TIME

Ulkokäännös

86 posts in this topic

Täällä on keskustelua kotikonsteista vauvan kääntymiseksi raivotarjontaan. Mua kiinnostaisi onnistuneet tai epäonnistuneet ulkokäännökset lääkärin/kätilön tekemänä. Ja sekin kiinnostaa, jos joku ei ole moiseen suostunut. Niin ja miltä se kääntämisyritys oikein tuntuu?

 

Itsellä on nyt meneillään rv 33+5 ja tilaahan vauvalla on vielä kääntyä ihan itsekseenkin. On kuitenkin viimeiset 4 viikkoa ollut sitkeästi jalkaperätilassa (ultraamalla todettu joka kerta) ja näyttää tuossa asennossa niin kovin viihtyvän, että ulkoinen käännösyritys saattaa hyvinkin tulla ajankohtaiseksi.

Kokemukset aiheesta kiinnostaa. Tilastot kertoo, että n. 4% vauvoista asettuu perätilaan ja ulkokäännöksistä puolet onnistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla synnytystapa arvioinnisa huomattiin että lapsi on kontit alaspäin...Lääkäri sitä sit koitti kääntää mutta ei onnistunut...Oli jo niin tukevasti kiinni siellä alhaalla :)

 

 

 

Lainasin itseäni tuolta kotikonsteista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi oli muuten vikolla 36+5 ja neiti syntyi sitten sectiolla 37+2...Kun neiti perätilassa

ja mulla ahdas lantio...Eli meillä syntyi neiti 3 viikkoa etuajassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin ulkokäännösyritys muistaakseni viikolla 36+4.

 

Ensin ultrattiin lapsiveden määrä ja lapsen koko. Sydänkäyrää otettiin n. 1 h ennen käännösyritystä. Käännös ei sattunut mutta tuntui hieman epämiellyttävälle. Kaksi lääkäriä oli kääntämässä mutta vauva pysyi sitekästi perätilassa ja jalkaperätilassa lopulta syntyikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin edellisessä raskaudessa ulkokäännös. Olin synnytystapa-arviossa rv 38+5, kun huomattiin, että vauva oli yllättäen kääntynyt perätilaan. Ehdin juuri ja juuri hivenen järkyttyä tiedosta, kun lääkäri jo ilmoitti kokeilevansa ulkokäännöstä. Neljä päivää aiemmin vauva oli ollut vielä raivotarjonnassa, joten koska hän oli itsekin mahtunut siellä vielä kääntymään, päätti lääkäri samantien koittaa käännöstä.

Valmisteluja ei sen kummemmin tehty, kunhan ultrattiin tasaisin väliajoin. Lääkäri alkoi pikkuhiljaa hivuttaa peppua ja päätä vastakkaisiin suuntiin, kunnes vauva molskahti toisinpäin. Se ei sattunut yhtään, ehkä hieman tuntui epämukavalta. Käännös onnistui, ja vauva jäi oikeinpäin. Viikon päästä kävin tarkistuksessa ja edelleen oli pikkuinen samassa asennossa. Monet kuulemma kääntyvät heti takaisin entiseen mukavaan asentoonsa, meillä käännös onnistui varmaan siksi, että vauva oli kuitenkin enimmäkseen viihtynyt raivotarjonnassa. Viikoilla 30-32 oli neuvolakortin mukaan perätila, mutta sen jälkeen taas pää alaspäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käännösyritys tehtiin raskausviikolla 36+0. Puoleenväliin kääntyi helposti, sitten tökkäsi. Käännösyritys tuntui epämiellyttävältä, vaan miltäpä muultakaan sen pitäisi tuntua kun kolme kiloa vauvaa kääntyy poikittain. :P Maha oli mustelmilla pari päivää. Koko ajan ultrattiin vauvan vointia ja käännösyrityksen jälkeen olin käyrillä ainakin puolisen tuntia.

 

Enää en suostuisi käännösyritykseen - meillä on sukurasitteena perätilat ja kyseessä siis todennäköisesti jonkinmoista rakenteellista eroavaisuutta, vaikkakin joukkoon mahtuu myös raivotarjontaisia lapsia. Suurin osa vauvoista kääntyy onnistuneenkin käännöksen jälkeen takaisin istumaan, joten koen että ottaisin turhaa riskiä - aivan riskitönhän käännösyritys ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista kuulla kokemuksianne:Emppu78, Maaria_A, Vendela, ja Myria.

 

Mä varmaan haluan section, jos ei vauva raivotarjontaan käänny; itsekseen tai autettuna.

Itse olen ollut perätilassa ja syntynyt sectiolla, mies on ollut myös jalkaperätilassa ja syntynyt jalat edellä. Eli jos vanhempiinsa tulee, niin perätilaan taitaa jäädä! :huh:

 

Seuraavan kerran ultrataan rv 34+5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry oon ihan sekaisin termeistä eli en tiedä mitä ulkokäännös tarkoittaa ja onko niitä muunkinlaisia käännöstapoja, mutta kysynpähän silti... Onko edessä oleva istukka jollain tavalla este käännösyrityksille? Mun äiti vaan sanoi jotain että istukka voi revetä ja ei sais yrittää kääntää jos vauva sit onkin perätilassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei ole kuin yhdenlainen käännöstapa, juuri tuo ulkokäännös, ja se on hankala toteuttaa jos istukka on edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poikaa yritettiin kääntää useampaan kertaan, tuloksetta tosin. Eka yrityksellä ilman valmisteluja synn.tapa-arvion yhteydessä (rv 36+0). Ei sattunut, hieman supisteli kivuttomasti jälkeen päin ja vatsa oli kipeä seuraavana päivänä. Seuraavalla kerralla (rv 37+3) makoilin ensin pää hieman alaspäin osastolla ja sain supistuksia estävää lääkettä. Hieman tuntui, mutta en ollut kipeä jälkeen päin. Olin ja olen hyvin motivoitunut alatiesynnytykseen, mutta sektioon päädyttiin vauvan koon takia. Ehdottomasti haluaisin että yritettäisiin jälleen ulkokäännöstä jos olisi sama tilanne joskus uudelleen, ei ollut ollenkaan paha ja vauvan vointia seurataan hyvin ennen, sen aikana ja jälkeenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen yritettiin sitten ulkokäännöstä rv 36+3. Lääkäri katsoi ensin kohdunsuun tilanteen ja ultrasi vauvan. Sen jälkeen sain supistusta ehkäisevän ruiskeen ja vauvan sydänkäyrää otettiin tunti.

Itse kääntäminen kesti 10-15 min. Ei sattunut, mutta ei se järin mukavaltakaan tuntunut. Koko ajan ultrattiin. Vauva ei ollut yhteistyöhaluinen, se on viimeiset 6 viikkoa tykännyt olla yksiössään pää ylöspäin, niin miksi vaihtamaan?

Käännösyrityksen jälkeen otettiin puolituntia käyrää ja sen jälkeen vielä kahden tunnin päästä tunnin verran. Vatsaa jomotti hiukan illalla, ihan kuin olisi hakattu sisältäpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikävää TIME, ettei teillä kääntöyritys onnistunut :(

 

Meillä myös todettiin vauva perätila joskus viikoilla 33 normaalin neuvolakäynnin yhteydessä (meillä neuvolassa ultramasiina, jolla asiasta saatiin varmuus). Mentiin rv 37 Tyksiin synnytystapa-arvioon, jossa lääkäri varovasti kokeili kääntämistä. Mulla istukka oli etuseinässä, lisäksi vatsa melko pieni eli vauva syvällä keskivartalossa, eikä otetta kunnolla saanut. Lääkäri myös meinasi jo ihan ultran ja tunnustelun perusteella, että tuskinpa kääntyy. Eikä hievahtanutkaan.

Poika syntyi sitten hiukan myöhemmin, rv 39+0, normaalisti alakautta peppu edellä.

Itse olin kanssa aikoinaan perätilassa ja kääntämistä yritettiin. Käännyinkin kuulemma: usean kerran käännetystä raivotarjonnasta takaisin perätilaan :D Synnyinkin lopulta samoin kuin tämä oma esikoiseni (itse tosin en ollut äitini esikoinen :)).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ulkokäännöskokemuksia lisää: Meidän vauvalle tehtiin ulkokäännös raskausviikolla 36+4. Tätä ennen hän oli ollut alusta asti tiukasti perätilassa kyykyssä. En ollut etukäteen hirveän innostunut koko käännöksestä, mutta vielä vähemmän siitä, että olisin joutunut pähkäilemään sektion ja perätilasynnytyksen väliltä, joten suostuin kokeilemaan. Ensin olin käyrällä puoli tuntia, ultrattiin, katsottiin lapsiveden määrä sekä istukan sijainti (etuseinämässä, mutta eivät kyllä puhuneet riskeistä mitään :unsure: ) ja sain supistelua estävän piikin. Kaksi lääkäriä teki käännöksen, joka sattui yllättävän vähän, ja sen jälkeen olin vielä käyrällä puoli tuntia. Eilen (38+5) kävin sairaalassa ultrassa, ja kiltisti oli pysynyt pää alaspäin. Toivottavasti loppuun asti :rolleyes: Ulkokäännöksistä onnistuu netissä julkaistun tutkimuksen mukaan noin puolet, meillä se sattui onnistumaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksi ystävää, joilla molemmilla tehtiin ulkokäännös rv 36 tienoilla. Kumpikin sanoi, että oli yllättävän vähän epämiellyttävää ja käännökset onnistuivat hyvin. Toinen synnytti sitten vauvansa raivotarjonnassa, toisen synnytys on vielä edessä päin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen ulkokäännösyritys rv 37 epäonnistui.

 

Toinen ulkokäännösyritys 41+1 vauva kääntyi, JEEEEE :D

 

Vauva syntyi lopulta siis alakautta pää edellä 3 kuukauden perätilassaolon jälkeen. Synnytys käynnistettiin varttitunnin päästä siitä, kun vauva oltiin saatu käännettyä. Ulkokäännöstä oli mahdollisuus yrittää noinkin myöhäisillä viikoilla, sillä vauvan pylly liikkui vielä, eikä se siis ollut kiinnittynyt/laskeutunut. Käännösyritykset eivät liioin sattuneetkaan, tosin en saanut niistä mielihyvääkään. :) Käännösyrityksillä oli eri lääkärit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan noilla peratilalla ja jalkaperatilalla eroa onnistumisen suhteen? Myos meidan vauva majailee jalkaperatilassa, ja riskina on etta jalka puhakisee kalvot ennen aikojaan. Kaannosta yrititetaan ensi viikolla, eli vkolla 35 ja vahan paalle. Jannittaa vahasen, mutta leikkauskaan ei kylla nappaa yhtaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös täällä vauveliini viihtyy perätilassa ja oikeammin poikittain (liekö tämmöiselle asennolle mitään omaa nimitystä?) eli pää on oikeassa ja peppu vasemmassa kyljessä (tämä se vasta häijyiltä asennolta tuntuukin, kun toukka alkaa oikein venyttelemään, masukin on silloin aivan neliön muotoinen.. ). Vauva mahtuu liikkumaan toki vielä, mutta ei ole ainakaan vielä yrittänytkään liikkua raivotarjontaan... On koko raskauden ajan viihtynyt perätilassa tai sivuttain. Nyt raskausviikkoja 34+1 ja kahden viikon päästä on lääkäriaika ja sieltä lähettävät sitten synytystapaarvioon ja mähdollisesti yrittävät kääntää, jos ei siihen mennessä ole kääntynyt. Harmittaa kyllä vietävästi, jos ei käänny.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myos meidan vauva viihtyy joko tuossa jalkaperatilassa tai sit poikittain (=transverse), muttei ikina oikein pain :rolleyes: Ja toden totta tuntuu aikamoisen tukalalle ja ahtaalle toi sivuttainen majailu.

 

Olen lueskellut ohjeistuksia ammattilaisille, ja ymmartanyt ettei kaannoksia kannata edes yrittaa ennen vkoa 36 koska todennakoisyys takaisin kaantymisesta on niin suuri. Ihmettelenkin vahan miksi mulle on varattu aika jo 35+2 - joskin varmaksi tiedan vain etta silloin ultrataan ja tapaan erikoislaakarin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika oli perätilassa rakenneultrasta lähtien, ulkokäännöstä kokeiltiin rv. 36+2 mutta oli jo niin kiinnittynyt, ettei liikahtanut mihinkään. Hän sitten syntyikin rv. 38+2 lopulta sektiolla, kun huomattiinkin lapsen olevan iso alatiesynnytystä ajatellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omalta osaltani sellainen paivitys, etta vauva paattikin ottaa ja kaantya spontaanisti tassa viikonlopun aikana. Tanaan asento selvisi ultran avulla, eika ulkokaannoksesta edes tarvinnut neuvotella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sori tyhmä kysymys, mutta miten voidaan todeta, että vauva on perätilassa? Ts. mistä voi tietää miten päin vauva on, jos ei ole ollut mitään syytä käydä esim. ylimääräisessä ultrassa? Pystyykö terveydenhoitaja tunnustelemalla toteamaan asian?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ pystyy. Vauva mahtuu kääntymään n. rv 34 asti (poikkeuksiakin on, jotkut mahtuvat lasketun ajan jälkeenkin mutta pääsääntöisesti) ja siinä vaiheessa jo tuntee vauvan asennon hyvin ulkotutkimuksella. Jos tulee epäily perätilasta, yleensä ultralla varmistetaan. Pää ja pylly tuntuvat käteen erilaisilta, lisäksi sydänäänet kuuluvat parhaiten vauvan selkäpuolelta sydämen korkeudelta eli siitäkin voi asennosta jotain päätellä (+ on muitakin päättelyvinkkejä, jos käsituntuma on epävarma).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitetäämpäs tätä ketjua hieman. Mulla synnytystapa-arvioon meno parin päivän päästä, jolloin rv 37. Jos ei mitään kummallista näy niin yrittävät meidän "Arttua" kääntää. :o

 

Toivottavasti onnistuu, haluaisin niin kovasti päästä kokemaan alatiesynnytyksen. :rolleyes: Ensisynnyttäjänä nimittäin hieman hirvittää tuo perätilasynnytys, mutta jos mitään rakenteellista eikä muutakaan estettä perätilasynnytykselle ole, niin varmasti sitä kokeilen. ;)

 

Haluaisinkin kuulla, löytyisikö kokemuksia ensisynyttäjien perätilasynnytyksistä ja niiden onnistumisesta?? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now