Sign in to follow this  
Followers 0
Sisi

Sikiön täysiaikaisuus

18 posts in this topic

Mua alkoi ihmetyttää, kun monessa viestiketjussa näkee täysiaikaisuudesta puhuttavan, kun on 37 raskausviikkoa täynnä. Eikös se kuitenkin ole vasta, kun on 38 viikkoa täynnä? Vai olenko mä käsittänyt väärin? Kun normaali raskaushan kestää sen 40 +/- 2 viikkoa, niin mä laskisin tuosta, että se tarkoittaa 38-42 täyttä viikkoa, ei suinkaan 38.-42. raskausviikkoa. :rolleyes: Vääntäkää mulle rautalangasta, jos mä olen ymmärtänyt tän väärin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä ote Vau-kirjasta: "38. viikko: 37 viikosta 0 päivästä 37 viikkoon ja 6 päivään. Lasta ei enää pidetä ennenaikaisena, jos se syntyy tämän viikon alun jälkeen." :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Ja ote Aydin Tekay sivustolta "Jos synnytys tapahtuu ennen 37+0 tilannetta puhutaan ennenaikaisesta synnytyksestä. 37+0 - 42+0 viikoilla syntynyt lapsi on täysiaikainen." :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja samassa Vau-kirjassa sanotaan 39. viikon kohdalla, että "Jo aiemmin mainitsimme aikavarauksen plus/miinus 14 päivää, jota käytetään oletetun syntymäpäivän yhteydessä. Se tarkoittaa, että synnytys voi alkaa koska tahansa seuraavien neljän viikon aikana". Piti googlata tätä aihetta, ja täällä sanotaan, että "synnytysikkuna aukeaa raskausviikon 38 täyttyessä" mutta sitten taas HUS:n sivuilta löytyi dokkari, jossa puhutaan 37+0:sta. Tuntuu löytyvän vähän kumpaakin versiota ympäri nettiä..

 

Täytyypä laittaa vielä yksi lähde, jossa ei kirjoittaja taida itsekään oikein tietää, mistä puhuu. Ensin siinä lukee "Raskaus on täysiaikainen, kun se on edennyt 37. viikolle" ja kohta "ennenaikaisena, ennen kuin 37 raskausviikkoa on kulunut..". Eikös silloin kun on 37 viikkoa kulunut, ollaankin 38. raskausviikolla eikä 37:llä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No onpas kyllä sekavaa! :P Mä olen tuijottanut varmaan liiaksi siihen keskoskäsitykseen, että alle 37 viikkoa ja oliko se painoraja 2,5kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sekavaa on joo, mutta rv 37+0 on vauva täysiaikainen myöskin Kätilöopiston Haikaranpesän kriteerien mukaan. Sinnehän pääsevät vain täysaikaiset synnyttäjät ja toi rv 37+0 on siis se raja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

37+0 on täysiaikainen.

 

Esikoinen jäi päivää vajaaksi, virallisesti on papereissa "ennenaikaisesti syntynyt". Syntyi siis 36+6 aamuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika syntyi 37+3 eikä missään virallisesti lue että olisi mitenkään ennenaikaisesti syntynyt, mutta kyllä sitä silloin jaksettiin joka paikassa hokea, että kun hän on kuitenkin aika aikaisilla viikoilla syntynyt :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli siinä tapauksessa täysiaikaisuus onkin -3/+2 viikkoa lasketusta ajasta, vai kuinka? Mä olen myös tähän saakka luullut että se on kaksi viikkoa lasketun ajan molemmin puolin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
No sekavaa on joo, mutta rv 37+0 on vauva täysiaikainen myöskin Kätilöopiston Haikaranpesän kriteerien mukaan. Sinnehän pääsevät vain täysaikaiset synnyttäjät ja toi rv 37+0 on siis se raja.

 

Juuri näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, ehkä mä nyt sitten uskon, että tuo +/-2 viikkoa on väärin (vaikka sitä niin monessa paikassa sanotaan) ja sen pitää olla -3/+2 viikkoa. Eli ei mullakaan sitten enää ole pitkä matka täysiaikaisuuteen! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainoa asia mitä mä oon kuullut tuosta +/- 2 viikkoa, on se että suurin osa lapsista syntyy tällä aikavälillä... En oo itse kuullut liitettävän sitä täysiaikaisuuteen.... :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin käsittänyt sen niin, että jos syntyy ennen sitä aikaväliä, lapsi on ennenaikainen, jos sen jälkeen, on yliaikainen, ja sillä aikavälillä (oli se nyt sitten neljä tai viisi viikkoa lasketun ajan ympärillä) on normaalisti täysiaikainen. Ja totta kai suurin osa lapsista myös syntyy sillä aikavälillä.

 

Ja nyt oon ihan sekaisin. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ainoa asia mitä mä oon kuullut tuosta +/- 2 viikkoa, on se että suurin osa lapsista syntyy tällä aikavälillä... En oo itse kuullut liitettävän sitä täysiaikaisuuteen.... :mellow:

 

En minäkään - ikinä - ja mä teen äitiysneuvolatyötä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle opetettiin aikoinaan koulussa, että 38+0 alkaen vauva on täysiaikainen. Jossain vaiheessa esikoisen raskautta neuvolatäti korjasi, että kyllä 37+0 alkaen vauva on täysiaikainen. Että täysiaikaisuuden raja on joskus ammoisina aikoina ollut tuo 38+0, mutta nykyisin se on viikkoa aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ihan kansainvälisesti tutkimuksissa käytetään täysiaikaisuuden rajana tuota 37+0 määritelmää. Teen siis tällä hetkellä itse gradua sikiöaikaisesta ohjelmoitumisesta täysiaikaisilla, joten on tullut hieman luettua noita artikkeleita. Tämä kuitenkin on asia, jossa tutkimus ja käytäntö kohtaavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin oon kuullut että 37+0 alkaen vauva on täysiaikainen. Tänään siis voi juhlistaa meidän vauvan täysiaikaisuutta ;):D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0