Nadda

Talvikengät

186 posts in this topic

Millaiset talvikengät on taaperolle hyvät? Missä kengissä sinun lapsesi kulkee?

 

Onko kellään kokemusta Puratex-kengistä?

 

Minkä kokoisia kenkiä taaperosi käyttää/käytti talvella ollessaan n. 2-vuotias? Jätitkö kenkään tilaa useammalle sukalle vai luotitko, että kenkä pitää kyllä lämpimänä ohuemmankin sukan kanssa?

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöt käyttivät ja käyttävät edelleen kuomia. Kotimaiset, meidän tyttöjen jalalle hyvä lesti, konepestävät ja kohtuuhintaiset. Niitä käytetään kun pakkasta on -5 tai enemmän. Siitä lämpimämmillä keleillä käytössä on nokian karvavuoriset saappaat jotka ovat tosi hyvät. Villasukan kanssa pysyy jalka lämpöisenä ja taatusti kuivana eikä tarvitse pelätä sohjokasoja tai -lätäköitä. Ja säästyvät ne kuomat sit pakkaskeleille. Kengässä ei ole koskaan kuin yksi villasukka, jalka kyllä pysyy lämpimänä silläkin. Eli sukkahousut ja nilkkasukka (sisäkäytössä) ja sit päälle villasukka kun mennään ulos - villasukka laitetaan jalkaan pakkasista riippuen.

 

Lisäys: Kenkään pitää jättää 1,5 cm "tyhjää". Eli jos lapsen jalkaterän pituus on vaikka 15 cm on kengän sisämitan oltava 16,5 cm. Tästä 1,5 cm mitasta n. 0,5 cm menee vaatteisiin (se villasukka) ja 1cm sekä astuntaan että kasvunvaraan. Keskimäärinhän kasvavalla lapsella sama kenkä menee max puolisen vuotta, tottakai lapsikohtaisia eroja on.

Edited by dasta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoitin tän toiseen keskusteluun ja kopioin tänne.

 

^ Meillä on saman ikäinen poika ja mä oon tosissani miettinyt, että ostan sille talveksi Kuomat. Sit tietty jotkut vuorelliset saappaat...

Meillä nimittäin oli viimetalvena käytössä jotkut kalliit, tukevat ja muka hyvät talvikäyttöön tarkoitetut Gore-Texit, joissa ipanan varpaat oli aina ihan jäässä. (Myyjät niitä oikein suositteli.) Kokeiltiin villasukilla, ilman, ruskovillan sukilla jne, mutta jostain syystä varpaat pysyi aina kylmänä. Lopulta jouduttiin ostamaan sille uudet talvikengät, kun kovilla pakkasilla hirvitti hoitoon laittaa niissä kengissä. (Ja noi toiset kengät oli just Kuomat ja niissä ei kyllä pojan varpaat olleet koskaan kylmät!)

Taidan tänä talvena ostaa ne Kuomat. Ovat lisäks helpommat laittaa jalkaankin.

 

Tällä hetkellä poitsun kesäkengät on kokoa 25. Ja ikää pojalla reilut 2 vuotta.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tybyllä oli viime talvena Vikingin goretexit ja ne oli tosi hyvät. Missäs hinnoissa nuo Kuomat pyörii? Katoin niitten sivuilta että oli ihan kivoja malleja. Niilläkö voi olla vain pakkasella eikä ollenkaan märällä?

Edited by -Heidi-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goretex-kengissä PITÄÄ olla sekoitesukka, että jalat pysyvät lämpiminä. Luonnonkuitusukissa ne ovat kylmät.

 

Ja talvikengissä tilaa pitää olla 1,5 - 2 cm. Kannattaa laittaa lapsi seisomaan kengän sisäpohjallisen päälle kaupassa. Siinä saa pituudesta (ja leveydestä) käsityksen. Kantakupin pitää olla istuva, mutta kärjen leveä.

 

Mä suosin ohut puuvillasukka + ohuehko villasukka + nahkakenkä (mahdollisella villavuorella) settiä.

Edited by Milenka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites hei tuollaisissa karvavuorillisissa kengissä se koon katsominen? jos sielä on siis sellainen irrotettava sukkamallinen karvavuori eikä pohjallista vuoren sisällä? Tuo dastan yhdistelmä kuulostaisi kyllä vallan hyvältä.

Edited by -Heidi-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heidi, jos tarkoitat noita nokian karvavuorikumppareita niin niissä toi vuori on kiinteä eli kengässä kiinni. Siihen karvavuorin päälle tulee sit huopapohjallinen. Huopapohjallisen saa pois ja siitä voi sitten koon katsoa. Meillä kumpparit ovat olleet samaa kokoa kuin esim lenkkarit (noin yleisesti ottaen) koska kumppareissa on huomioitu se sukantarve. Mutta mittaamallahan sen tietää. Olen ollut tosi tyytyväinen noihin nokialaisiin. Meillä on käytetty niitä jo kahtena talvena ja käytetään edelleen, varsinkin kun nykytalvet täälläkin ovat mitä ovat.

 

Muutenkaan minä en osta muita kuin luonnonkumista tehtyjä kumppareita, synteettiset eivät kestä vaan murtuvat jo 2 kk käytön jälkeen, sitäpaitsi suurin osa noista "halpiskumppareista" oli ihan tolkuttoman painavia.

 

Minä käytän kuomia vaan pakkaskeleillä. Niihin olen suihkuttanut päälle kosteussuojan joten ihan pienestä ei niissäkään jalka kastu mutta mitkään goretexit ne minusta eivät ole. Meillä siis käytössä noi kaksi paria talven ajan ja hyvin ollaan pärjätty. No, hameita ja kaupunkikeikkoja varten on sit talvisaappaat mutta ne ovat aika vähällä käytöllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goretex-kengissä PITÄÄ olla sekoitesukka, että jalat pysyvät lämpiminä. Luonnonkuitusukissa ne ovat kylmät.

 

Joo, näin ne liikkeessä sanoi, mutta poitsun varpaat pysyi kylmänä, toimi ohjeiden mukaan tai ei. Lopulta tuli kokeiltua kaikenlaisia vaihtoehtoja kun mitkään konstit eivät auttaneet. Ja kengissä oli varpailla liikkumavaraa, joten siitäkään ei pitäis olla kiinni.

En tiiä mikä meillä mätti niissä Gore-Texeissä, mutta en ollut oikein tyytyväinen ja liputan Kuoman puolesta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^juu justiinsa niitä. Hienoa että tuo yhdistelmä on ollut hyvä, surffasin jo Kuoman sivuilla ja muutamat kivat talvikengät sieltä bongasin.

 

Missäs hinnoissa Kuomat liikkuvat? Entä ne Nokian saappaat? Pohdin juuri, että josko odottaisi s-ryhmän asiakasomistajapäiviin (tietääkö kukaan koska ne on Pirkanmaalla seuraavaksi?) ja ostaisin molemmat sieltä, saisi sen -15% :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuomat maksavat ainakin Kuopion suunnalla (marketit) jotain 29-40 euroa tarjouksista ym riippuen. Nokian karvavuorikumppareista olen maksanut muistaakseni n. 30 euroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sopiiko nuo Kuomat lapselle, jolla on rintava jalka? Meen tytöllä on aika pullea jalka ja sen takia kaikki kengät eivät ole hänen jalkaansa sopivia. Kuomat olisivat kohtuuhintaiset ja monien kehumat kengät, joten niitä oon ajatellut talvikengiksi. Tokihan kokeilemalla selviää sopiiko ne meen tytön jalkaan.

 

Lämminvuorikumisaappaat on myös ostoslistalla ja ne saattavatkin olla talven eniten pidetyt kengät. Ainakin viime talvi on sen verran loskainen ja sateinen, että kumisaappaat olivat kuulemma talvikenkiä paremmat. Onko Tretornin ja Nokian saappaiden välillä jotain ratkaisevan suurta eroa vai ovatko kummatkin ihan yhtä hyviä? Meillä on nyt syksyllä ollut Nokian Sport-mallin kumisaappaat tytöllä ja ne on olleet tosi hyvät.

Edited by Helga

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on Vikingin lämminvuorikumisaappaat ja niitä todellakin pidettiin viime syksynä pitkään ja välillä talvellakin ja sit jo taas keväällä. (Olin jo oikeastaan sitä mieltä, että tavallisia kumisaappaita ei välttämättä tarvi, koska kesän kumisaapaskerrat ovat kuitenkin aika harvoja eikä silloin varmaan karvavuoresta olisi haittaa.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli Richterin kengät ja hyvät oli. Aiotaan ostaa samanlaiset täksi talveksi Semmoiset vedenpitävät. Pitivät vettä ihan kuin kumisaappaat, jalat pysyi lämpöisinä ja pohjat olivat sopivan joustavat joka suuntaan :lol:

 

Kasvu/käyntivaraa pitää talvikenkiin jättää se kaksi senttiä, 1 sentti kasvuvaraa, 0,5 senttiä käyntivaraa ja 0,5 senttiä sukkavaraa.

 

Jos kuomat hankkii, kannattaa muistaa, että ne on kuin pesusienet loskakelillä. Esimerkiksi päiväkotikengiksi kannattaa miettiä muitakin vaihtoehtoja. Jos aamulla on pakkasta saattaa iltapäivällä olla jo loskaa. Ja kumisaapas talvella on... no, itse muistan lapsuudesta että se oli vähemmän mukava <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille kotiutui tänään Richterin talvikengät :). Tuntuivat sopivan tytön jalkaan ja ovat vedenpitävät. Toivottavasti noissa pysyy talvella jalka lämpimänä. Noi tulee olemaan päiväkotikengät, koska pitävät vettä ja ovat lämpimät.

 

Toki aion ostaa tytölle vielä talvikumisaappaat, koska tavallinen saapas on aika kylmä, vaikka siellä kuinka olisi villasukka. Ja jos sää jatkuu tälläisenä, niin noita kumisaappaita tullaan tarvimaan tänä syksynä aika paljonkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin eilen sellaset Reiman talvikengät, joissa on karva sisällä (paksu!) ja koko jalkaterä on kumia. Varsi on kangasta, ei vedenpitävää, mutta lahjehan siinä on aina päällä. Maksoivat 39e eli aika paljon vähemmän kun goret. Meillä oli kans Vikingin goret viime talven, mutta olivat myös aika kylmät. Koko näissä uusissa kengissä on 26 ja ikää 2 vuotta ja kuukausi päälle.

 

edit, tässä kuva

 

65036_Snow_Boot_web.png

Edited by Lilli

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sopiiko nuo Kuomat lapselle, jolla on rintava jalka?

 

Meidän pojalla on rintava jalka myöskin ja Kuomat istuivat tosi hyvin.

 

Mä pidin Kuomia kovilla pakkasilla ja olivat kyllä ihan mielettömän hyvät kengät. Jos viimevuotiset eivät enää mene jalkaan niin uudet ostetaan ehdottomasti samanlaiset. Kerran laitoin vahingossa vesikelillä kuomat jalkaan ja ihan kuivina pysyivät vaikka poika litsutteli nilkkaa myöden vesilammikossa. Mitään käsittelyä en ole kengille tehnyt.

 

Toisina talvikenkinä meillä toimivat Hullareilta hankitut Kavatit, joissa on kuminen kärki, vuori ja pieni varsi. Tykkäsin niistäkin tosi paljon. Eli ei muuta kuin Hullareita kyttäämään tänäkin vuonna ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli viime talvena pojilla Kavatin talvikengät ja luulen, että samoihin päädytään tänäkin vuonna. Vielä en uskalla talvikenkiä ostaa, koska poikien jalat kasvavat hurjaa vauhtia, mutta lokakuun lopussa sitten ehkä.

 

Kysynpä tässä samassa, että onko suosituksia syyskengiksi, kun lenkkarit on käyneet turhan viileiksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^meillä syyskenkinä on toiminut nuo vuorelliset kumpparit. tosin me asutaan niin puskassa että täälä lienee keskivertoa enemmän kuraa ja märkää nurtsia :rolleyes::lol:

 

taapero sai tänään talvikengät; cittarista löyty alesta ReimaTecin tarralliset/varrelliset talvikengät. hinta oli vaan 25 euroa kun normaalihinta kuitenkin 55euroa. vaikuttavat ainakin tosi hyviltä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta kummat on paremmat, Reiman vai Nokian karvavuorikumisaappaat??

Share this post


Link to post
Share on other sites

^meillä on reiman vuorelliset ja ne ainakin on ollut hyvät, voin suositella. nokialaisista mulla ei tosin oo kokemusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noi Reiman vuorelliset kotiutu tänään. Tyby sano heti kun näki etttä ooi, pinkit prinsessasaappaat!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now