sasa

Epilepsia ja raskaus

136 posts in this topic

Heippa! Taalla yksi epileptikko, joka rv 35. Minullakin on viikkoa pienikokoisempi vauva ultrien perusteella, kuitenkin symmetrisesti pienempi ( Trileptal 900 +1200 mg). Raskaus todellakin vaikutti ainakin minun laakearvoihin ja arvot tarkistetaan joka toinen viikko. 24 on "optimi" minulle ja tippui 17, jolloin ilta-annosta nostettiin (sain kouristuskohtauksen)..kannattaa pitaa tama mielessa ja "vaatia" testeja tehtavaksi.. Ennakointi aina parempi kuin jalestapain murehtiminen. Vauvalla kaikki ok, liikkuu hienosti. Kayn testeissa kahdesti viikossa vauvan pienikokoisuuden takia (tutkitaan vauvan liikkeet ns. non-stress test seka tutkitaan onko lapsivetta tarpeeksi jne). Kaikki on hienosti ja hlokunta sanoo, etta olen helpoin testattava :)

 

Koittakaa olla stressaamatta---tiedan, etta se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta se ei auta aitia eika vauvaa lainkaan. Olen saanut kohtauksia raskauden aikana huomattavasti enemman kuin normaalisti (normaalisti ehka kerran vuodessa), nyt joka raskauskolmanneksella :( <--- huom. kasvu ja laakeainepitoisuudet).

 

Olen itse pienikokoinen, samoin mieheni, joten ehkapa tama syy lapsen pienikokoisuuteen? Istukka ja napanuora toimivat moitteettomasti. Jaksamista! <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maanantai aamuna rohkaistuin viimein ja tein raskaustestin yllätykseksi tuli PLUSSA :) Mä yritän vaan olla realisti etten osaa edes kunnolla iloita tästä tilanteesta koska pelkään kokoajan..Mutta anoppi sanoi joka näki minusta heti että hyvin kaikki menee...En voi raskausaikana pahoin laisinkaan. Joten ei osaa sitenkään kuvitella olevansa raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa kaikki! En ole epilektikko, mutta olen vakavan masennuksen takia syönyt RIVATRILia 6-8mg/päivä. Sain tietää 1,5 viikkoa sitten olevani raskaana ja ultrassa (kävin yksityisellä, koska geenien yms. pelkäsin, että kyseessä tuulimuna) todettiin, että olin jo 10+6!! Tänään siis 11+4. Rivatrilin lisäksi mulla on SNRI_lääke, jota olen tiputellut pois, mutta Rivatril loppui kesken, enkä ole päässyt vielä hoitavan lääkärin vastaanotolle. Rivatril on bentsoista ainut, joka on oikeasti auttanut eikä ole tehnyt mua sekavaksi ja pelkään sen lopettamista, vaikka olenkin ollut nyt ilman jo muutaman päivän. Kertokaa kiltit kokemuksianne/tietojanne raskaana olevista, jotka käyttävät Rivatrilia raskauden aikana ja sen jälkeen. Pelkään jo nyt, että lääkäri ottaa sen kokonaan pois tai vaihtaa johonkin muuhun. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa kaikki! En ole epilektikko, mutta olen vakavan masennuksen takia syönyt RIVATRILia 6-8mg/päivä. Sain tietää 1,5 viikkoa sitten olevani raskaana ja ultrassa (kävin yksityisellä, koska geenien yms. pelkäsin, että kyseessä tuulimuna) todettiin, että olin jo 10+6!! Tänään siis 11+4. Rivatrilin lisäksi mulla on SNRI_lääke, jota olen tiputellut pois, mutta Rivatril loppui kesken, enkä ole päässyt vielä hoitavan lääkärin vastaanotolle. Rivatril on bentsoista ainut, joka on oikeasti auttanut eikä ole tehnyt mua sekavaksi ja pelkään sen lopettamista, vaikka olenkin ollut nyt ilman jo muutaman päivän. Kertokaa kiltit kokemuksianne/tietojanne raskaana olevista, jotka käyttävät Rivatrilia raskauden aikana ja sen jälkeen. Pelkään jo nyt, että lääkäri ottaa sen kokonaan pois tai vaihtaa johonkin muuhun. :(

 

Mulla on koko raskauden ajan ollut tuo Rivatril käytössä ja Deprakinesta vaihdettiin siis Rivatriliin jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Se oli neurologin suositus. Kaikki on mennyt hyvin tähän mennessä kyseisen lääkkeen kanssa eikä kohtauksia ole ollut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla on edelleen käytössä deprakine koska muut ei sovi minulle. ja toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpa tätäkin ketjua...

 

Kiinnostaisi kuulla, että oletteko te, joilla jo lapsia on, saaneet imettää lääkityksestänne huolimatta? Monessa paikassa sanotaan, että lääkkeet imeytyy vauvalle asti maidon kautta, mutta siitä huolimatta voi imettää. Toisaalta taas lääkepaketeissa lukee lähes poikkeuksetta ettei lääkettä suositella imetyksen aikana/ imetystä ei suositella lääkityksen aikana.

 

Miten teidän lääkärit ovat imettämiseen suhtautuneet? Itselläni on lääkityksenä Lamictal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On siis poissaoloepilepsia ja nyt 4,5 vuotta oireeton. Lääkkeenä on trileptal, jonka annoskokoa pienennettiin puoleen. (300mg 1/2 plus 1) lisäksi 1mg foolihappo. Oon tosin jättänyt aamulääkkeen välillä pois, ja illallakin ottanut vaan puolikasta... Pelottaa tuon lääkkeen vaikutus kovin...kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä poikkeuksellisesti epilepsiaa sairastavan ja tulevan äidin puoliso. Raskausviikko 37 menossa ja vauva on, niin kuin monella muullakin täällä kirjoittaneella, ultrissa todettu terveeksi, mutta symmetrisesti pienikokoiseksi. Me molemmat keskikokoa isompia, joten oma veikkaus on, että johtuu lääkityksestä. Lopullinen koko nähdään parin viikon sisään. Itsellä ei ole tämä asia aiheuttanut kauheasti stressiä, paitsi näin loppuvaiheessa. Nyt on kova jännitys, että onko se terve ja onko tullut tehtyä yhteisellä päätöksellä karhunpalvelus tulevalle pienokaiselle...

 

Meillä entuudestaan yksi lapsi, jonka saamisen jälkeen vaimoni sairastui. Joten epi-lasta meillä ei ole...

 

Nyt on tullut googleteltua näitä epi raskauksia ja törmäsin tähän foorumiin. On helpottavaa lukea näistä terveistä lapsista. Enemmmänkin haluaisi niitä lukea, mutta kun on niin vähissä kirjoittajat...

 

Lapsen terveyden jälkeen eniten stressaa toi vauvan valvottaminen. Vaimollani selkeästi pahin laukaisija on valvominen. Olen joutunut valvomaan edellisen kanssa käytännössä kaikki ne yöt, kun mukula ei ole syystä tai toisesta nukkunut. Nyt vaimoni haluaisi imettää tulevaa lasta, mutta se tietää valvomista ja voin sanoa varmuudella, että vaimostani ei ole siihen.

 

Tämä ja kaikki muutkin asiat stressaa melkolailla. Toivottavasti parin viikon sisään nähdään missä mennään...

 

Kiitos ja anteeksi avautumisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa löytää muiden epileptikko odottajien kommentteja, vaikka täällä ei kovin tuoretta keskustelua olekaan!

 

Sattuuko täältä löytymään ketään, jolla olis lääkityksenä Zonegran? Mulla oli aikasemmin Debrakine isolla annoksella, mutta raskaussuunnitelmien myötä vaihdettiin Zonegraniin. Pitäis olla kuulema turvallisempi vaihtoehto, mut kyseessä kuitenkin kohtuu uusi lääke, niin olis kiva kuulla muiden kokemuksia..

 

Itellä raskaus nyt viikolla 11+3 ja jännittää ihan vietävästi, miten lääkitys tulee vaikuttamaan pikkuseen..

Edited by AnnaEmilia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon syönyt vuosia epilepsiaan topiramaattia ja oon siis käyttänyt sitä edellisen raskauden aikana ja nyt myös tässä raskaudessa. Epilepsiatyyppi on sellainen, ettei lääkkeen tauotus raskauden ajaksi tule kyseeseen. Mulla on ollut käytössä foolihappo 4 mg molemmissa raskauksissa vähintään ensimmäisen kolmanneksen ja ennen plussaa.

 

Esikoisella ei ainakaan ole nyt kahdessa vuodessa ilmennyt mitään poikkeavaa. Häntä tosin seurattiin raskausaikana kasvun vuoksi ja syntyikin aika pienehkönä. Tosin mulla oli pre-eklampsia, enkä ole itsekään mikään isokokoinen, joten en tiiä oliko lääkkeellä vaikutusta. Tässä raskaudessa rakenneultraa ei ole vielä ollut, mutta edellisessä ultrassa nähtiin jo, että ainakin selkäranka oli säännöllinen ja vatsanpeitteet sulkeutuneet. Mua stressasi ekassa raskaudessa noi halkiot kaikista eniten. Ja sekin toisaalta, kun topiramaatin aiheuttamista haitoista ei oikein kovin paljon tiedetä.

 

Mä imetin esikoista 1v 10kk. En muista mitä lääkepaketti sanoo asiasta, mutta imetystä ei neurologi kieltänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now