Anis

Iso ylipaino ja raskaus

868 posts in this topic

Ylipaino ei ole aiheuttanut vieläkään ongelmia raskauden aikana, mutta mutta..

 

Sen verran BMI on "vaikeuttanut" raskausaikaani, että viime neuvola käynnillä terkkari tyrkkäs verensokeri mittarin mun kouraan :rolleyes: Pari kertaa on nlassa mitattu vs-arvoja, ja ne on ollu ok, mutta kuulema tämän korkean BMI:n takia mittari annettiin mukaan.

Täällä Rovaniemellä ei kuulema tehdä sokerirasitusta raskaana oleville? Siksi tämä omaseuranta.

 

Yhtenä päivänä oon vasta mittaillu verensokeria, mutta hyvältä ainaki sillon vielä näytti. Neuvolassa sovittiin että mittailen parina päivänä viikossa, ennen ruokaa ja 1h ruokailun jälkeen. Katse siis ruokavalioon ettei tarvi alkaa insuliinia pistelemään B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla bmi 36 ennen raskautta, kiloja tuli raskauden aikana 5 kiloa ja ne kahtena viimeisenä kuukautena. Kotiutuessa sairaalasta paino oli 7 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta ja nyt paria viikkoa myöhemmin olen 10 kiloa kevyempi kuin ennen raskautta. Ja en siis missään nimessä ole laihduttanut, jotenkin elimistö vaan toimii nyt eri tavalla kuin ennen :P.

 

Mulla osui aivan ihana äitiysneuvolan täti, joka ei koskaan huomautellut mulle ylipainosta. Sokerit mulla on ollut koholla jo ennen raskautta eli erikseen rasitukseen en joutunut. Sf-mitta oli ensimmäisellä mittauksella käyrän ylärajalla ja sen jälkeen pysyi keskiviivalla loppuun saakka.

 

Vauvamahalta maha rupesi näyttämään vasta jostain rv 26 lähtien, sitä ennen näytin vaan hyvin syöneeltä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tässä miettisin, että mistäs äitiyshousuja? Muutenkin vaatteita? Housut on ainakin mun takapuolelle se ongelmallisin ollut aina ja jännää jo valmiiksi, että löytyykö sopivia, onko vinkkejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kaikenkaikkiaan olen positiivisesti yllättynyt ja onnellinen siitä miten ylipainoisen raskauskin voi mennä lähes oppikirjan mukaan ja neuvolassa on oltu ihanasti tukena.

 

Komppaan tätä! :)

 

Mulla oli lähtö-BMI n. 35. Silti kaikki meni tosi hyvin! Mulle tuli painoa laskettuun päivään mennessä tasan 10kg, joista liki puolet ihan muutamien viimeisten viikkojen aikana ja muutama kilo oli ihan pelkkää turvotusta. Pari viikkoa synnytyksestä paino oli 7kg vähemmän, kuin ekassa neuvolassa.

 

Sokerirasitukseen jouduin painon takia, mutta siellä kaikki ihan vallan hienosti. Ultrauksissa ei ollu mitään ongelmaa.

 

Mulla oli maailman ihanin terkkari, joka ei kertaakaan moittivasti puuttunut painoasiaan! Kehui korkeintaan, kun nousu oli niin maltillista. Mitään numeroa asiasta ei ikinä tehty suuntaan tai toiseen.

 

Mulla oli tosi helppoa tarkkailla syömisiä, kun ei oikeastaan tehnyt mieli koko raskaudessa rasvaisia ruokia. Mistään pahoinvoinnista tms en kuitenkaan kärsinyt. Närästyksestä ja selkäkivuista loppuvaiheessa, mutta ne ei varmaan edes liittynyt painoon.

 

Niin ja mun maha tuli näkyviin pikemmin kuin luulin, joskus vk 15 jo! Mutta kuten joku sanoi, huolimatta hirveästä BMI:stä, mullakin oli "litteä" maha. :D Makkarat siis pääosin muualla kuin mahassa. Mahasta tuli tosi iso ja ihana, loved it <3 Joten tsemppiä kaikille isoille odottajille, ei kannata kaikkia kauhujuttuja kuunnella tai uskoa! Kaikki voi mennä aivan mahtavan hyvin, ainakin mulla meni huomattavasti helpommin kuin monilla "pajunvitsa"ystävilläni! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä tässä miettisin, että mistäs äitiyshousuja? Muutenkin vaatteita? Housut on ainakin mun takapuolelle se ongelmallisin ollut aina ja jännää jo valmiiksi, että löytyykö sopivia, onko vinkkejä?

 

Ai niin vielä tähän piti kommentoida; Mä ainakin löysin ihan kivasti myös housuja, vaikka ne on ollu aina myös mulle se hankalin kohta. Usein äitiyshousut tehdään venyvimmistä materiaaleista (esim. viskoosi-elastaani), mikäs sen kivempaa. ;) Oli mulla myös farkkuja ja muita "normi"housuja, jotka meni hyvin. Ehkä mammavaatteisiin jätetään enemmän tilaa myös lantiolle, mene ja tiedä.

 

Tietty jos jotain merkkiäitiysvaatteita haluaa käyttää, niin niiden saatavuus isossa koossa on aivan yhtä mahtava kuin normivaatteissakin... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No yritin tänään katsoa noita housuja. Puwiih! H&M oli ainut vaihtoehto, mitä edes keksisin ja sielläkään, eivät oikein natsanneet. En jaksanut ihan kaikkia housuja kokeilla. Kahdessakin oli jo tarpeeksi rasitusta yhdelle päivälle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on HM:n farkut ja ne onkin ainoot mitkä niiden mallistosta sopii. Mustat suorat housut ostin Bebesistä ja niillä oli tota ainakin koko XXL ja en tiedä olisko ollut isompaakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen toistaiseksi selvinnyt ilman mammahousuja. Toki yhdet tein itse , mutta ne eivät ole maailman parhaat päällä ja kaupoissa en ole edes jaksanut kierrellä ja katsella vaatteita. Eli normaaleita vaatteita käyttämällä on mennyt tämä aika. Toki normaalipuolelta olen joutunut ostamaan pari paitaa jotka ovat pidempiä ja yhdet farkut. Ja nyt olen miettinyt jos hankkisin henkselit, kun on paljon housuja mitä voi pitää jos ne saisi vaan pysymään tuon masun päällä. Valahtavat yleensä masun alapuolelle ja roikkuvat sen takia ilkeesti.

 

Ja masu tuli näkyviin joku kuukausi sitten kunnolla. Sitä ennen se vain oli sen näköinen että olisin lihonut. Ja lisää painoa ei ole tullut kuin 3 kg raskauden aikana. Toivottavasti pysyy pienenä tuo nousu vielä viimisen neljänneksen aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli lähtö-BMI yli 30. Nyt on viikkoja 27+1, paino on edelleen lähtöpainossa. En ole mitenkään painonnousua tai syömisiä tarkkaillut, ihan normaalisti syönyt kun on nälkä, mutta näköjään kroppa toimii käyttämällä omaa vararavintoa vauvan kasvattamiseen.

 

Raskaus on muuten sujunut tosi loistavasti, ei juurikaan mitään erikoisia vaivoja. Kävin tällä viikolla sokerirasituksessa, jossa raja-arvot alittuivat reippaasti eli ei mitään raskausdiabetekseen viittaavaa. Kaikki arvot muutenkin ok, sf-mitta mulla alakäyrän ja keskikäyrän välillä. Vauvamaha alkoi kunnolla näkyä joskus rv 25 tietämissä, sitä aiemmin onnistui vaatteilla hyvin peittämään.

 

Niin ja kaikki mun äitiysvaatteet taitaa olla H&M:stä, pääasiassa housuja on pitänyt ostaa uusia ja paidoista menee vielä normimallisto. Ei tietenkään ihan kaikki omat paidatkaan näytä tai tunnu kivoilta, mutta kun muutenkin on pitänyt toppi + neuletakki -linjaa niin hyvin mahtuu. Myös juhlavaatetta on löytynyt kivasti :)

 

Olin aika huolissani näistä painokuvioista ennen raskautta ja alkuraskaudessa, mutta nyt kun kaikki on todistetusti hyvin ja paino täysin hallinnassa niin olo ja mieli on pelkästään hyvät. Olen sitten synnytyksen jälkeen todennäköisesti alle raskauden seurannan lähtöpainon, eikä sekään haittaa :) Tarkoitus olisi vauvan synnyttyä lenkkeillä pitkiä vaunulenkkejä ja saada painoa muutenkin alemmas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verensokeri seurannasta olen näemmä kirjotellut viiimeksi..

 

Ylipaino ja sekalainen ruokavalioni aiheutti siis sen, että sokereita mittaillaan nyt joka päivä, lääkityksenä Guarem-rakeet x3/vrk ja tietenkin tarkka huomio ruokavalioon ja liikuntaa lisää. Etenkin nyt kun olen sairaslomalla enkä saa töiden kautta hyötyliikuntaa.

 

Painonnousu on pysynyt silti kohtuurajoissa, minunkin terkkarini muistaa siitä joka kerta tsempata ^_^ Lähtöpaino siis 81kg, ja tämän päiväisen neuvolan jälkeen, paino 88,2kg. Nyt siis rv34+0. Ajattelin ensin että saan painon pidettyä alle 90kg, mutta en kauheaa ressiä ota jos ei pysykään. Olen tsempannut itseäni siihen että kulutan kilot pois raskauden jälkeen, etenkin nyt kun olen innostunut ulkoilemaan ihan uudella "asenteella". :)

 

Liitoskipuja, samoin kuin issias vaivaa, minulla on ollut jo jonkin aikaa (~rv30), mutta en usko että niillä on yhteyttä ylipainoni kanssa. Issias vaiva tuli enemmänkin esille työnkuvani vuoksi (lähihoitajana palvelukodissa).

 

Itse uskallan kyllä sanoa, että raskaus on mennyt paljon paremmin kuin mitä alkuun olisin uskonut. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaas vähän tätä ketjua, kai täältä löytyy muitakin pullukoita odottajia... ;)

 

Mulla BMI 31. Ihan raskauden alussa vielä mennään, ja paino on laskenut kilon. Johtuu varmaan oksentelusta, mutta myös siitä että olen yrittänyt syödä terveellisemmin. Ja tuntuu, että pienempi annos riittää ihan hyvin, tulee niin helposti ähky olo. Vaikka sit tulee kyllä syötyä useamman kerran päivän aikana...

Masun ympärysmitta kyllä on kasvanut, mutta valitettavasti se näyttää vielä ihan perus läskimahalta makkaroineen. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multakin löytyy tuota lähtöpainoa ihan tarpeeksi. Ja oon koko ajan pyrkinyt siihe, ettei paino raskauden aikana nousis ihan kamaliin lukemiin.

Nyt viimeiseen neuvolaan mennessä (taisi olla vko 18+jotain) painoa oli tullut lähtöpainoon vain +2.2kg lisää. Seuraava neuvola on ny sitte viikolla 22 ja pelottaa jo valmiiksi mitä kiloja siihen mennessä onkaan kertynyt..koska musta on nyt alkanu tuntuu, et niitä on tullu enempi. Vaikka oon kuin yrittänyt katsoa mitä suuhuni laitan.

Ja sit mikä mua pelottaa, on se sokerirasitus. Vissiinkin tuossa kuukauden päästä olis sekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kyllä yksi laihaakin laihempi äiti-immeinen yritti lohdutella tuon sokerirasituksen suhteen, että ei se vain ylipainosta riipu miten sen kanssa käy...että tulee se raskausajan diabetes laihoillekin joskus eikä kaikille pullukoille ollenkaan. ;) Mutta ymmärrän tunteesi, kyllä muakin vähän hirvittää miten sen kanssa käy...

 

Nyt ahistaa eniten äitiysvaatteet. Tai siis niiden olemattomuus. H&M:lta tilasin parit ihanat housut jotka on taivaalliset jalassa, ja toiveikkaana kävin sit sovittaan liikkeessä niiden farkkuja kun liikkeen lähelle kerrankin satuin. Ja mikä pettymys. Ei löytynyt sopivia millään, kaikki oli liian tiukkoja. :angry: Jäi siis farkut ostamatta ja nyt armoton pähkäily mistä löytää punkerolle sopivat mammafarkut???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen löytäny hyvät äitiys farkut Lindexiltä. Nyt löysin myös HM:n yhdet housut kirppikseltä ja ne oli ihan loistavat jalassa.

 

Ei tuosta sokerirasituksesta kannata paineita ottaa. Ei se ole selvää et ylipainoinen saa raskausdiabeteksen. Esikoista odottaessa omat sokerit oli loistoluokkaa, ja voin sanoa etten hirveästi katsonut mitä suuhun laitoin.Painoa tuli koko raskauden aikana about 15kg.Eiköhän tuo raskausdiabetes ole sellainen et se joko tulee tai ei oli ylipainoa tai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kanssa alkuun pelkäsin, että miten sen sokerirasituksen kanssa käy, koska oon ihan reippaasti vedellyt karkkia tässä raskauden aikana. Mutta pelko osoittautui onneksi turhaksi ja sokeriarvot oli mulla oikein mallillaan! Niinhän se on, että ei se raskausdiabetes katso lähtöpainoa, vaikka ylipainoisilla varmaan onkin suurempi riski se saada.

 

Äitiysvaatteista: Mulla on yhdet hm:n ja yhdet Lindexin farkut. Lindex ei ikävä kyllä myy enää äitiysvaatteita... :( Noi hm:n farkut on ihan hyvät, piti vaan ottaa normaalia kokoa yksi suurempi. Mustat suorat housut löysin Bebesistä, muiden kauppojen mallit ei sovi yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin pelkäsin sokerirasitusta ja mulla olikin sit se paastoarvo jos yli rajojen, mutta nyt kun kävin uudestaan labrassa niin kaikki oli hyvin!! :)

Se mikä pelotti enemmän on että pysyykö se sokerilitku vatsassa, koska oksentelen edelleen ja se viimeinen puolitunti oli niin tuskaa kun oli vaan yritettävä ajatella jotain muuta että ei oksentais ja koko homma ois tehtävä uudestaan.

 

Mä olen huomannut noista HM:n housuista että ne jossa koot menee S,M,L ja XL niin menee ihan hyvin jalkaan, vaikka niissäkin olen huomannut aika isoja eroja. Sit taas ne jossa koot on 38,40,42 jne. niin ei istu ollenkaan. Valitettavasti HM:llä on ainakin tällä hetkellä kai kaikki noilla numeroilla. Mutta mä ostin joskus aiemmin niitä ja sit olen huutonetistä tehnyt todella hyviä löytöjä. Huusin yhdet lindexin housut jotka oli koko 46, ja ajattelin että menevätköhän jalkaan kun HM:n 48 puristaa reisistä, mutta ne meni. Mulla on jotkut housut nyt jopa löystynyt kun paino on vain tippunut raskauden aikana. Alussa pelkäsin että ne masuosat jää helposti liian pieneksi, mutta vielä menevät ihan hyvin. HM:n housuissa on muutenkin ollut tosia isoja eroja noiden masuosien joustavuudessa ja muutenkin koossa. Mulla on yhdet jotka ei jousta melkein yhtään ja vatsa näyttää paljon "littemmältä" ja alussa ahdistivat ja meinasin jo alkaa ompelemaan niitä, mutta kun paino tippui niin olen pystynyt käyttämään niitä ihan hyvin. Ainoa vain että masu ei ole yhtä kauniin pyöreä niissä. :P

 

Onko teillä muilla ollut selkävaivojen tai närästystä? Mulla on jostain semmonen mielikuva että saa närästystä entistä helpommin jos on liikakiloja. Mä olen ihan yllättynyt että olen (vielä) säästynyt niiltä kokonaan. Muutenkin koko raskaus on mennyt paljon helpommin, kuin olin uskaltanut toivoa, tätä oksennusta lukuun ottamatta, mutta en usko että oksentaisin vähemmän vaikka oisin laihempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mustat suorat housut löysin Bebesistä, muiden kauppojen mallit ei sovi yhtään.

 

Mä ostin stockmann outletistä mamaliciouksen housut ja maksoi about 15 euroa. Mutta olet varmaan kokeillut mamaliciouksen housuja?! Bebsissähän on monta eri mallia, vai?!

 

OT: Muutenkin tuolta outletistä voi välillä tehdä upeita löytöjä. Viime vuonna ne möi pois hullujen päivien jämät vielä halvemmalla ja tämä rouva osti sit todella halvalla vauvan vaatteita sieltä. ;)

 

Mistä löytää uimapuku? Mä olen kierrellyt monessa kaupassa, mutta kaikki tavalliset mallit puristaa niin paljon vatsaa että en voi käyttää. Prismassa ois varmasti ollut yks sopiva koska kokoja oli vaikka kuinka isoja, mutta en viitsi maksaa 45 € rumasta uikkarista jota tarviin muutaman kuukauden. Mulla on tällä hetkellä kaksiosainen, mutta se toppi liukuu ylöspäin uidessa. :P Pitäs laittaa kiinni neppareilla tai hakaneuloilla. :rolleyes::lol: Bebsissä oli kyllä, mutta luulen että niidenkin hinta on turhan paljon ja se HM:n on huononmallinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä ostin h&m:stä uikkarin joskus loppusyksystä, silloin oli hyvänmallinen (tosin etuosa oli aika antava, tuntui että sain katseita uimahallissa... :rolleyes: ).

 

Selkävaivoja tai närästystä ei ole ollut, paitsi nyt ihan loppumetreillä närästää kyllä mutta johtuu enemmänkin siitä että kohtu painaa mahaa, aiemmin ei siis ollut. Mitään selkävaivoja ei ole ollut, vaikka olen supistusten/liitoskipujen takia joutunut vähentämään liikunnan ihan minimiin jo jostain raskauden puolivälistä lähtien. Ylipainosta ei siis ole ollut oikeastaan mitään haittaa raskauden aikana (toivotaan ettei tulekaan). Painokin on sillä mallilla, että olen raskauden jälkeen lähtötilannetta hoikempi. Siitä vaan sitten reipasta vaunulenkkiä - juuri joku tutkija totesi entistä ylipainoisemmista odottajista, että ylipainosta pitäisi päästä eroon viimeistään toisen raskauden alkuun mennessä.

 

Sokerirasitusta ei kannata kovin jännittää, vaikkakin olisin kyllä sitä mieltä, että kannattaa elellä mahdollisimman terveellisesti. Uusi tutkimustietohan sanoo, että puolella raskausdiabeetikoista ei ole mitään niistä riskitekijöistä, joiden mukaan aika monella paikkakunnalla edelleen seulotaan sokerirasitukseen menijät = ylipainolla itsessään ei ole niin suurta merkitystä. Terveellinen ruokavalio ja liikunta taas ehkäisevät raskausdiabetesta eli kannattaa vähän tsempata :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stokkan kanta-asiakas tarjouksena on nyt mamaliciouksen farkut, niissä koko on 33 asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nixu, mä en löytänyt mamaliciouksen housuja silloin kun niitä kuumeisesti etsin. Ja kiersin kaikki Jumbonkin kaupat varmaan tuhanteen kertaan... :P Päätin sitten sijoittaa noihin Bebesin housuihin ja yhdet mustat housut saa tässä raskaudessa riittää. Bebesissä kokeilin muistaakseni kahta eri mallia ja noi on kyllä niiin unelmat päällä!!

 

Uimapukua mäkin kaipailisin, mikään kovin avonainen ei sais olla kun toi rintavarustus on ikävä kyllä ennestään vaan kasvanut... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä tiedän, mutta silloin ei löytynyt sopivia. :) Ja enää en tarvitse, koska nää yhdet housut saa riittää... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiysvaatteista vielä: H&M:llä farkkujen koot loppui 44:seen, ja ne kyllä kiristi ja puristi. Iski siinä vähän epätoivo, että miten valtava mollukka minä oikeen oon kun ei koko hemmetin kaupasta löydy tarpeeksi isoja pöksyjä! Niissä toisissa housuissa oli kokoa 46 ainakin postimyynnissä ja ne on tosiaan ihan sopivat, jopa hiukka reilut. Huutonetistä minäkin olen mammavaatteita katsellut, mutta en uskalla huutaa mitään kun ei tiedä niitä kokoja ja sit harmittaa jos tulee huudettua ihan vääränkokoiset. :huh:

Pitäisi päästä sovittamaan tai sit tilata postimyynnistä että voi palauttaa tarvittaessa. Täytyis varmaan tässä kevään aikana tehdä reissu jonnekin isompaan kaupunkiin missä olisi valinnanvaraa enemmän... Hah, mikä tahansa on enemmän kuin täällä missä ei ole kuin yksi vaatekauppa koko kylällä. :lol:

 

Närästyksestä: minua tuo ah niin ihana vaiva kiusaa lähes päivittäin. Alkais vähän näyttää sille, että syy on ruisleipä. Nyt toista päivää ilman kyseistä herkkua ja närästyksestä ei tietoakaan. Harmi vaan jos se pitää pois jättää koska kuitenkin olisi tosi terveellistä evästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now