Anis

Iso ylipaino ja raskaus

868 posts in this topic

heippa ! tänne eksyin kun vähän googlettelin :D elikkä sellanen tilanne että taidan olla jälkiehkäisystä huolimatta raskaana, ainakin oireita alkaa olemaan tai sitten vaan kuvittelen mutta kuitenkin huomenna tai ylihuomenna teen testin. paniikki vaan tässä kun tota painoa on niin mietityttää raskaus. lueskelin tätä ketjua ja mieli alkoi pikku hiljaa rauhoittua. bmi tällä hetkellä 39. jotenkin pelottaa ajatus edes siitä neuvolaan menosta. hävettääkin se oma paino niin :(

 

 taidan jäädä tänne seurailemaan tätä ketjua, toivottavasti tänne vielä muutkin kirjottelisi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mima87, just joku aika sitten luin että je:n teho heikkenee jos painoa yli 75kg..

 

Mä ilmottaudun taas tähän ketjuun, toinen raskaus menossa. Täys ylläriraskaus siis, mulle laitettiin kuparikierukka helmikuussa.:D Esikoinen siis syntyi viime joulukuussa.

 

Radi-tuomion sain taas, ylläri.. Paastoarvo hitusen koholla niinku viimekskin. Kattellaan tuleeko myöhemmin taas metformiinit käyttöön vai pysyykö pelkällä ruolavaliolla aisoissa.

 

Tänään rv 15+6 ja paino on parisen kiloa laskenu plussatestin jälkeen. Sama linja ku viime kerralla. Viime raskaudessa painoa tuli yht. 5kg ja sekin kahden viimesen viikon aikana, turvotusta. Mulla BMI melkeen 50.. Synnytyksen jälkeen painoin 14kg vähemmän.

 

Positiivisella mielellä tässä mennään.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiva että täällä on joku muukin :) ai hemmetti tollasta en tiennykkää, noh eipä tarvi enää ikinä ostaa noita jälkiehkäsyitä sitte.

 

Nyt pikkuhiljaa alkaa sellainen ällötys olo. Mulla on yksi aikaisempi raskaus ja se päätyi keskenmenoon viikolla 8 ja silloin alkoi 5 viikolla kauhea pahoinvointi, se oli aivan kamalaa ! ainoa mikä sen piti kurissa oli syöminen, söin koko ajan jotain ja paljon kaikkea epäterveellistä. en uskaltanut edes silloin käydä puntarilla mutta sitten tuli se keskenmeno ja viikko siitä uskalsin sitten ja paino oli täysin sama kuin ennen raskautta vaikka 3 viikkoa kerkesin vetää ruokaa kaksin käsin :D nyt pelottaa että sama jatkuu monta kuukautta ja raskauden lopussa on se +30kg...

 

onko muilla ollut kovaa pahoinvointia? 

 

en oo uskaltanu ees miehelle viel mitää mainita ku se varmaan saa sätkyn. jos kuitenkin tekis sen testin  eka. tilasin eilen netistä 2 sellaista viikkonäyttöistä testiä kun ei mitään hajua millä viikoilla olisin. jälkiehkäisystä viikko mulla oli ns. "menkat" ne oli hiukan niukemmat kun normaalisti mutta ihan luulin että ne on kunnon menkat. sitten aloin epäilee kun viime perjantaina alkoi kaikki hajut käydä nenään. 

 

outoa tässä on se että viimeksi ennenkuin mulla alkoi pahoinvointi niin mulla oli rinnat niin kipeät ja nännit, nyt ei ole yhtään mitään tuntemuksia rinnoissa. ja se pahoinvointikin alkoi nopeasti, ei tälleen pikkuhiljaa.

 

noh huomenna pääsee sitte varmaa jos testaileen, jännittää ihan pirusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tänään tuli postissa testit ja huomenna aamulla teen. nyt on alkanut nännit aristaa hiukan mutta tänään vessassa käydessäni paperiin tuli kirkasta verta? ja mahaa koski vähän aikaa niinkuin olisi menkat alkamassa. jotenkin mulla on sellanen fiilis että raskaana oon mutta kaikki ei oo ok. 

 

no aamulla teen heti testin kun herään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just oli uutisissa tosta jälkiehkäisystä, pientä kusetuksen makua kyllä että tällai yhtäkkiä huomasivat tommosen, vai oliko kyseessä vaan vähän ylireagoitu tulkinta tuloksista, luulis että tommonen olis maalaisjärjellä tutkittu jo aiemmin, ku e-pillereissäkin varoittelevat että jos on oikein ylipainoinen, niin ei välttämättä toimi(itellä kyllä toiminu aina hyvin, vaikka bmi on ollu yli 50).. http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288625406744.html
Nuo voi kyllä tehokkaasti muutenkin sotkea kroppaa, että tulee kaikenlaisia oireita, se on kuitenkin ihan hirveä hormonipommi..

Joo, ehkä kannattaa tehdä se testi ennenku alat säikytellä miestä :D
Mäkin tein tästä raskaudesta testin kun imetin vielä esikoista ja ei ollu tullut synnytyksen jälkeen ku yhdet menkat.. Meillä siis ei ollu ehkäisyä ja oli vauva sillai "tulkoon jos tulee"-tilauksessa, mut kyl mä ainakin vähän "järkytyin" kun se plussa pärähti, kun tein niitä testejä tyyliin kerran kk ihan varmuuden vuoks.. Juoksin makkariin(mies nukkumassa) huutaen ukon nimeä ja se tietty pelästy et mitä nyt. Näytin tikkua ni se oli vaan et "jaa, mä luulin et sulle sattui jotain" :D

Mulla kans radi, diagnoosi ollu kohta jo 2kk ja edelleen pysyny ruokavaliolla hyvin aisoissa. Tosin vielä ehtii pahentua, viime raskaudessa vasta näillä vkoilla sain diagnoosin ja insuliinit rv 32 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

testi tehty aamulla ja se näytti raskaana 1-2. mutta laskujen mukaan ois pitäny olla jo 2-3 . eilen illalla oli menkkamaisia kipuja vatsassa. 

nyt kun jaksais venaa reilu viikon ja sitten tehdä sen toisen testin. 

 

tuosta painosta.. kävin puntarilla tänää ja se näytti 2,5 kg enemmän kun viime lauantaina?! ja olen syöny ja liikkunu normaalisti. ja nyt viimeisen 2 viikon aikana paino on noussu yhteensä 4 kiloa. tuntuu ihan kauheelta. onkohan tää vaan turvotusta? ei kai nyt ekalla raskauskuulla kuulu painon nousta noin paljoa.. nyt alkaa taas tää etten uskalla puntarille mennä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itellä ainakin, mitä enemmän on painoo, niin sitä enemmän se voi heitellä ihan pelkästään turvotuksen ja syömisten ja varsinkin runsaan juomisen seurauksesta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

odotin sen viikon ja tein sen toisen digitestin aamulla ja se näytti ei raskaana :o ihan selvät raskausoireet oli pari viikkoa ja eilen vielä rinnat kipeät, nyt ei mitään.. pitäisi olla viime menkoista laskettuna tänään 5+2. 

 

turvotustakin on ja paino vieläkin sen +4kg kolmen viikon takaiseen painoon verrattnuna..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinhän siinä sit kävi että äsken alkoi verinen vuoto.. oliko sitten kemiallinen raskaus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinhän siinä sit kävi että äsken alkoi verinen vuoto.. oliko sitten kemiallinen raskaus...

No voihan höh.. :( Saitko kerrottua tuosta miehelle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä taas yks läski kolmannen kierroksen loppusuoralla, tankimpana kuin koskaan... Eka kerran myös todella mojovia liitoskipuja ja olo muutenkin hankala, aiemmat raskaudet helpompia vaikka ihan kunnon läski silloinkin, kummallakin kerralla. Niiden raskauksien välillä kerkesin kyllä käydä salilla ja lihaskunto oli aika hyvä toiselle kierrokselle lähtiessä. Nyt toisen ja kolmannen välissä pelkkää löysäilyä. Varovasti veikkaan että ainakin +20 kg on tullut, ja varaa ei olisi ollut tulla yhtään... Nyt myös eka kerran radi-dg, kun paastoarvo oli 0,1 mmol koholla - eli just siinä rajalla ollen 5,3. Poikkeavia arvoja kotiseurannassa ei juuri ollenkaan, ja nekin harvat yksittäiset on olleet aamun paastoarvoja pitkän yön jälkeen.

 

Luotan siis että tämä vielä menisi hyvin läskistä huolimatta, onhan tämä kuitenkin jo kolmas. Kun vaan edelleen sektiotta selvitään niin hyvin menee. Keväälle jo treeniohjelma odottamassa, että pääsee tekemään asialle ihan oikeasti taas jotakin. Terkka meillä on mainio, sanoo aina että "no, kyllähän sinä tiedät..." eikä jää jauhamaan. Nyt eka kerran joudun myös synnytystapa-arvioon tuon radidiagnoosin takia, polilla voi kyllä olla kylmä kyyti, on sieltä yksi jos toinen itkun kanssa pois lähtenyt. Toisaalta mulla on paha sisu ja terävä kieli, enkä yleensä jää sanattomaksi tai mieltäni pahoittamaan... Mitä sitä turhia silloin kun asiasta asiallisesti sanotaan, mutta turhaa ilkeilyä ei tarvitse kuunnella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen plussa pärähti juuri ruutuun, esikoinen on 2v. 3 kk vanha ja 2 vuotta odottelimme plussaa. Liityn siis tänne nytkin, jos nyt kaikki sujuisi hyvin. BMI:tä en nyt just halua edes laskea, mutta iso se on. En halua vielä miettiä, mitä neuvolassa sanotaan mun painosta. Juuri nyt olen niin over the moon, että haluan vielä nauttia tästä tunteesta :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onnea plussasta! :)

 

Mäkin voisin liittyä mukaan, oon tätä ketjua monesti vilkassut mutta kirjoittaminen on jäänyt.

 

Oon ite 23. viikolla tällä hetkellä, esikoispoikaa odotellaan keväällä syntyväksi. :) Takana yksi kkm viime kesäkuulta, alkio oli kuollut viikoilla 9+0 mutta km selvisi vasta np-ultrassa viikoilla 11+6. Lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen, kesti nelisen viikkoa seuraaviin kuukautisiin ja sitä seuraavasta kierrosta tärppäsikin tämä uudelleen. Toi keskenmenoon johtanut raskaus tärppäsi ekasta kerrasta, joten mun kohdalla tää ylipaino ei ainakaan ole raskautumiseen suuremmin vaikuttanut. 

 

Mulla BMI keikkuu jossain 38 kohdalla, tosin, neuvolakorttiin oli merkitty 40. En ihan ymmärrä millä kaavalla toi on laskettu, mutta läski mikä läski, joten turha sitä lähteä muuttamaan pienen heiton vuoksi. :rolleyes: Neuvolassa juttelin jo kkm-raskaudessa omasta painostani ja sen aiheuttamista peloista ja ahdistuksesta tän raskauden myötä. Eli lähinnä siitä, että paino ei saisi nousta ja mitä jos se sitten nouseekin enkä saa sitä pidettyä kurissa, miten muhun suhtaudutaan, miten mun vauvamahani tulee näkymään (onko se ruma tai erottaako siitä edes, että oon raskaana :rolleyes:), millaista kohtelua saan jne. 

 

Terkka oli ihanan ymmärtäväinen ja kysyi, haluaisinko mä sairaalalle radi-polille vertaistukiryhmään, jos sellanen järjestettäisiin. Siis vaikkei mulla radia todettaisikaan. No, mä sanoin, että tottakai, siitä vois olla mulle hyötyä. Eka raskaus sitten meni miten meni, mutta tän toisen alkaessa terkka kysyi, että vieläkö haluaisin sinne polille ja mä vastasin joo, joten hän kirjoitti lähetteen. Eka sokerirasitus meni hyvin, ei radi-diagnoosia mutta sen jälkeen menin sitten ekalle käynnille tonne sairaalalle ja sen jälkeen on kyllä kaduttanut hintsusti, että ylipäätään avasin suuni ton ylipainoasian suhteen.

 

Ensimmäinen käynti nimittäin oli kahdenkeskinen juttutuokio kätilön kanssa. Hän kertoi mulle ruokavaliosta ja suosituksista eikä oikeastaan kuunnellut hirveästi mitä mulla oli sanottavana. Hän esimerkiksi sanoi, että karjanlanpiirakka on parempi vaihtoehto kuin lihapasteija tai että yhtä pakastepizzaa kohtaan saa syödä viisi nakkikeittolautasta juomineen ja ruisleivän kera... :rolleyes: Yritin sanoa hänelle, että syön melko terveellisesti ja että me tehdään miehen kanssa kotona ihan perusarkiruokaa. Mulla on säännöllinen ateriarytmi, syön paljon kuituja (mm. pelkästään ruisleipää, hedelmiä, marjoja ja vihanneksia), juon rasvatonta maitoa tai vettä ruoan kanssa, en juo limuja enkä mehuja, suosin vähärasvaisia juustoja ja kokolihaleikkeleitä jne. Liikun koirien kanssa päivittäin. Mun suurin virheeni on suuret annoskoot ja vähäinen liikunta, siis liikun kyllä päivittäin mutta voisin harrastaa enemmän hikijumppaa. Sen lisäksi, mä tykkään herkuista ja syön pullaa ja karkkia liikaa. Mulla on aina ollu hyvät paineet ja alhainen kolesteroli, en käytä kummemmin suolaa jne. No, hän kuitenkin kertoi, että prosessoitu ruoka on pahasta ja siinä on piilorasvaa, että kuitua pitää olla ja vihanneksia syödä joka aterialla jne.. :rolleyes: 

 

Tämä käynti oli mun mielestä turha ja mulle oikeastaan aika nöyryyttäväkin, sillä tuli sellanen tunne, että kaikki ylipainoiset ihmiset syö pikaruokaa ja prosessoitua ruokaa, valmisruokia ja muuta höttöä. Ne ei ymmärrä mikä siinä on pielessä ja ne ei koske salaattiin.. Tämä kun ei vois monen kohdalla olla kauempana totuudesta. 

 

Tää käynti - kuten seuraavatkin käynnit - maksaa mulle, eli sieltä tuli vielä perässä lasku. Sain mä siitä sen verran irti, että koska oon isokokoinen, niin lapsi voi olla makrosomaattinen ja on sitten myös aika suuri riski, että joko lapsi tai minä vaurioituu synnytyksessä. Tästä syystä mä joudun vielä vissiin kahteen ultraan tuolla sairaalalla (lääkärin yhteydessä) ja siinä arvioidaan lapsen kokoa ja täytyykö synnytystä käynnistellä mahdollisesti aiemmin mikäli lapsi on suuri. 

 

Mä haluan tehdä niin kuin lapselle on parasta, joten tottakai maksan noista käynneistä ja on ihanaa, että saan nähdä lasta ultralla vielä noiden kahden kunnallisen ultran jälkeenkin. Toisaalta tuntuu tosi typerältä, koska mun oma neuvolalääkäri (jolla ehdin käydä kerran) oli aivan ihastuttava ja ammattitaitoinen ihminen, joka suhtautui tähän mun huoleen tosi ihanasti ja sympaattisesti, ja nyt en saa hänen luona enää käydä vaan maksaa jostain toisesta lääkäristä, joka ei välttämättä ole ollenkaan niin ihana ja sympaattinen vaan kohtelee mua huonommin kuin tää mun oma, ilmainen, neuvolalääkäri. :( Mun oma lääkäri kun ehti sanoa mulle, että ajattele mihin sun kroppa on pystynyt, se on ihana asia, josta sun tulisi olla ylpeä ja vähät välittää mistään muusta! Hän kehoitti mua nauttimaan ja olemaan sinut sekä painoni että tän raskauden kanssa ja nauttimaan ja vaalimaan tätä aikaa, ilman murhetta ja pahaa mieltä.. :( 

 

No, katotaan kuinka käy. Toinen sokrurasitus olis vielä kohta, toivottavasti sekin on puhdas. 

 

Hohhoijaa. Ajatella, että meitä on monta mun kokoista naista ja isompaakin, jotka odottaa ja synnyttää ilman mitään tällaista seurantaa. Mä oon nyt riskiodottaja ja mua syynätään ihan sen takia, että ite menin siitä aukomaan päätäni... :lol:  <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ymmärrän hyvin nuo ristiriitaiset tunteet. Ja aika wtf-matskua on kyllä tuon kätilön ruokaopastus ollut. Ihan kuin kaikki lihavat söis vaan pizzaa, lihapiirakoita ja hampurilaisia tms. :o Aika moni on lihonut ihan tavallisella ruualla, ja esimerkiksi minä pidän kasviksista kovasti. :rolleyes:

 

Mulla on tietyllä tavalla vähän huolestunut ja syyllinenkin olo omasta raskaudestani. Mä sain kokea viime raskaudessa enimmäkseen hyvää kohtelua, mutta yksi tai kaksi ylilyöntiäkin, ja niistä on jäänyt tosi pahat traumat. :( Mä pelkään nytkin, että mut tullaan vielä useaan kertaan haukkumaan pystyyn ylipainostani. Se tuntuu pahalta, koska olen vuosikausia yrittänyt tosissani laihduttaa, mutta kaikki laihdutusyritykset epäonnistuvat. :( Lisäksi on kauheaa olla esim. 9. kuulla raskaana ja kuulla pelottelua, että kuolee nuorena tai jo synnytykseen! Ja tämä siis lääkärin suusta... :skilletgirl: Toki saa varoittaa riskeistä jne, mutta pelottelu saa tuossa vaiheessa muutenkin herkillä olevan odottajan pahimmillaan todella hysteeriseen ja paniikkitilaan.

 

No, yritän itsekin ajatella noin kuten Engelinan lääkäri oli sanonut, että on hienoa, että mun kroppa on ylipainosta huolimatta toiminut näin hyvin ja että olen jo yhden lapsen onnistuneesti ja ilman ongelmia synnyttänyt alateitse. Ja vauva olikin pitkä ja hoikka, ei mikään sokerivauva, eikä minulla viimeksi radiakaan puhjennut. Päinvastoin, sokeriarvot olivat ihan loistavat.

 

Tällä kertaa mua kyllä huolestuttaa tuo sokerijuttu, koska mulla on ollut todella voimakasta väsymystä, valtavaa janon tunnetta jne. Päädyin sitten soittamaan neuvolaan ja pyytämään, että mun sokeriarvot tarkistettaisiin jo nyt. Kävin tänään verikokeessa 12 h paaston jälkeen ja tulokset tulevat iltapäivällä. Lisäksi mulle varmaan tehdään 2 sokerirasitusta raskauden aikana ylipainon takia. Se on ihan hieno asia, koska mä murehtisin asiaa varmasti muuten itse, jos ei olisi asiasta varmuutta suuntaan tai toiseen.

Edited by Elena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hah, kuulostaa sun käyntis ihan samalta ku mun ruokavaliokeskustelu radi-kätilön kanssa. Tuli semmonen olo että teki mieli revetä nauramaan, että jestas, ei tässä nyt missään briteissä olla, missä jengi syö joka päivä roskaruokaa kuvitellen ranskanperunaa kasvikseksi ja ei ole koskaan maistanutkaan esim paprikaa ja muutkin vihannekset pistää yököttämään kun niihin koskeekin..
Nyt tällä kertaa sanoin, että sori en koe tarvetta moiselle käynnille, varsinkaan koska se maksaa ja en aio tulla. Viime raskaudessa siis mulla oli radi ja 32+5-> insuliinit, mutta aterianjälkiset arvot oli aina tosi hyviä, koska dieetti oli tiukka ja olin useamman kk herkkulakossa, paino nous vaan lopussa turvotuksen takia joitain kiloja ja liki 15kg jäi vauvanhakumatkalle.
Tosin siitä tuli melkeen puolet takaisin, nyt on tullu 100g lisää yhteensä lähtöpainosta(kävi välillä ylempänä mut tuli taas alas) ja radi on pysyny ihanteellisessa kuosissa ruokavaliolla. Enkä oo ees hirveesti muuttanut ruokatapoja, paitsi jättänyt napostelut pois ja säännöllinen ateriarytmi, roskaruoka pois ja annoskoot pienemäks ja turhat hiilarit hiiteen. Liikunta olis kova juttu kans, mut ei näillä liitoskivuilla ja kipeillä supistuksilla toivoakaan, hyvä kun enää kauppareissut jaksaa. Tietoa kyllä löytyy, että ei mun ylipainoni siitä johdu, etten tietäis mistä läskiä kertyy ;)

Silti tämäkin vauva kasvelee yläkäyrällä, eli ilmeisesti mun painosta johtuvaa tuo kasvu, eikä radista. Viimeks käynnisteltiin myös makrosomiaepäilyn takia ja se päätyi sektioon 38+0, mistä kylläkin paranin nopeasti. Nyt vauvan ison koon lisäks taas mulla on myös hepatoosi, eli taitaa olla käynnistys edessä nopeammin ku odottaakaan.
Oon ollu myös ton ekan erittäin epäonnistuneen käynnistyksen takia pelkopoliasiakas ja oon kyllä saanu joka paikassa aika hienotunteista kohtelua, toisin ku esikoista oottaessa! Painosta ei ole kukaan sanonut poikkipuolista sanaa, vaikka painoindeksi on yhtä paljon ku hoikan naisen paino! Päinvastoin kehuttu ja tsempattu kun ei ole tullut yhtään ylimääräistä ja pienestä nousustakin todettu vaan, että kunhan ei paljoa nousis. Tosin ei tämä mulle mikään sellainen arka asia ole, tottahan se on! Mutta todellakaan mitään ilkeilyä ei tartte kestää, että suuta auki vaan ja sanoo suoraan, että toivoisi painoasiaa käsiteltävän ja kommentoitavan asiallisesti, ettei tarvitse mieltä pahoittaa.

Seurannat ei mua häiritse, päinvastoin hyvä että seurataan kun fakta on että riskejä on enemmän kuin perusraskaudessa. Varsinkin nykypäivänä, kun tuntuu että kaikesta karsitaan ja säästetään, on vaan hieno juttu, että ei tätä kuitata, koska on "itseaiheutettua", niin omapahan on häpeäsi tms.

Mulle myös viimeks kättärin kätilö totes, että sun kroppa on nyt paljon paremmassa fyysisessä kunnossa ku viime raskaudessa, kun vilkas mun hyviä sokeriarvoja. Meinasin revetä, kun mä taas koen että oon fyysisesti ihan romuna, kun kaks vaikeahkoa raskautta näin lyhyellä aikavälillä.. Mut niin kai se sit on ;)

Edited by Mimu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elena ja Mimu  :lipsrsealed:

 

Miten paljon teillä muilla on noussut paino raskauden aikana? 

 

Mulla tuli tänään 23 viikkoa täyteen, ja kävin äsken vaa'alla, niin painoa on tullut nyt lähtöpainoon 1,9 kg. :( Meillä on neuvolassa sellanen sopimus, että käyn aina neuvolapäivisin ite aamulla kotona vaa'alla, jotta paino on verrattavissa paremmin edelliseen, kun on aina ns. aamupaino, eli otan painon alasti aina ennen kuin syön aamupalan. Itse tätä ehdotin terkalle ja se hänelle sopi. Paino voi kuitenkin ihmisellä heitellä vuorokauden sisällä kaksikin kiloa, joten en halunnut, että mulla ne arvot on ihan mitä sattuu, kun muutenkin oon ton painon takia syynissä ja itsekin siitä ahdistun herkästi.

 

1,9 kiloa. No, eihän se paha ole, mutta oon silti pettynyt. Ensin paino putos puolitoista kiloa, sitten se on tässä tän vuoden puolella noussut ja nyt on oikeastaan kahden viikon sisään tullut eniten. Yritän ajatella, että lapsikin painaa jo puolisen kiloa, siihen sitten lapsivedet ja istukka ja verimäärä, mutta silti jännittää, mitä neuvolassa tänään sanotaan. Meillä on kela-neuvola, mies tulee sinne terkan pyynnöstä mukaan tällä kertaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tässä raskaudessa oli korkeimmillaan paino 30+1 ja oli noussu 1,8kg lähtöpainosta.
Nyt ollaan tultu taas alaspäin ja viimeks neuvolassa oli 100g enemmän kuin tuo lähtöpaino. Kovasti on kyllä kehuttu, itellä toi raskausdiabetes ja sen dieetti on vaikuttanut eniten ja nyt viimeaikoina varsinkin tuo hepatoosiin käytetty lääke, joka aiheuttaa ripulia, että tuntuu suurin osa sapuskasta tulevan suoraan läpi.. -_-  Karkit ja roskaruuat on jääny ihan minimiin tosiaan tuon rd:n takia, kuten myös enimmät hiilarit, että kyllähän se sinällään "laihduttaa", kun paino pysyy jotenkuten kurissa..

Itellä ei terkkari oo mitään sanonut, vaikka on noussutkin, lähinnä yrittää tsemppauksen kautta vähän muistuttaa että hyvä että edes noin vähän noussut, ettei tuon enempää ole tullut, vaikka ei haittaa vaikka ei tulis yhtään yms :D
Esikoisesta nous yhteensä 2-5kg, mut pelkkää turvotusta loppuvaiheessa. Nyt en oo yhtään turvonnut ja molemmissa tuli siinä alkuun heti notkahdus, kun oli sitä aamupahoinvointia. Esikoisesta vielä kävi niin, että kävin neuvolassa niin että olin ehtiny pahoinvoinnin takia laihtua kolmisen kiloa siitä ihan oikeasta lähtöpainosta(siitä siis tuo 2-5kg painonnousun haarukka, et riippuen ajatellaanko sitä hetkeä ku plussasin, vai sitä lukemaa, mikä merkattu ekalla neuvolakäynnillä). Jälkitarkastuksessa painoa oli lähteny siihen plussauspainoon verraten -13kg! Eli vaikka mun paino nousi, niin oikeasti vauva kasvoi ja minä kutistuin ja sain käydä ostaa ristiäisiin uuden mekonkin kokoa pienemmän, ku vanhat hieman lörpätti päällä, vaikka luulin että ei noin olis, ku esim vanhat farkut ei mahtunu päälle(maha röllötti vielä pahemmin ku ennen)! :o Tosin tostakin puolet kiloista tuli aika vikkelään takas <_<

Mut selkeesti noinkin pienellä painonpudotuksella ja tän raskauden painon samana pysymisenä on ollu positiivinen vaikutus kropalle, kun viimeks näillä viikoilla mulla meni jo iltainsuliini raskausdiabeteksen takia! Siis yhteensä oon nyt vain 6kg kevyempi, mitä esikoisesta näillä viikoilla ja tämmösessä painossa se valitettavasti on teoriassa yks kärpäsenpaska, mut ilmeisesti kropalle sekin merkitsee.....
Nyt oon selvinny kuitenkin pelkällä ruokavaliolla ja selkeesti radi on nyt ollu parempi muutenkin, eli ei tarvii ihan hirveesti ees miettiä syömisiä, toki tuohon vaikuttaa muutkin asiat, mut just oli uutisissa että jo 10% laihdutus voi madaltaa ihan hurjasti 2-tyypin diabetesriskiä ja pätee varmaan raskausdiabetekseenkin.

Sitte tuleekin se isompi ongelma, miten tästä sais pidettyä kiinni, kun itsekuri putkahtaa ulos vauvan myötä?!
Viimeks kun mulla oli ton insuliinin takia niin tiukka dietti, et kun raskaus oli ohi ja tilanne normalisoitui, niin mulle iski semmonen vaihe, etten saanu alas ku jotain roskaruokaa ja suklaakonvehteja ja oksetti jotku tavalliset kotiruuat ja varsinkin kaikki semmoset marjat ja kasvikset joita olin enemmän joutunu syömään raskausaikana. Samoin ku esim rahka ja kananmunat ja makeutusaineet, nyt vasta 1,5v jälkeen pystyn syömään kananmunia keitettynä, rahkaa raakana en vieläkään, en ehkä koskaan :D Makeutusaineet maistan myös heti läpi, yök! Onneks tässä raskaudessa ei oo joutunu niin tiukille, et olis ollut noin suppea ruokavalio, että oon toiveikas, ettei mee ihan toiseen ääripäähän tällä kertaa :) Mutta odotan kyllä kovasti että synnytyksen jälkeen käyn filmtownissa ostaa säkin irtsareita ja sitte tilaan kotipizzan himaan.. :girl_haha:

Edited by Mimu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merkkaanpa tämän ketjun ja astun mukaan.

 

BMI 37 ja viikkoja kasassa 13+6. Painoa ei ole vielä tullut yhtään, onneksi. Neuvolatäti on ollut oikein mukava ja pelkäsin juurikin tuota hänen reaktiota painostani, mutta ei oikeastaan mitään siitä sanonut. Liikuntaa pyrin harrastamaan 2krt viikossa plus sitten mitä tulee koiran kanssa liikuttua.

 

Yksi asia on mikä vähän harmittaa tässä painossa, mulla ei näy mitenkään vielä raskaus. Ollaanhan tässä vielä aika alussa, mutta moni tuijottelee mun mahaa ja tekisi mieli sanoakin että läskiä se vaan on ;):D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla paino vähän vaihtelee. Joka lauantaiaamu käyn puntarilla heti aamupissan jälkeen ja viime lauantainen näytti about -2kg lähtötilanteeseen. Tosin heti joulun jälkeinen ( :rolleyes: ) lauantai sitten taas oli melkeen +2kg lähtötilanteeseen.. Joten aika vaihtelevaa, sanoisin kai ettei oo noussu eikä laskenu. Viikkoja tänään siis 23+0.

 

Eilen kävin taas diabeteshoitajalla ja niinhän vaan taas sain metformiinit käyttöön. Vähän niinku just in case.. Mulla oli viikon verran kankussa semmonen sokerianturi kun mittas koko ajan arvoja ja pari ylitystä tuli. Liikunta toki vaikuttais arvoihin, muttakun tässä ollaan saikulla liitoskipujen takia. Eli hyvä kun saan aamuisin esikoisen vietyä tohon 200m päähän hoitoon ja takas kotiin. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ookkaan tommosesta sokerianturista kuullutkaan, kuulostaa hauskalta!
Mulla kans vaihtelee paino tosi paljon, eniten painonnousua tässä raskaudssa tuli siitä että aloin juomaan runsaammin. Mä oon normaalisti tosi huono juomaan vettä ja mulla voi olla päiviä etten juo kuin pari huikkaa ku otan aamulla lääkkeet ja koko päivänä juon ehkä pari kahvia ja lasillisen vettä yhteensä. Sain saarnan terkkarilta, kun näyte oli ihan tumma ja ketoaineet +5 eli olin TODELLA kuiva! Sit aloin juoda vettä/vissyä 1,5l päivässä ja johan rupes paino nousemaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vähän sama, en oikeen "osaa" juoda ja kyl sen pissasta huomaa. :D Hassua kyllä, töissä kun olin ni join paljon, koko ajan oli 0,5L pullo vettä ja aina täytin ku tyhjeni, useempaan otteeseen päivän aikana. Mut kotiin asti se tapa ei yllä, pöh.

 

Se sokerianturi tosiaan oli aika jännä vehe. N. sentin mittanen kanyyli ihon alle ja sitten sellanen pari senttiä halkasijaltaan oleva muoviaparaatti. Parin päivän sisään sai laittaa urheiluteippiä päälle että pysyi paikoillaan. Sitten diabeteshoitaja purki tiedot sieltä koneelle ja lahjomattomat tulokset näkyi näytöllä. :D Siin ei tosiaan pysty huijaamaan tuloksissa.. :rolleyes: Jostain syystä silti piti mitata kotona 4x päivässä arvoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mäkin taidan kuulua tänne! juuri plussattu ja esikoista ootellaan  :give_heart:  oon tällänen hukkapätkä ja painoa on iiiiiihan liikaa :( bmi huitelee siellä 50 tienoilla  :blush: en oo vielä soittanu neuvolaan, pelottaa jo etukäteen et mitä ne siel sanoo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bertta, onnea plussasta! :girl_in_love: Mä en muista, oliks se eka soittokerta neuvolaan kamala.. Siis kun muistaakseni siinä puhelussa ei oma paino edes tullu puheeks. Ekaa käyntikertaa jännitin kyllä sit senkin edestä. Mut onneks osui ihana th ja sama on nyt toisessa raskaudessakin. Pidetään peukkua, että sulle osuu mukava henkilö kans! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo toivotaan et osuu kiva :) 

 

Lääkäri viime syksynä kun olin poistattaas kierukkaa niin oli kyl kohtelias mun painon suhteen, mut epäili et ei tärppää heti, noh yk2 ja tärppäs :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now