Edelia

Alkuraskauden oireet

919 posts in this topic

Mä vaan tiesin, kaiken kaikkiaan oli olo jotenkin outo.. väsytti yhtäkkiä aivan tajuttomasti ja rinnat tuli kipeeksi tosi pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rinnat olivat ihan mielettömän arat jo viikko ennen oletettua menkkojen alkamispäivää. Ja tätä arkuutta on kestänyt jo kolmatta viikkoa. Miehen mielestä ne on jo kasvaneetkin.

Maha on ollu aika turvonnut (vaikka ei se koskaan ole pyykkilautaa nähnytkään :)).

Pahoinvointia tai muuta särkyä ei oo vielä ollut. Mulla menossa nyt rv 6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmainen oire oli kun alavatsassa vihlasi aivastaessa. Sitten alkoi vessassa ravaaminen, rinnat meni aroiksi ja pianhan taas tuli allotyskin mukaan kuvioihin. Nyt samoin kun edellisessa raskaudessakin joudun syomaan jatkuvasti ettei allotys paase ihan alyttomaksi... :P Viimeksi painoa tuli juuri tuon takia ensimmaisten 4 kk:n aikana 15 kiloa ja loppuraskaudessa vain 2 kiloa lisaa... Kuinka nopeasti tuo allotys olikin unohtunut... :rolleyes:

 

Ja alamasu on vahan pongahtanut ulospain ja on kova.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menkkoja edeltävien oireiden puuttuminen oli ensimmäinen merkki. Sen jälkeen alkoi palelemaan hurjasti, ja sitä kestikin melkein keskiraskauteen asti. Lievä ällötys tuli myös aika aikaisessa vaiheessa, ja oli pakko alkaa syödä tiheästi välipaloja että jaksoi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reilu viikko plussauksen jälkeen tuli rintojen aristelu, vatsan nippailu ja aamusta iltaan kestänyt ällöttävä/etova olo (ei tarvinnut kuitenkaan laattailla). Oireet loppuivat viikolla 13.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekalla kerralla tiesin jo noin viikko ennen testiä olevani raskaana, koska joistakin (ruoan) hajuista tuli paha olo. Paha oli voimistui ja jatkui pari kuukautta; se oli se päällimmäinen oire.

 

Tokalla kerralla aavistin ennen testiä olevani raskaana, koska yksillä illallisilla ennen plussausta oli tullut otettua kaksi lasia viiniä ja mulla oli seuraavana aamuna krapula. Koska se ei kuulu mulla normaalikuvioihin kahden viinilasillisen jälkeen, arvelin, että saattaisin olla raskaana. Reilu viikko myöhemmin testi vahvisti asian. Myös rinnat kipeytyivät tällä kertaa aika aikaisin ja kasvoivat huomattavasti. Pahoinvointi alkoi vasta pari viikkoa testin jälkeen, mutta jatkui sitten sen edestä muutaman viikon pidempään kuin ekassa raskaudessa... Tokassa raskaudessa ensioireisiin kuului myös vessassa ravaaminen ja öiden muuttuminen levottomiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vasta nyt, kun luin noita neuvolasta saatuja papereita, tajusin yhden oireen, mikä tuli aika aikaisessa vaiheessa: metallinen maku suussa. Olen huomannut sen jo monta, monta viikkoa sitten, mutta nyt vasta tajusin, mistä on kyse. Koko ajan suussa maistuu semmoiselle kalsealle, ja esimerkiksi kurkkupastillit, tuoremehu ja maito maistuvat välillä oudolta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ihan ensimmäisenä oireena erikoinen tunne rinnoissa mm. lenkkeillessä. Ei varsinaista särkyä, mutta kihelmöintiä.

 

Malttamattomana odottelen, että pääsisin testaamaan... Tää oire täsmäis muhun. Samanlainen olo on vatsassakin. Vähän niinkuin ois perhosia vatsassa koko ajan, vaikkei mitään jännitäkään, tai sellainen kun vuoristoradassa ottaa mahan pohjasta. Nää huomasin ekan kerran viime yönä, ja on jatkuneet koko päivän. Mutta ei siis vielä oikeesti mikään merkki plussaamisesta, toiveita vaan herättävät. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahanippailun ohella ei paljon muita oireita ollut. Ehkä myös tuo palelu mutta toisaalta olen muutenkin aikamoinen vilukissa, joten en sitä kuitenkaan raskausoireeksi laskisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin jälkeenpäin ajatelleena: mä laihduin valtavasti ensimmäisten viikkojen aikana. Syy minkä vuoksi tein testin, oli rintojen valtava muutos; tästä päättelin että jotain on tekeillä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rinnat olivat "oudot", erilailla kipeät kuin menkkojen alkaessa. Lisäksi oli vahva tunne raskaudesta ja muutamana yönä vauvaunet ennen plussaamista. Plussasin 5+0. Sen jälkeen alkoi tuntua alavatsassakin, kamala väsymys ja alaselän kivut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen testausta ei ollut muuta tavallisuudesta poikkeavaa, kuin että naamaan ilmestyi pieniä hormoninäppyjä. Normaalisti menkkojen aikaan tulee kyllä yksi tai kaksi finniä, mutta tällä kertaa ne olivat erilaisia ja katosivatkin nopeasti. Testin jälkeen alkoi palelu, väsymys, rintojen aristus ja etova olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nännit kipeytyivät muutama päivä ovulaation jälkeen, oire häipyi vähitellen. Ennen testaamista koin vahvaa paineentunnetta alavatsalla jota luulin menkkaoireeksi, mutta kun menkat eivät alkaneet, päädyin testaamaan positiivisin tuloksin. Rintojen kasvua ja ajoittaista kuvotusoloa lukuunottamatta alkuraskaus on ollut lähes oireeton (nyt mennään viikolla 9)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisellä kerralla aavistelin raskauden jo hyvissä ajoin. Syynä tähän erittäin kipeät rinnat (mm. portaiden kävely oli TOSI tuskallista), alaselän kipuilu (ihan niinku menkkakipu, turhan aikaisin vaan), vatsan nippailu ja äärimmilleen herkistynyt hajuaisti. Lisäksi viini ei uponnut jouluaterialla.

 

Toisen raskauden alku oli oireettomampi. Rinnat oli hieman arat, mutta muuten en oireita huomannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jännä, että monella oireena tuo alaselän kipuilu. Itselläni oli lähinnä flunssainen olo: palelu, väsymys, huimaus oli kaikista selkeimmät oireet.

 

Varsinaisia vatsa- tai selkäkipuja ei kyllä ollut ollenkaan. Rinnat aristivat vasta sitten testipäivänä, ei ollenkaan aikaisemmin.

 

Jotenkin sitä ei kyllä sekoittanut flunssaan, vaan TIESIN, että nyt olen raskaana. Testin tekeminen oli lähinnä muodollisuus :rolleyes: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jääkaapit haisee. Jo puolisentoista viikkoa ennen testiä valittelin kullalle kun kotona jääkaappi haisee, hän ei huomannut mitään hajuja. Duunissa en pystynyt hakemaan kahvimaitoa jääkaapista kun sielläkin haisi niin pahalle. Siskon luona sama juttu, silloin jo vitsillä heitin siskolle että oonkohan raskaana. Noin viikko siitä eteenpäin, vappuaattona, avasin jälleen kotona jääkaapin ja kun taas alkoi kuvottaa se haju, päätin mennä ostamaan testin.

 

Myös hampaidenpesu on ollut vaikeaa, sekin homma meinaa yököttää. Muuten ei oo ollu pahoinvointia. Jääkaappien lisäksi grilliruoka haisee pahalle, en oo testannut mutta ällöttää kävellä kaupungillä grillien ohi. Kielsin miestä tuomasta sellaista toistaiseksi kotiin. Julma minä... oon aina ennenkin inhonnut kun se kantaa niitä hemmetin kebabeja kotiin haisemaan. Nyt sain hyvän syyn kieltää.

 

Jo ennen testiä alavatsassa tuntui kipuja, vähän niinkuin menkkakipuja. Nyt viimeisimmät pari päivää on ollut ihmeellistä polttelua alavatsassa. oon aika paniikissa kun en vieläkään ymmärrä/tiedä kaikkia termejä raskausajalle ja en tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Polttelu=vaarallista? Alavatsan nippailu=normaalia --> mitä se on?? nippailu??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ei olisi kannattanut lukea tätä ketjua kun ei ole itse raskaana vaan ensimmäinen tjot-kierto meneillään. Nyt meinaan tuntuu että on vaikka kuinka oireita :blink::rolleyes::D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alavatsan nippailu=normaalia --> mitä se on?? nippailu??

 

En mäkään kyllä tiedä mitä se on tai miten sitä voisi kuvailla?? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo ennen testiä alavatsassa tuntui kipuja, vähän niinkuin menkkakipuja. Nyt viimeisimmät pari päivää on ollut ihmeellistä polttelua alavatsassa. oon aika paniikissa kun en vieläkään ymmärrä/tiedä kaikkia termejä raskausajalle ja en tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Polttelu=vaarallista? Alavatsan nippailu=normaalia --> mitä se on?? nippailu??

 

 

Mun mielestä tuota nippailua kuvaa aika hyvin se, että alavatsaa ikäänkuin juilii tai jollain tapaa "vetää". Ne nippailut voi olla mulla joko sellasia ihan lyhyitä ja "tylppiä" tai sitten sellaisia vihlaisuja. Onpa tosiaan vaikea termi selittää, mutta tosiaan sellanen juiliminen ja vihlonta kuvaa aika hyvin :).

 

Mulla oli ihan alussa melkein koko vatsan alue ihan tulessa ja alamahaa poltti; tuntui kun olis ollut mahataudussa ja vatsalihakset ois tulessa (mitään tällaista ei siis tietenkään ollut ollut). Pari päivää se kesti ja meni sitten ohi, mutta polttelu kuvaa oikein hyvin sitä olotilaa.. Se on täysin normaalia, en tosin tiedä mistä johtuu :).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun mielestä tuota nippailua kuvaa aika hyvin se, että alavatsaa ikäänkuin juilii tai jollain tapaa "vetää". Ne nippailut voi olla mulla joko sellasia ihan lyhyitä ja "tylppiä" tai sitten sellaisia vihlaisuja. Onpa tosiaan vaikea termi selittää, mutta tosiaan sellanen juiliminen ja vihlonta kuvaa aika hyvin :) .

 

Mulla oli ihan alussa melkein koko vatsan alue ihan tulessa ja alamahaa poltti; tuntui kun olis ollut mahataudussa ja vatsalihakset ois tulessa (mitään tällaista ei siis tietenkään ollut ollut). Pari päivää se kesti ja meni sitten ohi, mutta polttelu kuvaa oikein hyvin sitä olotilaa.. Se on täysin normaalia, en tosin tiedä mistä johtuu :) .

 

Kiitos ja kiitos molemmista selostuksista. Mulla loppui kans ne polttelut maanantaina ja nyt on ihan outoa kun ei enää jatkuvaan tunne olevansa raskaana. Tosin nyt mullakin on vihdoin rinnat kipeytynyt. Hassua sanoa näin, mutta ihanaa kun tulee uusia oireita! Hajuaistin herkistyminen vaivaa entisestään, mun mielestä mun silmämeikin poistoaine haisee pilaantuneille sienille, mut mies sanoo ettei se haise ollenkaan vaan on hajutonta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt menossa ehkä rv 4 + 1 ja oikeestaan mitään tuntemuksia ei vielä ole (aikaista tosin vielä...) Rinnat on kipeät ja alavatsaa nippailee, mutta molempia on ollut myös muissakin kierroissa. Innolla odotan mitä tuleman pitää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alavatsakivut (nipistelyt, vihlomiset) ja muut tuntemukset, arat rinnat, tihentynyt tarve käydä pissalla, lievä väsymys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mitään oireita :D

Tosin on niin kova flunssa päällä, että oon kaiken laittanu sen piikkiin... väsymyksen, hikoilun, palelun... Välillä tosin tuntuu vatsassa sellanen lievä nipistys. Se voisi olla sitä sitten.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now