Edelia

Alkuraskauden oireet

919 posts in this topic

Ensimmäinen raskaus meni kesken melko varhain (noin rv 7). Kiertoni on muutenkin epäsäännöllinen, joten kuukautisten "poisjääminen" ei välttämättä tarkoita vielä kohdallani mitään. Tuossa ensimmäisessä oli jotenkin sumuinen olo, paleli ihan vietävästi, ja oli lievästi huono olo. Selvin oire oli kuitenkin nännien kipeytyminen, ja siitä aloin epäillä olevan raskaana. Positiivisen raskaustestin jälkeen oireet pahenivat hiukan, mukaan tuli herkkyys hajuille. Oireet eivät kuitenkaan voimistuneet kovinkaan paljoa, enkä saanut koskaan testiin vahvaa plussaa. Jotenkin minulla olikin koko ajan sellainen olo, että jotakin on pielessä, enkä osannut iloita kunnolla raskaaksi tulemisesta sen takia. Sittenhän se menikin kesken.

 

Tämä toinen raskaus on ollut täysin erilainen. Luulin, että kuukautiset ovat alkamassa, alavatsassa oli lievää painon tunnetta ja kipua, lisäksi minimaalista tuhruvuotoa yhtenä tai kahtena päivänä. Vaan eivätpä ne alkaneet, ja paria päivää myöhemmin oireet pamahtivat täysillä päälle. Siitä tiesinkin, että raskaana ollaan, ja testin tein lähinnä, jotta mieskin uskoisi. Ihan ensimmäisinä oireina oli koko rintojen mieletön arkuus, etova olo, herkkyys kaikille hajuille ja kova palelu. Lisäksi pää tuntui jotenkin pehmeältä. Sitten pahoinvointi paheni ja jatkui ympäri vuorokauden, alkoi kuolemanväsymys, pissalla piti juosta ihan koko ajan, janotti kovasti, vatsa ei toiminut, hengästyin minimaalisestakin rasituksesta ja kaikki sellainen liikunta, jota paria viikkoa aiemmin saatoin harrastaa ongelmitta, oli yht äkkiä aivan mielettömän rankkaa.

Edited by palko

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 päivää ovulaation jälkeen alkoi alamahassa tuntua erilaisia tuntemuksia kuin normaalisti. Pientä nippailua, juilintaa/painon tunnetta. Tiesin olevani raskaana. Plussa tuli testiin sitten pari päivää myöhemmin. Jonkin verran palelee ja aamulämmöt ovat pysyneet korkealla. Muita oireita ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikot 5+5 meneillään. Pientä lämpöä (ja kovaa palelua) on ympäri vuorokauden, ilta-aikaan tuntuisi olevan päivittäin 37,3. Pahoinvointi alkoi viikoilla 4+5.

Rinnat niin kipeät, että yöllä herää jos erehtyy kyljelleen menemään. Ihan viikon 4 alussa olin järjettömän uupunut ja itkuinen. Nyt vaikea sanoa uupumuksen tilasta kun pahoinvointi niin pahana riesana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussaa mulla oli oireina lähinnä tosi lievä pahoinvointi ja kamala väsymys sekä menkkamaiset alavatsakivut. Nyt 6+5 (tai 5+ koska mulla on aika pitkä kierto), ja rinnat on turvonneet ja kipeytyneet, väsymys jatkuu ja parina viime päivinä on etova olo lisääntynyt. Vatsakivut on kyllä hävinneet, mutta ilmavaivat on tulleet tilalle (tai sit pitäis kattoa tarkemmin mitä syö... :D) Jotenkin huvittavaa, kun mulla on aina ollut tosi pienet tissit, niin yhtäkkiä ne on pompsahtaneet esille niin että ne on ihan silminnähden isommat (tai tuskin ulkopuoliset huomaa, mutta mies on niitä jo kommentoinut :D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään ollut alkuraskauden oireena ajoittaista selkäsärkyä? Ei siis jatkuvaa, vaan vaihtelevaa. Mulla ei tässä alussa ole ollut selän kanssa mitään ongelmia, mutta eilen iski aika kova alaselkäkipu, joka kesti koko päivän. Tänään ei taas ole ollut mitään. Huolestuttaa, voiko tuo äkillinen selkäkipu olla merkki keskenmenosta tai jostain muusta ikävästä :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Outo tunne kohdussa ennen raskaustestiä (vaikee selittää), menkkakipuja oli myös vähän jo silloin. Testin jälkeen menkkakivut lisäänty ja viikon päästä aloin heräillä aamuyöstä enkä saanu enää unta. Onneks sitä kesti vaan n. viikon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv7 turposi rinnat ja alkoi jäätävä aristus, joka kesti rv 14 saakka. Joinakin päivinä painontunnetta alavatsalla. Lisääntynyt ruokahalu ja kaikki ruoka tuoksui hyvältä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta pahoinvointi, väsymys, menkkajomotukset/-vihlaisut, kauheat päänsäryt.

 

Toisesta ennen plussaa jäätävä turvotus, väsymys ja yleinen nuutuneisuus. Sitten alkoi nännejä aristaa, niin ostin testin ja plussahan se oli, selvästi. Pahoinvointi kuvioissa myös tässäkin, sekä ne päänsäryt. Uhhuh.

 

Molemmissa raskauksissa pahoinvointi, ennen plussaa ruokahalu kasvoi hetkeksi ja sitten meni päinvastoin, sekä kuvotus. Aika paljon samoja yökötyksiä ja niitä vähiä himotuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussaa oli rinnat herkät ja nännipihat vähän tummenneet. Plussan jälkeen oli pari päivää tosi väsynyt, mutta se oli varmaan lähinnä päässä vain :D Nyt 5+4 on välillä aamuisin heikko olo ja kuvottaa, loppupäivä ei välttämättä mitään. Illalla sitten voi alavatsassa tuntua painetta ja rinnat kipeinä. Tuntuu että joka toinen päivä on oireita ja joka toinen ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muita oireita ennen plussaa ei ollut kuin menkkojen poisjäänti ja "se tunne". :) Alkuraskaudessakaan ei muu vaivannut kuin ihan jäätävä väsymys.

Edited by Leno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt RV 6+0. Oireina alavatsan viiltelyä, uni on katkonaista, rinnat ovat arat ja eilen alkoi pahoinvointi ja oksentamassakin piti kahdesti käydä. Rasvainen ruoka etoo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mitään! Tai siis rinnat oli ihan superkipeet, mutta ne on ollut pillereitten poisjätön jälkeen kipeet aina ennen menkkoja. 

 

Tein testin ihan kuriositeetin vuoksi päivää ennen kun menkkojen piti alkaa koska olin menossa drinksuille ystäväni kanssa töiden jälkeen. Meinasin saada sydänkohtauksen siitä hailakasta viivasta koska kaiken sen yrittämisen jälkeen (oltiin siis juuri siinä kuussa aloitettu lapsettomuustutkimukset) en todellakaan ollut odottanut että plussaisin..

 

Nyt mennään raskausviikkoa 4+6 ja pikkasen väsyttää, meinaa töiden jälkeen puhti loppua. Tissit on edelleen ihan hemmetin kipeet. Ja pieniä pahoinvoinnin aaltoja on ollut mutta aika hyvin ne on pysyneet aisoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on noiden yleisempien oireiden (väsymys, nälkä, menkkakivun tapaiset vihlaisut, rintojen arkuus) lisäksi ollut monena päivänä ilmaa vatsassa, siis röyhtäilen kuin pieni possu. Onko tämä normaalia? Ja liittyyköhän ylipäätään raskauteen vai johonkin ihan muuhun?  Meneillään kuudes viikko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Voi kyllä, on normaalia ja liittyy raskauteen.

 

M. Itselläni etenkin toisessa raskaudessa närästys ja röyhtäily oli lähes käsittämätöntä. Muistaakseni johtuu siitä, että raskaushormonit heikentävät sileiden lihasten toimintaa, jollainen mahaportin sulkijalihaskin on. Tjsp.

Edited by RGB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rauhallisuuden tunne (zen), pistely rinnoissa, metallin maku suussa, selkäsärky, nivuskipu, hengästyminen, pienet jomotukset alavatsalla, neonkeltainen ja voimakkaalle haiseva virtsa ja yhtäkkinen oluen ja aurajuuston himo ennen raskaustestiä.. ihan kuin kroppa ois viestiny että syö ja juo nyt kun et hetkeen saa.. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Järkyttävä väsymys, joka alkoi muutama päivä plussaamisesti (nyt rv 5+1), sietämätän painontunne alavatsassa, vatsan turvotus (näyttää, kun olisin jo pidemmällä raskautta) ja arat nännit. Nyt parin viimeisen päivän aikana on ollu pientä ällötystä esim. kesken syönnin.. Mulla on yksi tuore keskenmeno takana, ja ainakin tässä raskaudessa alkuoireet on todella paljon voimakkaammat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä vaiheessa teillä on alkanut oireita tulla? Itselläni nyt 4+3, ja ainoa oire on menkkojen poisjäänti. Ei mitään muuta. Toisaalta en kauheesti mitään pahaa oloa kaipaile, mutta tulee sellainen epäilys, että onkohan tuolla mitään, vaikka testeihin tuli ne kaks viivaa :S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heti plussan jälkeen oli n. viikon ajan kauhea jano ja väsymys koko ajan. Vatsa myös turposi valtavasti. Nyt vk 7+0 oireina turvonneet, hieman arat rinnat ja vihkaisut alavatsassa sekä erilaisia iho-oireita (ihottumaa,finnejä, kutinaa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finnejä mullakin. Eikö raskauden pitänyt antaa iholle joku hehku? Mua on huijattu :D Finnejä pukkaa aivan hirveästi, eivätkä ne rajoitu kasvoihin, vaan niitä on kaulassa, niskassa, selässä, jopa rinnoissa. Kai tämä tästä jossain vaiheessa muuttuu parempaan suuntaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iho puhdistuu nyt kuonasta että voi antaa sen hehkun myöhemmin ;) Mulla oli iho ja hiukset todella hyvässä kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on rinnat kipeät ja turvonneet ja mahassa menkkamaisia kipuja joka ikinen kuukausi. Joka kuukausi toivoo että jos ne olis raskausoireita, mutta ei... :/ Saa nähdä jos joskus raskaudun, että tuleeko mitään minkä osaisin yhdistää raskauteen vai meneekö kaikki "tutulla tyylillä".

Share this post


Link to post
Share on other sites

voimakas pahoinvointi joka alkoi jo dpo8. Valtava vatsan turvotus. Iltaisin näytän varsinkin jotta olisin jo pitkällä. Sähköiskut tisseissä ja arat nännit. Yleensä oireettomat. Pohjaton nälkä. Ihon kukkiminen. Ja muutenkin herkkä iho. Poltin naaman eilen oltuani auringossa-aivan tavatonta. Pissalla juokseminen. Runsas vetinen valkovuoto. Itkuherkkyys. Näitä ei negakierroissa ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli n.viikko arvioidun ovulaation jälkeen oireita joiden takia testasin. Mahaa/alaselkää alkoi juilimaan, ihanku ois menkat alkamassa, naama/selkä kukki, hajut tuntui selvemmiltä, väsymystä hiukan. Me ei oltu ees yritetty, vaan tulin siis vahingossa raskaaksi. tein testin 10-11dpo about, tuli haalea viiva pregchekkiin, ja samana päivänä päiväpissasta clearbluen digi näytti raskaana 1-2. menkkojen pitäisi alkaa tosin vasta 31.5, eli kolmen päivän päästä, olin siis aika ajoissa liikkeellä mutta silti sain suht hyvin erottuvan plussan. eli ei tarvinnut tihrustaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli tässä raskaudessa perinteiset PMS-oireet ennen kuin plussasin, joten olin varma että menkat alkaa.

Pari päivää enne plussaa tuli kuvottava olo, etenkin salilla kuntopyöräillessä meinasin oksentaa.

Menkkamaiset tunteet alavatsalla ja alaselässä.

Jäätävä palelu ja etenkin nukkumaan mentäessä en voi ola kyljellään niin, että olisin sikiöasennossa, kun kohdun kohdalla tuntuu "möykky".

Rinnat hieman aristaa, ei kuitenkaan joka päivä. Ja iltasin/yöllä alkaa kuvottamaan, jota tätäkään ei siis onneksi ihan joka päivä ole.

Välillä myös alavatsaa/kohtua vihloo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now