Edelia

Alkuraskauden oireet

919 posts in this topic

Mulla menossa nyt rv 6 lopuillaan ja monenlaisia oireita oon havainnu. Ensin huomasin kuinka hajuaisti on tarkentunut ja moni haju pistää nenään ja saa voimaan pahoin. Kokopäivän kestävä pahoinvointi/etova olo, jonka pystyy pitämään kurissa oikeestaan syömällä tai juomalla jotain säännöllisin väliajoin. Haastetta antaa ettei tee oikeen mitään mieli. Fyysisiä oireita on alavatsan kipu ja rintojen arkuus. Vatsa tuntuu olevan ilmaa täynnä ja pissalla joutuu käymään paljon useammin kuin ennen. Sitten on vielä väsymys, vaikka olisi nukkunut 10h on edelleen väsynyt ja vetämätön olo. Ehkä mielialan vaihtelut ja tämän hetkinen pieni alakuloisuus johtuu tästä "tilasta". girl_mad.gif

 

Onko muuten kellään antaa vinkkejä/poppaskonsteja pahoinvoinnin minimoimiseen? Töissä on kuitenkin vaan yritettävä jaksaa vaikka väsyttää ja oksettaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei te kokeneemmat,

lisääntyykö raskausoireet lineaarisesti? Olen h4+5 ja tissit ovat vähemmän kipeät kuin eilen. Meneekö tämä nyt kesken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pikku-haisu En voi sanoa paljon kokeneempi olevani, mutta minulla ainakin vaihtelee oireet ja oireettomuus harvase päivä. Joinain päivinä rinnat ovat tosia arat ja seuraavana saattaa olla että ihan normaalit. Oireiden vaihtelu päivittäin taitaa olla aika normaalia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eivät lisäänny ja voi olla ihan oireettomiakin päiviä ilman, että raskaus keskeytyisi. Varsinkin noin alussa voi olla oireettomia päiviä kun hormonitasot ovat matalat.

Ja voihan raskaus olla täysin oireetontakin aikaa, ainakin alussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh, kiitos asiallisista vastauksista. Pienellä googlauksella löytyi aiheesta enemmänkin ja onhan tässäkin ketjussa aihetta käsitelty. Sitä vaan kun on ekaa kertaa pappia kyydissä, niin kaikesta sitä onnistuukin panikoimaan ja yllättävästi nousee pintaan kysymyksiä, joihin ei koulutuskaan anna vastausta, ainakaan kun kyseessä on oma raskaus. Nyt alkaa jo luottaa siihen ettei jokainen tissikivun väheneminen tarkoita keskenmenoa. Välillä kipuilevat sitten ihan korkojen kanssa... muuten ei olo tunnu vielä mitenkään kovin "raskaalta".

 

Tuossa vajaa viikko sitten oli vasemmalla alavatsalla painontunnetta muutamana päivänä, ja ajattelin jo, että kohdunulkoinen on uusinut. Seurailin kuitenkin kun ei vuotoa ollut. Sitten heräsin yöllä kohtalaisen kovaan, äkilliseen, polttavaan vasemmanpuoleiseen alavatsakipuun, ja kun se vielä levisi samaan tapaan kuin silloin, kun ku meni kesken ja verta vuoti vatsaonteloon, niin pelästyin todella pahanpäiväisesti ja meinasin jo soittaa päivystykseen. Mutta sitten kuulostelin hetken, ei tullut hartiapistosta eikä huonoa oloa, sen sijaan tuli voimallinen kakkahätä. Toimituksen jälkeenkin vatsaa jonkun aikaa poltteli, mutta alkoi helpottaa, torkuin pari tuntia ja herättyäni totesin, että ei satu mahaan enää yhtään. Sen jälkeen sitä painontunnettakaan ei ole tullut. Eikä ole ollut myöskään mitään vuotoja. Mietin, että olisiko se voinut olla joku pieni kystarepeämä tms.

 

Ajoittain nyt on oikealta alavatsalta pienesti repäissyt asentoa vaihtaessa. Viikon päästä on varhaisultra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun oireet ennen plussaa olivat lonkkakipu ja issias. Ihmettelin miehelle, että mikäköhän nyt on kun tälleen on viimeksi särkenyt raskaana ollessani. Viikon kuluttua olikin kuukautiset myöhässä ja raskaustesti näytti plussaa. Sen jälkeen alkoivatkin sitten pahoinvointi, migreeni ja hirveä väsymys. Lisäksi raskaana olo saa mun atooppisen ihon kuivumaan entisestään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kun on näitä keskustelupalstoja että voi lukea muitten kokemuksia...ite sain tietää tänään olevani raskaana..en osannut edes älytä olevani vaikka jälkeen päin ajatellen oireita oli (rinnat tosi arat ja nännit ja kova väsymys...) Ooon käyny koko syksyn lapsettomuushoidoissa ilman minkäänlaisia tuloksia ja tammikuussa oli määrä alkaa ivf hoidot, joten tuli kuin puun takaa. Tietysti kovin odotettu uutinen mutta samalla pelottaa kovin josko olisi kohdunulkopuolinen raskaus tai tulisi keskenmeno, kun hormonihoidot lisää sitä riskiä. eilen ja tänään on alkanu nipistely ja painon tunne vatsassa... voi kun nyt vain kaikki menisi hyvin ja vihdoin pitkän pitkän odotuksen ja pettymysten jälkeen saisi itsekin suurimman unelmansa toteen. Tästä vuodesta on jäänyt mieleen vain pettymys pettymyksen jälkeen ja loputtomat itkut ja hormonihoidot ja sairaalakäynnit. En tiedä kestäisinkö enää sitä tuskaa että menisi kesken tai olisi kohdunulkopuolinen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oireet ennen plussaa oli jatkuva palelu ja rintojen arkuus, nii ja kyllähän ne rinnat jo siinä vaiheessa turposikin ihan mielettömän kokoisiksi :D Menkkamaisia kipujakin oli joten luulin alkaviksi menkkaoireiksi. Plussan jälkeen alkoikin sitten pahoinvointi ja mieletön väsymys. Aamulla ei meinaa päästä sängystä ylös. Iho alkoi kuivamaan ja hiukset rasvottuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa mulla ei ollut muistaakseni mitään muita oireita ku jännitys! Siis kun odotti että onko tärpännyt vai ei. Tissit kipeyty vähän vasta plussaamisen jälkeen, jolloin alkoi myös armoton 24/7-väsymys! Nyt on kakkosen yritystä, ja juurikaan mitään oireita ei ole. Toivon että oireettomuus olisi oire! :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäistä yritetään ja 1. yritys. Ilman pillereitä jo ainakin puoli vuotta ellei kauemmin. Viime viikolla oli "ne" päivät ja menkkoja odotan 4.2. Kierto 30 pvää eli vasta hyvin alussa olisi, tuskin kiinnittynytkään. Sunnuntaina vihloi vasenta munasarjaa. Maanantaina tuli äkillinen kuvotus karkeista ja näin tähtiä. Nyt janottaa armottomasti (vesijano) ja paleltaa, olen jo neljä kertaa seissyt tänään kuumassa suihkussa... Jännittävää, mutta mutta... en saisi liikaa toivoa. Tulen infoamaan kuinka käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on pakko purkaa tämä johonkin vaikka tiedän että täysin höpönpöppöötä (olen hyvin kriittinen, en usko että tulen saamaan plussan tikkuun hyvin pitkään aikaan), mutta väsymys on todella outoa nyt parin päivän aikana ollu (tänään dpo 6). Normaalisti menen nukkumaan 11 aikoihin, tällä viikolla oon menny kahdeksalta, eilen yhdeksältä.. On sellainen ihan oikea univäsymys iltaisin. Ennen ei noin ole ollut (varsinkaan useamman kerran saman viikon aikana!), joten pieni toivon kipinä elää että siihen olisi joku oikea syy :lipsrsealed:

 

Mutta loppukiertoon on vielä aikalailla aikaa, mä kuvittelen sen vaan johtuvan kevät väsymyksestä ja taidanpa lähteä popsimaan beroccaa :grin:

Edited by Rouva 7/2011

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kp 28 tai 29/30 selvä + Clearblue testillä!

 

Oireet olivat siis ennen tätä: ihan alussa hetkellinen pahoinvointi ja tähtiä (söin karkkia kun alkoi), ja yhden illan kestänyt jano ja palelu. Lisäksi pissa muuttui oudon vihreäksi. Ja vatsaa alkoi nippailemaan. Tänään uutta on jatkuva pissahätä. Lisäksi aamulla oli raastavaa nousta sängystä. Tiedä sitten mikä liittyy raskauteen ja mikä ei. Uskon, että ainakin tuo vatsanippailu ja pissahätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sitten yhtään mitään oireita. Menkkajomotelut vois johtua ihan vaan tädin tulemisesta. Jos testejä en olis tehnyt, en tietäisi mistään. Jonkinlaiset menkatkin tuli muutaman päivän etuajassa.. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hajuaistin parantuminen ja nippailua kohdun alueella..Siinä tähänastiset oireet enkä muita kyllä kaipaisikaan :rolleyes:

 

muoks.Kun viikko 6 pärähti käyntiin alko myös tulemaan muuta oiretta.Järkyttävä alavatsakipu,joka saattoi kestää jopa puolituntia kerrallaan ja tietty siihen päällä kokopäivän kestävä pahoinvointi <_< Puolentoista viikon päästä sitten helpotti kumpainenkin.Pitää vaan muistaa syödä säännöllisesti ja pitää myös nestetasapainoa yllä.

Edited by Rune

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öklötys ja nälkä, alavatsan juilimien ja vihlasevat kivut, kuiva suu, makuhäiriöt (maistui puuro metalliselle kalalle?? :D ) ja huono unisuus. Lisäoireita odotellessa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni yritystä oli takana jo kauemman aikaa, joten olen osannut tarkkailla oireita aika hyvin:

 

ENNEN PLUSSAA

- menkkamaiset kivut pitkän ajan, menkkoja ei kuitenkaan kuulunut.

- ovulaation jälkeinen nännien herkkyys jäi pois

- vatsan pinkeys ja turvotus, painon tunne. Yskiessä/aivastettaessa joutuu ottamaan vatsasta kiinni, ns. repäisykipua.

- noin viikko ovulaatiosta lämmöt tippui 0,5:llä.

- aivastelu, nuhamainen olo

- rinnat "sisältä" kipeät, ei siis nännit, vaan sisus :lol:

- ilmavaivat ja ummetus

- unia positiivisista testituloksista ja syntyneestä vauvasta :lol:

 

PLUSSAN JÄLKEEN (rv 3+4)

- yllä mainitut oireet jatkuvat

- närästys etenkin aamuisin. Aamupalan jälkeen kuvottava olo vetää jopa ihan toimintakyvyttömäksi ja takaisin sänkyyn, pari tuntia tämän jälkeen sietämätön nälkä.

- etenkin iltaisin kova jano, lasillinen tuoremehua menee yhellä hörppäyksellä alas

- suolaisen ja rasvaisen ruoan himo

- migreeni/päänsäärky, korvia/päätä/silmiä koskee ja aristaa, päässä "humisee"

- hajuaisti herkistynyt todella paljon, töissä ruokalan läpi kävely jo pelkästään jännittää, koska joinain päivinä saattaa jokin haju aiheuttaa mielettömän kuvotuksen. Töissä turvautunutkin omiin eväisiin, jottei tule yllätyksiä.

- palelu iltaisin

- vatsan toiminta muuttunut, ns. vähän "sekaisin" koko ajan

- sydämen tykytyksiä ja vapinaa, uskoakseni jokin yhteys jo pariin kuppia kahvia

 

Itsellä aika kovat ja moninaiset oireet, jotka ajaneet sairaslomille. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussaa siis (olen tuo Eka yritys)

- hetkellinen pahoinvointi ja tähtien näkeminen

- kala yökötti

- yhden illan kestänyt palelu ja jano

- vatsanippailut, myös nivuset ja reidet

- mieliala seesteinen

- pissa vihertävää

 

Nyt rv 4+2

- janottaa aika ajoin

- pissattaa enemmän kuin ennen

- vatsanippailut jatkuvat, välillä aika voimakkainakin (ei muistuta minun menkkakipua)

- väsyttää ja vähän kiukuttaa

- rinnat ei juuri arista!?

- pissa vihertävää

 

rv 4+5

- pissattaa

- vatsanippailut rauhoittuneet, vielä pientä

- väsyttää

- rinnat aristaa

- pissa vihertävää

- lievästi oksettaa

Edited by gazini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ennen plussaa oli vilunväristyksiä, kova väsymys...jatkuvaa haukottelua ja uupumusta. Sitten vatsa turposi ihan palloksi ja tuli totaaliummetus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaalien alkuraskauden oireiden (vilu, kuiva suu, arat rinnat...) lisäksi minua on vaivannut vasemman silmän elohiiri. Se alkoi siinä oviksen aikaan ja on jatkunut tähän asti (rv 5+0). Keskittymiskyky menee ihan tyystin, kun silmän alaluomi väpättää koko ajan. En uskalla nykyään edes katsoa muita ihmisiä silmiin, kun rupeaa heti tuntemään pientä nykimistä. Onko teillä muilla ollut vastaavaa? Olen myös ottanut extra-magnesiumia, mutta ei ole auttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rinnoissa ei vieläkään ole mitään, nyt rv 4+4. Mutta Vatsakivut alkoivat kp23 kertarytinällä ja sen jälkeen on alavatsaa jomottanut ja kivistänyt, välillä inhottavampiakin kipupiikkejä nivusissa. Eli oikeastaan nuo vatsan oireet olivat ne mitkä pistivät testilisukat viuhumaan. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

heips..onko kenelläkään kokemusta rintojen särystä raskauden aikana?kivuksi sitä ei voi sanoa vaan se on oikein häiritsevää särkyä.lämpöä ei ole ollut eli rintatulehdusta en ole epäillyt.myös särky kohtaukset ovat satunnaisia ei jokapäiväisiä...nyt menossa rv 20+2..auttakaa tietämätöntä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tissit oli tosi kipeät varmaan jo ovulaatiosta alkaen, menkkamaista aika kovaa kipua rv 4-6, repivä kipu alavatsassa aivastaessa tai yskiessä rv 6-9. Nenä tukossa vieläkin ja verta tulee aamuisin niistäessä, nyt rv 19. Niin ja lämpöä oli 37,2 ainakin rv 6-9, nyt taas normi 36,5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now