Sign in to follow this  
Followers 0
pipa

Neuvola

199 posts in this topic

Siirtäkää tämä keskustelu sopivampaa paikkaan, jos siltä tuntuu.

 

Eli aihe olisi neuvola.

 

Oletko sinä tyytyväinen omaan neuvolaasi?

Saatko omasta mielestäsi tarpeeksi tietoa neuvolastasi vai tuntuuko, että tietoa saa itse hakea jostain muualta?

Vastataanko kysymykseesi antamalla vain lappusia käteen?

 

Eli keskustelua neuvolaan liittyen ja onko sen toiminta tarpeeksi hyvä vai onko parantamisen varaa. Täälä on varmasti paljon mielipiteitä asiasta liittyen.

 

Itse olen joutunut hakeman tietoni ihan muualta. Neuvolatätini ei osaa vastata kysymyksiini koskaan tai kommentoida asioihin mitenkään tiettyihin väittämiin. Esim. Kun kysyin äidinmaidonkorvikkeen vaikutuksesta munuaisiin niin hänellä ei ollut siitä mitään tietoa. Kiinteiden aloittamisesta hän antoi minulle vain lappuja kotiin luettavaksi.

 

Olen muutaman kerran itse joutunut kertomaan ja selittämään jotain tietojani neuvolatädilleni, koska hän ei ole tiennyt joitakin asioita.

 

Eli parantamisen varaa voisi olla paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen vasta äitiysneuvolan puolella ja omaan neuvolaterkkaan olen ollut tyytyväinen. Neuvolalääkäri taas ei oo mun mielestäni ihan hommaansa osannut ja sf-mitankin mittaaminen sattuu ihan hirveästi, kun hän sen tekee. Ei oo osannu vastata mihinkään mun kysymyksistäni...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellinen äitiysneuvola oli musta aivan ihana paikka :) Kun siellä oli se aivan ihana

äitiysneuvolatäti :) Sen kanssa pystys puhumaan ihan mistä vaan ja se osas myös

kuunnella muita...Sit kun jouduttiin vaihtamaan neuvolaa niin neidille tuli oma

terveydenhoitaja joka ihan mukava nainen...Äitiysneuvolantäti on erikseen ja

sillä olen vasta kerran käynnyt...Tuntus ihan mukavalta naiselta :) Edellisen

neuvolan lääkäri oli kamala vanha haaska ja nyt odottelen tän uuden

tapaamista mikä on nyt torstaina...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ollut ihan tyytyväinen meen neuvolaan. Meillä on sama terkkari äitiys- että lastenneuvolan puolella, joka on ollut ihan hyvä juttu. Terkkari on tiennyt asioita musta/raskaudesta entuudestaan ja on ollut tuttu, joten hänen kanssaan on ollut helppo puhua asioista. Meen terkkari on tosi imetysmyönteinen ja jos imetys ei olisi onnistunut, niin mun mielikuva hänestä voisi olla hieman toinen ;).

 

Terkkarin asiantuntemus on ollut ihan kohtuullisen hyvää, hän on maalaisjärkinen ja leppoisa. Ei tyrkytä omia mielipiteitään, mutta vastailee kysymyksiin ja antaa neuvoja ja suosituksia tarpeen mukaan. Meen terkkari ei oo myöskään mikään ylihysteerinen tapaus, eli jos sanot syöneesi raskausaikana maksaa/homejuustoa tai vastaavaa, niin kommentti ei oo tyyliä "olet aiheuttanut vakavaa vahinkoa vauvalle ja saat syyttää itseäsi jos lapsi on sairas". Valitettavasti näitäkin terkkareita edelleen löytyy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiysneuvolan terkkari on tosi mukava ihminen. Terkkari jaksaa kuunnella murheita ja aikaakin on varattu tarpeeksi (puoli tuntia). Lisäksi hänelle saisi mennä esimerkiksi sydänäänet kuunteluttamaan soittoajalla, jos on epävarma olo.

Lääkäri taas on todella surkea. En ole ainoa, jonka hän on sanoillaan pelästyttänyt hysteeriseksi. Itsestään selvyysasioista hän saa väännettyä jotain sellaista, että äidille jää olo, onkohan kaikki kunnossa. Siksi olenkin menossa omalle gynekologilleni lääkärin tarkastukseen. Terkkari lupasi myös, että voisin saada viimeisen lääkärikerran ajan johonkin toiseen neuvolapiiriin. Ei kuulemma olisi ensimmäinen kerta kun näin tehdään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terkkari on loistotyyppi. Leppoisa, ymmärtäväinen, maalaisjärkeä löytyy ja siltä kehtaa kysyä mistä tahansa ongelmasta ja hoitaa asiat loppuun saakka.

 

Neuvolalääkäri on tehnyt hommia neuvolalääkärinä jo kauan ja kokemusta löytyy. Ja on mukava ja asiallinen.

 

Ikävinä puolina neuvolassa koen sen, että neuvola on auki vain 3 päivää viikossa. Tosin jos hätä tulee, saa omaan terveyskeskukseen aina soittaa ja neuvolalääkärin saa sieltä kiinni.

Neuvolalääkäri on sama lääkäri, joka käy meillä työpaikalla (hoitoala) ja aluksi vähän ahdisti ajatus siitä, että saman lääkärin kanssa on lääkärinkierrolla työmaalla ja parin päivän päästä pitää käydä tarkistuttamassa kohdunsuun tilannetta tms. Mutta toi on niin asiallinen tyyppi, että ei asiaa oo enää jaksanut miettiä tai sillä stressata.

Toisaalta on ollut hyvä, että lääkäri näkee käytännössä millaisessa paikassa oon töissä ja ymmärtää milloin en ole pystynyt työtä enää tekemään..

 

(Niin ja meillä sama terkka ja neuvolalääkäri hoitaa sekä äitiys, ja lastenneuvolan. Oon tyytyväinen ettei tartte rampata kahdessa eri neuvolassa..)

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neuvolassa olisi parantamisen varaa vaikka kuinka paljon <_<

 

Neuvolan täti on kova hössöttäjä ja unohtelee asioita (mm. labralähetteitä) eikä hänen kanssaan kyllä tee mieli jutella yhtään mistään. Pienellä paikkakunnalla terkkatädin vaihtaminen ei onnistu ja sama täti on myös lastenneuvolassa. Great :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siirtäkää tämä keskustelu sopivampaa paikkaan, jos siltä tuntuu.

 

 

 

Itse olen joutunut hakeman tietoni ihan muualta. Neuvolatätini ei osaa vastata kysymyksiini koskaan tai kommentoida asioihin mitenkään tiettyihin väittämiin. Esim. Kun kysyin äidinmaidonkorvikkeen vaikutuksesta munuaisiin niin hänellä ei ollut siitä mitään tietoa. Kiinteiden aloittamisesta hän antoi minulle vain lappuja kotiin luettavaksi.

 

Olen muutaman kerran itse joutunut kertomaan ja selittämään jotain tietojani neuvolatädilleni, koska hän ei ole tiennyt joitakin asioita.

 

Eli parantamisen varaa voisi olla paljon.

 

My words exactly!

 

Meidän terkka ei ensinnäkään koskaan kysy mitä lapsi osaa, mitä kuuluu, yms. Hän mittaa ja punnitsee tytön ja itse saan kysyä että no mitä ne mitat sitten tarkoittavat eli missä mennään käyrillä. Ei neuvonut kiinteiden kanssa, ei huomannut lapsen varvistusta(joka huomattiin polikontrollissa parin pvän päästä), yms. Voisin jatkaa listaa loputtomiin... Viime kerralla meinasin todella räjähtää kun sanoi mulle ettei lapselle saa tuputtaa ruokaa. Hmmm... Mun lapsella sattuu olemaan todella hyvä ruokahalu, meillä ei 8kk ikäistä todellakaan pakoteta syömään...

 

On todella "kylmä" ihminen muutenkin ja leikkipuistossa olen jutellut asiasta muiden vanhempien kanssa ja ovat samaa mieltä henkilöstä. Neuvolan pitäisi kuitenkin olla se paikka johon voi tukeutua, onhan se myös ainoa paikka jossa lapsen kasvua seurataan. Noh, meillä sentään on synnytyksestä johtuen polikontrolleja sairaalassa vuoden ikään asti mutta enivei... Ne ovat enempi fyssarin tapaamisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on hyvä lastenneuvolan terkka. En ole ihan samalla aaltopituudella hänen kanssaan, mutta jäbän kanssa osaa olla, antaa hyviä neuvoja ja seuraa pojan kehitystä hyvin, mutta ei liian hössöttäen eli ei huolestuta vanhempia myöskään turhaan.

 

Äitiysneuvolassa oli kyllä ihan mahtava terkka. Rauhallinen, mukava ja realistinen. Harmi oikeastaan, että meidän äitiysneuvola on eri paikassa kuin lastenneuvola eli sama terkka ei voinut jatkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vaihtui neuvola ja sitä myötä terkkari raskauden aikana. Toisaalta ihan hyväkin, koska ei se äitiysneuvolassa terkkarina ollut täti oikein olisi minua lastenneuvolan aikana miellyttänyt. Ihan mukava ja kokenut, mutta asenteet ja osaaminen esim. imetyksen suhteen -80-luvulta. Toisaalta olisi kiva, jos joku terkkari näkisi vauvaa jopa kahdella peräkkäisellä kerralla... Tuolla uudessa neuvolassa on jotain ihme säätöä koko ajan, joka kerta eri tyyppi vastassa.

 

Viimeksi kohdalle osunut tuuraava terkkari oli aivan ihana, haluaisin omaksi :)

 

Hassua muuten, mutta itse tajusin vasta ihan äskettäin että lastenneuvolassahan ei ole mikään pakko käydä. Jos haluaa seurata lapsen painoa ja pituutta niin sen voi tehdä myös yksityisellä (omasta pussista, vakuutus ei korvaa), mutta jos ei sitäkään tahdo niin tuskin tulee sosiaaliviranomaiset ovelle. Meilläkään tuo nyt ei oikeasti ole tarpeen, kun näkeehän sen omin silminkin että lapsi kasvaa. Käydään nyt kuitenkin tuolla neuvolassa kun ei minulla mitään sitä vastaankaan ole :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiysneuvolassa mulla heti oleen ainakin neljä terkkaa, kolme niistä "vakituisia". Kaikki niistä oli tosi mukavia ja asiansa osaavia. Neuvolalääkäri taasen olikin pikkasen erikoinen. Se ei puhunu mitään. Esim. sisätutkimuksen tehtyään ei sanonut mitään.

 

Nyt lastenneuvolan puolella meillä oli alkuun ihana sijaisterkka, mutta vuodenvaihteessa tuli se vakkari tilalle ja sen kanssa on kyllä ollu välillä niin perseestä olevia käyntejä että hermo on meinannu mennä. Pojan kasvua ihmetellään, painoa ei ilmeisesti tuu tarpeeks sen mielestä. (lääkärin mielestä kasvu taas on ihan ok, poika vaan on pitkä ja hoikka)Käyriä kuitenkin pimittää multa viimeseen asti, ei oo ikinä näyttänyt niitä mulle. Lisäks tuppaa arvosteleen ainakin kiertoteitse monia juttuja, jotka ei edes sille kuulu. Esim. toi tuleva Thaimaan matka oli just sellanen.. Neuvolalääkäri taasen on tosi jees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole suoraan sanoen tyytymätön, mutta parantamisen varaa olisi. Edellisessä raskaudessa käytin toisen neuvolan palveluja ja siellä minusta asioihin suhtauduttiin ihailtavalla vakavuudella ja paneutumisella. Terkkari soitteli monesti perään ja selvitti asioita ihan pyytämättäkin. :) Siitä tuli sellainen olo, että minut asiakkaana otetaan tosissaan ja asioistani ollaan perillä. Jouduimme kuitenkin vaihtamaan neuvolaa esikoisen ollessa muutaman kuukauden ikäinen.

 

Uusi neuvola on tämän paikkakunnan suurin ja se näkyy palvelun laadussa. Oma terkkarimme on osa-aikaeläkkeellä, joten hiukan on ollut epävarma olo sekä tytön kanssa asioidessa että nyt itse toisessa raskaudessa. Hommassa kävi vielä niin, että itse olen nyt käynyt sitten sillä oman terkkarin tuuraajalla raskausasioissa ja tyttö omalla terkkarilla. Sama ihminen ei siis hoida koko perheen asioita, mikä vähän ärsyttää. Samoin jos puhelimella ottaa yhteyttä, ei ole takuita siitä, kumpi puhelimeen vastaa ja sitten saa taas selittää ummet ja lammet asiasta, kun terkkari ei voi muistaa, kenestä on kyse.

 

Neuvojen saaminen on sitten taas ihan terkkarista kiinni. Kaiken kaikkiaan minusta tuntuu, ettei terveydenhoitohenkilökunnalla ole sitä kaikkein tuoreinta tietoa, mutta toisaalta heillä on kokemuksen tuoma varmuus. Kaikista tyytymättömin olen ollut tämän raskauden aikaiseen terkkariin, jolta ei saa selviä vastauksia ja itselle jää tosi epävarma olo. Onneksi kuitenkin maalaisjärki itsellä pelaa, niin ei tarvitse täysin ummikkona olla, vaan tiedon voi hankkia muualtakin.

 

Lähinnä minusta kuitenkin tuntuu, että neuvola on paikka, jossa vain kontrolloidaan äitiin ja lapseen liittyviä asioita, mutta oikeasti ei olla kiinnostuneita siitä, miten jaksetaan, mitä kuuluu jne. Tietoakaan ei välttämättä oma-aloitteisesti jaeta, vaan kaiken saa kysyä ja timprata kymmeneen kertaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä (rv 26+1) olen ollut kohtuullisen tyytyväinen oman neuvolani toimintaan. Tosin näissäkin vähissä käyntikerroissa on ollut jo kaksi eri kätilö/terkkaria ja neuvolalääkäriä, eli pysyvyyttä toivoisin enemmän. Kuitenkin huolenaiheet (mm. alkuraskauden listeriahysteriani) on otettu todesta, pyydetty lääkärin arviota ja soitettu perään. Samoin sydänääniä on pyynnöstä aina kuunneltu, ja pohdittu joka sortin keinoa hemoglobiinin nostamiseen. Toivottavasti tämäntasoinen hoito jatkuu loppuun asti ja lastenneuvolan puolelle. Eräs ehdottoman hyvä puoli on neuvolan sijainti parin sadan metrin päässä kotoamme niin, että käynnit hoituvat ennen töihin menoa.

 

Oletteko te mielestänne joutuneet peittelemään asioita neuvolantädiltänne? Ekalla käynnillä minun terkkarini kiinnitti huomiota vasemman käsivarteni arpiin (teini-iän viiltelyn jäänteitä) ja jouduin oikeasti varomaan sanojani, ettei minusta tulisi aivan häiriintynyt kuva (kun juttu oli jo vanha ja kaikin tavoin loppuun käsitelty muutenkin). Sen jälkeen ei onneksi ole tullut esille lisää asioita, joista ei voisi puhua suoraan ja miettimättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka terkka oli mulla äitiysneuvolassa ja lastenneuvolassa sama pojun 5 kk:n ikään asti. Tykättiin hänestä kovasti, sai tuntemaan juuri meidät tärkeäksi (koko perheen, otti isän mukaan tosi hyvin myös), jaksoi keskustella ja jutella siitä mikä meitä just silloin kiinnosti, yhteydenpito pelasi, vaikutti rennolle ja jalat maassa tyypille eikä ollut ns. virkaintoinen (painosta ei huomauttanut raskausaikana ikinä vaikka usein nousi yli suositusten/vko, vauvan kasvukäyristä ei koskaan puhunut enkä niitä nähnytkään paitsi sitten heti kun vähän vihjaisin, heti kyllä sitten näytti jne), joskin tästä johtuen ehkä joskus hieman "hössö" kun ei niin pilkun päällä joka asiaa aina kytännyt, saattoi sitten jotain unohtaakin. Mut tuntui, että pitkän linjan Ammattilainen, jolla ihmissuhdetaidotkin kohdillaan.

 

Nyt terkka on vaihtunut asuinpaikan vaihdoksen myötä, enkä ole kuin kerran tavannut joten ei saisi vielä tehdä johtopäätöksiä ja ehkä joskus tuun tänne häpeillen kirjoittamaan kuinka piti taas olla hätäinen :rolleyes: Mut sen yhden tapaamisen perusteella tuli ikävä edellistä, jotenkin tää uusi tuntui enemmän semmoiselle ei-niin-joustavalle mielipiteissään, tai tuntui olevan mielipiteitä tyyliin "kaikki vauvat jättää kolmannet päikkärit pois siinä ja siinä vaiheessa" tai "kaikki vauvat nukkuu ulkona vaunuissa", tai semmosia yleistyksiä joista ei tee mieli poiketa, kun sitten ehkä alkaa kauhea neuvominen ja päivittely (ei varmasti oikeasti, mut tuli semmonen olo ettei uskalla sanoa, että meillä ei kyllä nukuta ulkona vaunuissa kun tirsat kestää vaan tasan sen kävelylenkin verran eikä siinä auta "hyssytellä ja lykkiä eikä antaa heti periksi kun herää" vaan mukelo herää sisälläkin sen vajaan tunnin jälkeen).

Mut oikeesti tossa oli ehkä kemioistakin kyse, ja ehkä muakin jotenkin jännitti kun oli uusi neuvola uudessa asuinpaikassa ;) Tuntui vaan, ettei keskusteluyhteys ihan samalla lailla pelannut kuin ennen, oli tosi paljon "hiljaisia hetkiä" jne. Mut mukava se oikeasti kyllä muuten oli, ja imetyksestä silloin ainakin ihan asialliset mielipiteet esim. ja muutenkin, ei pitäs heti ekasta kerrasta sanoa mitään....Vähän ylireagoin joihinkin (sanoo mieskin, joka oli mukana) mut en kaikkiin (mies myöntää tämän). ;)

 

Kaiken kaikkiaan, mitä on muidenkin kanssa jutellut, tuntuu ettei neuvolat pysy perässä tässä Internet-aikakaudessa, vaan monesti vähän googlettamalla tietää enemmän kuin terkka, jolla voi olla ihan väärää tietoa tai sit ei tietoa ollenkaan tai sit "musta-valkoista" tietoa, johon saa perspektiiviä kun vähänkin kyselee netissä muilta, että ai eikö kukaan nuku perhepedissä enää puolen vuoden jälkeen tms . Sit kun saa terkalta jotain ihme infoa asiasta, josta on lukenut vaukkareiden hyväksi koetellun mielipiteen, niin kyllä siinä hieman terkan arvovalta rapisee..Oikeasti, joissakin asioissa tuntuu, että netistä saa sen oikean tiedon -tietty seuloten jyvät akanoista. Tuntuu, että neuvola helposti kutistuu pelkäksi mittailijaksi ja punnitsijaksi, jos ei terkat pysy kehityksessä mukana ja päivitä tietojaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt oon tosi tyytyväinen neuvolaterkkaan, joka onneksi jatkaa sitten myös lastenneuvolaterkkanamme. Tässä raskaudessa neuvolalääkäri on jäänyt kokematta, sillä olen käynyt kaikki lääkärikäynnit ä-polilla kätilöopistolla.

 

Edellisessä raskaudessa mulla oli 4 eri terkkaa, joista kaksi oli omia ja kaksi sitten sairaslomasijaisia. Eka oma oli aivan ihana ja oli tosi kurjaa, kun hän vaihtoi aluetta. Toinen oma oli todella epäpätevän oloinen ja lähes tulkoon aina sairaana. Silloin, kun sattui olemaan paikalla oli hänen tyylinsä tällainen: "En nyt ota sitä sf-mittaa, kun en sitä oikein osaa tehdä". "Kai tuo verenpaine on ihan ok". "En nyt muista, en ole varma"...jne... Silloin sitä odotti esikoista eikä oikein tiennyt mitä vaatia, sitä tyytyi siihen mitä tarjottiin. Joka tapauksessa esikoisen kohtuun kuoleminen todettiin tämän terkan vastaanotolla ja hän meni tästä niin jäihin, ettei tiennyt miten toimia. Tuntui tosi pahalta. Piste i:n päälle oli, kun läksin synnytyksen jälkeen soittamaan itselleni jälkitarkastusaikaa, tällöin kohtukuolemasta oli kulunut reilu viikko. Terkka ihmetteli miksi moista aikaa varaan, kun minullahan on vielä raskautta jäljellä!?! :blink::o Tässä kohtaa menin itse täysin sanattomaksi. Viikossako hän minut unohti? Kuitenkaan kohtukuolemia ei nyt ihan joka päivä tapahdu, hyvä jos kerran vuodessa yhdelle terveysasemalle. Mun hiljaisuudesta hän sitten tajusi mistä kyse. Sain ajan, mutta en sitä koskaan käyttänyt, vaan sain ajan kättäriltä, kun sinne itkien soitin ja kerroin tilanteen. Koskaan en halunnut enää tätä terkkaa kohdata, mutta tein hänen tökeröstä käytöksestään valituksen ylilääkärille. Hän pyysikin, että seuraavassa raskaudessa olisin häneen yhteydessä, kun tarvitsen neuvolapalveluita. Näin tein ja nyt mulla sitten on ihana uusi terkka! Niin ja tämä edellinen ei muuten enää ole edes meidän terveysasemalla töissä, eli häntä en voisi senkään puolesta enää saada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen suht koht tyytyväinen neuvola palveluihin, en odota niiltä erikoissairaanhoitoa ja tietoja, sillä nehän eivät sinne kuulu, eteenpäin ohjaaminen sitten taas kyllä. Tarkoitushan olisi seurata ja kirjata lapsen kehitystä ja kasvua, raskauden etenemistä ja tukea perhettä.

 

Olen tavannut niin monta terveydenhoitajaa neuvolassa, että kyllähän sinne mukaan osuu todella monenlaista tyyppiä. Mutta ihan sama juttu on lääkäreissä, kassaneideissä, opettajissa, poliiseissa.. jne. Tiettyä ammatillisuutta odotan, ja jos sitä ei ole, kuuntelen lapsen mitat ja lähden pois. Soitan sitten soittoajalla jollekkin toiselle tädille tai etsin tiedon muuta reittiä.

 

Erikoistiedot ravitsemuksesta, sairauksista jne ei kuulu terveydenhoitajalle, mutta toki hänen kuuluu osata ohjata eteenpäin. Ravitsemusterapeutille, lääkäriin, fysioterapeutille, psykiatriselle sairaanhoitajalle jne. Tottahan sitten moni oppii ja kouluttautuu joillakin osaalueilla erikoisempiinkin juttuihin, mutta esim. vaikka meille ei heillä ole antaa tietoa atopian hoidosta kuin perustasolla - me ollaan infottu heitä pikemminkin allergiasairaalan hommista, erikoisalaa siis sekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen huomannut monien kirjotuksista, että miten eri neuvoloissa suhtaudutaan samoihin asioihin eri tavalla. Esim. Kiinteiden alottaminen 4kk tai hieman sitä ennen. Joillakin tuntuu tulevan jyrkkä ei ja toiset jopa suosittelee aloittamaan soseiden maistelun ennen 4kk ikää, vaikka tarvetta välttämättä ei olisikaan. Ja sit on niitä jotka vastaan korvikkeita/soseita ennen 6kk ikää vaikka paino raahaisi jäljessä käyrissä jne.

 

Eli mun pointti on se, että kaikilla tuntuu olevan oma mielipide asiasta. Jodeinkin tieto tuntuu ajoittuvan sinne 70-luvulle ja toisilla taas 2000-luvulle eli ilmeisesti tieto ei tunnu päivittyvän kaikilla ja tuntuu, että tämä ala on juuri sellainen, että ota selvää itse jos tuntuu siltä tai annetaan jotain info lappusia terkkareille heti, kun joku uusi suositus on tullut.

 

Tuntuu siltä, että neuvolan terveydenhoitajille ei olisi minkäänlaisia lisäkoulutuksia, jotta voisivat päivittää tietojaan ja osaamistaan eri asioissa. Se onkin sitten eri asia minkälainen ihminen on ja sitä ei voi muuttaa millään tavalla. Meillä on mukava ja kiltti terveydenhoitaja, joka tekee ne hommat, mutta ei vaan sitten oikein osaa vastata vauvaan liittyvistä asioista ja eri suosituksista. Mun mielestä terkan pitäisi osata vastata korvikkeisiin liittyvistä asioista ja niiden vaikutuksisata, koska on paljon äitejä jotka eivät voi imettää eli ei ole todellakaan harvinaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tosi tyytyväinen meidän neuvolan tätiin. Samalla terkalla olen käynyt niin ehkäisy-, äitiys- kuin lastenneuvolassakin. Ja aina on ollut tosi ystävällinen ja kiva, rento palvelu.

 

Terkkamme ei koskaan syyllistä mistään eikä tuputa mitään. Antaa neuvoja ja suosittelee juttuja, mutta sanoo, että itse pitää asioista kuitenkin valita ne omalle perheelle sopivat jutut. Kun vielä imetin, niin jossain vaiheessa neuvoi lopettamaan yösyötöt. Nyt kun ei enää imetetä ja poika juo tavismaitoa, kerroin, että välillä poika on heräillyt yöllä ja olen saanut vain maitopullolla takasin nukahtamaan. Terkkani totesi, että ei se niin paha juttu ole. Että vaikka ei ehkä yösyöttöä tarttiskaan, niin jos tuntuu, että itse helpoimmalla pääsee, kun sitä maitoa antaa, niin mikäs siinä.

 

Aina vastaa ja neuvoo, kun jotain kysyn. Ja jos hän on itse epävarma jostain, esim. sellaisissa asioissa, joissa ehkä lääkäriä tarvittaisi, niin hän selvittää. Viimeksi kysyttiin miehen kanssa pojan hengityksestä, kun joskus iltaisin riehumisen päätteeksi saattaa pihistä hiukan astmamaisesti. Jotain terkka selitti ja sanoi, että ei ehkä mitenkään vakava juttu ja jollain sen perusteli, en enää muista miten. sanoi kuitenkin kysyvänsä lastenlääkäriltä, että haluaisiko lekuri kuitenkin tarkistaa asian. Lupasi soittaa, jos lekuri on sitä mieltä, että poju pitäisi tsekata.

 

Tykkään kovasti terkkamme tavasta kommentoida asioita. Kun kyselen jotain ja sanon, miten olen jossakin asiassa toiminut ja ajatellut maalaisjärjellä. Tiedustelen, olenko ajatelut asiat ihan metsään vai onko ajatuksissani mitään mieltä. Aina on toistaiseksi ollut sitä mieltä, että ajatukseni ovat ihan järkeviä.

 

Joskus terkka on sanonut, että "näin ei kyllä missään suosituksissa sanota, mutta he ovat kotona oman lapsen kanssa tehneet näin". Minusta tuo on kivaa. Hän juttelee äitinä äidille, ei pelkästään neuvolan tätinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla äitiysneuvolassa on mahtava terkka, joka onneksi jatkaa myös lastenneuvolassa. Terveydenhoitajallani on myös kätilön koulutus. Hän on huumorintajuinen ja hauska, käynneillä on aina mukava tunnelma. Minusta on hyvä, että terkallani on kolme lasta ja oon voinut kysellä häneltä myös omakohtaisia kokemuksia ihan avoimesti.

Opin arvostamaan omaa terkkaani vasta, kun tapasin hyvin epäpätevän sijaisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tosi tyytyväinen meidän neuvolaan, sekä äitiys- että lastenneuvolaan. Äitiyspuolella mun neuvolantäti (=kätilö) on aika nuori ja huumorintajuinen, joten tullaan tosi hyvin juttuun ja siellä on aina kiva käydä. Lastenneuvolaterkka on myös melko nuori, ja hän monesti onkin kertonut, miten heillä on tehty pienten lasten kanssa, vaikka suositukset ehkä sanoisivatkin jotakin muuta. Ainoa miinus taitaa olla se, että imetystä en kokenut kauheasti tuettavan, mutta siihen nyt onneksi sai tukea ja tietoa muualtakin, kun en mä aina kuitenkaan luota terveydenhoitajien sanomisiin. Meillä olisi neuvola vaihtunut asuinpaikan muutoksen myötä, mutta onneksi saan edelleen käydä tuolla samassa neuvolassa missä ensimmäisenkin raskauden, jotenkin kivempi kun sama kätilö seuraa raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tyytyväinen muuten, mutta neuvolalääkäri on aika ikävä tapaus. Oli aikaisemminkin omalääkärini enkä tykkää naisesta yhtään. Teki jo silloin kanssani hoitovirheen. Tässäkin raskaudessa tokaisi rajusta pahoinvoinnista vain, että se kuuluu asiaan ja on kestettävä. Teki hänen opiskelukaverinsakin töitä vaikka voi pahoin. Juu, mutta jos mikään ei pysy sisällä niin mitenkäs jaksaa töitä tehdä.

 

Onneksi neuvolalääkärin juttusilla tarvitsee käydä harvoin ja ajat tiukassa joten ennemmin ohjaavat päivystykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen tyytyväinen meidän neuvolaan. Meillä on sama terveydenhoitaja sekä äitiys- että lastenneuvolan puolella ja se on mielestäni tosi hyvä juttu. (Ilmeisesti kaikissa neuvoloissa/kunnissa ei näin ole.)

 

Terveydenhoitaja on hyvin sellainen maalaisjärkinen, empaattinen, leppoisa, ennen kaikkea tukee ja antaa vastauksia/suosituksia/neuvoja, kun asiakas niitä kaipaa. Lappusiakin saa, mutta niitä on annettu lähinnä lisäluettavaksi, eikä niin, että kaikki tieto tulisi noista lappusista.

 

En kovin äkkiä keksi mitään parantamisen varaa.

 

Samat sanat. Mä olen ollut kahden eri neuvolan asiakas. Molemmissa on osunut todella liberaalit, mukavat ja maalaisjärkiset ei-tuputtavat neuvolatädit. Toinen oli ehkä 55 v. ja nykyinen ehkä 35 v. Ja yksi erityisen näppärä asia on, että nykyisen kanssa voi asioida s-postitse. Laitan murheen/kysymyksen sille illalla tai aamulla, ja se soittaa (tai vastaa s-postitse) heti kun ehtii. Yleensä tosi nopeasti, usein heti aamukasilta. Ja mulla on myös ollut molemmissa paikoissa sama täti sekä äitiys- että lastenneuvolassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt voin tulla vastailemaan kun mulla vaihtui terkkatäti kesken raskauden ja nyt kun senkin kanssa tuntuu synkkaavan, niin olen ihan tyytyväinen meidän neuvolan toimintaan.

 

Oma terkka ja sen sijainen (josta tuli nyt sitten mun vakkari) ovat molemmat kahden lapsen äitejä, päälle kolmekymppisiä ja maalaisjärjen omaavia naisia. Kumpikaan ei ole ylihysteerinen eikä naputa turhasta. Molemmat tietävät mitä tekevät ja osaa vastata kysymyksiin ja jos ei osaa niin etsivät vastauksen ja soittavat perään :)

 

Neuvolalääkäri oli aikaisemmilla kerroilla aivan huippu, mutta jäi virkavapaalle ja hänen seuraajansa ei ollut niin ammattitaitoinen ja nyt vikaa lääkärineuvolaa odottaessa toivon että hän ei ole enään paikalla vaan siellä olisi joku vähän pidempään hommia tehnyt kuin vastavalmistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain taas uuden neuvolatädin... Ensin oli semmoinen reppana tapaus, joka joka tapaamisella muisti kertoa, miten kehnot resurssit heillä on ja mihinkään ei ole varaa. Ei koskaan kysynyt mun ajatuksia, ja jos oma-aloitteisesti kerroin jostain tuntemuksistani, niin täti vaan hymyili surullisesti ja nyökytteli.

 

Kesäksi tuli sitten ekaa omaa lastaan odottava tyttö, mua varmaan 10 vuotta nuorempi. Ei osannut vastata mihinkään, vaan selvitti aina jostain muualta vastauksia mun kysymyksiin. Mutta symppis ja kiva tyttö muuten.

 

Nyt tuli suurin piirtein samanikäinen, tosi kylmäkiskoisen oloinen tyttö. Ensivaikutelma meni jo siinä, kun kätellessä sain käteeni kylmän, luisen ja vetelän käden. VIHAAN ihmisiä, jotka eivät viitsi kätellä reippaasti. No, tällä tytöllä on ehkä enemmän faktatietoa kuin edellisellä, ja hän veti vastaanoton rutinoituneemmin läpi, mutta ei ollut kyllä ollenkaan miellyttävä henkilö. Plus oli sitä mieltä, että mun pitäisi suurin piirtein laittaa mun alle 4kk poika dieetille :angry:

 

Mua todella ahdistaa, että on osunut huonot terkkarit. Ekan lapsen kanssa, ja kun on aika pieni lähipiiri, eikä muita pienten lasten äitejä oikein tunne kovin hyvin, olisi kiva jos neuvolassa voisi edes vähän purkaa ajatuksia ja tehdä kysymyksiä ja keskustella. Nyt ei tee mieli sinne oikein soittaakaan, jos joku asia askarruttaa. Mieluummin vaikka kysyn täältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0