Nadda

Talvikengät

186 posts in this topic

Sain (vähän) käytettyinä Elefantenit ja ovat kyllä hyvän oloiset olleet, mutta jotkut lämpösemmät tarvis vielä hankkia, ehkä Kavatit. (Kuomat ei taida vähän yli yksvuotiaalle vielä olla kovin tukevat jalassa?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on sekä esikoisella että kuopuksella toisina talvikenkinä Vikingin goretexit. Tänään kun pakkasta oli jokunen asti, oli kummallakin varpaat kylminä :( Kuomat ostetaan siis molemmille pakkaskelejä varten!

 

 

Mä olen itse ollut tosi epäileväinen goretexien suhteen, mutta päädyin sellaiset kuitenkin molemmille pojille ostamaan, koska muuta on tosi vähän tarjolla. Ostin samaan syssyyn molemmille goretex-sukatkin (villaa ja polyamidia) ja se oli kyllä tosi fiksu ostos. Normisukilla pojilla on ollut varpaat plussallakin kylmät, mutta tänään kun laitoin nuo goresukat jalkaan, niin ihan oli lämpöiset varpaat molemmilla kun sisälle tultiin. Ajattelin käydä ostamassa jotain sekoitelankaa ja tehdä siitä goreihin sopivat "villasukat" kylmemmille ilmoille, vaikka itseasiassa nuo goresukatkin on suht paksut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulen että vähän riippuu lapsestakin mikä toimii ja mikä ei :) Meillä oli jalassa villasekoitesukka, mutta ei auttanut :) Silti musta goret ON tosi hyvät kun on paljon loskakelejä talven aikana. Kuomat sitten toimittakoon toppasaapikkaiden virkaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä sukkia olette käyttäneet goretex-kenkien kanssa? Siis ihan mistä olette löytäneet hyviä sekoitesukkia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me ostettiin K-Kengästä Elefantenin sekoitesukat, joita käytetään Richterin gore-kenkien kanssa. Hyvät sukat, suosittelen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti sukkavinkistä, kunhan pakkasta tulee niin nähdään toimivatko sekoitesukat tavallisia paremmin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin ihan kenkäkaupasta goretex- sukat. Kai noita saisi halvemmalla jostain muualta, mutta tarttuivat mukaan ilman sen kummempia pohdintoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin vinkkaamaan että kaikkien aikojen parhaat talvikengät (niin taaperolle kuin vauvallekin) ovat nyt löytyneet. Nimittäin huopikkaat :) Toki vain pakkaskelien kengät, mutta ovat tänä talvena olleet kiistatta käytetyimmät talvinkengät. On muuten itselläkin puistokenkinä eikä oo vilukissan varpaat palelleet kertaakaan ;) Meidän esikoinen on niin ihastunut huopikkaisiin että vaatii ne aina kauppareissullakin jalkaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No pakko oli tulla kirjoittamaan vaikka ketju taitaa olla vuoden vanha... että olin niin iloinen kun löysin uuden suomalaisen nettikaupan; pikkujalat.fi

Sieltä tilasin lapsille talvikengät; tosi kivoja kenkiä paljon ja oli nopea toimitus! Ed.päivänä tilatut jalkineet tuli eilen...Viime tippaan jäi nääkin, siis talvikenkien hankkiminen, mut aloitettiin tää syksy viime talvisilla ja nyt sitten päivitettiin koot :D

Siis niin ihanat kengät; nahkaiset villavuorella, ja kauniit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, nyt on pakkasia luvattu näillekin leveysasteille ihan kunnolla...

 

Muksuille olisi ostettava goretexeja lämpöisemmät talvipopot, mutta koot mietityttää. Aion nimittäin ostaa kengät käytettyinä, ehkä huutiksesta tai sitten kirpparilta.

 

Viitsisikö joku teistä, arvon vaukkarit, mitata koon 24 ja/tai 25 kenkien sisämitan (merkillä ei ole niin väliä, mutta erityisesti Kuomat kiinnostavat...)? Oman lapsen jalan mitta olisi vielä hyvä vertailupohja... KIITOS, jos joku teistä jaksaa vaivautua! :) (Vinkatkaa, jos netistä löytyy valmiiksi jotain kokotaulukoita! Itse en bongannut...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on tällainen jalka/kenkämitta. Sen perusteella standarikoon 24 kengän sisämitta olisi 160 mm ja 25-kokoisen 167 mm. Enskan 28-kokoisten Kuomien sisämitta on n. 180 mm, mikä vastaa kokoa 27, Kuomat siis ehkä ovat hiukan naftinpuoleisia kooltaan. Kuomissa on irrotettava sisäpohja (vaikka se onkin vaikea saada irti varsinkin pienistä putkivartisista) joten sen voi mitata, huutiksessa usein onkin mitta ilmoitettu.

 

Tuon mitan ohjeiden mukaan kengissä saisi olla enintään 5 mm kasvunvaraa ja 12 mm sukka- ja käyntivara. Esim. 150 mm pituiseen jalkaan vähintään 162 mm ja enintään 167 mm pituinen kenkä, siis noin kokoa 25. Suomessa suositellaan talvikenkiin korkeintaan 20 mm ekstraa, mutta olen käytännössä huomannut, että taaperolla se on liikaa (tekee kävelemisestä liian vaikeaa vaikka olisi paksut villasukatkin)..

 

Jalat kannattaa mitata seisten ja ilman sukkia. Molemmat jalat myös, koska pikkulapsillakin voi olla kokoeroa jaloissa. Kengät valitaan tietysti isomman jalan mukaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miinanen, onpas kätevän näköinen tuo kenkämitta. Rupesi heti kiinnostamaan.. Kuuluuko nuo kaksi osaa yhteen jotenkin, vai onko siinä kyseessä kaksi erillistä jalka/kenkämittaa? Onko siis oltava molemmat osat että jalan saa mitattua vai pärjääkö vain toisella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on vaan tuo vasemmanpuoleinen, riittää ihan hyvin. Jos on oma kenkäkauppa, niin sitten ehkä tarvitsee sitä oikeanpuoleistakin osaa :) Ihan paras vehje kyllä, n. 12 euroa postikuluineen, eikä tarvitse mitään pahvimalleja askarrella enää ikinä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jess, loistavaa! Taitaa lähteä tilaus samantien! :) Just oon kauhulla miettinyt että miten ihmeessä ton pojan jalkoja saa mitattua kunnolla! Ja kun niitä kenkiä joutuu kuitenkin aika monet hankkimaan. Kiitti vinkistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adelita, mun mielestä Kuomissa tarvii olla numeroo suurempi kuin mitä jonkun toisen merkkinen kenkä ois, ne on aika niukasti mitotettuja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Huomasin saman ja typykälle tulikin hankittua nron 25 Kuomat, joissa on n.2 cm kasvun- ja käyntivaraa, ja villasukkakin siis mahtuu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isommissa kokonumeroissa Kuomat ainakin on reiluja koska kun muissa kengissä ottaisin 39 tai 40 että olisi villasukkavara niin Kuomissa riittää 38 tai 39...

 

On muuten ihan parhaimmat kengät talvella itsellekin! Mun suosikit, harmi vaan kun hävettää julkisilla paikoilla niin ei voi käyttää, kotipihalla ihan parhaimmat, ei mee lumi sisään eikä varpaat palele!

 

Nim. tänään joululahjaksi 39 Mustat Kuomat pyynnöstä saanut... vanhin tyttö vei vanhat kun omat oli jääneet pieniksi!

 

Muoks, unohtui sanoa, itselläni on talvella ihan pelkät villasukat jalassa, ovat kaikista lämpimimmät niin. Jos palelee sisällä niin laitan karvavuoriset lampaannahkatossut jalkaan niin a vot!

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

2vnä oli 23 puman lenkkarit, 24 nron vikingin syysgoret, ja 25 superfitit talveen. rinnalla on myös numeron isommat vikingit (nää on villasukkavaralla) ja töppöset joihin laitetaan sukka+2x villasukka että saadaan varpaat pysymään lämpösinä kovalla pakkasella :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemuksia Viking Thermo-saappaista, jotka ovat polyuretaania (lisänä karvavuori)? Onko hyvät eli pitävätkö jalat lämpöisinä? Entä onko noissa pohjat liukkaat? :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vastaan itse itselleni... ;) Löysin tuollaiset kengät Cittarin löytölaarista hintaan 10e pari!!! (Näitä on siis myynnissä myös hintaan 49,90,- ja 25,-...) Testattu on ja toimivat erinomaisesti! Kengät on kevyet ja muksut on tykänneet niillä kävellä. Ilmeisesti lämmöneristyskin toimii moitteettomasti, sillä jalat ovat olleet käytön jälkeen lämpimät ja kuivat (ts. ei hikiset). Lyhyen käyttökokemuksen jälkeen voisin jopa uskaltaa suositella tällaisia syksyn ja kevään (miksei talvenkin) loskakeleihin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herrrrrmo menee noiden kenkien kanssa :girl_cry2: Pojalle on kotiutunut kahdet talvikengät, jotka molemmat ovat C-texi -kengät. Siis semmoiset talvikengät, varrelliset. Toiset Naperon, toisissa lukee 1 Step. Uusia ovat molemmat, hienon näköiset ja kaikkea. MUTTA en millään ilveellä saa vedettyä kumpiakaan kenkiä lapsen jalkaan, vaikka kyseisen koon pitäisi olla pikemminkin väljä pojan jalalle. En vain saa vedettyä kantapäätä alas kenkään. Molemmat kengät on kahdella tarralla suljettavat eikä ole muita vetoketjuja tms. millä saisi enemmän auki. On ähelletty miehen kanssa kahdestaan, kenkälusikan kanssa jne. Tarrat on tietysti avattu niin auki kuin saa. Missä vika? Pitäisikö kenkiä venyttää jotenkin? En ole koskaan ajatellut, että pojan jalkakaan olisi mitenkään erityisen pullea tms. Halvalla sain molemmat, eli ei suuri menetys, ärsyttää vaan. Alkaa valjeta, miksi edelliselläkin omistajalla varmaan jääneet käyttämättömiksi :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pakko kommentoida tuohon, että itse ostin alennuksesta Reiman goretex-talvikengät, mutta kotona kun piti koittaa, niin eipä ne vaan mene tytölle jalkaan. Eikä meidänkään tytöllä mielestäni ole pullea jalka, päinvastoin... Koko olisi varmasti oikea, mutta malli sitten ihan käsittämättömän väärä. Sama siis kuin teillä ilmeisesti... Kenkäkaupan myyjä sanoi että kyllä kengän pitää sujahtaa jalkaan ilman ihmeempiä temppuja, muuten koko tai malli on väärä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No osaa kengistä ei kyllä selvästikään suunnitella niin loppuun saakka, että jätettäisiin tarpeeksi tilaa kengän "avaamiseen". Ehkä valmistajat eivät muista millaista on vetää kenkää taaperon pehmeään jalkaan... Siksi se kenkä testataan AINA kenkäkaupassa ja jätetään ne kengät hyllylle, joita ei saa helposti sujauttamalla jalkaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now