sasa

Epilepsia ja raskaus

136 posts in this topic

onko sinulle sanottu näin, ja jos on, niin miksi?

minulla ei epilepsian takia ole ollut yhtään ylimääräistä ultraa, muista syistä toki. menossa rv39 ja lääkitystä on nostettyu raskauden aikana kerran. pitoisuudet tippuivat aika roimasti raskauden edetessä.

 

Riippuu varmaan paljolti lääkäristä. Näin siis täällä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie olen kirjoittanut tähän ketjuun ennenkin. Nyt alkaa toisen lapsen yritys. Lääkityksenä edelleen Deprakine 300mg x2. Foolihappoa lääkäri ohjeisti syömään 1mg päivässä... Jännä miten se annostus vaihtelee. Foolihappopakkauksen tuoteselosteessa lukee "hermostoputken sulkeutumishäiriöiden ennaltaehkäisyssä riskiraskauksien yhteydessä 4mg/vrk"...

 

Eka raskaus meni hyvin. Raskautta seurattiin tavallista tarkemmin, ja mulla oli ylimääräisten äitipolikäyntien yhteydessä aina käynti mun neurologilla. Lapsi syntyi terveenä, mutta ei kasvanut enää raskauden loppuvaiheessa, joten raskaus käynnistettiin ennen laskettua aikaa. En tiedä, littyikö lääkitys tuohon mitenkään.

 

Meidän poika on ollut koko ikänsä tosi huono nukkumaan. Alussa nukuin vain muutaman tunnin yössä, ja senkin minimaalisissa pätkissä. Olin todella väsynyt. Jossain vaiheessa pelotti ihan tosissaan, että alkaakohan kohtauksia tulla, kun olin niin väsynyt, mutta eipä niitä tullut. Ei, vaikka mullekin on sanottu neurologilla, että ei saa valvoa liikaa, ja pitää huolehtia levosta. Mulla kohtausriski kasvaa huomattavasti väsyneenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^minkäkokoinen lapsesi oli? meillä on yllättäen kokoarvio nyt 2500g ja la on kasvukontrolli jos ei ehdi syntyä ennen sitä.

 

minua kiinnostaa onko muilla ollut ylimääräisiä ultria pelkän epilepsia takia, ja jos niin mihin se perustuu? minulla ei ylimääräisiä ultria tosiaan (muuten niitä takana kyllä seitsemän), nt-ultran yhteydesä käynti lääkärillä äitipolilla joka oli ylimääräinen, neuron puolelta on ollut yksi käynti ja muistaakseeni kolme puhelinaikaa. lääkitystä korotettiin tuossa reilu kuukausi takaperin.

 

foolihappo aloitettiin minulla 1mg/vrk joka on kuulemma käypähoitosuositusten mukaista, kuitenkin neuvolalla ohje taas oli 4mg/vrk. Söinkin jonkun aikaa sitten sen verran, nyt lopussa syön enää sen mitä multivitasta saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä kokoarvio oli muistaakseni 2700g silloin juuri ennen käynnistyksen aloitusta (rv 39+1). Lapsen todellinen syntymäpaino oli kuitenkin 2940g (rv 39+4). Ja pituutta 49cm.

 

Mulla ylimääräinen seuranta johtuu lääkityksestä. Deprakine kun on vähän huono yhdistelmä raskauden kanssa. Mulla on kuitenkin niin pieni annostus, että todennäköisyys epämuodostumille yms. poikkeavuuksille on pieni.

 

Niin, ja foolihaposta vielä: mulle on ohjeistettu, että sitä pitää syödä vain 1. kolmanneksen loppuun. Viimeksi söin siitä eteenpäin pelkkää raskaus-multivitaa, ja siitähän saa tosiaan kans foolihappoa vähän.

Edited by enkulipeikko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kans sama lääkitys kuin enkulipeikolla ja samalla annoksella ja munkin ensimmäistä raskautta seurattiin useammilla ultrilla. Nyt tätä toista ei sitten seurattu ollenkaan niin tarkkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla itsellä sama lääkitys ja isommilla annostuksissa vieläpä, raskautuessa 500+500mg, nyt iltaan lisätty vielä 300mg. Ylimääräisiä käyntejä äitipolin kautta tähän liittyen siis vain se yksi lääkärin käynti, johon ei liittynyt tutkimuksia.

 

Raskausviikko 39 ja arvio on, että lapsi jäisi alle kolmen kilon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On täällä vauvasta haaveileva 19 vuotias keski-pohjanmaalainen epilepsiaa sairastava nainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin on sanottu että tulee ylimääräisiä kontrolleja epilepsiasta johtuen..kai se on sitten vähän paikkakunnasta riippuen. Ihanaa täällä on lisää epikuumeilijoita/ -äitejä. girl_smile.gif

 

Niu, täällä utelias kyselee.. ootko jo testaillu? girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Olen sairastanut epilepsiaa hieman yli pari vuotta. Aluksi lääkityksenä oli Trileptal joka ei sopinut mulle ollenkaan.. Se vaihdettiin Keppraan, eli keppra on ollut minulla lähes tuon koko kaksi vuotta. Olen saanut vain kaksi varsinaista epilepsia kohtauksta, ne silloin kun epilepsia todettiin, eli 2009 syyskuussa. Olen siis siitä lähtien ollut kohtausvapaa.

Minulla oli viime torstaina neurologinvastaanotto, noh lääkäri oli niin hätäisen oloinen, että jäi tärkeimmät kysymättä. Eli, että olisiko turvallista yrittää lasta. Kuten jo kerroin, niin ei ole ollut mtn ongelmia epilepsian suhteen ja lääke on sopinut minulle hyvin... Syön 1 tabletin 500mg aamulla ja illalla.

Onko muilla millaisia kokemuksia kepprasta?

Itse olen 22v ja ihana mieheni on 24v ja kova vauvakuume olisi päällänsä!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No pikkasen siis pannua kp1:lle :skilletgirl: Hienoa, että sulla on kuitenkin asenne kohdallaan. Eli kohti seuraavaa ovista! :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt oli pakko tulla tänne ihmettelemään..kävin gynen vastaanotolla tällä viikolla ja hän ihmetteli kovasti neurologin määräämää foolihapon 1mg:n annosta.. gyne määräsi niitä otettavaksi 4mg päivässä. Tuntuu kyllä aika ihmeelliseltä, että on noinkin suuria eroja foolihapon suhteen. unsure.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apua! Oon tähän asti ottanu 2mg päivässä siis 1mg x 2. Pitää nostaa sit saman tien. Toivottavasti mitään ei ole vielä menetetty... :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niu: joo tosissaan mä kans aloin heti syömään tota suurempaa määrää. Gyne kyllä rauhoitteli ja sanoin että riittää kun nyt nostan annosmäärää. Joten ei paniikkia. :) mut edelleen ihmettelen eroja annostuksissa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuosta foolihaposta on eri suosituksia. neurologian käypähoitosuositus on yleisesti suomessa se 1mg/vrk (esim. jenkeissä taas paljon isommat määrät), jolla minäkin aloitin. neuvolassa olemassa oleva ohje taas on ainakin täällä 4mg/vrk, ja minä tämän takia selvittelinkin määriä neurologin kanssa, jonka takia sitten nostettiin määrää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nostin nyt sitten foolihappoannostusta siihen 4mg:n/vrk. Torstaina olis testipäivä. Eli mikäs tässä jännätessä...tosin mulla ei ole mitään oireta, joten en usko, et tästä kierrosta olis tärpänny. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja taas lisää epileetikkokuumeilija. Deprakine (300mg x2/aamulla ja illalla sama määrä) lääkitys käytössä, eka raskaus meni hyvin ja esikoistyttö syntyi rv:lla 42+1 vuonna 2009 maaliskuussa. Nyt kuumeilemme toisesta. Foolihapot haettu apteekista valmiiksi, nyt vaan se plussa tarvitaan. Toivottavasti pian tärppää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kivaa lukea toisten epileptikkoäitien tai äidiksi haluavien kommentteja! Itse sain muutama päivä sitten tietää olevani raskaana, jee! Olen siis viidennellä viikolla.(Vaikka alkiohan on virallisesti vasta kolmeviikkoinen).

Syön Trileptalia 450+150 mg. Kävin jo toukokuussa yksityisellä neurologilla kysymässä mahdollisesta raskaudesta. Hän tutki tapaustani tarkkaan, ja sanoi, että lääkitys pidetään ennallaan, mutta minun kannattaa alkaa syömään foolihappoa 1 mg vuorokaudessa. Niitä olen sitten vetänyt syksystä lähtien.

Nyt kun testi näytti positiivista, otin yhteyttä neurologian poliklinikalle. Sieltä toinen lääkäri sanoi, että foolihappoa pitäisikin syödä 4 mg päivässä! Kummallista, miten erilaiset määräykset eri neurologeilla. Jostain kuulin, että foolihapon liika saanti voi edistää haitallisten (syöpä)solujen kasvua, mutta onkohan tuo pelko kaukaa haettua? En kuitenkaan haluaisi riskeerata lapsen terveyttä. Täytyy kysellä asiasta, kun ensimmäinen lääkärikäynti koittaa. Muutenkin verikokeisiin pitää mennä 10 viikon välein ainakin alkuraskauden aikana, jotta selviää maksa-arvot ja lääkeainepitoisuudet... Jännittää kovasti, meneeköhän kaikki hyvin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi epileptikkokuumeija lisää. Itse syön tällä hetkellä Trileptal 600+600 ja Lamictal 50+50. Minulla on tulossa neurologin käynti tässä lähiaikoina, jossa otan puheeksi myös vauvatoiveen. Minua mietityttää eniten se, ettei epilepsiaani ole koko aikana saatu täysin kohtauksettomaksi. Toonis-kloonisia kohtauksia tai poissaolokohtauksia minulle ei tule lainkaan, olen kohtauksen aikana (lähestulkoon) täysin toimintakykyinen ja tajuissani. Kohtaukseni ovat aamuyöstä tulevia nykäyksiä, jotka tuntuvat ja näkyvät lähinnä kasvojen alueella.

 

Mietinkin tässä, että millainen teidän muiden kohtaustasapaino on ollut ennen raskautta, raskauden aikana tai sen jälkeen kun lapsi syntyi ja valvotti ym.? Ja millainen epilepsia teillä on, millaisia kohtauksia teille tulee?

 

Tuntuu, että todella hienosti neurologit suhtautuvat meihin tuleviin ja oleviin epileptikkoäiteihin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietinkin tässä, että millainen teidän muiden kohtaustasapaino on ollut ennen raskautta, raskauden aikana tai sen jälkeen kun lapsi syntyi ja valvotti ym.? Ja millainen epilepsia teillä on, millaisia kohtauksia teille tulee?

 

Hei! Mulla on kohtaukset pysyneet poissa kokonaan, mutta liikenneonnettomuus laukaisi kohtauksen kovan tärähdyksen vuoksi (perääni ajettiin). Muuten kohtauksia on ollu yhteensä 3 kappaletta koko ikäni aikana. Epilepsia todettiin mulla ala-asteikäisenä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now