on niin mystinen välillä, että pää on iha pyörällä ainaki itsellä :s

mutta kyl se toivo mukaa tärppää, ku yrityksiäki on vasta muutamia:) kiitos tsemmpiä sinne kans.Tänne sitte vaa päivittelee:))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on mennyt niinkin onnellisesti (vielä ainakin) että oireita ei juuri ole ollut. Viikon verran ollut ihan kuin ois ollut lievä krapula happy.gif ja rinnat aristaneet. Vähän alaselkää pakottanut niinkuin menkkojen aikaan, mutta paljon pienemmässä mittakaavassa.. Toivotaan, että selviäisi näinkin pienillä vaivoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla oli ensimmäiset oireet ainakin sellaiset että jatkuvasti olin vessassa, eli pissitti vaik ei pissittänytkään ja sitten oli kylmä vaik ulkona oli 29 astetta lämmintä, ei mul muita oikeen ole viel ollu. Välillä paha olo aamuisin ja laatta lentää, mut ei sekää joka aamu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oireet suunnilleen viikon ajan ennen plussausta ja toisen mokoman sen jälkeen:

 

- Lämpö vähän koholla eli 37 °C (norm. 36,6 °C)

- Aina nukkumaan mennessä kylmä, aina herätessä kuuma

- Väsymystä ja fyysistä voimattomuutta

- Suunnilleen viiden päivän ajan ennen plussausta vähäistä ruskehtavaa/punertavaa vuotoa (ei kirkasta verta)

- Rinnat aristi hiukan (kuten ennen kuukautisia)

- Kahvi ei enää maistunut kuten ennen (vähentäminen 6-8:sta kupista 2-4:ään per päivä kävi yllättävän helposti, ei vaan tehnyt/tee mieli)

 

 

Pari-kolme viikkoa plussan jälkeen väsymys paheni, pikkuasiat alkoivat ärsyttää suhteettoman paljon <_< , monet ruoat alkoivat ällöttää (vaihtelee päivittäin) ja rinnat alkoivat aristaa öisin (kun nukun kyljelläni ja rinnat painuvat vastakkain, se vähän sattuu, vaikkeivät ne edes ole kovin suuret tai painavat). Hajuaisti toimii välillä ylikierroksilla (haistan jotkut hajut hirveän voimakkaina), mutta suurimman osan ajasta tavallisesti (??). Joskus viikolla 9 tuntui muutamana päivänä ilkeän tuntuista nipistelyä ja painetta alavatsan molemmilla sivuilla (kohtulihakset venyy?). Ajoittain närästystä. Ja jos esim. nousen istumaan makuulta liian reippaasti tai taivutan lantiosta sivulle esim. kun poimin jotain lattialta, alavatsan lihaksia vähän vihlaisee... (Tätä kirjoittaessa mennään 11. viikolla.)

 

Edit: Ai niin, ummetus meinasi unohtua. Suunnilleen 8. viikosta lähtien vatsa on toiminut todella hitaasti.

Edited by Aeria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on menossa nyt noin 5+1, ja ajattelin tulla kertomaan omista oireistani, jos ne joskus lohduttaisivat jotakuta tai loisivat toivoa...

 

Raskauduin edellisestä kierrostakin, mutta se meni heti kesken. Silloin oireet olivat hyvin selkeät, melkein kaikki "perusoireet".

 

Tässä kierrossa oireita on ollut vain rintojen arkuus (on joka kierrossa) ja välillä maistuu veri suussa. Tein testin, kun mulle tuli todella kovat mahakivut, eivätkä lääkkeet auttaneet. Niitä on tutkittu nyt viikko, kun epäiltiin kohdunulkoista raskautta, mutta lopulta syynä taitaakin olla vain ruoansulatuksen sekoaminen, mikä tuntuu painekipuna alavatsassa ja selässä. Oon siis täynnä ilmaa, eikä mitään tule ulos... No, onneks Cuplaton auttoi pahimpiin kipukohtauksiin ja nyt alkaa jo muutenkin helpottaa. Voi olla, että mulla on myös menkkajomotusta, mutta jos hikisenä uikuttaa kontallaan lattialla, niin ei oikein ehdi analysoimaan kivun keskipistettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein eilen maailman yllätyksellisimmän plussan, oireistoa ei ole oikeastaan ollut. Tissit on samanlaiset kuin aina ennen menkkoja. Mua pissattaa aina kokoajan. Vähän huonovointisuutta ollut, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerättäisiinkö tänne oireita, joita tunsitte alkuraskaudessanne.

 

Eli oireet ennen plussausta, milloin plussasit ja miten oireet muuttuivat plussauksen jälkeen.

 

Lähinnä siis oireet ennen plussausta ja muutamia viikkoja sen jälkeen. Mistä tiesit olevasi raskaana (ennen raskaustestiä)?

 

----

Ei mitään oireita ollenkaan ennen kun tunsin ne ensimäiset vauvan liikeet vk:lla 19 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolmas yrityksessä...

 

eipä juurikaan oireistoa, jotkut hajut tulee voimakkaana nenuun ja aamul nenä vähä tukossa..palelee herkemmin ja kylmiä väreitä tulee vähät väliä..tissit on niinku ennenki..koira vaan alkanu vahtia mua :D

mihinkään en saa mennä ilman sen valvovaa silmää... esikoisen kans oli tissit kipeenä, ei muuta ja tokasta arvasin (ilman oireita) kun vahingossa putos ruokalautanen lattialle ja aloin itkeä.. :D muuten ei ole ollut mitään...

 

nyt 4+1 ja eilen haalea viiva testissä.. täytynee parin päivän päästä tehdä uudelleen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

VÄSY, kylmä ja vessassa saa rampata useammin... Nämä ollut jokaisessa raskaudessa ;) Pahoinvointi on alkanut kahdella edellisellä kerralla tasan rv12 ja sitä noin kk päivät. Oksut silti lensi yhteensä max 10 kertaa.. Että suht helpolla päässyt;) Saa nähdä miten nyt käy :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tehty testi ja tän päiväistä testiä ennen tuli muutama nega (sen siitä saa ku hätähousuna lähtee liian aikaisin testailemaan). Negoista huolimatta mulla oli varma olo, että raskaana ollaan. Eilen mulla oli ihan hirveän kylmä, närästi ja oli myös vähän huonohko olo. Tissit on arat ja vessassa saa juosta.

 

:wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

-RASKAANA VAIKO EIKÖ-

 

Ottaappa nyt sitten selevää.. Tietämättömyys piinaa.. Olen kerran ollut raskaana enkä pitkällä ollut, jotain 4-6vk ja silloin ei epäilystä jäänyt. Nännit oli tuhannen kipeät ja tuntu että joku piettää niissä tulikuumaa rautaa ja jäätä yhtäaikaa ja kumma yhtäkkinen himo tuli maitoon jota en normaalisti käytä kuin kahvin kanssa.. Silloin testin tehtyäni en uskonut olevani raskaana kun selkeää punaista viivaa ei ilmestynyt, mutta kuten ystäväni silloin huomautti nii vaikka kuinka haalea on viiva, niin tulos on positiivinen(viiva oli nimittäi hädintuskin nähtävissä). Tämä raskaus tosin meni kesken samantien kun olin riidellyt hyvin raivoissani tuttavani kanssa, itseasiassa juuri kyseisestä raskaudesta..

 

Nyt sitten on tilanne tämä: Syön e-pillereitä(mieheni on myös pillereistä huolimatta melekosen tarkka päästämästä mitään sisään) ja menkat alkavat aina kellonajalleen täsmällisesti. Pari viikkoa edellisistä menkoista aloin tuntemaan omituisia oireita ja mietin olisiko raskaus mahdollinen.. Nyt sitten oireita on jatkunut 4½vk ja pahenee ja lisääntyy kokoajan.

 

Alavatsalla epämiellyttävää painetta jota ei koskaan milloinkaan ikinä aiemmin ollut.. Olen muutenkin pieni rakkoinen mutta tämä nykyinen pissalla käynti tarve alkaa mennä jo mahdottomuuksiin.. Yötä myöten kun täytyy rampata. Uutena myös alkanut viimeisen viikon aikana tulemaan pistoja alavatsaan, erityisesti oikealle ja vasemmalle puolelle.. Lisäksi lämmöt 36.7, elikkäs puolikas aste normaalia korkeampaa, varsinkin iltaisin kuumottaa kasvoja hurjan paljon ja välissä kroppaa palelee ja välissä olo on kuin saunassa korkeammasta lämpötilasta huolimatta.. Nyt myös menkat 5-6 päivää myöhässä jota ei ole ennen tapahtunut.. Tai luulin perjantaina että menkat alkoivat kun pissalla käydessä paperiin tuli juuri ja juuri "vanhaa" rusehtavaa verta vähän.. Sama tapahtui lauantai sekä sunnuntai aamuna mutta kertaakaan ei siteelle asti tullut eikä "tuoretta verta ollenkaan.. Sunnuntaina tein negatiivisen testin, eilen haamuviivan ja tänään negan.. Soitin tk:n päästäkseni tarkistamaan labraan oikean tuloksen mutta minulle sanottiin että voin tehdä testin aikaisintaan kahden viikon kuluttua ja oireeni eivät mitenkään voi näin aikaisessa vaiheessa johtua raskaudesta.. Niin ja puolitoista viikkoa sitten tupakoidessani täytyi kessu heittää menemään ja juosta oksentamaan, enkä muista että olisin koskaan oksentanut niin sanotusti ilman syytä.. Etovaa ja oksetus oloa muutenkin oli ensimmäiset oireelliset viikot, nyt helpottanut se oire mutta sitäkin vielä sillointällöin.

 

Tämä epätietoisuus vaivaa kovasti ja ja oireet tekevät työpäivistäni aika tuskaisia.. Olisihan tuo kiva tietää johtuuko tämä kenties raskaudesta sillä lääkityksiä on olemssa ja mm. nämä e-pillerit, sekä poltan runsaasti tupakkaa, tees raskasta ruumiillista työtä, viikonloppuisiin tulee alkoholia maisteltua... Tahtoisin kovasti tulokset tietää, nimittäin jos neitillä on tärppi käynyt niin elämäntavat saavat kokoea ison muutoksen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

niin juu ja tosiaan uutena tullut vasta tällainen että jos kiihdyn tai sressaan niin alkaa ihan mahdoton tykytys alavatsassa... Alussa epäilin että olisinko "valeraskaana" mutta kun vasta tänään olen ensimmäistä kertaa lueskellut näitä sivuja eikä ole ollut mitään hajua että tällaiset oireet voivat raskauteen kuulua niin eipä tuo varmaan sitten sitäkään ole.. Eikä nuo menkat alun negatiivisistä testeistä ja epäilyistäkään sitten alkaneet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolmas yrityksessä...

 

eipä juurikaan oireistoa, jotkut hajut tulee voimakkaana nenuun ja aamul nenä vähä tukossa..palelee herkemmin ja kylmiä väreitä tulee vähät väliä..tissit on niinku ennenki..koira vaan alkanu vahtia mua :D

mihinkään en saa mennä ilman sen valvovaa silmää... esikoisen kans oli tissit kipeenä, ei muuta ja tokasta arvasin (ilman oireita) kun vahingossa putos ruokalautanen lattialle ja aloin itkeä.. :D muuten ei ole ollut mitään...

 

nyt 4+1 ja eilen haalea viiva testissä.. täytynee parin päivän päästä tehdä uudelleen :)

 

 

 

Raskaanahan sitä ollaan juu..:D nyt 7+3. testailin jollain kummallisilla one step tikuilla ja voin sanoa et ne on ihan surkeita! kolme sellasta tein ja niin haaleat viivat oli niissä ettei selvää meinannu saada....menin apteekkiin, ostin apteekin oman ja kas kummaa, hyvä ettei se näyttölasi hajonnu ku tuli nii kirkas plussa...

 

nyt oireena väsymys, uupumus, tainnuttava sohvallenukkumaan-syndrooma! ja nälkä :D kaiken haistaa metrien päästä ja tissit on nii kipeet et itkettää...ja välillä paha olo jos ei oo muistanu syödä...hmm....välillä vähä nipistelee tuolta alavatsasta ja pisulla saa käydä kans kokoajan...siinäpä ne taisi olla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei juuri mitään oireita täällä. Aiemmissa, niissä ei-plussanneissa kierroissa on ollut jos vaikka minkälaista oiretta, mutta nyt kun ihan oikeesti raskaana ollaan, niin ei juuri rintojen arkuutta kummempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now