TIME

Ulkokäännös

86 posts in this topic

^ Ok, kiitos tiedosta. Mulla oli ehkä vähän enemmän (takana kuitenkin yli 40kg laihdutus) aloittaessa ja painoa on nyt tullut aika lailla. Perjantaina on aika, ainakin sta:in, kätilö ei ollut varma yritetäänkö ulkokääntöä. Jatkan siis konttailua ja pää alaspäin makoilua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä olis huomenna synnytystapa-arvio, rv36+4. Se on varattu aikaa sitten siksi kun 1) esikoinen on ollut syntyessään niin iso ja 2) synnytys päätyi kiireelliseen sektioon. Nyt tämä vauva on kuitenkin majaillut perätilassa jo useita viikkoja (itseasiassa tais olla rt:ssä vaan hetken joskus viikkoja sitten) ja yhdellän polikäynnillä lääkäri sanoi että jos vauva on vielä arvion aikaan pt:ssä niin erikoislääkäri yrittää kääntää. No, mä en ensinnäkään ole kovin varma siitä että haluan käännöstä, mutta se mua mietityttää että ryhtyykö ne siihen sit heti huomenna jos siihen mennään? Vai varataanko mulle sit uusi aika sitä käännöstä varten?

 

muoks. niin siis eihän sitä kukaan voi tietää miten mulle tehdään, mutta minkälaisia kokemuksia teillä on joille käännös(yritys) on tehty? ;)

Edited by _Lara_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläpäin täällä ainakin neuvolassa ovat jo hyvin valmistautuneita lähettää eteen päin tuon pepputarjonnan takia. Kaveri on mahassa viihtynyt oikeastaan koko ajan vain ja ainoastaan pt:ssa. Joskus rv36 saattaa sitten mahdollisesti olla lähtö TAYSiin käännösyritykseen mikäli ei vieläkään ole kääntynyt itsekseen (nyt siis kuitenkin vasta 32+6). Sain epävirallisen neuvon kokeilla nostaa lantiota ylös, jolloin kääntyminen vois olla itekseen mahdollista, tiedä sitten häntä :girl_sigh: Perätarjontaa kuitenkin seuraillaan jo aktiivisesti ja pohditaan jo vaihtoehtoja... Mielestäni ihan mukava tapa, että voi rauhassa fundeerata :)

 

Tuostakin puhuttiin, että napanuora mitä todennäköisemmin on sitten vaavin kaulan ympärillä ulkokäännöksen jälkeen... Mutta ketään sillä asialla pelottelematta!

Onnekseen nykyaikana osataan varautua moiseen, merkitäänhän uk:sen teko neuvolakorttiin synnytystä varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritänpä muistella omaa kokemusta joulukuulta TYKSistä. Meidän tyttö oli majaillut 10vkoa perätilassa kun mentiin käännösyritykseen. Mulla oli aivan ihana nuori lääkäri ja harjoittelija mukana. Ensin ultrattiin ja sitten kokeiltiin paikkoja ja vauvan asentoa. Pylly oli jo tiukasti alhaalla ja kun pelkkä liikuttelu sattui niin paljon, halusin tietää kuinka luottavainen lääkäri oli siihen että käännösyritys onnistuu. Lääkäri sanoi suoraan, että luulee ettei kääntäminen onnistu ja silloin päätin ettei edes yritetä.

 

Lääkäri kysyi olenko miettinyt synnytystapaa ja olin alusta asti ollut sitä mieltä, että perätilavauvaa en synnytä alakautta. Mulla ei ollut mitään muuta pelkoa synnytystä kohtaan kun perätilavauva alakautta. Eli motivaatiota mulla ei ollut koska pelkäsin sitä että synnytys keskeytyisi pelon takia ja jouduttaisiin kuitenkin sektioon. Sektio varattiin samantien 23.12. 22.12 kuitenkin mulle soitettiin että TYKSissä on ruuhkaa ja joku täytyy siirtää jonosta pois. Mulla kun ei ollut raskaudessa ollut ongelmia, olin se joka siirrettiin jonosta pois ja sektio tehtiin onnistuneesti 27.12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritänpä muistella omaa kokemusta joulukuulta TYKSistä. Meidän tyttö oli majaillut 10vkoa perätilassa kun mentiin käännösyritykseen. Mulla oli aivan ihana nuori lääkäri ja harjoittelija mukana. Ensin ultrattiin ja sitten kokeiltiin paikkoja ja vauvan asentoa. Pylly oli jo tiukasti alhaalla ja kun pelkkä liikuttelu sattui niin paljon, halusin tietää kuinka luottavainen lääkäri oli siihen että käännösyritys onnistuu. Lääkäri sanoi suoraan, että luulee ettei kääntäminen onnistu ja silloin päätin ettei edes yritetä.

 

Lääkäri kysyi olenko miettinyt synnytystapaa ja olin alusta asti ollut sitä mieltä, että perätilavauvaa en synnytä alakautta. Mulla ei ollut mitään muuta pelkoa synnytystä kohtaan kun perätilavauva alakautta. Eli motivaatiota mulla ei ollut koska pelkäsin sitä että synnytys keskeytyisi pelon takia ja jouduttaisiin kuitenkin sektioon. Sektio varattiin samantien 23.12. 22.12 kuitenkin mulle soitettiin että TYKSissä on ruuhkaa ja joku täytyy siirtää jonosta pois. Mulla kun ei ollut raskaudessa ollut ongelmia, olin se joka siirrettiin jonosta pois ja sektio tehtiin onnistuneesti 27.12.

 

Ihana lääkäri :)

 

Millä viikolla teillä "yritettiin" (siis olit tuon lekurin pakeilla) ulkokäännöstä ja kuinka pitkälle varattiin sektioaika? Saitteko odotella ihan noille rv40 viikoille saakka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäikin tuo kirjoittamatta kokonaan :D 37+1 oli lääkärikäynti ja alkuperäinen sektioaika olisi ollut 39+0. Kun perätila huomattiin jo rv. 27 sitä seurattiin tarkkaan (pari kertaa varmistettiin ultralla neuvolassa) ja silloin tuo käännösyrityskin tehtiin ajoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut molemmissa raskauksissa käännösyrityksen takia polilla, mutta kummallakaan kerralla ei ole lähdetty edes yrittämään. Ensimmäisellä kerralla lapsivettä oli niukasti ja toisessa raskaudessa vauvan asento oli käännöstä ajatellen huono. Alateitse ovat molemmat syntyneet, esikoinen peppu edellä ja kuopus varpaat edellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle yritettiin ulkokäännös tehdä, olisko ollut viikot 36+ jotain. Ylipainoa oli reippaasti, koski ihan tajuttomasti mutta eipä se muksu hievahtanut senttiäkään. Ennen ulkokäännöstä tiesin, että haluan yrittää synnyttää alakautta vaikka lapsi on perätilassa. Kävin sitten magneettikuvassa vielä ulkokäännöksen jälkeen, et mahtuuko alakautta tulemaan.

Tosin sektiolla sitten lapsi syntyi kun ei synnytys käynnistynyt kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla lapsi käännettiin rv 36, ei sattunut, mutta toki muljuminen mahassa tuntui hieman epämiellyttävältä. Käännös onnistui ja terve lapsi syntyi muutaman viikon päästä! Kannustuksena siis, turvallisempaa synnyttää alateitse ja antaa mahdollisuus käännökselle. Kääntämistä ei tehdä vauvaa pakottaen vaan houkutellen. Ei se käänny, jos ei ole kääntyäkseen. Ultrassa seurattiin koko ajan mm. lapsen raajojen paikkaa ja otollista suuntaa kääntymiselle. Hieman olen "myöhässä" tässä keskustelussa, mutta tsemppinä jollekin, joka asian kanssa vielä empii.... :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisko tuoreita kokemuksia ulkokäännöksestä? Onko kääntynyt ja pysynyt rt:ssa jne?

Itsellä vauva perätilassa, joten punnitaan vaihtoehtoja ennen äitiyspolikäyntiä. En tiedä ollaanko valmiita ulkokäännösyritykseenkään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko kellään tuoreita kokemuksia asiasta? Mulla huomenna mahdollinen kääntö edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now