Anis

Iso ylipaino ja raskaus

868 posts in this topic

Ehkä lääkäri ihan hyvä sanoa, ettei ehkä tärppää heti ettei nouse toiveet liian korkeelle.:D Meillä meni melkeen 2v ekaan plussaan ja toka tulikin sitte kierukan läpi esikoisen ollessa n. 7kk.. BMI mulla taitaa olla aika samoissa kun sulla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo emmäkään uskonu et iha noi nopsaa tärppäis :D toivo kyllä mut realistisesti koitti aatella just et ei varmaankaa tärppää pian. mulla on onneks ollu aina säännölline 28-32 kierto ja oli kuparikierukka niin ei tarvinnu ootella et tasottuis kierrot tai mitään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea plussasta <3 Itellä on sama bmi ja kilpirauhasen vajis, mutta kyllä mäkin olen vähän pelottavan helposti raskautunut. Kaikki ollu kyllä kaikki tosi hienotunteisia painosta molemmissa raskauksissa, terkkari ei sanonu ees ääneen, ku mies oli siinä kans ja kirjotti vaan korttiin sen ;) Nyt ku käyny polilla raskausdiabeteksenn ja -hepatoosin takia, niin muistavat aina kehua miten hyvin oon saanu pidettyä painon kurissa, ettei oo tullu yhtään lisää ja ei oikeastaan oo kukaan koskaan mitään poikkipuolista sanonut. Toki kyllähän siitä välillä tulee puhe, mutta asian voi sanoa niin monella tapaa ja eihän se nyt mikään salaisuus ole, että tuota ylimäärästä on enemmän ku vähän, että en sinällään ole kovin herkkä asian suhteen. Esikoista odottaessa kyllä tuntui pienetki asiaa sivuavat kommentit heti loukkaavilta, mut tais olla enemmän oman pään sisällä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitoksia  :give_heart:  digi näytti tänään raskaana 1-2, ehkä mä uskaltaudun soittaan sinne neuvolaan tänään :)

 

mulla on kans kilpparin vajaatoiminta ja epäilys diabeteksestä kun oli sokerit koholla niin saan kyllä sen radituomion heti :( sain tammikuun alussa lähetteen tyksiin tarkempiin tutkimuksiin et saatais tätä mun painoa tippumaan, ajat on maaliskuun alussa :D nyt mietinki et pitäiskö soittaa sinne et oon paksuna :D 

 

Millain teillä on maha ruvennu kasvaan/näkyyn? mä oon vaan 158 cm pitkä ja omaa mahaa on kyl iha tarpeeks vaiks muille jaettavaks. mut sitä vaan aattelin ku meil on häät 16.8 ja mun laskujen mukaan oon viikolla 33+3 sillon et mahdunko mun pukuun :D ostin sen kyllä kun myyjä vakuutteli et juu juu mahtuu ja saa muokattua :D onneks on sovitus pari viiko pääst ni saan sanoa siel sit. toisaalt haluisin et heti näkyis et se on raskausmaha eikä vaan läskimaha mut ton puvun kannalta en :D

 

ehkä mullakin on pään sisällä enemmän, mut toivotaan et osuu mukavia tyyppejä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ite oon kans saman mittainen, mulla esikoisesta tais 25+ olla jo semmosta pömpötystä, että sitä kaverit katseli mietteliäästi, mut ei nyt kukaan ylipainoiselta uskalla kysyä, jos meneekin raskausutelut pieleen..
Piti luntata tuolta vanhemmilta sivuilta mun mahakuva esikoisesta, on jotain 34-35 viikoilta ja tältä näyttää http://aijaa.com/HEnUec ja lisätään nyt vielä et tosiaan oon todella lyhytselkäinen ja mulla on isot ja raskaat rinnat :) Mut yksilöllistähän tuo on, mutta varmasti se oma pituus ja se missä sitä ylimääräistä eniten on, ni vaikuttaa tuohon mahan näkymiseen. Nyt toisessa raskaudessa mulla oli tommonen maha jo joskus 20.viikon tienoilla :) Tosin esikoisen jäljiltä jäi ihan kammottava roikko tonne alavattalle, saa nähä miten nyt käy ja mimmonen heltta jää :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^onhan toi ihan selkee ihana vauvamasu  :girl_pinkglassesf:  mulla on jo roikko valmiiks kun oon lyhyellä aika välillä laihtunu ja lihonnu ja laihtunu ja lihonnu :(

 

rinnoista puheenollen! mulla on kans tosi isot ja raskaat tissit, H kuppi tällä hetkellä  :blush:  mä niiiin toivon ettei ne kasva yhtään! en nytkään meinaa löytää rintsikoita niin mistä mä sen kokosia imetysliivejä löydän  :blink: Mistä te muut ootte ostaneet? ja ylipäätänsä et mistä saa 52 kokosia mammavaatteita??

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Vastaus: Ei mistään. :( Voi kyllä aika lailla sanoa hyvästit kivoille vaatteille raskausaikana. :( Tai ainakin housuille. Onneksi voi kuitenkin käyttää mekkoja ja leggingsejä, itse olen ostanut vaan plusosastoilta isompia vaatteita raskausaikana.

 

Lähes sopivia rintsikoita tilasin Lumingerielta ja pidensin niitä vielä Lindexiltä ostetuilla ympäryksen jatkopaloilla. :rolleyes: Ei ihanneratkaisu, mutta minkäs teet. Mulla kans kuppikoko jotain ihan valtavaa.

 

Ja kyllä mulla on jo melkoinen pallo tää maha, tuntuu että lähtee nyt hurjaa vauhtia kasvamaan, kun toista odottelee. :D Ja täällä on vasta 10. raskausviikko. Saa nähdä, mahdunko lopussa enää ratin taakse autossa ollenkaan... :huh: Musta tulee kyllä tosi valtava :o (Ja mä en oikeesti jaksa katsoa jokaista suupalaa raskaana ollessa, vaikka varmaan pitäisi :( )

Edited by Elena

Share this post


Link to post
Share on other sites

jooh, tulispa vaan kesä niin sais pukeutua johki maksimekkoon :D toivon et voin siihen saakka käyttää noita omia housujani..

 

Tarvii varmaan tehä samalla tavalla! hoikille on tehty kaikkia kivoja vaatteita.. murrr... miksei meille :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mammavaatteista en tiiä, mut bravadon customit oli mulla ja ne on tosiaan 95-105 ympäryksellä ainakin H-I-kuppiin asti ja ne joooooooustaaaaaa. Nyt ostin tommoset bravadon embracet ja nekin on ihan kivat, mut vähän ehkä pienet kupista. Sit ostin myös kotikäyttöön niitä "tv-shop" rintsikoita, ovat pehmeet ja joustavat.

Mulla ei oo ollu yhtäkään äitiysvaatetta, ihan normaaleilla legginseillä, collegehousuilla, stretchhousuilla yms oon pärjänny ja sit siihen vaan pitkiä paitoja kaveriks, ettei ihan maha vilku :) Viimeks olin viimeisilläni kesällä, niin oli helpompaa kun nyt taas pakko topata itteensä vähän enemmän. Onneks nyt ei oo ollu jaloissa turvotusta, niin on voinu käyttää normikenkiä, kun sillon edellisessä raskaudessa appiukon 42 crocsitkin kiristi! :o
Ainoa mitä jänskäsin, oli talvitakki, kun mulle usein 54-56 koot on rinnoista liian pienet! Löyty kirppikseltä villakangastakkikin koko 56 ja sinne mahtuu kyllä parikin mahaa ja tissit ihan helposti, kun on kivan a-mallinen. Näytän kyllä siinä hieman muumilaakson möröltä :)
Jollain mammavaatevalmistajalla oli isossa koossakin mammavaatteita, mut mä katoin ne housutki sellasiks, että ei tällä roikkomahalla, et pitäis olla kuitenkin melko standardivartalo, mut vaan isossa mittakaavassa jotta ne istuis.. :/ Paidoista en tiiä, imetyspaitoja kyl kattelin vakavasti, mut sit totesin että sen verran hintavia ja kun mun rinnoilla ei voi julkisesti muutenkaan imettää(tai lähinnä ei pysty ilman apuvälineitä, tyynyä tms), niin ei oo niin väliä vaikka joutuu sitte piilossa enemmän riisuun. :)

Lumingeriellä oli kivoja liivejä, mut kaikki isomman ympäryksen liivit oli ainakin viimeks kaarituellisia! :( Muut loppuki sitte johonkin 85-90 ympärysmittaan ja itel tarttis olla se 95 :(

Edited by Mimu

Share this post


Link to post
Share on other sites

vois tsekata noi bravadot! kiitti vinkistä! :) mä onneks selviin tän talven noilla samoilla takeilla kun just vast plussasin :) ja lokakuussa kun on LA niin ei toivottavasti oo niin kylmä et tarvis toppatakkia vetää päälle :P LA on kumminki sopivan myöhään syksyllä etten oo kesähelteillä iha viimisilläni, mut eipähän tarvi stressata rantakunnosta tänä kesänä  :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taidanpa minäkin liittyä tänne. Esikoisen aikaan taisin jo kirjoitellakin tänne, onneksi siitä ajasta on paino tippunut yli 20kg, mutta bmi taitaa olla tällä hetkellä 38 luokkaa.

Eli täällä tosiaan plussattu eilen ja lokakuun vauvaa odotellaan :lipsrsealed:

Esikoisen aikaan terkka otti painon hienovaraisesti puheeksi, enkä saanut saarnaa enkä mitään puhuttelua tai muutakaan. Aluksi siis pelkäsin ihan älyttömästi mitä terkka sanoo.

Painohan ei tietenkään saanut nousta kun korkeintaan sen 5kg, mutta mulle ei onneksi painoa tullut kuin +2kg lisää :D

 

Ultrat ei sitten meinannut onnistua vatsan päältä ollenkaan läskin takia. Eli rakenneultran aikaan se ultraaminen koski ihan tajuttomasti kun joutu sitä anturia painamaan aika lailla että sai mitattua kaikki oleelliset mitat.

 

Meille taitaa sattua vielä sama terkka kun esikoisen aikaan, eli nyt oon ihan huoleta painoni kanssa koska terkka on tuttu enkä usko saavani nytkään saarnaa ;)

Ja muutenkin pakko alkaa jo nyt katsoa mitä suuhunsa pistää, että ei tule taas sitä radi- tuomiota eikä paino nousisi tälläkään kertaa paljoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tervetuloa! Ollaankin samassa kk-ketjussa :)

 

Mä varasin tänään sen neuvolan. on 27.2. rv 8+1 eli viikko ultran jälkeen. Oli kyllä tosi mukavan kuulonen täti siellä puhelimessa ja kehu oikein kun oon selvittäny jo kaikki lääkejuttuni valmiiks ennen raskautta jne :D eikä moittinu painosta! ainakaan paljoa  :grin:  sanoi vaan että tarvii olla tarkkana ettei se nouse yhtään jne :) huh huh!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultrat ei sitten meinannut onnistua vatsan päältä ollenkaan läskin takia. Eli rakenneultran aikaan se ultraaminen koski ihan tajuttomasti kun joutu sitä anturia painamaan aika lailla että sai mitattua kaikki oleelliset mitat.

 

Mulla oli kanssa sama juttu, oikeastaan harmittikin tosi paljon, kun ultraaja toisteli koko ajan miten on huono näkyvyys. Ei myöskään tehnyt sitä painamista hirveän hienotunteisesti, hölskytteli myös mahaa kovasti varoittamatta, että vauva siirtyisi toiseen asentoon. Kaiken kaikkiaan, aika epämukava ja kiusallinen tilanne mulle. Teki mieli sanoa sille kätilölle, että sori nyt vaan joo, mä oon läski mutta yhtä lailla ihminen kuin sinäkin ja ansaitsen kyllä vähän kunnioitusta.. Varsinkin, kun kyseessä on eka lapsi ja rakenneultra oli ensimmäinen kokemus mulle sekä miehelle, olisi kiva, jos kätilö olisi sen nöyryyttämisen ja puuskuttamisen sijaan vaikka kertonut jotain niistä ottamistaan mitoista tai lapsen asennosta kohdussa... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bertta, kattelin että Tyksin asiakkuuden saat raskauden aikana. Sama täällä. :D Esikoisen raskausaikana siellä jo ravasin ä-polilla ultrissa sun muissa, sama homma taas. 

 

Mulla on mahan päältä ultrat onnistunu ihan hyvin. Siis isommilla viikoilla tietty. Molemmissa raskauksissa rakenneultratki hienosti. Oon päärynämallia ja alamaha on roikko eli siellä sitä ylimäärästä tavaraa on. Oon sitten vaan ihan ronskisti ite nostanu mahan "pois tieltä" siinä ultrapedillä maatessani. :rolleyes: Ei onneks oo sellasta ultraajaa osunu kohdalle, kun puhisis vaan huonosta näkyvyydestä.. Ei muuten, mut en haluais siinä kohtaa olla se ultraaja, sais kuulla niin suorat sanat ettei tosiaankaan. Jep, oon herkkä raskaana ollessani. Herkkä suuttumaan.  <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Mulla on mahan päältä ultrat onnistunu ihan hyvin. Siis isommilla viikoilla tietty. Molemmissa raskauksissa rakenneultratki hienosti. Oon päärynämallia ja alamaha on roikko eli siellä sitä ylimäärästä tavaraa on. Oon sitten vaan ihan ronskisti ite nostanu mahan "pois tieltä" siinä ultrapedillä maatessani. :rolleyes: Ei onneks oo sellasta ultraajaa osunu kohdalle, kun puhisis vaan huonosta näkyvyydestä.. Ei muuten, mut en haluais siinä kohtaa olla se ultraaja, sais kuulla niin suorat sanat ettei tosiaankaan. Jep, oon herkkä raskaana ollessani. Herkkä suuttumaan.  <_<

 

 

Mullakin tehtiin nt-ultra pääasiassa vatsan päältä ja hyvin näkyi, vaikka oon omenalihava, eli mahaa on ja bmi tosiaan enemmän ku hoikan naisen paino!!! Rakenneultra taas oli pakko tehdä alakautta, koska istukka oli edessä ja vauva pahassa asennossa ja joutu kans hölskäämään kokoajan, siltikin oli tosihuono näkyvyys, eli voi se huono näkyvyys johtua muustakin kuin ylipainosta.. :)

Toki jos kohtelu muuten on ala-arvoista, niin todellakin kannattaa avata suu heti!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mullakin yritettiin automaattisesti tehdä nt-ultra alakautta mutta päältä olikin sitten parempi näkyvyys. Rakenneultrassa oli sitten toi hölskääjä. Mullakin on istukka etuseinässä mutta missään vaiheessa hän ei siitä maininnut sanallakaan, tuhahteli vaan siihen malliin, että painosta se hänen mielestään johtui. Jäi kyllä vähän paha mieli, ja jos olisin ollut yksin, niin olisin varmasti avannut sanaisen arkkuni, mutta hävetti ja yritin tsempata miehen takia. En tiedä miksi.

 

Olin kyllä aika hämillänikin siitä koko tilanteesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla NT-ultrassa ensin katteltiin mahan päältä, mutta kätilö ei saanut siitä otettua mittoja (mutta muuten Papu näkyi mun mielestä paremmin päältä kuvattuna) ja sitten kätilö sanoi että katsellaan alakautta. Sieltä näkyi hyvin ja sai otettua tarvittavat mitat. Mahan päältä ultratessa munhun sattui ihan älyttömän paljon! Mieskin kysyi jälkeen että sattuiko se kun katteli mun ilmeitä. Alakautta ultratessa oli paljon mukavampi kokemus, se ei tuntunut oikeastaan miltään. Ajattelinkin että jos rakenneultrassa sattuu samalla tavalla niin kysynkin heti että voisko ottaa alakautta. Täytyy toivoa että kohtu olisi kuukauden päästä noussut että ei ainakaan sitten sattuisi niin kamalasti!

 

Millaisessa vaiheessa teillä on alkanut vauvamahat näkymään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mitähän mä sanoisin, ehkä joskus 19. viikolla oli mun mielestä aika selkeä vauvamaha jo, mutta sillä on tapana vaihdella niin paljon vuorokauden ajan mukaan, siis että toisinaan näyttää vaan omalta vararavinnolta ja toisinaan siltä, että olisin viimeisilläni raskaana.. :rolleyes:

 

Mä jännitin jotenkin tosi paljon tota mahan esittelemistä, pelkäsin, että ihmiset ei vaan tajua sen olevan vauvamaha, joten tulin vasta noilla main ihan julkisesti "ulos kaapista" ja aloin korostaa mahaa enemmän. Voi olla, että se näkyi selvästi jo aiemmin. :)

 

Edit. Olin väärässä, tässä on ainoat kaks kuvaa, joita oon ottanut nyt raskauden aikana, eka on viikolta 16 (?) ja toka viikolta 21. Kyllä noissa on musta ihan selvä maha jo, vaikka vararengas omasta takaa löytyykin! Älä välitä sotkuisesta makkarista, nää on vaan mua itteäni varten otettu enkä oo näyttänyt näitä ees miehelle..  :grin:

 

Edit. kuvat pois

Edited by Engelina

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ultrat ei sitten meinannut onnistua vatsan päältä ollenkaan läskin takia. Eli rakenneultran aikaan se ultraaminen koski ihan tajuttomasti kun joutu sitä anturia painamaan aika lailla että sai mitattua kaikki oleelliset mitat.

 

Mulla oli kanssa sama juttu, oikeastaan harmittikin tosi paljon, kun ultraaja toisteli koko ajan miten on huono näkyvyys. Ei myöskään tehnyt sitä painamista hirveän hienotunteisesti, hölskytteli myös mahaa kovasti varoittamatta, että vauva siirtyisi toiseen asentoon. Kaiken kaikkiaan, aika epämukava ja kiusallinen tilanne mulle. Teki mieli sanoa sille kätilölle, että sori nyt vaan joo, mä oon läski mutta yhtä lailla ihminen kuin sinäkin ja ansaitsen kyllä vähän kunnioitusta.. Varsinkin, kun kyseessä on eka lapsi ja rakenneultra oli ensimmäinen kokemus mulle sekä miehelle, olisi kiva, jos kätilö olisi sen nöyryyttämisen ja puuskuttamisen sijaan vaikka kertonut jotain niistä ottamistaan mitoista tai lapsen asennosta kohdussa... 

 

 

Mulla kans jo sen nt- ultran aikaan oli todella inhottava ultraaja joka alkoi heti saarnaamaan ylipainon vaaroista raskaudessa ja synnytyksessä. Ja sekin aika kovakouraisesti runnoi eka mahanpäältä ennen kuin tuskailujen jälkeen ultras alakautta ja vähän aikaa kun oli ultrannut niin sitten alkoi puhelut, että mitä me aiotaan tehdä, jos sikiöstä löytyy jotain vikaa. Tässä vaiheessa ei ollut itku enää kaukana kun oikeasti luulin että jotain on vikana :girl_cry:  ja ultran jälkeen alkoi sitten uudestaan saarna siitä radista, mikä mulle napsahti. Että eipä jäänyt mitenkään iloinen fiilis ultran jälkeen.

Rakenneultran aikaan oli sentään eri ihminen ultraamassa, joka ei sentään mitään luentoa mulle läskeistäni pitänyt. Mutta sanoi asiallisesti että ei ole kunnon näkyvyys peitteiden takia ja siksi sitten runnottiin ja just sitä mahan hölskyttelyä oli mullakin. Ja mulle sanoi tuo ultraaja vielä tuolloin, että alakautta ei voida ultraa tehdä, koska ei saa kaikkia mittoja mitattua...

 

Mulla ei taas raskausmahaa tullut kun tuota läskiä oli vaan niin paljon :girl_to_take_umbrage2:  kyllä se mahan muoto muuttui, mutta ei minusta kukaan huomannut että olisin raskaana ollut. Saa nähdä miten tässä raskaudessa käy, haluaisin kovasti vauvamahan, josta näkee että olen raskaana enkä vaan lihonnut.

 

Engelinan vatsa on kyllä ollut selvä raskausmaha :girl_pinkglassesf:  saisinpa itsekin tuollaisen :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Engelinalla ihan selvä vauvamaha kummassakin kuvassa :) Luulenkin että me ollaan aika samankokoisia tai ainakin kuvan perusteella. Mulla on vaan vielä kohtu ilmeisesti alhaalla, että sitä nousua odotellessa :) Mä toivon että maha alkaisi näkymään kun selvästi kaikki ketkä tietää meijän vauvauutiset aina ekana kattoo mun mahaa kun saan takin päältä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekin riippuu että onko kohtu taaksepäin, mulla oli ekassa raskaudessa ja ulospäin maha näkyi aika myöhään ja liikkeetkin tunsin vasta joskus rv24! Nyt sitte taas, en tiiä johtuuko tosta sektiosta, niin sano ultratessa että olis eteenpäin kallistunut ja maha näkyikin tosi nopeesti! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

TuuliQ joo siellä saan varmaanki ravata :D olin jo saanu lähetteen ton lihavuuden/laihduttamisen takia sinne tutkimuksiin ja selvittelinki nyt asiaa niin edelleen oon menossa vaikka oonkin raskaana :D tiedossa on jo 3 käyntiä: sokerirasitus+verikokeet, ravintoneuvoja ja lääkäri.

 

Engelinalla ihana vauvamasu  :girl_in_love:

 

Mua kans pelottaa ja ällöttää jo valmiiks toi mahaläskien löllyttely ultrissa  :girl_prepare_fish:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi, kiitos hirveästi kaikki!  :give_heart:

 

Ihana kuulla tollasiakin kommentteja, itse kun aina näkee vain läskiä ja tota vararavintoa. :) Ja pelkään aina, ettei ihmiset erota mun olevan raskaana vaan mieltävät mut vaan tosi lihavaksi. :(

 

Otan nyt kuvat pois. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now