Sign in to follow this  
Followers 0
Emppu78

Täi

22 posts in this topic

Muutamana päivänä olen huomannut kun pää kutisee ihan kamalasti...Tänään kammatessa

huomasin että pieniä harmaita elukoita liikkui kammassa :o Täihän se siellä :angry:

Sen jälkeen puhdistin kamman ja kokeilin lapselta niin eiköstä silläkin ole täitä <_<

Nyt vaan mietin että mistä me ollaan niitä saatu???Kerhotkaan ei ole vielä

alkaneet jne...Ehkä sitten miehen työpaikalta?Se kun nyt ma palas töihin

kesälomaltaan :) Onko muilla ollut ongelmia?Apteekista saatiin nix nimistä

shampoota ja käydään sitä nyt kokeilemassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen vaatteet/petivaatteet pessy pesukoneessa 60 asteessa :) Nyt täytyy toivoa

ettei takaisin tule :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noissa ohjeissa taisi kyllä olla, että pitää olla KUIVA yli 80 asteen kuumuus, että ne kuolevat (tai se pakkanen) eli pesukoneessa eivät välttämättä kuole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuodevaatteet ja kuumuutta kestävät pitovaatteet tulee pestä 60 asteen lämmössä. Päähineitä ja vaatteita voidaan myös pakastaa, yli neljä tuntia vähintään -18°C:n lämpötilassa.Näin sanoo wikipedia :) Ajattelin myös kun oltiin 1 yö lomamökissä niin voinut saada sen myös seiltä??

Nyt ei enään niin paljon kutise mutta hiukan vielä <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täi elää ihmisen ulkopuolella vain vajaan vuorokauden, se kuolee nälkään ja viluun.

Tavallinen pyykinpesu riittää lääkehoidon jälkeen esim. lakanoissa. Mitään suursiivousta ei ole tarpeen järjestää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäs elääkö täi eläimissä?? Kauhulla odotan sitä hetkeä kun meille tuo vihulainen eksyy ja meillä nuo kaksi pitkäkarvaista karvapalloa pyörii jaloissa. Pitääkö kissoillekin tehdä täipesu??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei elä. Se ruokailee ihmisen verta ja tarvitsee siis ihmisen lämpöä ja verta elääkseen ja lisääntyäkseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Terveyskirjaston artikkelissa kuitenkin lukee, että esim. koira tulee käsitellä, koska päätäi voi eilää turkissa jopa 2-3 viikkoa.

 

Oletteko tehneet kaikki temput täiden karkoittamiseksi, mikäli kylässä on käynyt lapsi, jolla on täitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tartuntaa ei siis voi saada esimerkiksi kotieläimistä vaan ainoastaan toiselta tartunnan saaneelta ihmiseltä.

 

Päätäi on täysin riippuvainen ihmisestä. Ihmiskehon ulkopuolella päätäi säilyy hengissä korkeintaan vuorokauden, sillä se kuivuu nopeasti ilman säännöllistä veriateriaa ja ihon lämpöä.

 

-tartuntaliitto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan se kiva että pikkutytöt ovat kovin kiinnostuneita vauvoista, mutta tänään ostoskeskuksessa siskokset (n. 3- ja 5-vuotiaat) taputtelivat ja silittelivät 9-kuisen vauvani päätä ja välillä omia hiuksiaan. Session jälkeen vanhempi tokaisi että ei olisi hyvä koskea kun HEILLÄ ON TÄITÄ ja se peseminen oli hirveää! Olin kuin puulla päähän lyöty. Ja sitten heidän mummonsa tuli ja sanoi häpeillen että OLI täitä (mummo oli wc:ssä episodin ajan eikä siis päässyt kieltämään koskemista ajoissa). Ja sitten he lähtivät...

 

Vauvallani on hiuksia jo jonkin verran kasvanut (0,5-3cm), mutta on niin vaaleaa että näyttää kaljulta. Mitenköhän suuri riski tartunnasta on? Ja miten sen voisi tässä alkuvaiheessa tunnistaa? Luulisi että tässä tapauksessa silmälläkin jotain saattaisi nähdä, kun ei ole tukkaa edessä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kannattanee etsiä apteekista täisamppoo ja pesaista tukanalku sillä. Varmasti näet, jos täitä tulee, vaikka ne tuppaavatkin olemaan kantajansa hiusten värisiä. Tarkka syyni ja varmuuden vuoksi pesu varmaan riittää. Kyllähän ne täitkin hyppii, mutta yleensä pitää nojata päät vastakkain tai vaihtaa pipoa, että tarttuu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos lapsilla OLI täitä, niin lienevät hoidettu jo pois, jolloin eivät enää tartukaan. Ite en rupeaisi vauvan tukkaa täishampoolla pesemään ennen kuin siellä oikeasti on täitä havaittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä kun tuli päiväkodista viestiä, että parissa perheessä on kuulemma havaittu täitä.. Eli pitää ruveta tsekkaamaan tyttö päivittäin.. Millaisia ne täit nyt sit on? Miten mä erotan ne? Onko ne mustia? Liikkuuko vai mitä? Tytöllä oli jotain tummia pisteitä päänahassa, mutta ne ei liikkunut. Onko siis täitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täi ilmeisesti kykenee muuttumaan jokseenkin hiuksen väriseksi, mikä vaikeuttaa niiden havaitsemista. Munat taas ovat vaaleita, hilseen tai hiekanjyvän näköisiä. Näin luin kun meillä pelättiin täitartuntaa. Tai no, eihän siinä mitään pelkäämistä sinänsä ole. Kiusallinen vaiva vaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos lapsen pk:ssa on täitartuntoja, kannattaa lapsen hiukset käydä ihan oikeasti päivittäin (kollegalla oli tarkistettu aamulla tukka huolellisesti ja illalla päästä jo löytyi täitä...) lävitse täikammalla. Ensihätään tiheä tavallinen kampa ja ohut jakaus kerrallaan tukan läpikäyminen valkoisen lakana/ paperin päällä saattaa auttaa huomaamaan tartunnan, mutta ei se oikea täikampakaan apteekissa paljoa maksa. Kun tukkaa käy lävitse, kannattaa muistaa ottaa aina aivan hiusten juuresta se yksi pitkä yhtenäinen veto latvaan asti. Ilmeisesti siitä ennaltaehkäisevästä suihkeesta ei ole mitään hyötyä, sillä joiltakin perheiltä täitä on ahkerasta suihkimisesta huolimatta löytynyt.

 

Ja jos se kakka tuuri on käynyt ja täitä löytyy, mutta saunaa ei, niin tekstiillien/lelujen putsaukseen semmoinen vinkki, että kahdeksi viikoksi tavarat mahdollisimman ilmatiiviiseen jätesäkkiin ja sitten pesu ohjeen mukaan. Kahdessa viikossa nimittäin täitten munakin kuolee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie löysin viikko sitten isommalta pojalta täitä, samoin itseltä. Kyllä ne elävät täit erottaa kun tarkkaan katsoo, inhoja vaan poistaa, kun ottavat tiukasti hiuksista kiinni :(. Munat näyttää tosiaan aika paljon hilseeltä, mutta ainakin meillä olivat vähän juuren ylöpuolella, eikä päänahassa kiinni.

 

Itse en kyllä ymmärrä mitä sillä täikammalla tekee? Ei nimittäin ainakaan meillä lähde monikaan täi sillä irti (muutama suurin vain). Kyl ne joutuu sormin nyppimään irti :(.

 

Ja ärsyttää mies. Se eilen suostu sit vihdoin katsomana mun päänahan tarkkaan läpi ja koko ajan kamala tuskastelu, että ei näitä saa irti, onko tämä nyt sit täi vai vaan roska, kylläpäs on hankalaa yms. :hysteric: . Siis minä en näitä täitä ole tarkoituksella hankkinut, olen hoitanut lasten päät ja siivousrumpan tähän liittyen, niin kyllä musta on vähintä mitä voin vaatia että hän ois ees hiljaa :hysteric: . Kyllä minä tiedän kuinka v*ttumaista niitä on irroittaa ja ei, minä en tiedä mikä on oikea tapa niiden pois saamiseksi. Sais olla tyytyväinen että mie sentään pysyn paikoillaan ja olen hiljaa enkä vikise koko täitarkastuksen aikaa :dash2: . ja mies mietti, että tuhoutuisko noi munat esim. suoristusraudalla kun sen saa säädettyä aika kuumaksi :girl_haha: . sen aion tänään testata, tuskin ainakaan haittaa (tosin käytän siis myös täishampoota)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nostelen tätä kun päiväkodissa oli lappu että siellä on täitä. Elikäs jos löydän tytöiltä täitä niin sit tietty hiukset pestään sillä shampoolla ja lakanat ym. pesuun mutta jos ne ei elä ihmisen ulkopuolella niin tarviiko tosiaan lelut ym pestä? Ja oletteko pesseet koko perhe sillä shampoolla vai vain ne kellä on nähty täitä? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie pesin vain ne päät josta täitä löytyi (tosin kuopuksen varmuuden vuoski, koska hän ei malttanut olla niin pitkään paikoillaan, että oisin saanut pään varmasti katsottua. Pesin myös lakanat ja pipot, mutta en pehmoleluja. päät kävin pariin otteeseen läpi ja shamppoota käytettiin se kaksi kertaa ja saatiin tuolla ne täit häviämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täitä taas täälläkin... Miten se nyt on, riittääkö vaatteiden, pyyhkeiden ja vuodevaatteiden pesu vai pitäisikö pestä mattoja ja pehmoleluja yms. myös?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Riippuu siitä, miten kovassa käytössä ovat eli onko mahdollista, että niissä niitä munia olisi? Mä pesin silloin sen kerran kyllä kaikki pehmolelutkin, ne kun ovat usein pääkosketuksissa lapsen kanssa, mattoja en pessyt, mutta imuroin huolella ja muutamat "keskeisimmät" matot otin pois käytöstä joksikin aikaa jotta niissä mahdollisesti lymyilevät munat kuolisivat. Elävät täithän kuolevat nopeaan, munat eivät ihan niin nopsaan, mutta munat toisaalta taas harvemmin irtoavat niin vain hiuksista, tartunta tulee yleensä elävästä täistä.

 

Sohva meni meillä myös karanteeniin neljäksi päiväksi jonka aikana imuroin sen muutaman kerran. Mutta riittipähän yksi hoitokierros!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0