Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Jippis

Maksa-arvot ja raskausmyrkytys

23 posts in this topic

Eli menossa 26+ ja ylävatsakipuja on ollut ajoittain. Sairastan myös colitis ulcerosaa, enkä tiedä onko kyseessä suolistovaivat vai muuta. Joka tapauksessa kutinoiden takia otettiin neuvolassa maksa- ja sappikokeet. Maksa- eli alat-arvo oli 45 (yläraja 45), joten ylärajalla ihan. Ja sappihappoarvo normaali. Voiko tuollainen maksa-arvon kohoaminen viitata yksistään raskausmyrkytykseen? Mulla otetaan tuon koliitin takia usein maksa-arvoja, ja koskaan ne ei ole aiemmin vuosien aikana nousseet yli 20, joten aloin itse epäilemään, että jotain häikkää maksassa on.. Tiedän tarkalleen nuo omat veriarvoni ja siksi huolestuin.

 

Verenpaine on ollut ~125/80 lukemissa viime päivinä. Virtsa puhdas. Voiko tämä maksa-arvojen nousu viitata toksemiaan? Olen todella huolissani, koska viikkojakin on vasta noin vähän :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maksa-arvot ei minusta yleensä toksemiassa nouse, mutta hepatoosissa kylläkin. Jos sappihapot on kuitenkin normaalit, niin silloin minusta ei suurta vaaraa ole, vaikka alat olisi koholla. Joko lääkäri "avasi" sulle noita tuloksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kun taas ymmärsin, että maksa-arvot toksemiassa juurikin nousevat. Mun alat-arvo viikko sitten oli 39 eli pieni nousu on viikossa tapahtunut (39 --> 45). Kukaan ei ole oikein avannut tuloksia, sanottiin vain että arvo on normaali. Ja hiukan skeptisesti tähän suhtauduttiin, kun sanoin että tiedän kyllä tarkkaan omat veriarvoni juurikin tämän koliitin takia. Toinen vaihtoehto sitten, että olisiko hepatoosia kehittämässä, kun kutisee ja kutisee.. mutta sappiarvot oli tosiaankin normaalit vielä.

 

Kommentteja edelleen kaivataan! Asia tietenkin stressaa yötä päivää, huoh.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie olettaisin että olisi hyvä seurata noiden arvojen kehitystä jos edelleen kutisee. Voipi olla hepatoosi kehittymässä. Olen käsittänyt että veriarvot saattavat muutenkin raskausaikana hiukan muuttua ja sitten palata normaaliksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korjaan sanomisiani sen verran, että mä oon ymmärtänyt toksemiassa muiden oireiden olevan määräävämpiä. Sitten taas nimenomaan hepatoosissa maksa-arvoja seurataan tarkasti. Ilmeisesti toksemiaankin voi liittyä maksa-arvojen heilahtelua, ja multakin ekassa raskaudessa mitattiin maksa-arvot, kun epäiltiin toksemiaa korkean verenpaineen vuoksi. Lopulta sieltä kuitenkin paljastui hepatoosi eikä kukaan puhunut toksemiasta enää mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, no näin minäki ajattelin et toksemiassa olisi muutakin oiretta kuin tuo maksa-arvojen nousu. Tosin ylävatsakipuahan mulla on ollut myös, mutta yleensä kai toksemiassa on tuo turvotus, verenpaine, näköhäiriöt tms. ongelmaa kaiken muun lisäksi. Mitähän tämä sitten on, kun taas ylävatsalla jossain kipua. Voi kun pitää olla niin vaivanen ja sitten stressaa kovasti :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain lisäinfoa verikokeista. Eli multa otettiin eilen toksemiaverikokeita ja ne olivat koholla kaikki. Ei pahasti, mutta jonkin verran. Eli lievään toksemiaan viittaa, mutta tämä oli vain kätilön kommentti. Lääkäri ei ole kommentoinut mitenkään.. Itkuhan siitä tuli, kun viikkoja on vasta 26+1 :( Toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toksemia voi oireilla eri tavoin, yleisin tapa on verenpaine+turvotus+valkuainen virtsassa (mahdollisesti lisänä näköhäiriöitä ja päänsärkyä). Joskus kuitenkin oireena voi olla maksa-arvojen nousua ja trombosyyttien laskua yhdistettynä vannemaiseen ylävatsakipuun (hellp-syndrooma).

 

Kutina tosiaan liittyy vaan hepatoosiin, ei toksemiaan. Toisaalta voimakkaat turvotukset voivat saada ihon kutisemaan ja sitä kautta kutina voi liittyä myös toksemiaan.

 

 

Toivottavasti pääset vielä useita viikkoja eteenpäin yhdessä koossa! :)

 

 

 

 

 

Pakko vielä sanoa sen verran, että jos ylävatsakipu yltyy, hakeudu synnytysvastaanotolle samantien. Hellp-syndrooma on hyvin harvinainen mutta valitettavasti yleensä nopeasti kehittyvä raskausmyrkytyksen muoto. Noilla viikoilla olisi kuitenkin erittäin oleellista saada kortisonit vauvan keuhkoja kypsyttämään jos ennenaikaisuuden uhka on olemassa.

Edited by *Jansku*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä kovasti! Kannattaa ottaa tosiaan ne oireet tosissaan, koska toksemia on jossain määrin vaarallisempi kuin esimerkiksi tuo hepatoosi. Toivottavasti kaikki menee hyvin! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tosiaan säikähdin noita verikoetuloksia! Inhottavaa,kun en päässyt lääkäriä jututtaan,ku tää asia jäi vaivaamaan. Tietäiskö joku,voiko nuo toksemiaverikokeet nousta lievästi normaalissa raskaudessa? Eli voiko tämmönen ns. väärä hälytys? Hitsi,ku alko stressaamaan tää tilanne, itkettää vain :(

 

Toisaalta näitä oireita on välillä hankala erottaa tuosta mun koliitista. Kamala,jos tää loppuraskaus on yhtä stressiä! Verikoekontrollejakaan ei sovittu lisää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko päivittää vähän tilannetta.. Sain lääkäriin tänään yhteyden ja maksa-arvot siis nousussa, mutta ei vielä korkeat. Sappiarvo normaali, vaikka kutinaa on vähän joka puolella. Siltikin tuo arvo on normaali, joten en tiedä voiko viitata hepatoosiin.. Kuitenkin nuo toksemiaan liittyvät verikokeet oli hiukan koholla, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että ne nousevat normaalissakin raskaudessa hitusen. Tai itseasiassa pitääkin nousta :o Joten nyt sitten seuraillaan maksa-arvoja. Ja kuulemma myrkytystä mulla ei ole.

 

Pää on pyörällä näistä asioista. Mielessä pyörii vain toksemia, hepatoosi jne. Edelleen kommentteja otetaan vastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hyvä, ettei ole toksemiaa. :) Ja toivottavasti ei puhkea myöhemminkään. Tuon hepatoosin kanssa voi sillä tavalla rauhallisin mielin olla, että se harvoin kehittyy niin rajuksi niin aikaisin, ettei vauva ehtisi lähes täysiaikaiseksi kasvaa. Toki niitä arvoja on nyt sitten hyvä seurailla, ettei pääse yllättämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ihan ymmärrä miten kätilö voi sanoa, että viittaa lievään toksemiaan, vaikka sun verenpaine on noin hyvä, virtsa puhdas ja muitakaan toksemiaan suoraan viittaavia oireita ei ole. :o

 

On totta että toksemia voi edetä nopeasti, mutta ihan yhtä hyvin se voi pysyä lievänä pitkään. Mulla oireet (päänsäryt, näköhäiriöt, proteiinit yhdellä plussalla, verenpaine n.150/100, 500-2000g viikossa lisääntyvä turvotus) kesti monta viikkoa, ilman että oli akuuttia hätää, eli diagnoosina lievä/kohtalainen toksemia. :) Eihän se tietenkään kivalta tunnu, mutta aika paljon epämiellyttävää oloa sitä on valmis lapsen takia kestämään. Verikoetuloksia en muista, paitsi että moni arvo oli viitearvojen ulkopuolella.

 

Stressaus ei auta ollenkaan tässä asiassa, vaikka sitä on vaikea lopettaa, kun yrittää harrastaa aktiivista itsetutkiskelua mahdollisten ongelmien varalta. Jos olet tuosta toksemiasta tosissaan huolissasi, niin apteekista saa liuskatestejä, joilla voi mitata valkuaista virtsasta (samoja mitä neuvolassa). Onhan se vähän ehkä liiottelua testata tuota päivittäin, mutta mun stressiä lievensi tosi paljon tieto joka aamu, että proteiinit on vaan yhdellä plussalla (siis siihen asti kun lähtivät nousuun), kun oireita kuitenkin löytyi pitkä lista. Eikä nuo maksaneet oikeestaan mitään, olisko ollut n.15e/50kpl. Mutta mun mielestä voit olla aika levollisin mielin tuon toksemian suhteen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko päivittää vähän tilannetta.. Sain lääkäriin tänään yhteyden ja maksa-arvot siis nousussa, mutta ei vielä korkeat. Sappiarvo normaali, vaikka kutinaa on vähän joka puolella. Siltikin tuo arvo on normaali, joten en tiedä voiko viitata hepatoosiin.

Voi viitata hepatoosiin. Mulla on 5 kertaa ollut hepatoosi (Synnytys käynnistetty 2-3 viikkoa ennen laskettua aikaa). Mulla on aina kutinat alkaneet paljon ennen kuin arvot ovat olleet lähelläkään ylärajoja. Oletan, että kutinat alkavat jo siitä, kun maksa- ja/tai sappiarvo lähtee nousemaan siitä omasta henkilökohtaisesta normaaliarvosta.

 

Ja tiedoksi, että toksemia on todellakin vaarallisempi tila kuin hepatoosi. Toksemia on ainakin pahimmillaan hengenvaarallinen sekä vauvalle että äidille. Usein vauva joutuu sen vuoksi syntymään keskosena, ei toki aina, koska toksemia voi kehittyä tai muuttua vaarallisen pahaksi niinkin myöhään, että vauva ei enää ole keskonen syntyessään. Sensijaan hepatoosi on vaarallinen vain vauvalle, ja hänellekin yleensä vasta viimeisen raskauskuukauden aikana. Minun kokemukseni on, että rv 38+0 ja siitä eteenpäin synnytys käynnistetään automaattisesti, jos maksa- ja sappiarvot ovat liian korkeat. Sitä aikaisemmilla viikoilla seurataan sikiön vointia, eli liikkeitä ja sydänkäyrää. Jos liikkeet vähenevät ja sydänkäyrä muuttuu liian tasaiseksi, on se huono merkki, ja synnytys käynnistetään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia rohkaisevista sanoista! :) Mullekin tämä koko hässäkkä jäi jotenkin epäselvänä mieleen, kun kätilöltä sain ensin verikoetuloksia ja sitten lääkäri valaisi niitä lisää. Tuntuu, että jokainen hämmentää näitä..

 

Joka tapauksessa kauhulla odotan huomisia verikokeita, että missä maksa- ja sappiarvot ovat nyt menossa ja ovatko nousseet paljonkin. Mulle ei siis ole mitään ultra- tai sydänkäyräkontrolleja kohonneiden maksa-arvojen takia edes sovittu, mikä on musta vähän outoa :o Ja verikoetuloksetkin käskettiin katsomaan netistä itse, kun meillä on sellainen palvelu, josta pystyy itse arvot tarkistamaan. Mutta aika paljon omaan arvioon näköjään luotetaan. Toki saan neuvolaan hyvin yhteyden, mikäli arvoissa jokin epäilyttää. Mutta kyllä tässä oman onnensa varassa on aika pitkälti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli vielä mieleeni, että mikäli maksa-arvot vain jatkavat nousuaan niin mitähän niille voidaan tehdä? Vai voidaanko tehdä mitään? Ja onko vauvalle haitaksi? Tähän asti siis sappiarvot olleet ok, mutta ALAT-arvo nousussa. Voidaanko synnytys käynnistämään odotettua aiemmin pelkkien maksa-arvojen nousun takia? Tää on tätä etukäteen panikointia, mutta asia luonnollisesti mietityttää :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oletko lukenut hepatogestoosi-ketjua? Löytyy tästä ihan etusivulta (tai ei ainakaan kovin kaukaa taaempaa) odotus-puolelta.

 

Hepatoosiin on olemassa lääkitys, mutta silläkin on omat riskinsä, joten ns. huvikseen sitä ei aloiteta. Lisäksi vauvan keuhkoja voidaan kypsyttää kortisonipistoksin, jos näyttää siltä, että ennenaikainen synnytys uhkaa. Hepatoosissa seurataan kahta maksa-arvoa (ALAT ja ASAT) sekä sappihappoja. Näistä sappihappo on se tärkein ja sen jälkeen nuo maksa-arvot. Lääkäri sitten tekee ratkaisun, puretaanko raskaus vai annetaanko sen jatkua. Pääsääntöisesti kuitenkin jokainen päivä mahan sisäpuolella on vauvalle hyväksi. Kovin helposti ei siis lähdetä synnytystä käynnistämään, jos lääkitys puree ja arvot pysyvät kohtalaisina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jälleen päivitystä tilanteeseen. Eilisen verikokeen mukaan maksa-arvo ALAT 49, kun yläraja on 45. Joten ei ollut onneksi noussut juurikaan viime viikosta. Sappiarvokin 2 eli normaali edelleen. Toivotaan, että tässä vähintäänkin pysytään! Ensi viikolla kuitenkin edelleen kontrolloidaan arvot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitellääs tilannetta ja samalla kysynkin, että mikä on korkea maksa-arvo oikeasti? Neuvolalääkäri kun ei ota kantaa mihinkään, aikoi vain laittaa lähetteen äitipolille, kun ALAT oli taas nousussa eli 87 tällä hetkellä. Sappihappo edelleen ok. Onko vauvalle haittaa tuosta maksa-arvosta? Tää on niin ihmeellistä, kun lääkärit ei juuri kommentoi ja itse on kamalan huolissaan ja kun arvot jatkavat nousuun eikä niille mitään tehdä. Mut onko 87 korkea lukema?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitellääs tilannetta ja samalla kysynkin, että mikä on korkea maksa-arvo oikeasti? Neuvolalääkäri kun ei ota kantaa mihinkään, aikoi vain laittaa lähetteen äitipolille, kun ALAT oli taas nousussa eli 87 tällä hetkellä. Sappihappo edelleen ok. Onko vauvalle haittaa tuosta maksa-arvosta? Tää on niin ihmeellistä, kun lääkärit ei juuri kommentoi ja itse on kamalan huolissaan ja kun arvot jatkavat nousuun eikä niille mitään tehdä. Mut onko 87 korkea lukema?

 

Älä huolestu liikaa vielä. :) Raskaana ollessa on hyvä puuttua kaikkiin pieniin muutoksiin mahdollisimman pian, koska ylipäätään minkään hoitaminen on vähän hankalaa, kun suurinta osaa lääkkeistä ei suositella raskaana oleville. Kyllä ne tutkii sut kunnolla ja puuttuu asiaan, jos joku on vialla.

 

Googlen ihmeellinen maailma tiesi kertoa että raskaana ollessa kuivuminen, pahoinvointi ja huono ravitsemus voi nostaa arvot 2-3 kertaa yli viitearvojen ja ravitsemustilan korjaantuessa myös maksa-arvot normalisoituvat. Eli ei kohonneiden arvojen tarvitse tarkoittaa mitään älyttömän akuuttia ja vaarallista tilaa. Huolestumisen sijaan kannattaa mielummin kiinnittää huomiota ravinnon määrään&laatuun sekä riittävään nesteiden saamiseen. :girl_sigh: Raskaana ollessa kroppa saattaa vaatia huomattavasti enemmän nestettä, kuin normaalitilassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli samantyylistä maksa-arvojen nousuja rv 33, eikä täälläkään lääkäri huolestunut. Itse tietysti panikoin pahastikin, muita oireita ei sitten kuitenkaan onneksi tullut. Paljolti laittoivat kuivumisen piikkiin, seurantaa toki jatkettiin. Nyt rv 36 ja arvot normalisoituneet, kun olen kiinnittänyt nesteytykseen huomiota. Tietysti mukana on varmastikin muitakin muuttujia, mitä en ole havainnut.

 

Toivottavasti tilanne jo parempi ja olet saanut helpotusta huoleesi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itellä lähti vasta lentämään yläspäin kuin taivas, kun tuli "vannemainen" kipu. Vannemainen kipu tulee siitä, kun maksa lähtee laajenemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt toisella kerralla (toksemian oireet, proteiinit +, verenpaine koholla, päänsäryt ym. alkoi n.rv23->) käynnistyspäätös tehtiin maksa-arvojen lähtiessä nousuun. Mulla siis oli jo valmiiksi iso osa raskausmyrkytykseen liittyviä oireita ennen maksa-arvojen kohoamista. En muista oliko kyse ASAT vai ALAT arvosta, mutta joka tapauksessa se nousi viikossa yli sadalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0